Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-06-2010, 21:36
Verwijderd
Ik werk nu als bij bijbaantje bij het Kruidvat,
ik wil dit graag vast gaan doen,
nu is mijn vraag welke opleiding kan ik dan het beste doen?
ik ga nu naar 6 vwo.
Is de hbo small Business en retail management geschikt ervoor?
voor zijn er andere sugesties?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-06-2010, 23:35
Martiño
Martiño is offline
Wat wil je doen bij de kruidvat? Winkelbediende? Filiaalmanager? Ik denk dat filiaalmanager van de Kruidvat op MBO-niveau is, maar als je nu VWO doet is het na een aantal jaren denk ik een beetje onbevredigend voor je om de rest van je leven op dat niveau te blijven werken, dus SBRM is misschien een goede aanrader.
Oud 06-06-2010, 12:19
arPos
arPos is offline
ja retail management, small business management of franchise management.
Oud 07-06-2010, 12:21
Verwijderd
en commerciele economie
Met citaat reageren
Oud 08-06-2010, 13:18
Pater Noster
Pater Noster is offline
Ik begrijp dat je fulltime bij Kruidvat wilt gaan werken en hiernaast een opleiding wilt volgen? In dat geval zou ik niet kiezen voor een hbo-opleiding Small Business & Retail Management, maar voor een interne opleiding bij Kruidvat. Dit sluit veel beter aan bij het werk wat je daar uitvoert. Zie ook www.werkenbijkruidvat.nl. Ik zou dit zeker doen, praktijkgerichte opleiding naast je werk, en de werkgever zal dit ook betalen.

Ze bieden er de volgende opleidingen aan:
• BBL niveau 2 voor (Eerste) Verkoopmedewerkers
• Opleiding (Assistent) Filiaalmanager
• Drogisterijvakopleidingen
Met citaat reageren
Oud 08-06-2010, 14:58
Verwijderd
@Pater Noster: Dat klinkt mooi maar is het niet zonde na je VWO?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2010, 18:55
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ik begrijp dat je fulltime bij Kruidvat wilt gaan werken en hiernaast een opleiding wilt volgen? In dat geval zou ik niet kiezen voor een hbo-opleiding Small Business & Retail Management, maar voor een interne opleiding bij Kruidvat. Dit sluit veel beter aan bij het werk wat je daar uitvoert. Zie ook www.werkenbijkruidvat.nl. Ik zou dit zeker doen, praktijkgerichte opleiding naast je werk, en de werkgever zal dit ook betalen.

Maar dan zit je wel vast aan Kruidvat, wellicht wil TS ook nog iets anders doen dan de rest van haar leven bij het Kruidvat werken.
Oud 08-06-2010, 23:25
arPos
arPos is offline
Citaat:

Met HBO small buisness begin je een Kruitvat (of gulle gaper)
leuk met je kruidvatopleiding, krijg je de zak en dan... niks.

niveau 2 is m.i een verspilling van je tijd.
met dit traject ben je net zo makkelijk 4-5 jaar bezig
Oud 09-06-2010, 10:03
Pater Noster
Pater Noster is offline
Citaat:
@Pater Noster: Dat klinkt mooi maar is het niet zonde na je VWO?
Ik zou het zelf niet doen als ik een vwo-diploma had. Ik zou gaan voor een hbo- of wo-opleiding. Maar als dit is wat je graag doet moet je dat vooral doen.

Citaat:
Maar dan zit je wel vast aan Kruidvat, wellicht wil TS ook nog iets anders doen dan de rest van haar leven bij het Kruidvat werken.
Als je deze route gaat volgen zit je heus niet de rest van je leven vast aan Kruidvat hoor. Als je wilt kan je een paar jaar later alsnog een (deeltijd) hbo- of wo-opleiding volgen, als ze Kruidvat zat is.

Citaat:
Met HBO small buisness begin je een Kruitvat (of gulle gaper)
leuk met je kruidvatopleiding, krijg je de zak en dan... niks.

niveau 2 is m.i een verspilling van je tijd.
met dit traject ben je net zo makkelijk 4-5 jaar bezig
Je doet tegelijkertijd wel werkervaring op bij een bedrijf waar je graag werkt. Ik heb zelf ook bij Kruidvat gewerkt en het is een prettige werkgever. Ik zou niet zeggen dat dit verspilling is van je tijd, je kan hiermee wel filiaalmanager worden. Als je weggaat bij Kruidvat heb je wel een erkend diploma en werkervaring waarmee je prima in andere detailhandel aan de slag kan. Na dit opleidingstraject kan je altijd nog in deeltijd een hbo-opleiding volgen.
Met een hbo-opleiding zou ik trouwens niet een Kruidvatfiliaal starten (opleiding tot filiaalmanager is genoeg) maar bij het hoofdkantoor solliciteren.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2010, 13:03
Verwijderd
Natuurlijk moet je gewoon doen wat je leuk vindt. Maar als je een soortgelijke opleiding op HBO niveau kunt doen dan zou ik dat doen. Want ik vermoed dat je je na het VWO enorm gaat vervelen op een MBO-2 opleiding. Plus dat het zonde is.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2010, 19:17
anonieme jongen
anonieme jongen is offline
SBRM is een mogelijkheid.
Andere mogelijkheid: BBL opleiding op mbo niveau. 1 dag leren en de rest werken. Je kunt dan vaak in niveau 3 instromen en niveau 4 er achteraan plakken. Voordelen? Je begint van begin af aan, kan ondertussen geld verdienen, je doet wat je leuk vind en als je zin hebt om door te leren, kan dat ook.

Ben zelf ooit begonnen met een opleiding in de detailhandel, welliswaar de bol (voltijd) variant. Het trok mij niet echt wat we allemaal op school moesten doen. Dus ik ben de bbl variant gaant doen, even lekker werken en rustig nadenken over wat ik wel wil. Ondertussen toch bijna mn diploma gehaald. Over 2 weken ben ik klaar en dan heb ik niveau 4 in de pocket en dat geeft voor mij de mogelijkheid om verder te studeren aan t hbo.
Ondertussen weet ik wat ik wil en ga ik in september weer voltijd naar school toe.

Een nadeel kan zijn dat je na een aantal jaren werken geen zin meer hebt in een vervolgstudie. Omdat je gewend bent aan geld verdienen en het moeilijk kan zijn om weer voltijd in de schoolbanken te gaan zitten.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2010, 14:16
Verwijderd
Klinkt leuk, maar onthoud wel dat ze van VWO komt. De stap naar een MBO opleiding is dan wel een hele grote stap omlaag. Ik vrees dat de verveling dan al heel snel toeslaat. Als je van VMBO komt is het een ander verhaal, maar dit lijkt me vooral heel erg zonde.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2010, 06:46
Verwijderd
Wat is dan een geschikte HBO opleiding om het tot filiaalmanager te schoppen?
Met citaat reageren
Oud 13-06-2010, 11:57
anonieme jongen
anonieme jongen is offline
Je hebt veel opleidingen waarmee je filiaalmanager kunt worden.

Op mbo heb je filiaalbeheerder en ondernemer detailhandel

Op het hbo heb je:
-Small Business en Retail Management
-Bedrijfsmanagement (beperkte opleidingsplaatsen, geografisch gezien)
-Commerciele economie
-MER
En vast nog een hoop opleidingen.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2010, 20:35
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Wat is dan een geschikte HBO opleiding om het tot filiaalmanager te schoppen?
Waarschijnlijk heb je aan een MBO diploma al genoeg om filiaalmanager te worden. Anders gezegd: met jouw capaciteiten (afgaande op het feit dat je nu VWO doet en dat niveau kunt doorzetten op HBO of de universiteit), kun je meer dan filiaalmanager worden. Met Small Business and Retail Management kun je bijvoorbeeld je eigen (drogisterij)zaak opzetten, in plaats van alleen managen.
Natuurlijk kun je zeker filiaalmanager worden als dat je droombaan is, maar misschien moet je ook eens kijken of iets anders in dezelfde sector je ook aanspreekt.
Oud 13-06-2010, 20:36
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Klinkt leuk, maar onthoud wel dat ze van VWO komt. De stap naar een MBO opleiding is dan wel een hele grote stap omlaag. Ik vrees dat de verveling dan al heel snel toeslaat. Als je van VMBO komt is het een ander verhaal, maar dit lijkt me vooral heel erg zonde.
Dat hoeft niet. Als jouw droom is om met je VWO diploma filiaalmanager, kok, vrachtwagenchauffeur of verzorgende te worden, moet je dat doen. Zo lang je die beslissing maar bewust neemt en er goed over nadenkt. En we hebben het er al vaker over gehad, met je VWO diploma ben je echt nog niet klaar, het is maar een basis voor verdere ontwikkeling.
Oud 13-06-2010, 23:17
arPos
arPos is offline
Citaat:
Je doet tegelijkertijd wel werkervaring op bij een bedrijf waar je graag werkt. Ik heb zelf ook bij Kruidvat gewerkt en het is een prettige werkgever. Ik zou niet zeggen dat dit verspilling is van je tijd, je kan hiermee wel filiaalmanager worden. Als je weggaat bij Kruidvat heb je wel een erkend diploma en werkervaring waarmee je prima in andere detailhandel aan de slag kan. Na dit opleidingstraject kan je altijd nog in deeltijd een hbo-opleiding volgen.
Met een hbo-opleiding zou ik trouwens niet een Kruidvatfiliaal starten (opleiding tot filiaalmanager is genoeg) maar bij het hoofdkantoor solliciteren.
Allemaal prima maar die HBO is weer 4 jaar erop en tot die tijd zit je met je niveau 2, bovendien is het maar zozeer de vraag hoeveel andere werkgevers geven om een interne kruidvat opleiding, zul je zien dat je ook daar weer intern moet gaan bij-cursussen.

Prima dat jij bij het hoofdkantoor zou willen werken ik probeerde te wijzen dat je met een bredere opleiding later zelf iets zou kunnen starten.
Oud 14-06-2010, 12:37
Verwijderd
Ik zou ook zeggen probeer dan zelf iets te starten, met niveau 2 moet je nog langer doorleren wil je op HBO terecht komen. Lijkt me zonde en als je je eigen zaak kan opzetten heb je meer en betere mogelijkheden.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2010, 15:48
Pater Noster
Pater Noster is offline
Citaat:
Ik zou ook zeggen probeer dan zelf iets te starten, met niveau 2 moet je nog langer doorleren wil je op HBO terecht komen. Lijkt me zonde en als je je eigen zaak kan opzetten heb je meer en betere mogelijkheden.
Met een vwo-diploma kan je sowieso een hbo-opleiding volgen. Dus mocht de topicstarter mbo-2 niets vinden, kan ze het jaar er op alsnog aan het hbo-opleiding beginnen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten