Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-08-2010, 17:22
Help,help,help
De algemene formule van een Sinusoïde is f(x)=a+b*Sin(c*x+d)

- a is de evenwichtstand
- b is de amplitude
- c is 2π / periode

Mijn vraag is: wat is d en hoe kun je die bepalen als de grafiek gegeven is. Ik heb op wiki gekeken, maar dat snap ik niet. Het heeft iets te maken met stijgend door de x-as, volgens mij, maar dat weet ik niet zeker.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-08-2010, 18:41
mathfreak
mathfreak is offline
De term d heeft te maken met de mate waarin de grafiek naar rechts of links verschoven wordt. Als f een standaardfunctie is, dan ontstaat de grafiek van g(x) = a+f(x-b) door de grafiek van f b eenheden naar rechts en a eenheden omhoog te schuiven.
Oud 11-08-2010, 09:45
lisette--
lisette-- is offline
Zoals mathfreak eigenlijk al zegt geeft de term d aan met hoeveel de grafiek naar links of rechts verschoven wordt. Ik weet niet of je een grafische rekenmachine hebt, anders kun je 2 bijna dezelfde functies plotten, bijvoorbeeld
sin(x) en sin(x+2), wat zie je? Dat de maar anders kun je op deze site (http://home.versatel.nl/lauwen37/app...fiekSinus.html) een mooi voorbeeld zien, waarbij je zelf de evenwichtsstand, amplitude, periode en de verschuiving naar recht of links kunt aanpassen. Trouwens ik heb altijd deze algemene formule van de sinusoïde geleerd y = a + b*sin c(x - d) Lijkt mij persoonlijk iets eenvoudiger geschreven, maar het is natuurlijk maar wat jij fijn vindt.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2010, 21:38
Verwijderd
Let wel op het verschil tussen:

y = a + b*sin c(x - d)
y = a + b*sin (c*x - d)

Bij de eerste is de grafiek gewoon 5 naar rechts verschoven als d = 5, bij de tweede grafiek gaat het anders. In mijn wiskundeboek stond de eerste grafiek (maar dan wel met andere letters).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten