Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-07-2008, 09:35
duivelaartje
duivelaartje is offline
Drie weken geleden kreeg ik er voor het eerst last van. Het werd elke dag steeds iets erger, maar na een paar dagen was het opeens weer afgezakt en toen voelde ik er bijna twee weken niets meer van.

Nu heb ik er weer last van. Pijn in m'n buik (links onder, soms rechts onder) en als ik op m'n buik druk wordt het soms iets erger. Het is een zeurende en ook wel stekende pijn.

Ik ben af en toe een klein beetje misselijk, maar ik heb geen veranderde eetlust en voel me ook niet ziek. De stoelgang is misschien iets veranderd (iets onregelmatiger), maar geen diarree of andere rare dingen. M'n buik is niet opgezet, ookal voel het soms wel alsof het vol met lucht zit ofzo.

Herkent iemand dit? Ik vind het vrij vervelend, en omdat ik over 3 dagen op vakantie ga wil ik eigenlijk wel weten wat het is.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2008, 14:00
Verwijderd
Ik zou gewoon even langs de arts gaan. Dan kun je met een gerust hart op vakantie.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2008, 14:02
henky14
henky14 is offline
Hallo Duivelaartje,

Ik heb dit ook, je hebt waarschijnlijk een prikkelbare darm. Dit is niet ernstig en ook niet prettig. Je krijgt het ergens in je leven en komt er moeilijk meer vanaf. Zo'n paar dagen in de maand/jaar (ligt aan de persoon). Heb je er last van. Pijn in de buik en een kleine verandering in de stoelgang. Advies eet bruin brood en voor de verderest gezond niet te veel vet en genoeg vezels.

groetjes,

Henk
Met citaat reageren
Oud 08-07-2008, 15:17
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Ik zou gewoon even langs de arts gaan. Dan kun je met een gerust hart op vakantie.
Ja hm, mijn eigen huisarts is op vakantie nu en de andere is echt een eikel en die nam zelfs m'n oogontsteking niet serieus dus daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in.

@Henky: Oh hm, dat klinkt wel naar. Kun je dat echt zomaar krijgen..? Nu ik terug denk, heb ik een half jaar geleden ook zulk soort klachten gehad (alleen dan minder) en langer geleden ook wel eens iets van 'pijn in de buik'. Dus misschien heb ik het ook wel langer... Maar gewoon genoeg vezels en voldoende water enzo kan de klachten verminderen?
Met citaat reageren
Oud 08-07-2008, 16:00
Verwijderd
Citaat:
Ja hm, mijn eigen huisarts is op vakantie nu en de andere is echt een eikel en die nam zelfs m'n oogontsteking niet serieus dus daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in.
Tja ik zou me ook lullig voelen als mijn arts mij niet serieus zou nemen. Misschien kun je dat aankaarten. En anders naar een andere huisarts gaan.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2008, 16:05
henky14
henky14 is offline
Citaat:

@Henky: Oh hm, dat klinkt wel naar. Kun je dat echt zomaar krijgen..? Nu ik terug denk, heb ik een half jaar geleden ook zulk soort klachten gehad (alleen dan minder) en langer geleden ook wel eens iets van 'pijn in de buik'. Dus misschien heb ik het ook wel langer... Maar gewoon genoeg vezels en voldoende water enzo kan de klachten verminderen?
ja, het helpt maar het gaat er niet mee over, als je goed eet voel je er minder van en zal je je zeker beter gaan voelen. En het belangrijkste goed naar de wc gaan (poepn). En ook af en toe kijken of er geen bloed bij zit, als er bloed bij zit moet je wel naar de huisasrts gaan, tenzij je last hebt van aanbeien.

groetjes,

Henk
Met citaat reageren
Oud 08-07-2008, 16:05
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Tja ik zou me ook lullig voelen als mijn arts mij niet serieus zou nemen. Misschien kun je dat aankaarten. En anders naar een andere huisarts gaan.
Nog een andere huisarts zou een totaal andere praktijk betekenen, en ik weet niet of dat nog gaat lukken voor de vakantie. Misschien moet ik het maar gewoon proberen tijdens de vakantie en gezond eten en daarna naar de huisarts ofzo.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2008, 16:10
henky14
henky14 is offline
de verschijnselen van prikkelbare darm zijn:

* buikpijn;
* opgeblazen buik, last van winden;
* onregelmatige ontlasting in de vorm van verstopping, diarree of een afwisseling van beide, maar vooral een wisselende stoelgang
* slijm bij de ontlasting.

als je er 2 van de 4 herkent heb je waarschijnlijk een prikkelbare darm.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2008, 19:05
Thee Muts
Thee Muts is offline
@henky14: heb je het nu over een prikkelbare darm (dus een wat sneller geïrriteerde/onrustige darm dan bij een 'gemiddeld' persoon) of over PDS (prikkelbaar darmsyndroom)? Want PDS is echt wel wat heftiger dan zoals jij het omschrijft en één van de grootste klachten daarbij is toch voornamelijk ook wel heel heftige pijn en de klachten komen veel frequenter voor dan een paar keer per jaar. Het gaat daarbij echt om een chronische aandoening waar je in het dagelijks leven veel hinder van kan ondervinden.

Overigens is het advies aan de ts om veel vocht tot zich te nemen en veel vezels te eten een prima advies, maar in principe geldt dat voor iedereen zo. Het zijn in feite de basisregels voor een gezonde stoelgang.
Verder zou ik me (ts) niet te veel zorgen maken. Tuurlijk, het is misschien best even vervelend, zeker als je bijna op vakantie gaat, maar zolang je geen last krijgt van hevige diarree, overgeven, koorts of een algemeen 'ziek'gevoel, zal het wel meevallen. Pijn in je onderbuik kan ook heel goed hormoon(cyclus) gerelateerd zijn, dus misschien dat je dat eens in de gaten kunt houden? Dat er een patroon in zit ofzo? Denk bijvoorbeeld aan je eisprong of de 'voorbereidingen' in je onderbuik voor je menstruatie.
Oud 08-07-2008, 19:12
duivelaartje
duivelaartje is offline
Veel vezels eten doe ik wel gezien brood enz. maar ik mag wel wat meer fruit en groente eten en daar zitten natuurlijk ook vezels in (andere dan in brood) en die 'mis' ik misschien wel. Maar ik denk niet dat het echt hormonaal kan zijn, aangezien ik aan de pil ben?

Ik zal op vakantie iig opletten dat ik niet teveel rare dingen eet en misschien iets van laxeerspul meenemen, want op vakantie moet ik altijd even 'wennen' en dan heb ik een trage stoelgang en misschien is dat nu niet bevoordelijk. Ik heb iig al naar ernstige darmaandoeningen gekeken op internet () en ik mis de diarree, de ernstige misselijkheid en koorst, dus ik ben enigzins gerust.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2008, 19:28
Thee Muts
Thee Muts is offline
Volgens mij merk je evengoed wel wat van je cyclus als je aan de pil bent, alhoewel je idd geen echte eisprong hebt als het goed is. Redelijk wat vrouwen merken overigens wel dat hun darmen/stoelgang wat onrustiger/rommeliger wordt in de paar dagen vóór de menstruatie, op de één of andere manier kan dat toch wat samenhangen met elkaar. Maargoed, dat verschilt natuurlijk per persoon.

Verder lijken me de dingen die je in acht hebt genomen voor je vakantie prima om op te letten en ik denk dat het dan wel mee zal vallen. Dat hoop ik althans voor je!
Oud 09-07-2008, 14:52
henky14
henky14 is offline
nee ik bedoel geen syndroom dat is zeer erg ja. Nee gewoon de prikkelbare darm.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2008, 15:01
Verwijderd
Ik zou wel even langs de huisarts gaan, misschien is het een prikkelbare darm, maar het kan natuurlijk ook wat anders zijn (bv. een blindedarmontsteking) en dan kan je dat maar beter weten voor je op vakantie gaat.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2008, 15:12
henky14
henky14 is offline
Citaat:
Ik zou wel even langs de huisarts gaan, misschien is het een prikkelbare darm, maar het kan natuurlijk ook wat anders zijn (bv. een blindedarmontsteking) en dan kan je dat maar beter weten voor je op vakantie gaat.
Een blindendarm onsteking zal het echt niet zijn. Je hebt dan zoveel pijn dat je bijna niet meer kan lopen en je voelt je eigen niet zo lekker enz. Maar naar de huisarts gaan is sowieso wel verstandig. Ik hoop dat je een fijne vakantie hebt, misschien ben je al wel weg!

groetjes,

Henk
Met citaat reageren
Oud 09-07-2008, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Een blindendarm onsteking zal het echt niet zijn. Je hebt dan zoveel pijn dat je bijna niet meer kan lopen en je voelt je eigen niet zo lekker enz.
Ik weet hoe een blindedarmontsteking voelt: ik heb er zelf één gehad. Het is alleen niet zo dat je per se meteen extreme pijnen ed hebt als je een blindedarmontsteking hebt, er kan heel wat aan vooraf gaan.

Voordat ik wist wat het was, had ik al een hele tijd buikpijn, maar het merendeel van de tijd ging het toen nog best. Buikpijn heb ik wel vaker vanwege voedselallergieën en ik was op vakantie in Turkije, dus ik dacht dat het door het eten/drinken kwam. Pas na een aantal weken werd de buikpijn zo erg dat ik een blindedarmontsteking vermoedde...en dat bleek het dus ook te zijn (hoewel de dokter eerst dacht aan een prikkelbare darm en me weer naar huis wilde sturen). En ik ken mensen met een soortgelijk verhaal (bv. Andijvie).

Nu hoeft dat bij TS natuurlijk niet ook het geval te zijn, maar het lijkt me wel verstandig er even een arts naar te laten kijken/zijn mening over te vragen.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2008, 16:45
duivelaartje
duivelaartje is offline
He bah, nu doet het opeens weer meer pijn. Maar aangezien ik liever niet naar die andere huisarts ga en ik er niet zo héél veel last van heb kijk ik het liever nog even aan. Ik weet dat het misschien niet zo heel slim is voordat ik op vakantie ga, maar ja.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2008, 22:33
Verwijderd
Citaat:
Een blindendarm onsteking zal het echt niet zijn. Je hebt dan zoveel pijn dat je bijna niet meer kan lopen en je voelt je eigen niet zo lekker enz. Maar naar de huisarts gaan is sowieso wel verstandig. Ik hoop dat je een fijne vakantie hebt, misschien ben je al wel weg!

groetjes,

Henk
Uit ervaring kan ik je vertellen dat een blindedarmontsteking ook heel goed kan sluimeren. Leonoor zei het ook al. Ik heb er een jaar af en toe last van gehad, 't leek verdacht veel op klachten die je ook hebt als je iets verkeerds hebt gegeten (buikpijn, overgeven, en na twee/drie dagen was 't weg). De huisarts vond dat de klachten perfect bij 't prikkelbare darm syndroom pasten en gaf me pijnstillers. 't Werd steeds ietsje erger en na een jaar van klachten (ongeveer om de 6 weken) werd het zo erg dat ik in bed lag te kermen van de pijn die echt van het een op het andere moment niet meer te harden was. Blindedarmontsteking dus.

TS: ik zou echt even naar de huisarts gaan, die kan aan je buik voelen en luisteren of je darmen wel normaal in beweging zijn, hij kan ook advies geven voor pijnstilling of bv. laxeermiddelen voor wanneer je op vakantie gaat.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2008, 08:57
henky14
henky14 is offline
Oke ik zat ernaast dat dacht ik, had ik vroeger geleerd.

groetjes,

Henk
Met citaat reageren
Oud 10-07-2008, 18:59
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik heb met de huisarts gebeld (telefonisch spreekuur) en die zei dat het waarschijnlijk een verhoogde prikkelbaarheid is van de dikke darm. Gezien mijn klachten van lichte misselijkheid en een wat moeilijkere stoelgang. Wanneer ik koorts krijg en me echt ziek ga voelen is het verstandig ergens weer contant op te nemen met een arts.

Dus ik ben enigzins gerust gesteld.

O ja en ik mag hiervoor een laxeermiddel gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2008, 19:47
Verwijderd
Citaat:
Ik heb met de huisarts gebeld (telefonisch spreekuur) en die zei dat het waarschijnlijk een verhoogde prikkelbaarheid is van de dikke darm. Gezien mijn klachten van lichte misselijkheid en een wat moeilijkere stoelgang. Wanneer ik koorts krijg en me echt ziek ga voelen is het verstandig ergens weer contant op te nemen met een arts.

Dus ik ben enigzins gerust gesteld.

O ja en ik mag hiervoor een laxeermiddel gebruiken.
Hopelijk heb je er snel geen last meer van
Met citaat reageren
Oud 11-07-2008, 08:18
henky14
henky14 is offline
Citaat:
Hopelijk heb je er snel geen last meer van
hetzelfde, hopelijk komt het niet of bijna niet meer terug!

groetjes,

Henk
Met citaat reageren
Oud 14-07-2010, 19:59
monique30en1
monique30en1 is offline
Ik heb, zolang ik me kan herinneren, al pijn in mijn buik. Jaren terug is de diagnose 'prikkelbare darm' gesteld, met daarbij de opmerking dat er weinig aan te doen is. In de praktijk houdt het klachten in als: veel buikpijn, winderigheid, opgeblazen gevoel, pijn bij aanraken van de buik, candida infecties... De laatste jaren kon ik niet meer tegen caffeine, rauwe groente, frisdrank e.d.
Nu kwam ik een paar maanden terug op de website: www.darmkracht.nl. Een pittig voedingsplan/dieet wat beloofd je van je spastische darm af te helpen en inderdaad: dit is wat voor mij helpt! Totaal geen buikpijn en opgeblazen gevoel meer. Geen candida infecties of andere irritaties en veel meer energie! Het heeft allemaal te maken met gezond eten: alles wat uit de natuur komt is prima. Suiker, zuivel en granen voorlopig even laten staan om je darme rust te geven. Op deze site staat precies wat wel goed verteerd wordt en wat niet en als je je eraan houdt werkt het echt heel goed. De eerste paar dagen zijn even lastig, want je moet echt even afkicken van de suiker (dat overal in zit!!) Maar daarna voel je je echt letterlijk veel beter in je vel. Prettige bijkomstigheid is dat mijn lichaam een stuk strakker en slanker is geworden...op een gezonde manier!
Echt een aanrader!!
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten