Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-07-2010, 14:22
Noeleke
Noeleke is offline
Wie gelooft erin?
Ik geloof er wel in, alleen heb ik het idee dat het niet echt werkt
Want ik doe zóveel goeie dingen (in mijn ogen dan), maar krijg er bijna niets voor terug.
Iemand enig idee? Misschien dat ik het verkeerd zie (wat goed is dan)?

Noeleke.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-07-2010, 15:21
Hippie :peace:
Hippie :peace: is offline
Ik geloof er ook wel in ( zie: my name is earl ), ik doe gewoon wat ik wil, eh.. soms geld geven aan goeie doelen als ze aan de deur komen of staan bij de AH, of gewoon rommel opruimen dat vlak naast prullenbak zit is al iets goeds. Het is eigenlijk gewoon in je hoofd, je voelt je goed omdat je goeie dingen doet, en dan kijk je ook meer ( onbewust ), naar de goeie dingen die er voorbij komen. Maar het blijft wel iets leuks ofcourse.

Hippie
Met citaat reageren
Oud 24-07-2010, 19:11
arPos
arPos is offline
Citaat:
Wie gelooft erin?
Want ik doe zóveel goeie dingen (in mijn ogen dan), maar krijg er bijna niets voor terug.

Noeleke.
zo een op een werkt het mijn inziens niet, het is als je het mij vraag zo dat goede energie goede dingen in gang zet en slechte energie slechte dingen, zodoende kan men door energiebeheersing het universum een kant opsturen en dus actief deel uitmaken van toekomstige gevolgen, hetzij de ene hetzij de andere kant op.

het is dus m.i. niet zo dat jouw goede daden of intenties voor jou persé goede gevolgen heeft.
Oud 25-07-2010, 10:37
Noeleke
Noeleke is offline
Citaat:
zo een op een werkt het mijn inziens niet, het is als je het mij vraag zo dat goede energie goede dingen in gang zet en slechte energie slechte dingen, zodoende kan men door energiebeheersing het universum een kant opsturen en dus actief deel uitmaken van toekomstige gevolgen, hetzij de ene hetzij de andere kant op.

het is dus m.i. niet zo dat jouw goede daden of intenties voor jou persé goede gevolgen heeft.
Ok, die post snapte ik maar half, maar ik snap denk ik wel wat je bedoelt
Met citaat reageren
Oud 25-07-2010, 13:24
JustADreamer
JustADreamer is offline
Citaat:
Wie gelooft erin?

Noeleke.
Het gaat, in mijn ogen, om de overtuigingen die liggen achter alles wat je doet. Zo kun je goeie dingen doen om de verkeerde reden en verkeerde dingen om goeie redenen.

Neem nou jouw voorbeeld, je doet goeie dingen, maar je verwacht er iets voor terug. Waarom kun je niet gewoon goeie dingen doen en genieten van het feit dat je iets goeds gedaan hebt? Dan krijg je dus instant een goed gevoel voor het goeie wat je doet. Als je dingen alleen maar doet omdat je er iets voor terug wilt is je reden niet zuiver en in mijn ogen handelt 'karma' daarnaar.

In geval van verkeerde dingen om goeie redenen kan het bijvoorbeeld zo zijn dat iemand een ander doodt om erger te voorkomen. (Een agent die een man doodschiet die dreigt zijn vrouw te vermoorden bijvoorbeeld) Dan is de overtuiging die er achter zat wel goed, en zal 'karma' daar dan ook naar kijken.

Ik houd het hier even bij, hoop dat mijn redenering beetje duidelijk is
Oud 25-07-2010, 13:28
Noeleke
Noeleke is offline
Citaat:
Het gaat, in mijn ogen, om de overtuigingen die liggen achter alles wat je doet. Zo kun je goeie dingen doen om de verkeerde reden en verkeerde dingen om goeie redenen.

Neem nou jouw voorbeeld, je doet goeie dingen, maar je verwacht er iets voor terug. Waarom kun je niet gewoon goeie dingen doen en genieten van het feit dat je iets goeds gedaan hebt? Dan krijg je dus instant een goed gevoel voor het goeie wat je doet. Als je dingen alleen maar doet omdat je er iets voor terug wilt is je reden niet zuiver en in mijn ogen handelt 'karma' daarnaar.

In geval van verkeerde dingen om goeie redenen kan het bijvoorbeeld zo zijn dat iemand een ander doodt om erger te voorkomen. (Een agent die een man doodschiet die dreigt zijn vrouw te vermoorden bijvoorbeeld) Dan is de overtuiging die er achter zat wel goed, en zal 'karma' daar dan ook naar kijken.

Ik houd het hier even bij, hoop dat mijn redenering beetje duidelijk is
Haha, jawel, je hebt gelijk, maar ik doe de goeie dingen ook wel voor het gevoel hoor
Maar als ik er dan veeeel later aan terugdenk, dan schiet me dat ineens te binnen (A)
En in de tussentijd houdt Karma ook geen rekening met die daden Maar het is zeker niet zo dat ik alleen goeie dingen omdat ik er iets voor terugwil hoor! Het zou overigens wel helpen om mij meer goede dingen te laten doen ....Laten we dat maar even achterwege houden.
En sowieso, als ik er zo over nadenk, is het vrij onzin, want ik hoef alle goeie dingen nu nog niet, ik heb veel liever dat ze allemaal komen als ik een moeilijke tijd doormaak

1 puntje voor karma!
Met citaat reageren
Oud 25-07-2010, 13:36
JustADreamer
JustADreamer is offline
Citaat:
Haha, jawel, je hebt gelijk, maar ik doe de goeie dingen ook wel voor het gevoel hoor
Maar als ik er dan veeeel later aan terugdenk, dan schiet me dat ineens te binnen (A)
En in de tussentijd houdt Karma ook geen rekening met die daden Maar het is zeker niet zo dat ik alleen goeie dingen omdat ik er iets voor terugwil hoor! Het zou overigens wel helpen om mij meer goede dingen te laten doen ....Laten we dat maar even achterwege houden.
En sowieso, als ik er zo over nadenk, is het vrij onzin, want ik hoef alle goeie dingen nu nog niet, ik heb veel liever dat ze allemaal komen als ik een moeilijke tijd doormaak

1 puntje voor karma!
Haha, ja Karma is een bitch Nee ik heb het ook wel eens hoor, dat ik zó veel aan het geven ben en echt het gevoel heb dat ik er niets voor terugkrijg. Maar als ik dan eens terugkijk, dan geef ik op die momenten omdat ik het gevoel heb dat het zo hoort, niet omdat ik het zelf zo graag wil. En volgens mij kan mevrouw Karma daar niets mee... Want als ik dingen niet uit plichtsbesef doe maar omdat ik het graag wil/omdat het gewoon zo gebeurt dan merk ik daarna wel dat mijn hele dag beter loopt ofzo. (Als ik zie dat een fiets valt dan probeer ik hem tegen te houden, en dat is niet een bewuste keuze maar gewoon iets uit een reflex ofzo) Ik denk dat positiviteit positieve dingen aantrekt en negativiteit negatieve dingen. Als je dus happy wakker word gaat de hele dag meestal wel oke, maar als je met een kuthumeur je bed uit stapt dan gaat het vaak allemaal mis. Datgene waar je je aandacht aan geeft wordt gevoed.

Laatst gewijzigd op 25-07-2010 om 20:03.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2010, 14:26
Thinus
Thinus is offline
Zit tussen de oren. Wie positief denkt en doet krijgt dit ook terug.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2010, 18:06
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
Zit tussen de oren. Wie positief denkt en doet krijgt dit ook terug.
Oud 28-07-2010, 16:08
Hippie :peace:
Hippie :peace: is offline

Zelfde wat ik zei dus . Geluk zal je sowieso tegemoed komen op een geven moment. Komt allemaal goed
Met citaat reageren
Oud 29-07-2010, 20:39
Verwijderd
Citaat:
Zelfde wat ik zei dus . Geluk zal je sowieso tegemoed komen op een geven moment. Komt allemaal goed
ik zie het meer als: geluk moet je afdwingen.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2010, 22:41
Daboman
Daboman is offline
Ik geloof meer in wat ik zelf noem de dobbelsteenfilosofie. Geluk moet je afdwingen. Gooi je 1 keer met een dobbelsteen, dan is de kans 1 op 6 dat je 6 gooit. Maar als je 2 keer gooit, wordt die kans al groter. Of wanneer je meer zessen op de dobbelsteen zou zetten ook. Hiervan is iets te leren wat je op vrijwel alles in het leven kan toepassen. Wil je succes in je leven, vergroot dan de kans op succes, door die extra zessen op je dobbelsteen te zetten, of door vaker te gooien.

Deze theorie is ook toepasbaar op karma. Doe je 1 keer goed, dan is de kans nog niet zo groot dat je er wat voor terugkrijgt. Doe je 2 keer iets goed, dan wordt die kans al groter. Doe je 50 keer iets goed, dan is er vast wel ergens iemand die dat ziet en je er op een bepaalde manier voor wil belonen. En doe je 1000 keer iets goeds, is die kans nog groter.
Oud 31-07-2010, 08:36
Infidel
Infidel is offline
Citaat:
Ik geloof meer in wat ik zelf noem de dobbelsteenfilosofie. Geluk moet je afdwingen. Gooi je 1 keer met een dobbelsteen, dan is de kans 1 op 6 dat je 6 gooit. Maar als je 2 keer gooit, wordt die kans al groter. Of wanneer je meer zessen op de dobbelsteen zou zetten ook. Hiervan is iets te leren wat je op vrijwel alles in het leven kan toepassen. Wil je succes in je leven, vergroot dan de kans op succes, door die extra zessen op je dobbelsteen te zetten, of door vaker te gooien.

Deze theorie is ook toepasbaar op karma. Doe je 1 keer goed, dan is de kans nog niet zo groot dat je er wat voor terugkrijgt. Doe je 2 keer iets goed, dan wordt die kans al groter. Doe je 50 keer iets goed, dan is er vast wel ergens iemand die dat ziet en je er op een bepaalde manier voor wil belonen. En doe je 1000 keer iets goeds, is die kans nog groter.
Als je de kans van te voren gaat berekenen, heb je gelijk. Maar na één keer gooien is de kans gewoon weer 1 op 6 dat de 6 gooit, en de keer daarna ook, en daarna, etc.

Ik geloof niet in het idee dat iets goeds je zal overkomen als jij iets goeds doet, of vice versa met iets slechts. Echter, als ik voor iemand de deur openhoud, iemand help z'n geld op te rapen, is diegene mij (meestal) dankbaar en daar word ik blij van. Gewoon omdat het maar zoiets kleins kost om iemand even een beetje blijer te maken. Dus in zekere zin krijg ik er wel iets voor terug als ik iets goeds doe.
Oud 31-07-2010, 17:41
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Als je de kans van te voren gaat berekenen, heb je gelijk. Maar na één keer gooien is de kans gewoon weer 1 op 6 dat de 6 gooit, en de keer daarna ook, en daarna, etc.
Heb je gelijk in. Maar als je 1 keer gooit is de kans dat er 1 keer zes tussen zit ongeveer 16%. Als je 2 keer gooit is de kans dat er 1 keer zes tussen zit 1-0,84^2 = ongeveer 30%. Als je 3 keer gooit is de kans dat er 1 keer zes tussen gooit 1-0,84^3 = ongeveer 40%. Inderdaad, als je deze reeks voortzet wordt het nooit 100%. Maar mijn stelling is dat als je vaker gooit, de kans op succes groter is en deze reeks bewijst dat. Mijn stelling is niet dat een faal van de vorige keer het gooien van de volgende keer zal beïnvloeden, maar dat blijkt ook niet uit deze berekening. Deze berekening geeft alleen maar aan dat meer pogingen leidt tot meer kans op succes. Intuïtief is dat ook logisch. Jouw bewering klopt ook, maar sluit de mijne dus niet uit. Het enige verschil is dat jij per poging kijkt naar de kans op succes, en ik naar de kans op succes in het totaal aantal pogingen kijk.

Je hebt geen invloed op de uitkomst, maar je hebt dus wel degelijk invloed op de kans van succes, want je kunt het totaal aantal pogingen opvoeren. En de kans op succes vergroten is wat men noemt geluk afdwingen.
Oud 01-08-2010, 21:03
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
Heb je gelijk in. Maar als je 1 keer gooit is de kans dat er 1 keer zes tussen zit ongeveer 16%. Als je 2 keer gooit is de kans dat er 1 keer zes tussen zit 1-0,84^2 = ongeveer 30%. Als je 3 keer gooit is de kans dat er 1 keer zes tussen gooit 1-0,84^3 = ongeveer 40%. Inderdaad, als je deze reeks voortzet wordt het nooit 100%. Maar mijn stelling is dat als je vaker gooit, de kans op succes groter is en deze reeks bewijst dat. Mijn stelling is niet dat een faal van de vorige keer het gooien van de volgende keer zal beïnvloeden, maar dat blijkt ook niet uit deze berekening. Deze berekening geeft alleen maar aan dat meer pogingen leidt tot meer kans op succes. Intuïtief is dat ook logisch. Jouw bewering klopt ook, maar sluit de mijne dus niet uit. Het enige verschil is dat jij per poging kijkt naar de kans op succes, en ik naar de kans op succes in het totaal aantal pogingen kijk.

Je hebt geen invloed op de uitkomst, maar je hebt dus wel degelijk invloed op de kans van succes, want je kunt het totaal aantal pogingen opvoeren. En de kans op succes vergroten is wat men noemt geluk afdwingen.
als je de reeks oneindig lang blijft voortzetten kom je bijn lim inf juist wel op 100% uit
dit geld voor elke kans > 0.
Oud 02-08-2010, 00:35
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
als je de reeks oneindig lang blijft voortzetten kom je bijn lim inf juist wel op 100% uit
dit geld voor elke kans > 0.
Theoretisch gezien heb je gelijk. Maar ik ging uit van de praktijk, dat impliceert afwezigheid van oneindigheid. Je kan niet oneindig met een dobbelsteen gooien. Ik vraag me dus ook af in hoeverre dit detail nuttig is voor het afdwingen van geluk/succes. Misschien had ik dan moeten zeggen dat de kans in de praktijk nooit 100% wordt.

Laatst gewijzigd op 02-08-2010 om 00:43.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2010, 16:14
Noeleke
Noeleke is offline
Jongens het gaat over karma! Niet wiskunde XDD
Dankje

ps: Wel slim trouwens, die dobbelsteenfilosofie
Met citaat reageren
Oud 02-08-2010, 19:50
Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
OT: Wie was ook alweer diegene met My Name is Earl avatar?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten