Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2010, 14:06
akbe
akbe is offline
Ik zit me al een tijdje af te vragen wat sommige spreekwoorden of uitdrukkingen eigenlijk betekenen. Waar ze vandaan komen, of ontstaan zijn.

Bijvoorbeeld spreken op iemand lijken, waar zou die vandaan komen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2010, 17:26
Em.
Em. is offline
Oh, ik had vroeger een lichtelijke obsessie voor spreekwoorden!
- dat hield op toen ik het merendeel kende. x]

Vooral spreekwoorden als 'in het land van de blinden is de eenoog koning' vond ik mooi, mooi om over na te denken. (:

Waar sprekend op iemand lijken vandaan komt, weet ik niet. Ik heb wel 'n boekje met een aantal spreekwoorden en gezegden die gebasseerd zijn op ''t dagelijks leven van vroeger'. Zoals 'een oogje in het zeil houden', dat verwijst naar de zeilen van boten en molenwieken waaraan men kon zien hoe de wind waaide. En 'de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet' is ook nog wel te verzinnen, dat zowel de pot en de ketel zwart zijn, dus allebei even slecht. En 'de kat op het spek binden', dat gaat er natuurlijk om dat het wel érg verleidelijk wordt - voor de kat - om het spek op te eten. En het betekent dan ook dat je iemand wel heel erg in verleiding brengt om iets te doen wat niet mag. Want de kat mag het spek niet opeten.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2010, 17:34
Verwijderd
Dat is een rubriek in de Donald Duck! Ik zal wel eens kijken of ik er nog wat kan vinden
Met citaat reageren
Oud 29-06-2010, 20:05
Verwijderd
Ik heb iets met spreekwoorden en beeldspraak. ^^
Met citaat reageren
Oud 30-06-2010, 10:36
Verwijderd
Ik heb iets met het spreekwoord 'als de vos de passie preekt, boer pas op uw kippen'. Heerlijk vind ik die ^^
Met citaat reageren
Oud 30-06-2010, 16:38
Infidel
Infidel is offline
Citaat:
Dat is een rubriek in de Donald Duck! Ik zal wel eens kijken of ik er nog wat kan vinden
Mijn idee.
Zo uit mijn hoofd weet ik nog dat 'een wit voetje halen' uit de tijd stamt dat we nog te paard over tolwegen gingen. Paarden met witte sokken (dus wit gekleurde voeten) hoefden dan geen tol te betalen.
De leukste uitdrukking vind ik 'iemand blij maken met een dode mus', gewoon omdat ik 'm zo onlogisch vind. Als iemand toch blij wordt van een dode mus, wat is daar dan mis mee?
Oud 30-06-2010, 16:47
Em.
Em. is offline
Volgens mij gaat 'iemand blij maken met een dode mus' erom dat je iemand wel blij maakt, maar met iets wat later een dode mus (iets stoms) blijkt te zijn. Dat iemand bijvoorbeeld denkt dat hij een geweldige opgezette valk krijgt voor boven z'n bed, en dat hij dan een dode mus krijgt. Dat is niet echt leuk. Maar dus niet dat je denkt 'jippie een dode mus! wat leuk!'
Met citaat reageren
Oud 30-06-2010, 17:48
liquidRain
liquidRain is offline
Mannen schijten 1 keer goed , vrouwen zeiken de hele dag. Spreekt voor zich of nie?
Oud 30-06-2010, 20:32
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij gaat 'iemand blij maken met een dode mus' erom dat je iemand wel blij maakt, maar met iets wat later een dode mus (iets stoms) blijkt te zijn. Dat iemand bijvoorbeeld denkt dat hij een geweldige opgezette valk krijgt voor boven z'n bed, en dat hij dan een dode mus krijgt. Dat is niet echt leuk. Maar dus niet dat je denkt 'jippie een dode mus! wat leuk!'
Ik ken anders iemand die wel heel blij zou zijn met een opgezette mus hoor.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2010, 20:56
Em.
Em. is offline
Citaat:
Ik ken anders iemand die wel heel blij zou zijn met een opgezette mus hoor.
Als je 'm zelf op kan zetten wil ik je wel eens een mus (of muis, rat, andere vogel) doorsturen die ik af en toe op de drempel vind. Lief hoor, cadeautje van de kat, maar er komt nog 'n dag dat ik erover struikel.

'Stille wateren hebben diepe gronden' vind ik trouwens ook een mooie. (:
Met citaat reageren
Oud 01-07-2010, 07:48
Infidel
Infidel is offline
Citaat:
Tja, het betekent dat je dus inderdaad halverwege je poging iemand blij te maken, het heel goed verknald. Maar ik vind dat de uitdrukking stom is. Want als iemand blij wordt van een dode mus (wat er heel letterlijk staat), dan is dat toch prima? Ik zou er geen gat in de lucht voor springen, maar dat ben ik.

Een andere: Dat raakt kant nog wal. Ook niet zo'n duidelijke. Voor mij (scheepsvaartleek) is de kant en de wal namelijk hetzelfde, en dan is het niets meer dan een geval van dubbelop.
Oud 01-07-2010, 10:45
JJoosje
JJoosje is offline
Citaat:
Tja, het betekent dat je dus inderdaad halverwege je poging iemand blij te maken, het heel goed verknald. Maar ik vind dat de uitdrukking stom is. Want als iemand blij wordt van een dode mus (wat er heel letterlijk staat), dan is dat toch prima? Ik zou er geen gat in de lucht voor springen, maar dat ben ik.

Een andere: Dat raakt kant nog wal. Ook niet zo'n duidelijke. Voor mij (scheepsvaartleek) is de kant en de wal namelijk hetzelfde, en dan is het niets meer dan een geval van dubbelop.
Is het niet: Dat raakt kant noch wal? Of heb ik het altijd al verkeerd gedacht?
Oud 01-07-2010, 15:37
Verwijderd
Het is kant noch wal. Je raakt en de kant niet en de wal niet.

Ik twijfel altijd aan voor hetzelfde geld. Maar het is echt geld en niet geldt, maar meestal weet ik het weer niet meer en dan verdraai ik mijn zin zodat ik toch hetzelfde zeg maar op een andere manier
Met citaat reageren
Oud 01-07-2010, 16:46
Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Het is kant noch wal. Je raakt en de kant niet en de wal niet.

Ik twijfel altijd aan voor hetzelfde geld. Maar het is echt geld en niet geldt, maar meestal weet ik het weer niet meer en dan verdraai ik mijn zin zodat ik toch hetzelfde zeg maar op een andere manier
Lol... maar het is wel logisch toch? Voor net zoveel geld kun je iets anders kopen. Maar dan voor hetzelfde geld had iets anders kunnen zijn.

Ik vind 'Ik schrik me een hoede' altijd gek maar leuk .
Met citaat reageren
Oud 01-07-2010, 18:49
liquidRain
liquidRain is offline
Citaat:
Als je 'm zelf op kan zetten wil ik je wel eens een mus (of muis, rat, andere vogel) doorsturen die ik af en toe op de drempel vind. Lief hoor, cadeautje van de kat, maar er komt nog 'n dag dat ik erover struikel.

'Stille wateren hebben diepe gronden' vind ik trouwens ook een mooie. (:
Zit je mijn prachtige spreekwoorden nou te jatten?
Oud 01-07-2010, 18:51
Em.
Em. is offline
Citaat:
Zit je mijn prachtige spreekwoorden nou te jatten?
Je herinnerde me er weer aan.
Hij heeft nog 'n tijdje ergens als profieltekst gediend, dat stille wateren. ;p
Met citaat reageren
Oud 01-07-2010, 19:11
Verwijderd
Citaat:
Is het niet: Dat raakt kant noch wal? Of heb ik het altijd al verkeerd gedacht?
Het onderscheid tussen noch en nog, is niet meer dan het gevolg van het feit dat onze officiële spelling niet deugt, onlogisch is én achterhaald. De Duitsers gebruiken gewoon één vorm voor beide betekenissen en ik zie het nut van het onderscheid in schrijfwijze niet in.
Het is achterhaald!

Ik denk dan ook, dat we een keer een grote protestactie gaan moeten voeren, waarbij wij een grote stapel groene boekjes gaan verbranden.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2010, 19:28
Em.
Em. is offline
Citaat:
Ik denk dan ook, dat we een keer een grote protestactie gaan moeten voeren, waarbij wij een grote stapel groene boekjes gaan verbranden.
Doen!
Misschien zet ik dan ook nog eens een zin op papier zónder spellingsfout.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2010, 08:02
Infidel
Infidel is offline
Citaat:
Het onderscheid tussen noch en nog, is niet meer dan het gevolg van het feit dat onze officiële spelling niet deugt, onlogisch is én achterhaald. De Duitsers gebruiken gewoon één vorm voor beide betekenissen en ik zie het nut van het onderscheid in schrijfwijze niet in.
Het is achterhaald!

Noooooo!
Ik mag dan misschien de fout hebben gemaakt die aanleiding gaf tot deze ketterse uitspraak, maar het groene boekje is heilig. Ik ben een taalpurist en verloofd met dat ding.
Oud 02-07-2010, 18:33
Verwijderd
Citaat:
Noooooo!
Ik mag dan misschien de fout hebben gemaakt die aanleiding gaf tot deze ketterse uitspraak, maar het groene boekje is heilig. Ik ben een taalpurist en verloofd met dat ding.
Verraadster! Onmiddelijk Fus-illeren!

De FA-fraktie vordert de exekutie van alle leden van De Nederlandse Taalunie,
en de verbranding van alle exemplaren van Het Groene Boek!

NOOIT MEER LELIJKE SPELLING!

Met citaat reageren
Oud 02-07-2010, 21:36
Infidel
Infidel is offline
Citaat:
Verraadster! Onmiddelijk Fus-illeren!

De FA-fraktie vordert de exekutie van alle leden van De Nederlandse Taalunie,
en de verbranding van alle exemplaren van Het Groene Boek!

NOOIT MEER LELIJKE SPELLING!

Oké, elk huwelijk heeft zo z'n struikelblokken. Ik ga voor fractie en executie. Ik ben ook verloofd met C's.
Oud 02-07-2010, 21:42
Verwijderd
De c is de letter van de Franse bezetter van Vlaanderen!
Ik kan een spelling die het gebruik van dergelijke vijandige letters verplicht, nooit maar dan ook nooit nooit nooit goedkeuren!

XD
Met citaat reageren
Oud 02-07-2010, 21:44
Infidel
Infidel is offline
Citaat:
De c is de letter van de Franse bezetter van Vlaanderen!
Ik kan een spelling die het gebruik van dergelijke vijandige letters verplicht, nooit maar dan ook nooit nooit nooit goedkeuren!

XD
En dan ben ik de taalpurist...
Ik heb niet eens een groen boekje!
Oud 02-07-2010, 22:10
Verwijderd
Citaat:
En dan ben ik de taalpurist...
Ik heb niet eens een groen boekje!
Ik ben purist...
Van de enige goede spelling:
de verboden spelling!
Met citaat reageren
Oud 03-07-2010, 10:58
liquidRain
liquidRain is offline
Citaat:
Je herinnerde me er weer aan.
Hij heeft nog 'n tijdje ergens als profieltekst gediend, dat stille wateren. ;p
Ben niet boos op je hoor, lol... (is gewoon algemeen spreekwoord)
Oud 03-07-2010, 14:23
flyaway
flyaway is offline
Graag weer ontopic
Met citaat reageren
Oud 03-07-2010, 19:55
Rivka
Rivka is offline
Citaat:
Ik heb iets met het spreekwoord 'als de vos de passie preekt, boer pas op uw kippen'. Heerlijk vind ik die ^^
Oh die kende ik niet! Die is goed ja .
Oud 06-07-2010, 18:37
Verwijderd
Citaat:
Oh die kende ik niet! Die is goed ja .
Ik zie het ^^

Ik kwam nog een leuke tegen trouwens:
Mijn haan kraait koning in deze woning, als ik -moeder hen- er niet ben.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2010, 10:16
Verwijderd
"De slechtste vrede is nog beter dan de beste oorlog." vind ik wel een goede. Vooral omdat ik me er erg van ging afvragen hoe een goede oorlog er dan uit zou zien.

En "Water naar de zee dragen". Het doet me denken aan dat liedje van Boudewijn de Groot. (tekst)
Met citaat reageren
Oud 08-07-2010, 14:39
Geel
Geel is offline
Die van m'n sig. Dat vind ik een leuke en een hele diepzinnige, ik snap bijna niet wat het betekent. En ik snap ook niet waar ik hem vandaan heb . Volgens mij heb ik het - niet eens zo lang geleden, denk ik - ergens gelezen, maar ik zou echt niet weten waar, maar ik zou wel willen weten waar ik het vandaan heb. Voor het geval dat ik m'n sig verander, het gaat hierom: 'Met een hamer in de/je hand lijkt alles op een spijker.'

En 'Zoek geen zebra's'. Die komt uit het boek Verhaal van een boek. Vind ik ook heel mooi. Het betekent dat men niet meer achter iets moet zoeken dan dat er is.

Maar ik weet niet of deze twee wel een spreekwoord oid zijn.
Oud 08-07-2010, 15:12
Em.
Em. is offline
@Geel: ik had je sig gelezen en toen kwam ik 'm ergens anders al citaat tegen. Hm.
Maar ik weet ook even niet meer hoe en waar.
-gaat zoeken-

oh:

"Als een hamer je enige gereedschap is, lijkt elk probleem op een spijker"
Om een oplossing te vinden ben je afhankelijk van je mogelijkheden.
(mot.be)

En

"Voor de man met de hamer is elk probleem een spijker"
(... ingewikkeld verhaal waar ik me niet in ga verdiepen)

En tot slot nog een citaat:

'"Als een hamer het enige gereedschap is waarover je beschikt, ben je geneigd ieder probleem als een spijker te zien."
Abraham Maslow

Ik krijg bij 'met een hamer in de hand lijkt alles op een spijker' altijd zo het gevoel van 'je voelt je megastoer met je hamer in je hand dus ga je op alles timmeren omdat je hamer zo goed en geweldig is en je hem nu eindelijk kan gebruiken'. Oftewel: dat je iets (een methode, bijvoorbeeld) té ver door voert, dat je op teveel 'spijkers' slaat. Maar dat is maar een persoonlijke interpretatie.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2010, 16:08
Issun
Issun is offline
Citaat:
Ik krijg bij 'met een hamer in de hand lijkt alles op een spijker' altijd zo het gevoel van 'je voelt je megastoer met je hamer in je hand dus ga je op alles timmeren omdat je hamer zo goed en geweldig is en je hem nu eindelijk kan gebruiken'. Oftewel: dat je iets (een methode, bijvoorbeeld) té ver door voert, dat je op teveel 'spijkers' slaat. Maar dat is maar een persoonlijke interpretatie.
Dat is de meest logische interpretatie inderdaad, maar je kan het ook zo zien: je hebt eindelijk iets wat je al lang nodig had (de hamer, om spijkers in te slaan) en doordat je het zo lang nodig had en eindelijk hebt, lijkt het opeens alsof je er alles mee kan (alles lijkt op een spijker).
Het is bijvoorbeeld ook zo dat als je als gitarist een nieuwe gitaar koopt, het voor jouzelf lijkt alsof je daardoor plotseling ook veel beter kan spelen (wat meestal onzin is). Ik kon geen beter voorbeeld verzinnen.

Maar die van jou is logischer gewoon waar.
Reageren

Regels voor berichten