Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-07-2010, 16:25
FREAKY_7
FREAKY_7 is offline
Hallo allemaal,

Dit jaar heb ik mijn havo diploma behaald. Nu orienteer ik me op het beroep recherche.
Ik weet nog niet 100% of ik dit wil maar ik denk dat ik er maar voor ga.
Het probleem is dus op welke maniet ik het beste rechercheur kan worden.
Is het beste dat ik een hbo opleiding doe of is het beter dat ik eerst gewoon hoofdagent word en daarna doorstroom tot de recherche?
Heeft iemand hier ervaring mee of kun je me de voor- en nadelen van beide richtingen
vertellen dan zou ik zeer tevreden zijn.

Bij voorbaat dank u wel
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-07-2010, 20:34
arPos
arPos is offline
Mjn zusje doet nu brugjaar politie en veiligheid om daarna hopelijk uiteindelijk bij de recherche uit te komen, ze doet dit via zadkine, ik zou daar eens informeren.

volgens mij is het overigens verplicht om een aantal praktijk kerntaken te doen voor je überhaupt in aanmerking komt voor de recherche zoals agent op straat, ME dienst e.d. zaken.
Oud 19-07-2010, 20:43
Verwijderd
Wilde vroeger ook wel bij de recherche dus heb er wel onderzoek naar gedaan. Eigenlijk heb je minimaal VWO nodig of HBO

Je hebt een aantal manieren:

HAVO --> VWO --> politieschool (waar je meteen tot rechercheur wordt opgeleid bij voldoende geschiktheid (ca. 4 jaar interne opleidng)

HAVO --> HBO --> politieschool (waar je via een stoomcursus wordt opgeleid tot rechercheur. Die stoomcursus hangt af van hoeveel je op je HBO hebt geleerd. Let wel: die stoomcursus kan nog zomaar 2 jaar duren)

Wat voor HBO-opleidingen kun je dan (het beste) doen?

Rechten (strafrecht)
Bedrijfseconomie (bedrijfs- en vermogensdelicten)
Psychologie (handig voor verhoren, scheelt tijd bij de stoomcursus)
Biologie en medisch laboratorium onderzoek, Chemie, Life Science (voor Technische Recherche)

Ook MWD (Maatschappelijk Werk en Dienstverlening of SJD (Sociaal Juridische Dienstverlening) zijn ook wel aardige HBO-opleidingen om bij de recherche te komen. Alleen zijn ze mijns inziens te alfa-gericht en mensen die hier vanaf komen hebben niet veel of genoeg kennis om bij de recherche te komen. (dit is iets meer voor gewoon agent of hoofdagent) Ik raad deze eigenlijk af, maar het kan wel.

Zoals je ziet hangt je te kiezen HBO-opleiding af van wat je zelf leuk vindt of leuk zou vinden bij de politie.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2010, 08:59
Verwijderd
Er is toch ook een HBO-politieacademie. Dat lijkt mij eigenlijk dan de beste basis voor de WO-politieacademie
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten