Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Je praat toch eerst met je vriendjes voordat je er een storende partij bijhaalt? Als ze konden hadden ze er helemaal geen andere partij bijgehaald. Ik vind hoe meer partijen, hoe meer kans op een breuk, en als de coalitie VVD met veel links wordt, zal de VVD te veel water bij de wijn moeten doen. Dat doen ze niet lang... Ook al krijgen we over een paar maanden nieuwe verkiezingen, zal dat m.i. niets helpen, de standpunten blijven hetzelfde (behalve dan die van de Pvda dan.. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De redenering hoort gewoon te zijn dat VVD en PVV misschien beter op elkaar aansluiten dan VVD en PvdA (onder anderen), dat hoort los te staan van de winst of het verlies tov 2006 (maar niet los van de hoeveelheid zetels nu, want je wil toch een meerderheid). |
![]() |
|
Kabinetten met vier partijen zijn in het verleden wel eens voorgekomen en ik denk niet dat je kunt stellen dat een kabinet met vier partijen echt onstabiel is. Tweepartijenkabinetten zijn ook genoeg gevallen, en bij wat grotere coalities kunnen de kleinere partijen juist als bemiddelaars en bruggenbouwers optreden, en uiteindelijk komt het toch allemaal neer op een stabiel en duidelijk regeerakkoord (waar je dus concrete afspraken in maakt, en niet als bij Balkenende IV de helft vaag laat om het later uit te vechten). Vijf of meer lijkt me dan wel weer wat veel, je gaat dan snel krijgen dat een of twee partijen zich miskend voelen of het idee hebben dat ze zich niet goed profileren en daar kiezers door kwijtraken, of je moet weer met heel veel partijen overleg voeren omdat iedereen toch zijn zegje wil doen en wil opkomen voor eigen belangen. Drie of vier partijen doet het meestal het beste.
||
Citaat:
Nee, helaas, wordt jouw stem gewoon verdeeld over de partijen, kun je net zo goed niet stemmen, toch? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Om een veelgemaakt misverstand (maar weer eens) uit de weg te ruimen: blanco stemmen worden geregistreerd in dezelfde categorie als ongeldige stemmen. Zo tel je wel mee voor de opkomst, maar gaat je stem niet mee in de uitslagen of de kiesdeler. Je stem komt dus nooit bij een andere partij terecht. Het verschil met niet stemmen is dat je met een blanco stem het signaal geeft: "ik neem me wel de moeite, maar ik vind het allemaal ruk" bedoelde je dat niet dan sorry voor de preek ![]() Wat betreft je "geen gekke idee": bij de gemeenteraadsverkiezingen in Amsterdam was er een groep die een zetel wilde claimen als het aantal blanco stemmen de kiesdeler zou halen. Iedere dag mocht er dan een andere inwoner in de gemeenteraad gaan zitten ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
4+ partijen lijkt me kansloos, zeker als het om Paars Plus gaat. Te grote verschillen, dat kan nooit goed gaan. En te veel partijen, dat wordt een zooitje.
Verder vind ik het terecht dat de partij die het meest gewonnen heeft niet genegeerd wordt. Dat lijkt me logisch. Dus dat de VVD eerst met de PVV praat lijkt me niet meer dan redelijk. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Dat zou an sich nog niet zo'n stom idee zijn. Ik vind dat een regering altijd moet streven naar een zo breed mogelijk draagvlak in de Tweede Kamer, dus ook buiten de coalitie moet zoeken naar steun voor wetsvoorstellen. Natuurlijk is het voor het vormen van een coalitie wel lastig, maar als een zittende regering ook buiten de eigen coalitie gaat kijken voor steun, dan is dat eigenlijk veel democratischer.
|
Politiek is geen staartdeling. Hoe wil je wetenschappelijk vaststellen of de milieuverbeteringen die er optreden bij het belasting heffen op vlees opwegen tegen de maatschappelijke kosten ervan? Hoe wil je vaststellen wat een eerlijk inkomstenbelastingtarief is? Hoe wil je wetenschappelijk vaststellen of we meer geld aan zorg of aan ontwikkelingssamenwerking moeten uitgeven?
Het negeren van de morele kant van politieke vraagstukken is geen optie.
||
![]() |
Citaat:
Het lijkt me gewoon geen slecht plan om het beleid op te laten stellen door mensen die er aantoonbaar verstand van hebben. Kennis en berekeningen zijn een betere basis dan welk "isme" dan ook. Laat de idealen even voor wat ze zijn (want het schiet nu niet op) en hou je bezig met de aantoonbare realiteit. Cohen en Rutte claimen allebei het beste te doen voor de economie, maar ze staan recht tegenover elkaar. Ik heb meer vertrouwen in een clubje hoogleraren economie die er nu even hun mening over geven. Politici moeten ook een keuze maken over hoe veel geld er naar zorg en hoeveel naar ontwikkelingssamenwerking moet, dat is niet anders dan voor een zakenkabinet met wetenschappers. Natuurlijk moeten er afwegingen gemaakt worden. Het verschil is alleen dat ik liever een onderbouwing zie, gebaseerd op feiten, dan politici die over elkaar heen vallen om te roepen dat zij nóg meer geld dan de anderen in de zorg willen pompen. De politiek zit vol met mensen die iets vinden; ik vind het wel eens tijd voor mensen die iets weten. Zo vinden velen dat de straffen omhoog moeten, terwijl er genoeg wetenschappelijke rapporten liggen die zeggen dat dat averechts werkt. Men vindt paddo's een gevaar voor de samenleving, terwijl uit studies blijkt dat dat allemaal reuze mee valt. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
de ernst van gevaren van paddo's kun je ook niet objectief vaststellen. Sommige politici vinden het heel erg dat er eens in de zoveel tijd een toerist het loodje legt, anderen vinden dat die problemen opwegen tegen het genot dat anderen aan paddo's beleven..
||||||
![]() |
Citaat:
En kibbelende economen zijn iig niet slechter dan kibbelende politici. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En wat je daarbij zegt: "Sommige politici vinden [...] anderen vinden..." is precies het punt dat ik in mijn vorige post maakte. Je kunt paddo's wel gevaarlijker vinden dan sigaretten, maar die mening boeit me niet als de cijfers iets anders uitwijzen. Overigens beweer ik ook niet dat een (wetenschappelijk) zakenkabinet eenvoudig is, maar als je een land op de meest doeltreffende manier wilt besturen, heb je niets aan links/rechts en welles/niets gekibbel, gebaseerd op een ideologie die altijd in meer of mindere mate buiten de werkelijkheid staat. |
![]() |
||
Citaat:
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Tijd voor polarisering? (4 partijenstelsel?) Soulflame | 90 | 29-11-2006 21:05 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Balkenende hield info achter over de zaak Margarita D@mien | 35 | 25-04-2003 20:59 |