Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-08-2010, 12:23
Chariot
Chariot is offline
Onlangs is mijn moeder overleden en ik woon nu samen met zijn zus (beide 18 jaar) in het huis, wat op de naam staat van mijn moeder. Mijn vader woont hier niet, mijn ouders waren gescheiden. Dit huis schijnt onze verhuurder (Vestia) niet op onze naam of rekeningnummer te kunnen zetten. Ook is onze huur te hoog voor onze leeftijd, waardoor je geen recht hebt op huurtoeslag. In principe zouden we het wél kunnen betalen. We hebben al contact met de gemeente en maatschappelijk werk. Van die eerste zouden we in eerste instantie mogen blijven. Ik wil graag weten wat hierin mijn rechten zijn en misschien dat iemand hier er meer van weet..

Zou iemand mij hier verder in kunnen helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-08-2010, 14:15
Verwijderd
Slag om de arm, want heel veel verstand heb ik niet van dit onderwerp:
Je moeder was de huurder, en niet jij. Nu je moeder overleden is kan je in principe uit het huis worden gezet.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2010, 14:23
dr.rootz
dr.rootz is offline
En bij je vader gaan wonen is geen mogelijkheid?

dr.rootz
Met citaat reageren
Oud 11-08-2010, 17:09
Ivo
Ivo is offline
Dat je van de gemeente mag blijven is niet meer dan logisch, die zijn geen partij in deze kwestie.

Om het omzeilen van lange wachtlijsten te voorkomen, hanteren de meeste (alle?) woningbouwverenigingen de regel dat als de hoofdhuurder de woning verlaat, de medebewoners geen recht hebben op de woning. Alleen als er medehuurders zijn, kunnen die na het vertrek van de hoofdhuurder het huurcontract over nemen.

Helaas wordt hierbij vaak geen onderscheid gemaakt tussen situaties waarbij de hoofdhuurder verhuist naar een andere woning of situaties waarbij de hoofdhuurder komt te overlijden en er meerderjarige kinderen achter blijven.

Dat Vestia de woning niet op jullie naam kan zetten, is natuurlijk onzin. Dat kunnen ze wel, maar waarschijnlijk mogen ze dat niet volgens hun eigen regels en eventuele afspraken die ze hebben gemaakt met de gemeente en eventuele andere verhuurders in de regio vanwege het lange wachtlijsten gedoe.

Jullie kunnen de woning betalen, maar willen jullie hier ook echt samen blijven wonen? Ik begrijp dat het moeilijk is om daar een goede beslissing over te nemen en dat jullie elkaar ook nodig hebben, maar gezien de situatie verwacht ik ook dat jullie nu beide versneld een 'eigen' leven zullen opbouwen waarbij ook behoefte zal ontstaan voor een eigen woonruimte.

Wat in elk geval af te raden is, is afwachten. Ga, met ondersteuning van maatschappelijk werk, in overleg met Vestia. Als die jullie er echt uit willen zetten, dan zal er zowieso over een termijn gesproken moeten worden waarin jullie de woning moeten verlaten. Daarnaast kunnen ze er mogelijk voor zorgen dat jullie een urgentieverklaring krijgen waardoor het een heel stuk makkelijker wordt om op korte termijn een andere geschikte woonruimte te vinden.

Bedenk dat bij Vestia ook mensen werken die waarschijnlijk op zich best begrip hebben voor de situatie, maar zich ook aan de vastgestelde regels moeten houden. Wanneer je gaat zitten afwachten, zullen de mensen bij Vestia zich star aan de regels houden. Maar als je in overleg met ze gaat en de situatie uitlegt kan er misschien hier en daar wel wat geregeld worden.

Gezien de emoties die je zelf zult hebben, lijkt het mij verstandig om bij alle gesprekken/onderhandelingen ook een neutraler persoon mee te nemen die jullie belangen vertegenwoordigd. Dat kan iemand van maatschappelijk werk zijn, maar bijvoorbeeld ook een oom. Als jullie kiezen om een bekende mee te nemen, zorg dan wel dat dit iemand is die altijd rustig blijft, ook wanneer bepaalde dingen toch niet gunstig voor jullie uitpakken.

Veel sterkte!
Met citaat reageren
Oud 11-08-2010, 18:19
ganralph
ganralph is offline
Ik vond dit nog op http://www.huurders.info/, maar het is al wat gedateerd:

Citaat:
Overlijden huurder

Samenwonenden / Kinderen / Inwonenden

Wanneer u:

* met de overledene samenwoonde of bij de overledene inwoonde,
* en wanneer u niet met de overledene getrouwd was, geen geregistreerd partnerschap had, en u niet samen op het huurcontract staat,
* dan heeft u niet automatisch het recht om op de woning te blijven.

U kunt in eerste instantie nog maximaal 6 maanden op de woning blijven en neemt voor deze periode het huurcontract over. Als u op de woning wil blijven wonen moet u een verzoek aan de verhuurder doen om het contract op uw naam te krijgen. Als de verhuurder dit weigert, dan kunt u de rechter verzoeken om toestemming. Vraagt u in dat geval juridisch advies.

De rechter zal uw verzoek toewijzen als u de aan volgende 4 voorwaarden voldoet:

* u heeft uw hoofdverblijf op de woning,
* u had een duurzame gemeenschappelijke huishouding met de overledene,
* u heeft voldoende inkomen om de huur te betalen,
* u kunt, indien nodig, een huisvestingsvergunning van de gemeente krijgen.

Voor kinderen die na het overlijden van de ouder(s) op de woning achterblijven zal de rechter het verzoek in principe pas toewijzen als het kind ouder dan ±35 a 40 jaar is. Vaak hebben woningcorporaties of gemeentes wel regels om aan dit soort schrijnende situaties tegemoet te komen. Wint u juridisch advies in en informeert u ook bij uw gemeente.

laatst bijgewerkt op 1-3-06
Met citaat reageren
Oud 12-08-2010, 20:31
arPos
arPos is offline
Citaat:
Onlangs is mijn moeder overleden en ik woon nu samen met zijn zus (beide 18 jaar) in het huis, wat op de naam staat van mijn moeder. Mijn vader woont hier niet, mijn ouders waren gescheiden. Dit huis schijnt onze verhuurder (Vestia) niet op onze naam of rekeningnummer te kunnen zetten. Ook is onze huur te hoog voor onze leeftijd, waardoor je geen recht hebt op huurtoeslag. In principe zouden we het wél kunnen betalen. We hebben al contact met de gemeente en maatschappelijk werk. Van die eerste zouden we in eerste instantie mogen blijven. Ik wil graag weten wat hierin mijn rechten zijn en misschien dat iemand hier er meer van weet..

Zou iemand mij hier verder in kunnen helpen?
als nageslacht heb je het eerste recht om het te huren pand over te nemen.
hier kwam ik na het overlijden van mijn pa helaas te laat achter anders had ik het gedaan.

ik neem alleen even voor het gemak aan dat dit per coöperatie kan verschillen.
Reageren

Regels voor berichten