Advertentie | |
|
![]() |
|
Ja, dat misschien wel, maar dan vraag ik me af of dat door DoP komt, of dat dat niet de algehele trend is, dat de meeste jonge mensen zulk soort gedichten schrijven. Ik denk niet dat DoP's invloed zo ver reikt dat we de hele gedichtenwereld beïnvloeden. Hoewel, misschien toch, bij nader inzien... Dat is eigenlijk wel tof dan
![]()
|
Ik kan jullie vertellen, dat er vroeger veel meer beweging was op DoP.
Als je destijds een gedicht had gepost, stond ie de volgende dag al op pagina 2 als er niet gereageerd was. Een vrij grote groep mensen postte er dagelijks --> waar is iedereen !!! Toen waren er diverse meetingen, zelfs relaties waren er ontstaan. Tja tijden veranderen.
||
Citaat:
![]()
|
Nou Ratsja, ik weet niet precies over welke tijden je het hebt, maar ik vind DoP de laatste tijd echt weer ontzettend levendig, er worden regelmatig gedichten gepost en er zijn weer allerlei topics die goed lopen, zoals het vingeroefeningentopic en het korte gedichtentopic. Er zijn een hoop actieve nieuwe DoP'ers gekomen en er zijn er nog altijd een paar van de 'oude garde' (Ave, Halogeen, ik). We hebben heus niets te klagen
![]()
|
Als je de topics terugzoekt is er inderdaad te zien dat er vroeger veel meer mensen geïnteresseerd waren in DoP. Toen ik net op het forum kwam (wat helemaal niet lang geleden is) was er veeeeel minder belangstelling voor DoP dan de afgelopen maand (of zo). DoP krijgt heus nog wel weer een bloeiperiode!
En inderdaad, er zijn ook wat nieuwe vaste DoP'ers bij gekomen (ik bijv. ![]() OT: Ik vind het gedicht vooral rustig. Er zijn heel veel mooie gedachtes in verwerkt, maar die worden naar mijn zin iets te 'rustig' of langzaam gepresenteerd. Het gedicht mist denderendheid. Niet dat dat per se iets negatiefs is.
||
Citaat:
![]()
|
Ik vind dat... voortschrijdende van het gedicht juist zo mooi, geloof ik en dat rustige past toch juist ook bij het gedicht, het gaat er toch om dat je een eilandje van muziek bent? Ik vind alleen de laatste twee regels van de tweede strofe nogal gek, die laatste regel, dat klopt toch niet, hoe bedoel je dat precies? (dat 'is de waan', ik weet gewoon niet hoe ik het grammaticaal moet lezen)
||
Citaat:
![]() Ik ben bij jullie allebei (Halogeen, Reynaert) trouwens erg nieuwsgierig of jullie nog schrijfambities hebben, of dat je die aan de kant hebt geschoven of ze allemaal al hebt waargemaakt.
|
Verwijderd
|
Wat leuk om dit topic door te lezen! Over de oude DoP kan ik natuurlijk weinig zegen, want die ken ik helemaal niet. Ik zou het leuk vinden om terug te zien, dus daar ga ik zo even naar zoeken denk ik
![]() Over het gedicht: Ik ben het met Vogelvrij eens dat die twee zinnen niet helemaal lijken te kloppen met de rest van het gedicht. Je hebt een mooie link gelegd met de Oudtestamentische wereld; zoals Mozes zich een weg baande door het water, baant de ik me een weg door de wereld/de stad. Dat van die bril die 'waas tot scherpte terugbrengt', is erg goed verzonnen. Op de 'waan' ga ik niet in, want die begrijp ik niet ![]() Het einde is een mooi contrast met de rest van het gedicht; de wereld verandert als jouw muziek stopt. Al met al is het gewoon een heel goed gedicht ![]() ![]() Ik vraag me nu wel af over welke muziek dit eigenlijk gaat? ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Hmm.. ik heb inderdaad niet goed uitgelegd wat ik met langzaam bedoel. Nee, ik vind niet dat er te weinig verschillende gedachten in zitten. Natuurlijk zitten er niet zo veel verschillende gedachten in, maar dat kan ook niet, een gedicht gaat immer over één belangrijk punt. Je hebt in dit gedicht genoeg gedachten erin gestopt om the message over te brengen. Nee, het gedicht is ook niet te breedsprakig. Hetgeen wat het voor mij langzaam maakt is dat je bepaalde woorden weg hebt gelaten. Ik snap dat je dat gedaan hebt om aan de regels te houden, maar dat maakt het wel dat ik aandachtiger moet lezen. Hieronder woorden die ik 'mis':
Spoiler
Ik weet dat het maar een paar woorden zijn, maar (en misschien komt het omdat het gedicht erg goed is) het zijn dingen die me opvallen. Pff.. nu heb ik het ook niet zo duidelijk gemaakt. Maar het is een soort van gevoel dat misschien door het gedicht zelf ook wordt opgeroepen (dan bedoel ik niet dat het een saai gedicht is maar dat het een kalm gedicht is).
||
Citaat:
![]() Trouwens dat van dat achter glas, dat gaat over door een bril heen kijken. Het lijkt voor de persoon in kwestie alsof de wereld niet meer echt is als hij een bril op heeft. Die gekke gedachte (waan), kan hij niet meer van zich af schudden. Zo staat het er toch ook?
|
nog even terug komen over vroeger, dan heb ik het over 10 jaar terug, dat duurde tot ongeveer 2003, ja lang geleden.
Enkel namen, Dreampoet, Secreet, Genesis, Angeleyes, fun4ever, Ratsja, iamre18, Darkvoice en nog velen meer.
||
Citaat:
|
Ik weet niet of het toeval is, of dat Halo en ik via een touwtje zijn verbonden (ok, wel een anderhalve maand lang touwtje) maar ik heb me een kwartier geleden voorgenomen hier ook weer meer te lezen (want ja, die DoP-stijl) en het schrijven opnieuw op te pakken.
Wat dat betreft heeft Vogelvrij wel gelijk dat die stijl veranderd is, maar er zit ergens nog wel iets herkenbaars in. Alsof je thuiskomt en je hele huis is opnieuw geschilderd. Die laatste regel vind ik juist wel goed passen, in het ritme, maar misschien vooral in de toon. Ik heb meer problemen met de regel als ik schoorvoetend sluip naar huis. waarom is dat niet als ik schoorvoetend naar huis sluip? Qua rijm maakt het weinig verschil. Het doet me denken aan iets wat ik vroeger ook wel een handje van had. Dat ik de zin net even omgooide zodat het dramatischer of poëtischer of grootser leek, terwijl het eigenlijk vooral raar was. Op mijn neus prijkt een bril waarvan men zegt dat het de waas tot scherpte terug zal brengen. Ik vraag me af of je hier nou refereert naar die bril (want dan zou 'het' niet kloppen, want het is 'de bril') of iets anders, maar wat dan? De laatste strofe heeft een x-factor die me wel bevalt maar niet te benoemen is, en yay voor het sonnet. Voor de rest vind ik het een beetje mat. Ik mis een referentie naar iets overduidelijk medisch om het een typisch Halo-gedicht te noemen, en een dergelijk heel doordacht iets dat subtiel geniaal is. Overigens, de periode waar ratsja naar verwijst is een paar jaar voor ik hier kwam, maar wij hebben ook wel dergelijke periodes gehad. Ik herinner me meetings, strips, 100.000 posts (we gingen harder dan Letteren destijds), hoge ogen bij wedstrijden, een logo, en een chatroom die te hard ging om even te gaan lunchen. |
![]() |
|
Ik ben de meest nieuwe DoP, althans, zo lijkt het voor mij
![]() Als nieuwe DoP, weet ik niet wat de stijl hier is, maar feit is, dat ik jouw rijmtechniek onwijs tof vind! Het maakt het gedicht inderdaad heel rustig, maar niet storend. Ik ben het eens met Sketch, over die schoorvoetend naar huis sluipen. Eerst las ik gewoon 'als ik schoorvoetend naar huis sluip'. Pas toen ik die post van Sketch las, dacht ik 'ja, zo kan het ook.' Althans, zo zou je het kunnen doen, het is niet mijn manier van schrijven, maar het heeft wel wat. |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
Hoe/wat zou het moeten zijn dan?
Want volgens mij kan het gewoon nog steeds. Het is misschien wel zo dat het 'die bril' is, maar 'het' verwijst naar de bril als een voorwerp. Of ben ik nou..?
|
Wat Halogeen al zegt, als je naar bril verwijst, kun je wel 'die' gebruiken, of 'hij'. Of het een voorwerp is of niet, heeft er niets mee te maken, het gaat erom dat 'bril' geen onzijdig woord is. Als je 'het' zou gebruiken, zou het nooit kunnen verwijzen naar de bril, hooguit naar een groter, abstracter iets, maar dat is hier niet aan de orde.
||
![]() |
Citaat:
Groetjes, Dreampoet
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[Deel verhaal] Schaduw van de Nacht - Het gebroken Land Raxia | 5 | 08-06-2004 16:55 | |
Liefde & Relatie |
Nieuw FOTO (pro Meeting) topic... Gothic | 171 | 31-01-2003 16:08 | |
Liefde & Relatie |
Nieuw FOTO (pro Meeting) topic... Gothic | 224 | 18-12-2002 09:27 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] Veerpont Verwijderd | 11 | 12-11-2002 22:15 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Doping juutje_17 | 8 | 06-04-2001 13:37 |