Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-07-2010, 15:52
Noddy
Noddy is offline
Onlangs heb ik gesolliciteerd voor een tijdelijke bijbaan. Ik wil deze baan erg graag, niet vanwege het geld, maar vanwege de ervaring.

Ik heb vaker gesolliciteerd en en in de meeste gevallen werd ik ook aangenomen. Ik ging dus zelfverzekerd naar het sollicitatiegesprek, en het ging goed. Ze was erg positief, mede door mijn werkervaring.Het was een heel gezellig gesprek, en aan het eind van het gesprek kreeg ik te horen dat ik door was naar de volgende ronde.

Meestal als ik solliciteerde ging het vrij simpel: ik had een leuk gesprek en ik werd aangenomen. Of ik werd uitgenodigd voor een tweede gesprek en ik werd daarna aangenomen. Nu gaat het iets anders dan wat ik gewend ben.

In de tweede (en tevens laatste) ronde komen alle sollicitanten langs om zichzelf te presenteren en dan worden de mensen die zijn aangenomen geselecteerd.

Ik moet mijzelf dus ook presenteren en ze willen dat dit op een creatieve en originele manier gebeurt. Dat vind ik erg lastig. Hoewel ik soms best creatieve uitspattingen heb, kan ik dit nooit goed uiten naar andere mensen. En al helemaal niet in een presentatie over mezelf die niet langer dan vijf minuten mag duren.

De vrouw die mij interviewde zei dat het vaak wordt gewaardeerd als je iets aparts met je haar doet of een hippe bril draagt of iets dergelijks. Maar dat past helemaal niet bij mij, en ik wil juist wel mezelf blijven.

Omdat er zoveel sollicitanten zijn, moeten we dus tegen elkaar 'strijden' om een baan te krijgen. Zoiets als dit heb ik wel vaker gehad, vroeger op school. In de meeste gevallen val ik gewoon niet zo op. Ik kan leuk kletsen en ik vind mezelf vrij spontaan. Toch ben ik erg rustig van aard en daarom vallen andere mensen vaak meer op dan ik in dit soort situaties.

Overigens is de functie waar ik naar solliciteer niet erg creatief. Ik moet gasten ontvangen en begeleiden.

Heeft iemand misschien tips voor me? Ik wil mezelf graag goed presenteren en meer opvallen dan anders, maar het moet wel geloofwaardig blijven.
Oud 12-07-2010, 16:10
Balance
Balance is offline
Jeetje, wat een nare sollicitatie. Zeker met de opmerking van die vrouw erbij lijkt het mij meer dat de sollicitatiecommissie zin heeft in een verzetje en daarom zoiets heeft verzonnen

Ik ga zelf even brainstormen, geen idee of er iets bij zit wat voor een sollicitatie handig is maar dat kan je dan zelf verder bedenken:
- Neem een voorwerp mee wat waardevol is of wat een goed beeld geeft van jou. Vanuit dit voorwerp kun je dan over jezelf uitwijden.
- Maak een collage met ofwel foto's van jou op belangrijke momenten, ofwel foto's uit tijdschriften die staan voor eigenschappen van jou.
- Maak een schilderij waarin jouw verschillende kanten naar voren komen. Bijv. een rustig gedeelte met rustige kleuren en een druk gedeelte met felle, drukke strepen. Vanuit daar kun je jouw veelzijdigheid benoemen.
- Maak een stamboom met fotos en benoem van elk familielid wat je van diegene hebt meegekregen.
- Zet je favoriete of meest betekenisvolle muziekfragmenten achter elkaar en vertel hier iets over in relatie tot jouw karakter/ervaring.
Oud 12-07-2010, 17:55
Adore
Adore is offline
Topic kan dicht, heel goede voorbeelden zijn al gegeven.

Niets is in een sollicitatie zo funest als niet jezelf (kunnen) zijn. Blijf dus, ondanks dat je wordt geadviseerd een hippe bril te dragen, dicht bij jezelf. Laat jezelf niet van de wijs brengen en heb geloof in jezelf. Als je normaal rustig van aard bent, hoef je er niet ineens tegen je zin in uit te springen. Misschien is rust juist wat zij zoeken in de functie en val je daardoor juist op.

Het is wel een sollicitatievorm waarvan ik nog niet heb gehoord en denk dat het best een zenuwslopende vorm is.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2010, 11:47
Martiño
Martiño is offline
Ik vind dit een heel raar sollicitatietraject, zeker als je naar de functie kijkt en beseft dat het een bijbaan is. En moet je nu tegelijkertijd met die andere sollicitanten die presentatie houden? Het komt op mij over alsof deze mensen iets te veel naar talentenjachten en realityseries hebben gekeken.

Maar het beste advies blijft inderdaad jezelf blijven, en eerlijk zijn. Ga geen dingen verzinnen of te veel overdrijven (je mag natuurlijk wel zaken erg positief belichten). Vraag ook aan je omgeving of zij misschien iets weten dat goed bij jou past en dat je kunt gebruiken tijdens die presentatie.
Oud 13-07-2010, 17:10
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Alsof je voor zo'n sollicitatie ineens een andere bril gaat aanschaffen die eigenlijk niet bij je past en je dus nooit meer draagt Sorry maar daar zijn ze toch iets te duur voor. Ik heb er nog nooit van gehoord iig, vind het maar vaag. Succes ermee en probeer iets te vinden wat wel bij je past.

Ik heb nog een tip: ik weet niet of je lang haar hebt maar een vriendin van mij heeft een keer voor een feest ofzo in een crea bui haar haar opgestoken en daar gekleurde potloden doorheen gestoken, stond erg leuk, is makkelijk te maken en wordt vast wel gezien als creatief en iets aparts met je haar
Reageren

Regels voor berichten