Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2010, 22:42
Verwijderd
Ik heb sinds een aantal maanden een hard bultje in mijn neusvleugel. Heb er verder geen aandacht aan besteed, maar gisteren leek het ineens alsof het groter was. Mijn ouders weten ook niet wat het is.
Het is niet aan de buitenkant te zien, en het is ook niet te zien als je niet weet dat het er zit. Het doet wel pijn als je er op drukt.

Weet iemand wat dit kan zijn? En of het ook door medicijnen kan komen, want ik gebruik ook medicijnen.

In ieder geval bedankt!
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 23:06
MiBe
MiBe is offline
Wellicht is het handig erbij te vermelden wat voor medicijnen je precies gebruikt. Ik weet dat er een aantal members zijn die hier veel vanaf weten omdat ze medicijnen studeren of gestudeerd hebben.
Oud 21-07-2010, 23:17
Verwijderd
Momenteel gebruik ik 75 mg diclofenac per dag. De tijd dat het begon had ik 10 mg methotrexaat per week, wat later 15 mg per week werd. Inmiddels ben ik hiermee gestopt, vanwege de vele bijwerkingen. Daarbij had ik ook foliumzuur. Ook had ik elke nacht tramadol, waar ik inmiddels eindelijk vanaf ben sinds 2 weken.

Ongeveer 2 weken geleden heb ik een prik met 40 mg prednison gekregen, en ik neem sinds 2 weken 8 paracetamol per dag. Hierdoor kan het dus niet komen denk ik.
Heb trouwens ook eerder prednison gehad, in een dosis van 40mg per dag. Hier ben ik rond half april mee gestopt, maar ik geloof dat dat nog lang in je lichaam blijft.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2010, 17:27
Balance
Balance is offline
Kan het gewoon een puist of mee-eter zijn?
Oud 22-07-2010, 17:37
MiBe
MiBe is offline
Lijkt me onwaarschijnlijk gezien de TS aangeeft dat het al een paar maanden speelt, dan had het toch al wel weg moeten zijn lijkt me.
Oud 22-07-2010, 18:37
Verwijderd
Citaat:
Kan het gewoon een puist of mee-eter zijn?
Nee weet eigenlijk wel zeker dat dat het niet is, aangezien het er inderdaad al een paar maanden zit.

Ik moet maandag naar het ziekenhuis. Zal het sowieso even aan mijn reumatoloog vragen, zij is ten slotte ook kinderarts.
En anders misschien naar de huisarts, aangezien ik ook veel medicijnen slik.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2010, 06:59
Ieke
Ieke is offline
Ik heb wel ideën, maar dit soort dingen zijn eigenlijk lastig te beoordelen als je het niet zelf kan zien.
Oud 24-07-2010, 12:42
Verwijderd
Hmm een foto maken lukt denk ik niet, dat zal niet erg duidelijk worden.
Wat voor ideeën heb je?
Met citaat reageren
Oud 25-07-2010, 11:33
HangInThere
HangInThere is offline
Het kan van alles zijn dus laat het door een arts controleren. Een niet doorgebroken puist of andere lokale ontsteking (folliculitis) kan altijd. Daarnaast heb je de goedaardige gezwellen zoals atheroomcystes, dermatofibromen, osteochondromen etc. Aangezien je reumatoide artritis hebt (correct me if i'm wrong) kan het zelfs een beginnende reumatoide nodulus zijn.
Oud 25-07-2010, 13:17
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Het kan van alles zijn dus laat het door een arts controleren. Een niet doorgebroken puist of andere lokale ontsteking (folliculitis) kan altijd. Daarnaast heb je de goedaardige gezwellen zoals atheroomcystes, dermatofibromen, osteochondromen etc. Aangezien je reumatoide artritis hebt (correct me if i'm wrong) kan het zelfs een beginnende reumatoide nodulus zijn.
Reumatoide noduli op een neus? Denk eens na. Waar heb je deze kennis van gegoogled?

Maar goed, zonder het te zien is er weinig zinnigs van te zeggen.
Oud 25-07-2010, 13:40
HangInThere
HangInThere is offline
Citaat:
Reumatoide noduli op een neus? Denk eens na. Waar heb je deze kennis van gegoogled?
Dergelijke noduli komen zelfs op stembanden voor:

The rheumatoid nodule is the most common cutaneous manifestation of rheumatoid arthritis (RA) [1,2]. Although nodules commonly are found on pressure points (such as the olecranon process), they may occur at other sites including ones within internal organs of the body. Thus, bedridden patients can develop nodules on the occiput and ischial areas, and nodules occasionally form on the Achilles tendon, and vocal cords [3].

Er staat tevens:

A poorly understood phenomenon is that some patients treated for RA with methotrexate have a noticeable increase in the size and number of rheumatoid nodules.

Bron: http://www.uptodate.com/patients/con...KcKFOEbejZBtb7

Of lees dit eens:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11668008

Laatst gewijzigd op 25-07-2010 om 13:49.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2010, 14:18
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Dergelijke noduli komen zelfs op stembanden voor:

The rheumatoid nodule is the most common cutaneous manifestation of rheumatoid arthritis (RA) [1,2]. Although nodules commonly are found on pressure points (such as the olecranon process), they may occur at other sites including ones within internal organs of the body. Thus, bedridden patients can develop nodules on the occiput and ischial areas, and nodules occasionally form on the Achilles tendon, and vocal cords [3].

Er staat tevens:

A poorly understood phenomenon is that some patients treated for RA with methotrexate have a noticeable increase in the size and number of rheumatoid nodules.

Bron: http://www.uptodate.com/patients/con...KcKFOEbejZBtb7

Of lees dit eens:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11668008
Ooit gehoord van epidemiologie? Dit bij elkaar googlen is knap, maar niet helemaal hoe het werkt. Daarbij zie jij haar ook niet dus is het nogal lastig er enigzinds iets zinnigs over te zeggen.
Oud 25-07-2010, 15:10
HangInThere
HangInThere is offline
Citaat:
Ooit gehoord van epidemiologie? Dit bij elkaar googlen is knap, maar niet helemaal hoe het werkt.
Ooit gehoord van per persoon beredeneren, en niet per populatie? Reumatoide noduli moeten alleszins in je differentiaal diagnose staan als een persoon met reumatoide artritis (hetgeen echter nog niet zeker is) zich presenteert met een tumor. Dat de kans desalniettemin niet groot is doet daar niets aan af. Bovendien snap ik niet waarom je zo moeilijk doet over het googlelen van bronnen die mijn gedachte ondersteunen. Waar moet ik anders een bron vandaan halen; door op zondagmiddag zelf even een onderzoekje in elkaar te zetten?

Citaat:
Daarbij zie jij haar ook niet dus is het nogal lastig er enigzinds iets zinnigs over te zeggen.
Klopt, vandaar dat ik mijn post startte met dat het van alles kon zijn, om vervolgens enkele voorbeelden te geven. Ik snap niet zo goed waarom je zo aanvallend, haast gekrenkt, reageert.
Oud 25-07-2010, 15:27
Verwijderd
Citaat:
Ik heb inderdaad reumatoide artritis. Morgen moet ik naar de reumatoloog en zal het daar wel even vragen!

Bedankt iedereen.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2010, 15:31
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Ooit gehoord van per persoon beredeneren, en niet per populatie? Reumatoide noduli moeten alleszins in je differentiaal diagnose staan als een persoon met reumatoide artritis (hetgeen echter nog niet zeker is) zich presenteert met een tumor. Dat de kans desalniettemin niet groot is doet daar niets aan af. Bovendien snap ik niet waarom je zo moeilijk doet over het googlelen van bronnen die mijn gedachte ondersteunen. Waar moet ik anders een bron vandaan halen; door op zondagmiddag zelf even een onderzoekje in elkaar te zetten?
Er kan in theorie nog veel meer in een DD, maar de vraag is of dat allemaal logisch is. En dat kunnen helemaal niet leuke dingen zijn en het heeft geen enkele zin om dat van een afstandje allemaal maar op te rakelen
Jij bent haar dokter niet, ik ook niet. Maar ik zie wel in dat het niet zinnig is om 1. zeldzame dingen op te rakelen en 2 dat via internet te doen.

Citaat:
Klopt, vandaar dat ik mijn post startte met dat het van alles kon zijn, om vervolgens enkele voorbeelden te geven. Ik snap niet zo goed waarom je zo aanvallend, haast gekrenkt, reageert.
Ik hoop dat je snapt dat het niet slim is te googlen, dat op internet te gooien zonder er zelf goed over na te denken en je af te vragen wat redelijk is. Prima dat je roept dat ze het aan een dokter moet laten zien, dat ben ik met je eens, maar ik vind het een uitermate slecht idee om maar vanalles erbij te roepen zonder dat je maar enigzinds zeker bent. Bovendien dan met opties aan komt die in dit geval niet zo voor de hand liggen. In theorie zou het kunnen, maar in de praktijk bij een tiener van deze leeftijd op een neus? Het geeft alleen maar onrust om over dat soort dingen te beginnen en hopelijk zie je dat in. Jij kan er verder niks mee, dat is het werk van een dokter.
Oud 25-07-2010, 15:34
HangInThere
HangInThere is offline
Citaat:
Er kan in theorie nog veel meer in een DD, maar de vraag is of dat allemaal logisch is. En dat kunnen helemaal niet leuke dingen zijn en het heeft geen enkele zin om dat van een afstandje allemaal maar op te rakelen.
Vandaar dat de dingen die ik noemde allemaal onschuldig zijn Daarnaast noemde ik de reumatoide nodulus als laatste, meer om aan te geven dat het van alles kon zijn ('het kan zelfs...'). Aangezien ze die aandoening heeft én methotrexaat gebruikt vind ik dat niet vergezocht, maar daarin verschillen we blijkbaar van mening.

Citaat:
Jij kan er verder niks mee, dat is het werk van een dokter.
Eens.
Oud 25-07-2010, 15:55
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Vandaar dat de dingen die ik noemde allemaal onschuldig zijn Daarnaast noemde ik de reumatoide nodulus als laatste, meer om aan te geven dat het van alles kon zijn ('het kan zelfs...'). Aangezien ze die aandoening heeft én methotrexaat gebruikt vind ik dat niet vergezocht, maar daarin verschillen we blijkbaar van mening.
Eens.
En het enige waar je het mee kan bewijzen is 1 case report, dus niet vergezocht wou je zeggen Bovendien zit dat in het septum en niet eens op de buitenkant van de neus. An sich zijn reumanoduli best voorkomend bij reumapatienten, maar dit is niet logisch. Onderaan de DD die heel veel langer is.
Oud 25-07-2010, 16:21
HangInThere
HangInThere is offline
Citaat:
En het enige waar je het mee kan bewijzen is 1 case report, dus niet vergezocht wou je zeggen Bovendien zit dat in het septum en niet eens op de buitenkant van de neus.
1 Case report over dat het op/in de neus kan voorkomen. Dat postte ik omdat jij gekscherend deed over het feit dat ze niet op de neus zouden kunnen voorkomen, of althans dat interpreteerde ik zo. Ze kunnen in principe dus overal voorkomen, zelfs in inwendige organen.
Oud 26-07-2010, 13:36
Verwijderd
De reumatoloog heeft me doorgestuurd naar de dermatoloog. Het zou van de medicijnen kunnen zijn en daarom moet er naar gekeken worden.
Moet nu op een oproep wachten voor de dermatoloog.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten