Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-06-2010, 23:29
remystorm
remystorm is offline
Wat ik voor Nederlands voorgeschoteld krijg, als filosofie opdracht:

R. Dawkins noemt de mens een lumbering robot.

“Now they swarm in huge colonies, safe inside gigantic lumbering robots, sealed off from the outside world, communicating with it by tortuous indirect routes, manipulating it by remote control. They are in you and in me; they created us, body and mind; and their preservation is the ultimate rationale for our existence. They have come a long way, those replicators. Now they go by the name of genes.” (R. Dawkins., The Selfish Gene)

Noem redenen voor en tegen het feit dat de mens hier als robot wordt gezien.

Ik zou zelf geen idee hebben...heeft iemand hier een idee hoe en waar ik een (uitgebreid) antwoord op deze vraag kan vinden? Of in ieder geval iets wat mij op weg kan helpen.

Alvast heel erg bedankt!

Mvg,
Remy

Laatst gewijzigd op 18-06-2010 om 23:35.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-06-2010, 00:24
Em.
Em. is offline
Nederlands? En dan 'n Engels tekst, mauw, dat snap ik niet. x]

Ofnouja, op dit tijdstip nog minder dan anders enzo.

Ehm, genen worden hier toch als robot gezien? Ik vind het nogal een vreemde vergelijking eigenlijk. Genen bijvoorbeeld, kunnen gerepliceerd, gemanipuleerd en gecombineerd worden. Ik heb mijn computer of wasmachine nog nooit kleine computertjes of wasmachines zien uitspugen met kleine 'foutjes' erin, of samen een nieuw tussenapparaat zien maken met zowel genen van de een als de ander. Genen zorgen voor variatie (door die foutjes en combinaties) en kunnen zich repliceren waardoor er zoveel verschillende soorten op aarde zijn en er steeds nieuwe bijkomen. Machines moeten gewoon opnieuw gemaakt worden als je 'n nieuwe wilt.

Daarnaast zou je wel kunnen zeggen dat in de mens nogal veel onbewust gebeurd, en dat wát bewust gebeurd is geen eigen keuze geweest. Wauw, dat is 'n scheve zin. Ik bedoel, je staat niet voor God en kiest een karakter. Je bent wie je bent en je kunt er niet zoveel aan doen wat je karakter is en waar je opgroeid. (Hoewel er vast wel mensen zijn die geloven dat er een geest is die het leven kiest waarvan je het meest leert, maar dat terzijde.) En wat je ook doet, je doet het meestal om wie je bent en opgevoed - en nou ja, die dingen dus, oftewel, je staat (ondanks het 'bewustzijn' van de mens) grotendeels nog in 'dienst' van genen en toevallige omstandigheden die voor een groot deel (hoe groot?) bepalen wat je doet en voelt en reageert. Net als machines, zou je kunnen zeggen. Maar ik vind het alsnog 'n rare vergelijking.

Ik denk ook niet dat je hier veel aan hebt. xD
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 13:05
arPos
arPos is offline
bedenk in hoeverre robots/machines en systeemduplicatie (rna/dna) overeenkomsten vertonen.
bedenk waar ze dat niet doen

bedenk in hoeverre het totaal aan actie en redenatie van een mens op roboticainstucties lijken (signaal -> resultaat)
bedenk in hoeverre dat niet waar is en wat variabele factoren hierin kunnen voorstellen.
Oud 20-06-2010, 19:02
silentbob
silentbob is offline
volgens mij word er daartmee ook gedoeld op dat volgens dit stukje de mens bestuurd word door z'n genen, als een robot dus, zonder echte eigen wil maar bestuurd door iets(genen)/geprogrammeerd met genen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten