Advertentie | |
|
![]() |
||
Nog even een verduidelijking van mijn antwoord.
Citaat:
Met een bestandherstelprogramma kan hij de schijf scannen op verwijderde bestanden, de verwijzingen met de gevonden verwijderde bestanden vergelijken en dan deze terughalen. (dat is een voor- of nadeel van Microsofts bestandsysteem NTFS). Er zijn verschillende dingen wat je kan doen:
Laatst gewijzigd op 26-06-2010 om 19:57. |
![]() |
||
Citaat:
Nadeel is wel dat je die discriminerende bestanden moet verwijderen via zo'n shredder; om het nadien nog te doen, zullen er wel programma's zijn die alle vrije ruimte shredden, vermoed ik. Om zoals de rest te antwoorden op je vraag: in het register kan je geen bestanden terugvinden; maar bv. wel recent geöpende bestanden (verwijzingen ernaar). Zonder het bijhorende bestand nutteloos dus. Wat misschien wel kan, is dat je pa een back-up neemt en op basis daarvan is het mogelijk dat hij verwijderde bestanden kan terughalen. Daar kan je verder weinig aan doen; behalve naar de toekomst toe. Als je echt onleesbare bestanden wilt kunnen opslaan; de simpele oplossing is een RAR-archiefje met wachtwoord (ZIP kan ook; maar in heel wat gevallen zeer makkelijk te kraken): dat kan hij gewoon niet lezen. Ofwel een TrueCrypt-bestand/partitie om die bestanden in op te slaan; maar dat alles gaat al vrij ver om je vuile plaatjes te bewaren.
||
Citaat:
In tegenstelling tot XP zorgt Vista (en Win7) ervoor dat je RAM zo vol mogelijk is door alles wat hij denkt dat een beetje gebruikt gaat worden, in te laden. Als je die foto's een dag geleden geladen hebt en sindsdien veel andere dingen gedaan hebt; kan je er best vanuitgaan dat die foto's niet meer in je RAM staan. Uitschakelen van hetzelfde: RAM leeg, dus geen sporen meer in het RAM. Je swapspace kan nog wel iets instaan; maar dat kan Windows wel wissen bij het afsluiten (ik vermoed dat het geen volledige shred-operatie is; maar ik heb zelf nooit het nut daarvan gezien).
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Beetje ingewikkeld allemaal.. althans voor mij
![]() Stel dat hij vandáág een bestand per ongeluk verwijderd, dan kan hij toch in het register niet meer op foto's stuiten van maanden geleden? Want je kunt blijkbaar op datum zoeken in het register, dan lijkt het me dus sterk dat hij ineens zoiets vindt. Maar áls hij dus op een verwijzing stuit (zoiets als P300755.JPG) dan moet hij die al echt gaan openen of nadere inspectie verrichten wil hij de foto daadwerkelijk ZIEN, of niet? Want ik heb de foto's uiteraard geen rare namen gegeven waardoor het nieuwsgierigheid op kan wekken ![]() En zijn er nog eventuele andere verborgen plaatsen op de pc waar die foto's zich zouden kunnen bevinden? Ik knijp 'm echt. ![]() Maar wil geen acties ondernemen waar ik geen verstand van heb en zo het hele systeem laten crashen of zo. |
![]() |
|
de kans is absurd klein dat ie zoiets vindt. als hij, zoals je zegt, behendig is met pc's, dan is de kans dat hij bestanden kwijtraakt erg klein. mocht dat wel het geval zijn, en hij gaat opzoek met zo'n programmaatje om bestanden terug te vinden, dan zou hij weten waar hij naar opzoek is, en dan zou hij waarschijnlijk niet verwijderde foto's terug gaan halen waar hij niks vanaf weet. als dat uberhaupt mogelijk is, want als jij die foto's maanden geleden verwijderd hebt, dan zijn ze hoogstwaarschijnlijk allang overschreven met andere dingen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dus met het register kun je niks qua bestanden terughalen. Dan heb je nog dat als je een bestand verwijdert je hem alleen uit de MFT haalt, dat is een soort index zoals bij n boek. Het bestand zelf wordt niet verwijdert maar is niet meer beschikbaar om zomaar te openen. Dit kan je wel herstellen met diverse programma's, moet de plek waar het staat alleen niet overschreven zijn geweest door andere bestanden. Dus nee als je iets maanden terug hebt verwijdert is het niet terug te halen. De enige mogelijkheid is dat hij regelmatig backups maakt van alle bestanden. En eh ik zou in de toekomst zulk materiaal in een prive email zoals hotmail of gmail stoppen. En het niet op een computer opslaan. Gebruik uiteraard wel een sterk wachtwoord. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|