Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-08-2010, 21:40
gamebro
gamebro is offline
is het gevaarlijk om een stekkerdoos op een ander stekkerdoos aan te sluiten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-08-2010, 22:24
naamvergeten!
naamvergeten! is offline
Geen flauw idee, maar ik vind het wel een goed tropic.. !
Met citaat reageren
Oud 03-08-2010, 23:31
AzN
AzN is offline
Ik heb al drie jaar lang 'n stekkerdoos die aangesloten is op 'n andere stekkerdoos en ik heb er nooit problemen mee gehad, maar ik durf toch niet met 100% zekerheid te zeggen dat 't ongevaarlijk is eigenlijk .
Oud 03-08-2010, 23:45
M@rco
M@rco is offline
Volgens mij niet, tenzij je er een apparaat op aansluit dat heel erg veel stroom verbruikt (een wasdroger ofzo, maar die moet je sowieso niet op een stekkerdoos aansluiten).
Oud 04-08-2010, 09:30
YouTech
YouTech is offline
Het maakt in principe helemaal niets uit... hetgene wat je doet met een stekkerdoos op een stekkerdoos is gewoon je kring vergroten... Het enige wat verkeerd kan gaan is een hele oude stekkerdoos gebruiken > ik zou zeggen gewoon doen en bij dure apparatuur even een stekkerdoos met inslag beveiliging ertussen zetten!
Oud 04-08-2010, 11:51
Verwijderd
hangt ervanaf wat je erop aansluit maar t is niet aan te raden ivm doorbranden enzo
Met citaat reageren
Oud 04-08-2010, 19:32
WolterB
WolterB is offline
Nee, al moet je goed kijken wat de maximale waarden zijn die de stekkerdozen kunnen leveren. Maar in principe levert het geen problemen op, mits je er geen zware huishoudelijke apparatuur op aansluit, al hebben wij 3 koelkasten via 2 stekkerdozen aangesloten en dat gaat al jaren goed
Oud 05-08-2010, 07:29
gamebro
gamebro is offline
ok dan weet ik genoeg! het gaat in mij geval om een monitor, desktop, laptop, speakers, internet modem en (bureau) lichten
Met citaat reageren
Oud 05-08-2010, 10:20
dr.rootz
dr.rootz is offline
Hoi gamebro,

Vaak staat er op een stekkerdoos iets aangegeven in de trant van 16/250~. Dat betekent dat er maximaal 16 ampère mag lopen bij 250 volt. Dat komt neer op een totaal vermogen van 16 x 250 = 4000 watt. Bij het gebruik van meerdere stekkerdozen vormt de stekkerdoos met de kleinste belastbaarheid de zwakste schakel.

Dus als je monitor, desktop, laptop, speakers, internet modem en (bureau) lichten qua energieverbruik hier niet boven uit komen (en ik kan je nu al zeggen dat dat niet zo is, tenzij je 4 bureaulampen hebt staan van elk 1000 watt) is er niks aan de hand.

Wanneer je een haspel hebt, moet je deze wel uitrollen bij volle belasting. Opgerold kunnen deze minder hebben en dat getal staat vaak ook aangegeven.

Ten slotte, grootverbruikers zoals koelkasten, wasmachines, etc. hebben vaak een hoge inschakelpiek, wat ervoor kan zorgen dat de stoppen doorslaan op het moment dat je alles in één keer inschakelt (lees stekkerdoos in stopcontact doet). Mogelijk zie je daarbij ook een vlamboog.

Maar dat mag je allemaal gelijk weer vergeten, want dat is hier niet van toepassing.

dr.rootz
___

PS. Indien je de mogelijkheid hebt zou ik de stekkerdoos in een geaard stopcontact prikken.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2010, 13:19
HFSH
HFSH is offline
Protip: als de snoer van de eerst aangesloten stekkerdoos warm begint te worden, sluit dan meer apparaten aan om de bonuslevel te halen!
Oud 05-08-2010, 20:26
Pimoes
Pimoes is offline
ik doe het ook altijd gewoon en ik ben er nog steeds
ook nog nooit wat kapot gegaan
Met citaat reageren
Oud 11-08-2010, 10:28
YouTech
YouTech is offline
Het gaat tegenwoordig ook bijna nooit meer "verkeerd" op bijna alle nieuwe apparatuur zit beveiliging... al is dit natuurlijk niet op alle apparatuur van toepassing
Reageren

Regels voor berichten