![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
groetjes, Henk |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
de verschijnselen van prikkelbare darm zijn:
* buikpijn; * opgeblazen buik, last van winden; * onregelmatige ontlasting in de vorm van verstopping, diarree of een afwisseling van beide, maar vooral een wisselende stoelgang * slijm bij de ontlasting. als je er 2 van de 4 herkent heb je waarschijnlijk een prikkelbare darm. |
![]() |
|
@henky14: heb je het nu over een prikkelbare darm (dus een wat sneller geïrriteerde/onrustige darm dan bij een 'gemiddeld' persoon) of over PDS (prikkelbaar darmsyndroom)? Want PDS is echt wel wat heftiger dan zoals jij het omschrijft en één van de grootste klachten daarbij is toch voornamelijk ook wel heel heftige pijn en de klachten komen veel frequenter voor dan een paar keer per jaar. Het gaat daarbij echt om een chronische aandoening waar je in het dagelijks leven veel hinder van kan ondervinden.
Overigens is het advies aan de ts om veel vocht tot zich te nemen en veel vezels te eten een prima advies, maar in principe geldt dat voor iedereen zo. Het zijn in feite de basisregels voor een gezonde stoelgang. Verder zou ik me (ts) niet te veel zorgen maken. Tuurlijk, het is misschien best even vervelend, zeker als je bijna op vakantie gaat, maar zolang je geen last krijgt van hevige diarree, overgeven, koorts of een algemeen 'ziek'gevoel, zal het wel meevallen. Pijn in je onderbuik kan ook heel goed hormoon(cyclus) gerelateerd zijn, dus misschien dat je dat eens in de gaten kunt houden? Dat er een patroon in zit ofzo? Denk bijvoorbeeld aan je eisprong of de 'voorbereidingen' in je onderbuik voor je menstruatie.
|
Veel vezels eten doe ik wel gezien brood enz. maar ik mag wel wat meer fruit en groente eten en daar zitten natuurlijk ook vezels in (andere dan in brood) en die 'mis' ik misschien wel. Maar ik denk niet dat het echt hormonaal kan zijn, aangezien ik aan de pil ben?
Ik zal op vakantie iig opletten dat ik niet teveel rare dingen eet en misschien iets van laxeerspul meenemen, want op vakantie moet ik altijd even 'wennen' en dan heb ik een trage stoelgang en misschien is dat nu niet bevoordelijk. Ik heb iig al naar ernstige darmaandoeningen gekeken op internet ( ![]() |
![]() |
|
Volgens mij merk je evengoed wel wat van je cyclus als je aan de pil bent, alhoewel je idd geen echte eisprong hebt als het goed is. Redelijk wat vrouwen merken overigens wel dat hun darmen/stoelgang wat onrustiger/rommeliger wordt in de paar dagen vóór de menstruatie, op de één of andere manier kan dat toch wat samenhangen met elkaar. Maargoed, dat verschilt natuurlijk per persoon.
Verder lijken me de dingen die je in acht hebt genomen voor je vakantie prima om op te letten en ik denk dat het dan wel mee zal vallen. Dat hoop ik althans voor je! ![]()
||
![]() |
Citaat:
groetjes, Henk |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Voordat ik wist wat het was, had ik al een hele tijd buikpijn, maar het merendeel van de tijd ging het toen nog best. Buikpijn heb ik wel vaker vanwege voedselallergieën en ik was op vakantie in Turkije, dus ik dacht dat het door het eten/drinken kwam. Pas na een aantal weken werd de buikpijn zo erg dat ik een blindedarmontsteking vermoedde...en dat bleek het dus ook te zijn (hoewel de dokter eerst dacht aan een prikkelbare darm en me weer naar huis wilde sturen). En ik ken mensen met een soortgelijk verhaal (bv. Andijvie). Nu hoeft dat bij TS natuurlijk niet ook het geval te zijn, maar het lijkt me wel verstandig er even een arts naar te laten kijken/zijn mening over te vragen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
TS: ik zou echt even naar de huisarts gaan, die kan aan je buik voelen en luisteren of je darmen wel normaal in beweging zijn, hij kan ook advies geven voor pijnstilling of bv. laxeermiddelen voor wanneer je op vakantie gaat. |
![]() |
|
Ik heb met de huisarts gebeld (telefonisch spreekuur) en die zei dat het waarschijnlijk een verhoogde prikkelbaarheid is van de dikke darm. Gezien mijn klachten van lichte misselijkheid en een wat moeilijkere stoelgang. Wanneer ik koorts krijg en me echt ziek ga voelen is het verstandig ergens weer contant op te nemen met een arts.
Dus ik ben enigzins gerust gesteld. ![]() O ja en ik mag hiervoor een laxeermiddel gebruiken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik heb, zolang ik me kan herinneren, al pijn in mijn buik. Jaren terug is de diagnose 'prikkelbare darm' gesteld, met daarbij de opmerking dat er weinig aan te doen is. In de praktijk houdt het klachten in als: veel buikpijn, winderigheid, opgeblazen gevoel, pijn bij aanraken van de buik, candida infecties... De laatste jaren kon ik niet meer tegen caffeine, rauwe groente, frisdrank e.d.
Nu kwam ik een paar maanden terug op de website: www.darmkracht.nl. Een pittig voedingsplan/dieet wat beloofd je van je spastische darm af te helpen en inderdaad: dit is wat voor mij helpt! Totaal geen buikpijn en opgeblazen gevoel meer. Geen candida infecties of andere irritaties en veel meer energie! Het heeft allemaal te maken met gezond eten: alles wat uit de natuur komt is prima. Suiker, zuivel en granen voorlopig even laten staan om je darme rust te geven. Op deze site staat precies wat wel goed verteerd wordt en wat niet en als je je eraan houdt werkt het echt heel goed. De eerste paar dagen zijn even lastig, want je moet echt even afkicken van de suiker (dat overal in zit!!) Maar daarna voel je je echt letterlijk veel beter in je vel. Prettige bijkomstigheid is dat mijn lichaam een stuk strakker en slanker is geworden...op een gezonde manier! Echt een aanrader!! |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Pijn Jefar | 134 | 26-04-2011 19:52 | |
Psychologie |
Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #103 Verwijderd | 500 | 24-07-2007 19:56 | |
Lichaam & Gezondheid |
Aanval? Oktay-Y | 12 | 04-04-2007 16:02 | |