Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-07-2010, 20:30
dwight88
dwight88 is offline
ik huur al járen bij een grote corporatie een appartement. Formeel gezien moet ik elke maand, voor de 1e, de huur voor de aanstaande maand betalen.

Zelf doe ik dit echter al sinds het begin niet voor de 1e, maar pas in de 3 week van de maand (als de euro's er weer zijn). Formeel niet juist, voor mij kan het helaas niet anders.

Er is gelukkig geen sprake van, maar in hoeverre kan dit aanleiding zijn om daadwerkelijk zo'n procedure in gang te zetten? Had het er met een vriend over, vandaar de vraag. Het is dus niet zo dat er niet betaald wordt, echter wel (structureel) te laat. Hoe niet-netjes van mij ook, mij lijkt het niet zo'n issue dat het zo uit de hand zou lopen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-07-2010, 20:46
Verwijderd
Als er al sprake is van een grond om je het huis uit te zetten, zullen ze je sowieso eerst (herhaaldelijk) moeten vragen de huur voor de 1ste van de maand over te maken. Daarnaast kan je best betogen dat het in de 3e week van de maand betalen onderdeel van de huurovereenkomst is, nu de verhuurde dit een lange tijd gedoogd heeft (zonder protest, toch?).
Met citaat reageren
Oud 12-07-2010, 20:52
dwight88
dwight88 is offline
de bekende herinneringsbrief heb ik natuurlijk wel veel gehad, maar de betaling van de huur viel 9 van de 10 keer (zoniet 10 van de 10 keer) nog in deze herinnerings-termijn
Met citaat reageren
Oud 12-07-2010, 21:00
Lotte^^
Lotte^^ is offline
Uitzetting gaat niet zo 1 2 3. Het is echt lastig om iemand het huis uit te zetten. Hier zat ook iemand in huis, die voor veel overlast zorgde en al maanden de huur niet meer had betaald, heeft zeker een half jaar geduurd voor hij uitgezet mocht worden.
Maar volgens mij mag het officieel na 3 maanden huurachterstand.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2010, 21:05
dwight88
dwight88 is offline
van achterstand is in dit verhaal geen sprake. Naja, nooit meer dan 3 weken zegmaar.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2010, 21:11
Verwijderd
Zelfs als je de huur totaal niet zou betalen, dan kunnen ze je nog HEEL MOEILIJK je huis uitzetten.

Als je echt ballen hebt, betaal je 6 maanden niet en zeg je dan dat je 10.000 euro wil en dan vrijwillig vertrekt. De meeste huurbazen gaan daarmee akkoord.

Dit slechts om te illustreren hoe moeilijk het is om iemands hui uit te zetten.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2010, 22:05
Adore
Adore is offline
Heel moeilijk? Ik maak voor mijn werk maandelijks huisuitzettingen mee, of in ieder geval de dagtekening van de deurwaarder waarna ik als de sodemieter in moet grijpen. Het gebeurt dus wel degelijk.

Er gaat inderdaad wel een behoorlijk traject aan vooraf. Pas wanneer je een x aantal maanden niet hebt betaald (meestal 3), wordt er een incasso opgestart. Je hebt dan vaak al een gesprek gehad / aangeboden gekregen om een betalingsregeling te treffen. Corporaties proberen vaak ook te achterhalen of je meer schulden hebt, zodat begeleiding naar een schuldtraject opgestart kan worden.

Reageer je niet en loopt de incasso door, dan komt het naar wettelijke termijnen bij een deurwaarder terecht. Intussen is de hoofdsom al flink vermeerderd met bijkomende (incasso)kosten. Spreek je nog niets af, dan gaat uiteindelijk de deurwaarder toestemming aan de rechter vragen om je uit huis te laten zetten. Het mag dus alleen na rechterlijke toestemming en geloof mij, die wordt niet zomaar gegeven en daar ben jij dan allang van op de hoogte (want dan heb je al sta-pels brieven gehad). Zelfs als de deurwaarder je de dagtekening van uithuiszetting geeft, kun je nóg uithuiszetting voorkomen door direct naar schuldhulpverlening te stappen (meestal gemeentelijke kredietbank) en om een moratorium te vragen. Dat zijn uitzonderingsgevallen, maar ze komen voor.
Zomaar ineens een briefje met 'hee huurder, je kunt gauw je koffers pakken', zal het dus niet voor je zijn.

Je kunt beter gaan nadenken over hoe je de situatie moet gaan aanpakken. 'Voor mij kan het helaas niet anders' is logisch je eerste gedachte, maar er hoeft maar één ding financieel fout te lopen en je kunt je huur ook niet meer betalen. Feitelijk heb je al een achterstand en als je verhuurder het zo wil spelen zou je aangezien kunnen worden voor slecht huurder.

Denk goed na over je financiën en laat je eventueel helpen met budgetteren. Dit is een manier van vaste lasten betalen die een keer fout gaat. Ik ken je situatie niet, maar als je in de 3e week van een maand de huur betaalt voor de volgende maand, ben je echt al een enorm stuk opgeschoten.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2010, 22:05
Verwijderd
Citaat:
Als je echt ballen hebt, betaal je 6 maanden niet en zeg je dan dat je 10.000 euro wil en dan vrijwillig vertrekt. De meeste huurbazen gaan daarmee akkoord.
Bron?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2010, 22:09
dwight88
dwight88 is offline
Klopt, is ook zo. Achter de schermen zijn de 'dingen' niet altijd zo gegaan zoals gewild, vandaar deze constructie. Maar, kort door de bocht, komt dit er dus voor nu op neer dat steeds te laat (maar dus wel) betalen in deze zin geen reden is om een dergelijke traject succesvol in te zetten? (dan heb ik nml. de discussie voor nu gewonnen)
Met citaat reageren
Oud 12-07-2010, 22:14
Adore
Adore is offline
Het zal echt teveel moeite zijn voor de verhuurder. Feitelijk krijgen ze geld en een incasso-/deurwaarderstraject starten is écht heel duur. Ze weten toch dat je de (extra) kosten niet gaat kunnen betalen. Je krijgt een verlies-verliessituatie.

Wat je zou kunnen doen als je financiële situatie zo blijft: toon betrokkenheid uit jezelf en maak een afspraak voor een gesprek. Of bel ze op en vraag ze hoe hun gang van zaken is. Als je laat merken dat je omkijkt naar je eigen situatie, dan zijn ze vaak echt wel bereid je te helpen. Blijft de situatie mogelijk nog steeds zo, maar zit jij misschien wat rustiger op je bank als de huur daar weer drie weken te laat komt.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2010, 22:22
Verwijderd
Citaat:
Bron?
Weet jij hoeveel geld en tijd het kost voordat je een huurder uit je huis hebt?
Met citaat reageren
Oud 13-07-2010, 08:15
Verwijderd
ik heb zelf nog nooit te maken gehad met dit soort situaties, maar ik denk idd wat adore zegt,
laat merken dat je er zelf weldegelijk aan denkt en vraag om een gesprek, als je de situatie uitlegt en probeert een deal te sluiten dat er een andere vaste datum komt waarop je de huur betaalt doen ze niet zo moeilijk, dit word echter wel anders wanneer de huurbaas telkens brieven schrijft enzo, maar wat ik uit de vorige reacties begreep is dat nu niet zo
Met citaat reageren
Oud 13-07-2010, 11:40
Martiño
Martiño is offline
Ik begrijp dat het op dit moment geen problemen oplevert, maar is jouw situatie niet heel makkelijk op te lossen door bijvoorbeeld één keer zowel de huur van de maand waar je al in zit, als de huur van de volgende maand te betalen? Dan kun je de volgende maand weer de huur op tijd betalen, enzovoorts. Die ene maand huur die je dus "dubbel" betaalt (feitelijk niet natuurlijk, want je betaalt niet opeens meer huur) kun je misschien voorschieten van je spaargeld, en dan ben je gelijk van herinneringsbrieven af.
Oud 14-07-2010, 08:05
Adore
Adore is offline
Citaat:
Ik begrijp dat het op dit moment geen problemen oplevert, maar is jouw situatie niet heel makkelijk op te lossen door bijvoorbeeld één keer zowel de huur van de maand waar je al in zit, als de huur van de volgende maand te betalen? Dan kun je de volgende maand weer de huur op tijd betalen, enzovoorts. Die ene maand huur die je dus "dubbel" betaalt (feitelijk niet natuurlijk, want je betaalt niet opeens meer huur) kun je misschien voorschieten van je spaargeld, en dan ben je gelijk van herinneringsbrieven af.
Ik vermoed heel sterk dat dit een situatie is waarin geen sprake is van spaargeld, want anders lijkt het me ook niet nodig om de huur pas drie weken later over te maken..
Met citaat reageren
Oud 14-07-2010, 18:51
dwight88
dwight88 is offline
Dat heb je goed door, Adore . Evengoed heeft het dus nu geen spoed, maar wel hoog op het prio-lijstje om weg te werken
Met citaat reageren
Oud 15-07-2010, 09:28
Adore
Adore is offline
Inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2010, 21:52
Martiño
Martiño is offline
Misschien is het dan toch wel handig om eens met je woningbouw contact op te nemen om te verklaren waarom je de huur iedere maand te laat betaald. Je hebt een goede reden, maar het is wel zo netjes om even te melden hoe je persoonlijke situatie zit. Aangezien je toch iedere maand netjes je huur betaalt (alleen te laat), zullen ze het waarschijnlijk niet zo enorm erg vinden, en je voorkomt dat ze op een gegeven moment lastig gaan doen omdat je iedere maand te laat de huur betaalt. Want ook al duurt een procedure heel lang, het is nooit leuk om er in terecht te komen.
Oud 03-08-2010, 07:04
wila42
wila42 is offline
@
12-07-2010, 22:11
Commando

Zelfs als je de huur totaal niet zou betalen, dan kunnen ze je nog HEEL MOEILIJK je huis uitzetten.

Dit slechts om te illustreren hoe moeilijk het is om iemands huis uit te zetten.

Dit gebeurd weleens,je hebt aardige huurbescherming in Nederland.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2010, 10:00
Verwijderd
Citaat:

huurbazen gaan vrijwillig 10.000 euro doneren aan wanbetalers?

Met citaat reageren
Oud 04-08-2010, 23:42
Verwijderd
Citaat:
huurbazen gaan vrijwillig 10.000 euro doneren aan wanbetalers?

Ja, dat is mijn uitspraak.

Als je de huur (structureel) niet betaalt en je vraagt je huurbaas om een 'verhuisvergoeding' van noem eens wat 5000 euro. (hoe bonter je het maakt hoe meer geld je kan vragen) Je vertrekt dan vrijwillig en je laat het huis netjes achter, het contract wordt ontbonden en de achterstallige huur betaal je uiteraard niet. Dan zijn er denk ik genoeg huisbazen die dat doen.

Als die huisbaas bij je aanbelt of binnen wil komen, bel je de politie. De politie neemt het dan voor jou op. De politie sommeert de huurbaas VAN ZIJN land / huis te gaan en als ie dat niet doet, wordt ie in de boeien geslagen.

Als die huisbaas de politie belt, dan kunnen ze jou er niet eens uitgooien: 'Ja, meneer dat is een zaak tussen u en huurder. U dient eerst een civiele proces te starten alvorens (hulp van de ) politie bij huisuitzetting kan worden gevraagd.'
Met citaat reageren
Oud 04-08-2010, 23:54
Adore
Adore is offline
Je moet het alleen niet willen doen bij woningbouwverenigingen, want die hebben daar wel hun middelen voor. Ik hoef het hier iig niet te proberen, dan wachten ze de rechtelijke procedure + uithuiszetting wel af (ik betaal gewoon m'n huur overigens).
Met citaat reageren
Oud 05-08-2010, 13:32
Verwijderd
En daarbij, als je je huur weigert te betalen en dan ook nog zo'n verzoek doet, dan maak je het de advocaat van de huurbaas érg makkelijk. Je hebt je als huurder ook te gedragen als "goed huurder" namelijk en door het niet betalen van huur ben je dat dan weer niet
Met citaat reageren
Oud 05-08-2010, 17:38
Ivo
Ivo is offline
Inderdaad, na 3 maanden huur niet betalen is er genoeg juridische grond om een uitzettingsprocedure te starten als de verhuurder kan bewijzen dat huurder ook niet mee werkt aan een betalingsregeling voor het inlopen van de huurachterstand. En dan blijft na uitzetting de openstaande rekening nog gewoon open staan en komen daar nog de nodige juridische kosten bovenop. Je bent als verhuurder ofwel ontzettend gek ofwel een laffe hond als je niet je recht gaat halen en de wanbetaler ook nog eens gaat belonen met een zak geld.

Wat betreft de situatie van TS: Je loopt telkens niet meer dan enkele weken achter op je huurbetaling. Dat is net genoeg om een eerste betalingsherinnering te sturen en niet eens genoeg voor een 2e betalingsherinnering. Op grond daarvan zul je niet uit je huis gezet worden.

Wel is het mogelijk dat je om deze reden als je gaat verhuizen van je huidige huurbaas geen verklaring krijgt dat je een goed huurder bent. Je bent immers 'laks' met de betaling. Dat kan het moeilijk maken om een volgende woning te kunnen huren. Met het oog op de toekomst lijkt het mij dan ook inderdaad prioriteit om dit recht te trekken, misschien is het mogelijk om hiervoor tijdelijk extra inkomsten te genereren? Ik weet niet hoe hoog jouw huur is, maar ik zou met mijn huur al een heel eind komen door een week full-time te gaan werken tegen minimumloon, bijvoorbeeld in een vakantie.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2010, 18:05
Verwijderd
- Je doet je voorstel alleen onder 4 ogen.

- Aan zo'n betalingsregeling doe je uiteraard mee; je betaalt maximaal 50 euro per maand.

Het is gewoon een kwestie van net zo lang lopen trekken en douwen tot ze je je 'verhuispremie' betalen.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2010, 20:12
Verwijderd
Zolang je niet met een goede bron komt waaruit blijkt dat het klopt wat je zegt, vind ik het eerlijk gezegd ook niet meer dan een sterk verhaal.

Een betalingsregeling van 50 euro in de maand slaat natuurlijk nergens op, daar kom je echt niet mee weg.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-08-2010, 13:59
Adore
Adore is offline
Zeker niet als je alleen €50,- gaat betalen (wat een slecht bedrag om voor te stellen inderdaad, dat is vaak pas 1/6 van de huur of nog minder) en de komende huurtermijnen vervolgens ook niet.

Ik maak er een rekensom bij! Stel, gemiddelde huur is €350,-. Bij een (nog lage) huurachterstand van 4 maanden heb je met €50,- per maand 4x7 = 28 maanden nodig om je huurachterstand in te lopen. Als je daarnaast nog meer schulden blijkt te hebben (vaak het geval), dan gaat geen enkele woningbouw akkoord want dan ben je rijp voor de WSNP.

Ik vind het ook een sterk verhaal. Mijn ervaring is dat je als huurder feitelijk wel sterk staat bij wet, behalve als je niet betaalt. Dan gaat het toch echt vies tegenvallen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten