Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2010, 13:57
Halogeen
Halogeen is offline
Zelfportret

Een grote koptelefoon bedekt mijn oren,
als ik schoorvoetend sluip naar huis.
Het is niet dat ik niet bij deze wereld wil horen,
maar de straatgeluiden sluit ik liever uit.

Op mijn neus prijkt een bril waarvan men zegt
dat het de waas tot scherpte terug zal brengen.
Al lijkt van achter glas me niets meer echt,
is de waan die ik niet langer weg kan denken.

Zo ga ik over straat als Mozes door het water.
Mijn beloofde land is echter een rustige kamer,
waarin ik mijn eigen wetten kan verzinnen.

En stopt de muziek dan verbrokkelt het toneel,
zie ik verdomde goed wat aan me scheelt,
stroomt de buitenwereld toch nog binnen.

-----
Een kleine toelichting. Ik kom de laatste tijd hier weer vaker. Vind het leuk om jullie gedichten te lezen (en leuk om te merken dat de activiteit weer wat hoger is). En het valt me op dat er op DoP toch altijd een bepaalde stijl heerst. Heb geprobeerd in die DoP-stijl weer een gedicht proberen te schrijven en dit is het resultaat ^^. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Oud 10-03-2010, 17:26
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Heb jij dan niet juist het idee dat die stijl veranderd is, dat er vroeger minder rijm werd gebruikt, bijvoorbeeld? Ik vind het trouwens leuk om weer eens een gedicht van je te lezen en ik vind het eigenlijk toch vooral een Halogeengedicht, door de vorm voornamelijk. Zou je van die laatste zin niet 'stroomt de buitenwereld toch nog naar binnen' maken? Ik vind het wel een mooi gedicht
Oud 10-03-2010, 18:17
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Heb jij dan niet juist het idee dat die stijl veranderd is, dat er vroeger minder rijm werd gebruikt, bijvoorbeeld? Ik vind het trouwens leuk om weer eens een gedicht van je te lezen en ik vind het eigenlijk toch vooral een Halogeengedicht, door de vorm voornamelijk. Zou je van die laatste zin niet 'stroomt de buitenwereld toch nog naar binnen' maken? Ik vind het wel een mooi gedicht
Bedankt voor je reactie. Haha een Halogeengedicht? Ja, nu minder rijm, en minder strak in vorm, maar er is iets aan de toon, het woordgebruik, de onderwerpen, wat toch hetzelfde blijft. Ik weet het trouwens niet over die laatste zin. Misschien is het voor het metrum beter, maar ik vind dat beknopte wel wat.
Oud 11-03-2010, 08:54
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja, dat misschien wel, maar dan vraag ik me af of dat door DoP komt, of dat dat niet de algehele trend is, dat de meeste jonge mensen zulk soort gedichten schrijven. Ik denk niet dat DoP's invloed zo ver reikt dat we de hele gedichtenwereld beïnvloeden. Hoewel, misschien toch, bij nader inzien... Dat is eigenlijk wel tof dan
Oud 11-03-2010, 10:29
Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Dat zou leuk zijn!
Oud 11-03-2010, 13:13
ratsja
ratsja is offline
Ik kan jullie vertellen, dat er vroeger veel meer beweging was op DoP.
Als je destijds een gedicht had gepost, stond ie de volgende dag al op pagina 2 als er niet gereageerd was.
Een vrij grote groep mensen postte er dagelijks --> waar is iedereen !!!
Toen waren er diverse meetingen, zelfs relaties waren er ontstaan.

Tja tijden veranderen.
Oud 11-03-2010, 13:56
Dingaantouwtje
En het is heel moeilijk om zoiets weer te maken, als forumbazen gaan we gewoon door met het organiseren van wedstrijden enzovoort, dat zal vanzelf mensen trekken denk ik.
Oud 11-03-2010, 14:21
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Als je destijds een gedicht had gepost, stond ie de volgende dag al op pagina 2 als er niet gereageerd was.

Tja tijden veranderen.
oh wow, die tijd had ik wel graag willen meemaken
Oud 11-03-2010, 14:21
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Nou Ratsja, ik weet niet precies over welke tijden je het hebt, maar ik vind DoP de laatste tijd echt weer ontzettend levendig, er worden regelmatig gedichten gepost en er zijn weer allerlei topics die goed lopen, zoals het vingeroefeningentopic en het korte gedichtentopic. Er zijn een hoop actieve nieuwe DoP'ers gekomen en er zijn er nog altijd een paar van de 'oude garde' (Ave, Halogeen, ik). We hebben heus niets te klagen
Oud 11-03-2010, 16:01
Geel
Geel is offline
Als je de topics terugzoekt is er inderdaad te zien dat er vroeger veel meer mensen geïnteresseerd waren in DoP. Toen ik net op het forum kwam (wat helemaal niet lang geleden is) was er veeeeel minder belangstelling voor DoP dan de afgelopen maand (of zo). DoP krijgt heus nog wel weer een bloeiperiode!

En inderdaad, er zijn ook wat nieuwe vaste DoP'ers bij gekomen (ik bijv. )

OT:
Ik vind het gedicht vooral rustig. Er zijn heel veel mooie gedachtes in verwerkt, maar die worden naar mijn zin iets te 'rustig' of langzaam gepresenteerd. Het gedicht mist denderendheid. Niet dat dat per se iets negatiefs is.
Oud 11-03-2010, 21:03
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
OT:
Ik vind het gedicht vooral rustig. Er zijn heel veel mooie gedachtes in verwerkt, maar die worden naar mijn zin iets te 'rustig' of langzaam gepresenteerd. Het gedicht mist denderendheid. Niet dat dat per se iets negatiefs is.
Bedankt voor het commentaar. Het is niet geschreven om denderend te zijn. Het gevoel in het gedicht is ook niet snel. En in het algemeen: ik ben ook niet een denderend persoon . Maar toch begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt. Het is gewoon een min of meer traditioneel sonnet, waarbij ik me vrij streng aan de regels heb proberen te houden. Vind je het te langzaam in de zin van dat er te weinig verschillende gedachten zitten? Vind je dat het te breedsprakig is? Zou je duidelijker kunnen zeggen wat je met dat langzaam bedoelt?
Oud 12-03-2010, 09:47
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik vind dat... voortschrijdende van het gedicht juist zo mooi, geloof ik en dat rustige past toch juist ook bij het gedicht, het gaat er toch om dat je een eilandje van muziek bent? Ik vind alleen de laatste twee regels van de tweede strofe nogal gek, die laatste regel, dat klopt toch niet, hoe bedoel je dat precies? (dat 'is de waan', ik weet gewoon niet hoe ik het grammaticaal moet lezen)
Oud 12-03-2010, 13:45
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Er zijn een hoop actieve nieuwe DoP'ers gekomen en er zijn er nog altijd een paar van de 'oude garde' (Ave, Halogeen, ik).
Kiekeboe!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2010, 14:30
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Kiekeboe!
Hoi Reynaert

Ik ben bij jullie allebei (Halogeen, Reynaert) trouwens erg nieuwsgierig of jullie nog schrijfambities hebben, of dat je die aan de kant hebt geschoven of ze allemaal al hebt waargemaakt.
Oud 12-03-2010, 14:41
Verwijderd
Wat leuk om dit topic door te lezen! Over de oude DoP kan ik natuurlijk weinig zegen, want die ken ik helemaal niet. Ik zou het leuk vinden om terug te zien, dus daar ga ik zo even naar zoeken denk ik .

Over het gedicht: Ik ben het met Vogelvrij eens dat die twee zinnen niet helemaal lijken te kloppen met de rest van het gedicht. Je hebt een mooie link gelegd met de Oudtestamentische wereld; zoals Mozes zich een weg baande door het water, baant de ik me een weg door de wereld/de stad. Dat van die bril die 'waas tot scherpte terugbrengt', is erg goed verzonnen. Op de 'waan' ga ik niet in, want die begrijp ik niet . De ik-persoon trekt ook wel een duidelijk verschil met Mozes; IK maak de wetten, niet God; Mijn beloofde land is een kamer.
Het einde is een mooi contrast met de rest van het gedicht; de wereld verandert als jouw muziek stopt.
Al met al is het gewoon een heel goed gedicht .

Ik vraag me nu wel af over welke muziek dit eigenlijk gaat?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2010, 16:18
Geel
Geel is offline
Citaat:
Bedankt voor het commentaar. Het is niet geschreven om denderend te zijn. Het gevoel in het gedicht is ook niet snel. En in het algemeen: ik ben ook niet een denderend persoon . Maar toch begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt. Het is gewoon een min of meer traditioneel sonnet, waarbij ik me vrij streng aan de regels heb proberen te houden. Vind je het te langzaam in de zin van dat er te weinig verschillende gedachten zitten? Vind je dat het te breedsprakig is? Zou je duidelijker kunnen zeggen wat je met dat langzaam bedoelt?
Haha, het ik verleek het gedicht ook niet met jou hoor En al ben je niet denderend als persoon, je gedachten kunnen nog wel wilde achtbanen zijn.

Hmm.. ik heb inderdaad niet goed uitgelegd wat ik met langzaam bedoel. Nee, ik vind niet dat er te weinig verschillende gedachten in zitten. Natuurlijk zitten er niet zo veel verschillende gedachten in, maar dat kan ook niet, een gedicht gaat immer over één belangrijk punt. Je hebt in dit gedicht genoeg gedachten erin gestopt om the message over te brengen.
Nee, het gedicht is ook niet te breedsprakig. Hetgeen wat het voor mij langzaam maakt is dat je bepaalde woorden weg hebt gelaten. Ik snap dat je dat gedaan hebt om aan de regels te houden, maar dat maakt het wel dat ik aandachtiger moet lezen. Hieronder woorden die ik 'mis':

Spoiler

Ik weet dat het maar een paar woorden zijn, maar (en misschien komt het omdat het gedicht erg goed is) het zijn dingen die me opvallen.

Pff.. nu heb ik het ook niet zo duidelijk gemaakt. Maar het is een soort van gevoel dat misschien door het gedicht zelf ook wordt opgeroepen (dan bedoel ik niet dat het een saai gedicht is maar dat het een kalm gedicht is).
Oud 13-03-2010, 18:36
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Ik vraag me nu wel af over welke muziek dit eigenlijk gaat?
^^ Ik geloof dat ik de deftones aan het luisteren was, maar dat is eigenlijk niet zo belangrijk .

Trouwens dat van dat achter glas, dat gaat over door een bril heen kijken. Het lijkt voor de persoon in kwestie alsof de wereld niet meer echt is als hij een bril op heeft. Die gekke gedachte (waan), kan hij niet meer van zich af schudden. Zo staat het er toch ook?
Oud 13-03-2010, 18:50
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Maar bedoel je dan eigenlijk:

(dat/ het) is de waan die blablabla? Want zo begreep ik het dus niet.
Oud 16-03-2010, 09:54
ratsja
ratsja is offline
nog even terug komen over vroeger, dan heb ik het over 10 jaar terug, dat duurde tot ongeveer 2003, ja lang geleden.
Enkel namen, Dreampoet, Secreet, Genesis, Angeleyes, fun4ever, Ratsja, iamre18, Darkvoice en nog velen meer.
Oud 16-03-2010, 09:57
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Aah, de echte begintijd van DoP... Het gaat dan toch in golven, denk ik? Ik herken alleen jouw naam, Dreampoet en Secreet van je lijstje.
Oud 18-03-2010, 08:10
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Aah, de echte begintijd van DoP... Het gaat dan toch in golven, denk ik? Ik herken alleen jouw naam, Dreampoet en Secreet van je lijstje.
onder welke naam bivakeerde jij hier dan
Oud 21-03-2010, 08:00
Verwijderd
Ik mis (voor mijn gevoel) inderdaad een onderwerp in de zin "is de waan...". Vind het verder een mooi gedicht. Alleen die laatste twee regels van het gedicht vind ik wat minder, wat verstorend.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2010, 15:21
Sketch
Sketch is offline
Ik weet niet of het toeval is, of dat Halo en ik via een touwtje zijn verbonden (ok, wel een anderhalve maand lang touwtje) maar ik heb me een kwartier geleden voorgenomen hier ook weer meer te lezen (want ja, die DoP-stijl) en het schrijven opnieuw op te pakken.

Wat dat betreft heeft Vogelvrij wel gelijk dat die stijl veranderd is, maar er zit ergens nog wel iets herkenbaars in. Alsof je thuiskomt en je hele huis is opnieuw geschilderd.

Die laatste regel vind ik juist wel goed passen, in het ritme, maar misschien vooral in de toon. Ik heb meer problemen met de regel

waarom is dat niet als ik schoorvoetend naar huis sluip?
Qua rijm maakt het weinig verschil. Het doet me denken aan iets wat ik vroeger ook wel een handje van had. Dat ik de zin net even omgooide zodat het dramatischer of poëtischer of grootser leek, terwijl het eigenlijk vooral raar was.

Ik vraag me af of je hier nou refereert naar die bril (want dan zou 'het' niet kloppen, want het is 'de bril') of iets anders, maar wat dan?

De laatste strofe heeft een x-factor die me wel bevalt maar niet te benoemen is, en yay voor het sonnet. Voor de rest vind ik het een beetje mat. Ik mis een referentie naar iets overduidelijk medisch om het een typisch Halo-gedicht te noemen, en een dergelijk heel doordacht iets dat subtiel geniaal is.

Overigens, de periode waar ratsja naar verwijst is een paar jaar voor ik hier kwam, maar wij hebben ook wel dergelijke periodes gehad. Ik herinner me meetings, strips, 100.000 posts (we gingen harder dan Letteren destijds), hoge ogen bij wedstrijden, een logo, en een chatroom die te hard ging om even te gaan lunchen.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2010, 20:12
Ratatouille
Ratatouille is offline
Ik ben de meest nieuwe DoP, althans, zo lijkt het voor mij
Als nieuwe DoP, weet ik niet wat de stijl hier is, maar feit is, dat ik jouw rijmtechniek onwijs tof vind! Het maakt het gedicht inderdaad heel rustig, maar niet storend. Ik ben het eens met Sketch, over die schoorvoetend naar huis sluipen. Eerst las ik gewoon 'als ik schoorvoetend naar huis sluip'. Pas toen ik die post van Sketch las, dacht ik 'ja, zo kan het ook.' Althans, zo zou je het kunnen doen, het is niet mijn manier van schrijven, maar het heeft wel wat.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2010, 14:26
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Ik weet niet of het toeval is, of dat Halo en ik via een touwtje zijn verbonden (ok, wel een anderhalve maand lang touwtje) maar ik heb me een kwartier geleden voorgenomen hier ook weer meer te lezen (want ja, die DoP-stijl) en het schrijven opnieuw op te pakken.
Ik ben benieuwd ^^

Citaat:
Die laatste regel vind ik juist wel goed passen, in het ritme, maar misschien vooral in de toon. Ik heb meer problemen met de regel

waarom is dat niet als ik schoorvoetend naar huis sluip?
Vond ik qua klank en metrum mooier cq logischer, zat verder geen gedachte achter.

Citaat:

Ik vraag me af of je hier nou refereert naar die bril (want dan zou 'het' niet kloppen, want het is 'de bril') of iets anders, maar wat dan?
Oef, toch goed dat jij er nog naar kijkt. Dat is een lelijke spelfout xD. Moet 'die' zijn dus.

Citaat:
De laatste strofe heeft een x-factor die me wel bevalt maar niet te benoemen is, en yay voor het sonnet. Voor de rest vind ik het een beetje mat. Ik mis een referentie naar iets overduidelijk medisch om het een typisch Halo-gedicht te noemen, en een dergelijk heel doordacht iets dat subtiel geniaal is.
X-factor? *fronst*. Misschien niet iets typisch medisch, maar wel iets typisch mystieks. Dat maakt toch ook een hoop goed zou ik zeggen . Bovendien heb ik meer een interesse voor het menselijk lichaam (en zijn rariteiten) dan voor het het medische hoor. Nogal een verschil. Medisch is yuckie.
Oud 18-04-2010, 15:09
Geel
Geel is offline
Ehm, die 'het' in

Citaat:
klopt gewoon hoor.
Oud 19-04-2010, 14:35
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Toch niet als 'het' naar 'bril' verwijst?

Sketch!
Oud 19-04-2010, 14:41
Geel
Geel is offline
Hoe/wat zou het moeten zijn dan?
Want volgens mij kan het gewoon nog steeds. Het is misschien wel zo dat het 'die bril' is, maar 'het' verwijst naar de bril als een voorwerp. Of ben ik nou..?
Oud 19-04-2010, 14:49
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Wat Halogeen al zegt, als je naar bril verwijst, kun je wel 'die' gebruiken, of 'hij'. Of het een voorwerp is of niet, heeft er niets mee te maken, het gaat erom dat 'bril' geen onzijdig woord is. Als je 'het' zou gebruiken, zou het nooit kunnen verwijzen naar de bril, hooguit naar een groter, abstracter iets, maar dat is hier niet aan de orde.
Oud 19-04-2010, 14:51
Geel
Geel is offline
Hmm, ok. Ik heb niets gezegd!
Oud 17-08-2010, 21:11
Dreampoet
Dreampoet is offline
Citaat:

Tja tijden veranderen.
Ik herinner mij die tijd nog :-) mensen, hoe lang geleden dat ik hier ben geweest. Ratsja, ben jij daar ergens nog online? Vrees dat ik al lang niets meer heb geschreven, maar hier terugkomen doet de vingers terug kriebelen. Tegenwoordig verdien ik de kost als copywriter ... maar poëzie was toch nog iets anders...

Groetjes, Dreampoet
Oud 17-08-2010, 21:12
Dingaantouwtje
Je bent welkom hoor!
Oud 18-08-2010, 00:52
flyaway
flyaway is offline
Wat een gaaf en prettig te lezen gedicht!
De derde strofe vind ik wat minder goed lopen, ook door de omschakeling van metrum en rijm, maar verder echt een heel fijn gedicht
Met citaat reageren
Oud 22-08-2010, 19:21
Gilraen
Gilraen is offline
Ik vind het erg om toe te geven dat ik niet goed ben in andermans gedichten lezen, maar daar is dit zeker een uitzondering op. Ik heb het nog nooit zo fijn gevonden een gedicht te lezen (én te begrijpen).
Heerlijk ^^
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten