Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-09-2010, 14:28
Verwijderd
Hallo,
Ik heb een vraagje want ik zit met een dilemma. Ik heb SPW (Sociaal Pedagogisch Werk - MBO) gedaan, ben daar net voor het einde mee gestopt en heb daar dus geen diploma van, wel een aantal certificaten van deelkwalificaties die ik gehaald heb. Ik heb anderhalf jaar gewerkt en wil in januari graag weer met een opleiding beginnen. Wat weet ik nog niet precies, maar ik ben ook nog aan het twijfelen tussen MBO of HBO. Ik zou graag HBO willen gaan doen, maar omdat ik wel iemand ben die het beste leert in de praktijk, vraag ik me af of dat verstandig is.
Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die van MBO naar HBO zijn gegaan en hoe zij de verandering ervaren hebben, of het verschil in leermethodes en lesgeven groot is, hoe zelfstandig je hoort te zijn en wat het grote voordeel is van een MBO of HBO opleiding (behalve dan dat je met een HBO opleiding waarschijnlijk een betere baan krijgt en een hoger opleidingsniveau hebt).

Bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-09-2010, 14:40
Verwijderd
Sommige HBO-opleidingen kunnen ook duaal worden gedaan, 3 dagen stage + 2 dagen school. Misschien wat voor jou? Ik weet alleen van verpleegkunde dat het kan, maar er zijn vast meer opties.
http://www.carrieretijger.nl/opleidi...arianten/duaal
Met citaat reageren
Oud 20-09-2010, 14:48
Verwijderd
Dat had ik zelf ook al gevonden, bedankt
Maar ik ben evengoed wel heel benieuwd naar ervaringen van anderen, vandaar mijn vraag hier
Met citaat reageren
Oud 21-09-2010, 20:18
Verwijderd
Hoi Secret Agent,

Ik ben zo iemand die van de MBO naar het HBO is gegaan
Wat ik je kan vertellen qua ervaring is het volgende:
Er is een groot verschil in leermethode zoals je zelf al ongeveer aangaf. Het MBO was voor mij niet echt moeilijk of uitdagend, waardoor ik in het 2e en 3e jaar niet zo goed me best deed. Mijn diploma had ik wel gehaald en mijn laagste cijfer op mijn lijst was een 7.
Op het HBO merkte ik op dat discipline ERG belangrijk is! Het last-minute leren wat ik gewend was op het MBO, mocht ik absoluut niet flikken op het HBO! Maar zo koppig als ik ben deed ik dat toch, met herkansingen tot gevolg.
Nu wil ik niet zeggen dat het HBO een hel is hoor, zeker niet, maar het vraagt wel discipline en doorzettingsvermogen van je. Als jij ervan houdt om uitgedaagd te worden en het niveau iets op te krikken, zou ik zeggen, waarom niet.
Maar als je nu al weet dat leren uit vrij dikke boeken, powerpoint sheets en aantekeningen maken tijdens lessen niets voor jou is.....bespaar jezelf dan (ongeveer) €1680,- aan lesgeld, exclusief boeken!.
Maar investeer in een goede MBO waarmee je een goede positie hebt in de arbeidsmarkt. Belangrijk is ook dat je de opleiding leuk vindt. Dit zorgt ervoor dat je genoeg motivatie hebt om het af te maken.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 22-09-2010, 11:04
brands
brands is offline
Hoi Secret Agent,

Ben het helemaal mee eens wat BB22, hierboven typt. Zo heb ik het ook ervaren. Maar mijn verhaal steekt weer iets anders inelkaar.

Ik kwam zonder VMBO diploma het MBO binnen, dus ben begonnen op niveau 3. Binnen het half jaar maar overgestapt naar niveau 4, aangezien niveau 3 te makkelijk was . Op een paar vakken na heb ik daar alles in 1 keer gehaald. Stage vond ik altijd leuker dan de lessen volgen

In februari ben ik naar het HBO gegaan (geen aanrader in feb naar HBO). Van het leren op het laatste moment is er inderdaad niet echt bij. Bij een enkel vak kan het wel, maar geen succes.

Kortom, HBO moet je veel motivatie hebben, daarnaast op tijd beginnen met het leren van je tentamens. Daarnaast zal het niet gaan om 45/50 blz, maar wel 100/200 blz. Nog 1 puntje heb ik hieraan toe te voegen. MBO wordt veel vertelt wat je moet doen etc, maar op het hbo worden de hoofdpunten behandeld en de rest mag je zelf uitzoeken.

Als je nog meer wilt weten, dan hoor/lees ik het wel.

Gegroet, Jannie
Oud 23-09-2010, 08:46
Verwijderd
Heej
Bedankt voor jullie reacties. Is er misscien ook iemand die ervaring heeft met werken/leren op het hbo?
Verder; Brands, waarom kun je in feb. beter niet naar het hbo gaan?
Met citaat reageren
Oud 23-09-2010, 08:58
brands
brands is offline
Citaat:
Verder; Brands, waarom kun je in feb. beter niet naar het hbo gaan?
Het antwoord hierop is heel simpel. De rest van de klas kent elkaar al een half jaar en dan kom jij er bij, dan hebben ze zoiets van hé is die nieuw. Hun weten alles al hoe het gaat etc, en jij weet in principe nog helemaal niks. Daarnaast heb je ook een half jaar achterstand op de rest, dus vakken die hun al gehad hebben en ik niet.

Al moet ik wel zeggen, dat het een leuke klas is waar ik in kwam, maar goed je kent nog niemand das wel lastig. Maar nu zit ik ook in een gezellige 2de jaars klas!, alleen die is een beetje te groot vind ik!

Ik vond het in ieder geval geen succes . Mocht je meer willen weten mag je het vragen!

Gegroet, Jannie
Reageren

Regels voor berichten