Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-09-2004, 09:27
Fleurop
Fleurop is offline
Ik poets bijna elke dag 2x mijn tanden. Heb mijn hele leven maar 2 gaatjes gehad (valt nog mee). Maar iets wat ik blijkbaar niet goed doe; ik flos nooit.

Was net bij de tandarts. 1 gaatje. Maar hij wilde ook nog eventjes een foto maken van tussen mijn tanden. 10 gaatjes extra! Volgens de tandarts zijn het allemaal plekjes waar je alleen met flos bij kan komen, en aangezien ik dat dus nooit doe....

Maar denk je dat de tandarts dit toch had moeten zien? En is het allemaal in een half jaar ontstaan? (de vorige controle zag alles er heel netjes uit volgens de tandarts).
En dit komt mijn gebit natuurlijk niet ten goede?

Ik ben echt zo geschrokken! Ik weet i.i.g. dat ik nu moet flossen. Ik schaam me dood

En dan moet ik dat ook nog vertellen aan mijn ouders.. hoge rekening
Oud 09-09-2004, 09:48
Pekay
Pekay is offline
Hai

Je wat erg joh..

Ik weet ongeveer wat het is, ik heb ook ieder bezoek een gaatje, of beginnende gaatjes... en net als jij, flos ik ook nooit, of zelden.

De tandarts zei dat ik een bacterie heb, die ervoor zorgt dat gaatjes veel sneller ontstaan. Ik krijg zelfs nog fluor ieder haljaar, ook al ben ik 23, echt ernstig...

Ik zou toch maar gaan flossen als ik jou was.. .i kheb zhet zelf een paar weken volgehouden, tis echt rotwerk.. ik krijg ook iedere x op m'n kop dat ik niet flos..

en wat betreft de hoge kosten? hoe ben je verzekerd?

succes
Oud 09-09-2004, 09:50
Cookie
Cookie is offline
aj......best raar eigenlijk.

over dat je het je ouders moet vertellen zou ik me geen zorgen maken..ik bedoel jij doet het toch ook niet voor je lol en volgens mij flost half nederland niet.

hadden ze een half jaar geleden ook al fotos gemaakt?
Oud 09-09-2004, 10:05
Fleurop
Fleurop is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 09-09-2004 @ 10:50 :
aj......best raar eigenlijk.

over dat je het je ouders moet vertellen zou ik me geen zorgen maken..ik bedoel jij doet het toch ook niet voor je lol en volgens mij flost half nederland niet.

hadden ze een half jaar geleden ook al fotos gemaakt?
Nee toen hebben ze geen foto's gemaakt. Ik kan me de laatste keer niet herinneren.

Pekay;
Ik ben particulier verzekerd... maar volgens mij is mijn tandartsverzekering anders.... ik weet het niet zo, dit is het laatste jaar dat mijn vader het voor mij regelt (en betaald).

Maar flossen ga ik nu zeker doen!

*zucht*
Oud 09-09-2004, 10:21
Raven
Raven is offline
Citaat:
water willowglo schreef op 09-09-2004 @ 10:27 :
Ik poets bijna elke dag 2x mijn tanden. Heb mijn hele leven maar 2 gaatjes gehad (valt nog mee). Maar iets wat ik blijkbaar niet goed doe; ik flos nooit.

Was net bij de tandarts. 1 gaatje. Maar hij wilde ook nog eventjes een foto maken van tussen mijn tanden. 10 gaatjes extra! Volgens de tandarts zijn het allemaal plekjes waar je alleen met flos bij kan komen, en aangezien ik dat dus nooit doe....

Maar denk je dat de tandarts dit toch had moeten zien? En is het allemaal in een half jaar ontstaan? (de vorige controle zag alles er heel netjes uit volgens de tandarts).
En dit komt mijn gebit natuurlijk niet ten goede?

Ik ben echt zo geschrokken! Ik weet i.i.g. dat ik nu moet flossen. Ik schaam me dood

En dan moet ik dat ook nog vertellen aan mijn ouders.. hoge rekening
in EEN keer 10 gaatjes erbij ??
vind ik een erg raar verhaal.
ik zou er es een andere tandarts naar laten kijken. zou wel es willen weten of die het zelfde ziet.
Oud 09-09-2004, 11:01
Fleurop
Fleurop is offline
Citaat:
Raven schreef op 09-09-2004 @ 11:21 :
ik zou er es een andere tandarts naar laten kijken. zou wel es willen weten of die het zelfde ziet.
tja.. het is raar maar waar. Ze hebben me het zelfs op de foto proberen te laten zien. Ik was eerlijk gezegt te geschrokken om vragen te stellen aan hem.

De tandarts zelf was ook verbaasd.
Oud 09-09-2004, 11:07
Verwijderd
Flossen is het belangrijkste wat er is. Immers, waar organisch materiaal zich ophoopt en niet weg kan, gaat het na verloop van tijd rotten. In die rottingsomgeving gedijen bacteriën ontzettend goed. Het veroorzaakt niet alleen gaatjes maar is ook in algemene zin onhygiënisch en kan een nare lucht uit je mond veroorzaken. Voortaan flossen dus. Leermoment!
Oud 09-09-2004, 11:10
Fleurop
Fleurop is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-09-2004 @ 12:07 :
Flossen is het belangrijkste wat er is. Immers, waar organisch materiaal zich ophoopt en niet weg kan, gaat het na verloop van tijd rotten. In die rottingsomgeving gedijen bacteriën ontzettend goed. Het veroorzaakt niet alleen gaatjes maar is ook in algemene zin onhygiënisch en kan een nare lucht uit je mond veroorzaken. Voortaan flossen dus. Leermoment!
een leermoment is het absoluut! En ik ga het nu ook zeker dagelijks doen.
Je hebt gewoon helemaal gelijk. Ik heb mezelf nog nooit zo stom gevonden...
Oud 09-09-2004, 12:22
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Raven schreef op 09-09-2004 @ 11:21 :
Als ze de vorige keer geen foto's hebben gemaakt, kan het dan niet zo zijn dat ze er (deels) toen ookal zaten?
Oud 09-09-2004, 12:34
Verwijderd
*gaat meteen flossen*
Oud 09-09-2004, 12:42
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
water willowglo schreef op 09-09-2004 @ 12:10 :
Je hebt gewoon helemaal gelijk. Ik heb mezelf nog nooit zo stom gevonden...
zo erg is het toch ook weer niet?
Oud 09-09-2004, 12:59
Verwijderd
Ik flos nooit. En ik heb geen gaatjes. En ik heb zelfs allerlei slotjes en beugels gehad. Maar nu heb ik sinds vandaag weer slotjes (argh) en heb ik besloten om ontzettend op m'n gebit te gaan letten. En te gaan flossen enzo.

Ik vraag me alleen iets af: een foto van tussen je tanden, waar je gaatjes op ziet, hoe doen ze dat?! Dat wil ik dan ook wel een keer. Als ik voor halfjaarlijkse controle bij m'n tandarts kom kijkt ie ff 3 seconden en dan is het weer van "geen gaatjes". Soms geloof ik hem niet..
Oud 09-09-2004, 13:07
Tiño
Tiño is offline
tot nu toe nog nooit gaatjes gehad, en ik flos ook nooit,poets wel altijd braaf sochtends en savonds, mn tandarts heeft afgelopen keren wel steeds gezegd dat k moet gaan flossen,maar k vergeet het steeds/ben te lui,maarja, ik wil echt geen 10 gaatjes ineens, dus ga denk k toch maar flossen.
Wel vaag trouwens, ineens 10 gaatjes extra door die foto.
Oud 09-09-2004, 13:09
Verwijderd
Flossen is zo eng. Ben altijd bang dat ik een tand eruit flos ofzo.
Oud 09-09-2004, 13:10
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 09-09-2004 @ 13:34 :
*gaat meteen flossen*
Flossdraad naast je computer hebben liggen helpt. (nja bij mij dan.. als je je computer regelmatig gebruikt)
Oud 09-09-2004, 13:10
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Sookie schreef op 09-09-2004 @ 14:09 :
Dat zou knap zijn
Oud 09-09-2004, 13:56
Verwijderd
Citaat:
Tiño schreef op 09-09-2004 @ 14:07 :
....
Wel vaag trouwens, ineens 10 gaatjes extra door die foto.
Eerder door het niet-flossen he... Anders zou het een beetje dom zijn zo'n foto te laten maken.
Oud 09-09-2004, 15:50
bracelance
bracelance is offline
kunstgebit nemen, ben je van het probleem af
Oud 09-09-2004, 16:16
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
grl schreef op 09-09-2004 @ 14:10 :
Flossdraad naast je computer hebben liggen helpt. (nja bij mij dan.. als je je computer regelmatig gebruikt)
Dan zou ik het echt tevaak doen

MAar tis kutgevoel datflossen, maar als ik het zo lees,toch maar (Vaker) doen
Oud 09-09-2004, 18:34
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 09-09-2004 @ 17:16 :
Dan zou ik het echt tevaak doen

MAar tis kutgevoel datflossen, maar als ik het zo lees,toch maar (Vaker) doen
Ik kan uit ervaring zeggen dat dat wel mee valt. Maar 2 maal daags zal inderdaad wel gebeuren dan. Niets mis mee.
Oud 09-09-2004, 18:49
langejongen
langejongen is offline
Citaat:
grl schreef op 09-09-2004 @ 19:34 :
Ik kan uit ervaring zeggen dat dat wel mee valt. Maar 2 maal daags zal inderdaad wel gebeuren dan. Niets mis mee.
2 keer daags flossen???? Het moet geen dagtaak worden hoor!!!!!!
Oud 09-09-2004, 19:04
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
langejongen schreef op 09-09-2004 @ 19:49 :
2 keer daags flossen???? Het moet geen dagtaak worden hoor!!!!!!
Heh, nee. Maar als je floss draad naast je computer hebt liggen, gebeurt het mij nog wel eens dat ik uit verveling ga zitten flossen.
Oud 09-09-2004, 20:01
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 09-09-2004 @ 13:59 :
Ik vraag me alleen iets af: een foto van tussen je tanden, waar je gaatjes op ziet, hoe doen ze dat?! Dat wil ik dan ook wel een keer. Als ik voor halfjaarlijkse controle bij m'n tandarts kom kijkt ie ff 3 seconden en dan is het weer van "geen gaatjes". Soms geloof ik hem niet..
Bij mij hebben ze de laatste keer gewoon twee foto''s gemaakt (een van boven en een van beneden, of een links en een rechts, dat weet ik eigenlijk niet meer). Je krijgt dan een soort kaartje in je mond met een uitsteeksel eraan, de hoekjes van dat kaartje kunnen een beetje scherp zijn maar verder stelt het niets voor. Ik mocht ook meekijken op de foto en daar kan je dan je tanden en kiezen op zien en lichte (of juist donkere?) plekjes duiden dan op gaatjes. Ik geloofde mijn tandarts ook niet altijd dat ik geen gaatjes had maar nu heb ik dus zelf gezien dat het niet zo is.
Oud 09-09-2004, 20:15
Freestyler*
Freestyler* is offline
ik flos ook nooit
heb wel altijd gaatjes
hmm *denkt na*
Oud 09-09-2004, 21:23
Gruppie
Gruppie is offline
moeten ze ook alle 10 gevuld worden? Ik had laatst namelijk dat ik 4 beginnende gaatjes had, maar dat m'n tandarts het nog onnodig vond om ze te vullen... Ik moest ook gaan flossen ik vind t zo'n gepiel (helemaal met draadjes achter mijn voortanden nu mijn beugel eruit is)!
Oud 09-09-2004, 21:44
Verwijderd
Als die gaatjes op plekken zitten waar je alleen maar met flosdraad bij kan, lijkt het me dat je die plekken dus ook niet kan zien. Wees blij dat je tandarts een foto gemaakt heeft.
Oud 10-09-2004, 09:29
Raven
Raven is offline
Citaat:
Gruppie schreef op 09-09-2004 @ 22:23 :
moeten ze ook alle 10 gevuld worden? Ik had laatst namelijk dat ik 4 beginnende gaatjes had, maar dat m'n tandarts het nog onnodig vond om ze te vullen... Ik moest ook gaan flossen ik vind t zo'n gepiel (helemaal met draadjes achter mijn voortanden nu mijn beugel eruit is)!
hmmja ik geloof ook dat een beginnend gaatje met 'n speciaal soort pasta weer "gerepareert" kan worden.
Oud 10-09-2004, 11:33
Verwijderd
Citaat:
Raven schreef op 10-09-2004 @ 10:29 :
hmmja ik geloof ook dat een beginnend gaatje met 'n speciaal soort pasta weer "gerepareert" kan worden.
klopt dat heb ik ook een paar keer gehad..

ik heb nog nooit geflost.. tandarts heeft er ook nooit wat over gezegd. En er worden wel eens foto's van mn tanden gemaakt, maar geen idee of ze dan ook tussen mn tanden zien of er gaatjes zitten. Ik hoop het wel, want dan heb ik er daar dus geen
Oud 10-09-2004, 13:24
Flip!
Flip! is offline
ik flos nooit en poets mn tanden 3 keer per dag. geen enkel gaatje.
Oud 10-09-2004, 13:38
Verwijderd
Citaat:
water willowglo schreef op 09-09-2004 @ 12:10 :
(...)
Dagelijks? Twee keer per week is voldoende, hoor. Als je het over een lange periode dagelijks doet dan kan het zijn dat je tanden na verloop van tijd verder uit elkaar gaan staan.
Oud 10-09-2004, 15:58
Fleurop
Fleurop is offline
Citaat:
grl schreef op 09-09-2004 @ 13:22 :
Als ze de vorige keer geen foto's hebben gemaakt, kan het dan niet zo zijn dat ze er (deels) toen ookal zaten?
dat zou heel goed kunnen, ik heb het eerlijk gezegt niet gevraagd...

Citaat:
cookie16 schreef op 09-09-2004 @ 13:42 :
zo erg is het toch ook weer niet?
nouja... 11 gaatjes is niet niets, ik baal er gewoon erg van, omdat ik het nooit zover het moeten laten komen.

Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 09-09-2004 @ 13:59 :

Ik vraag me alleen iets af: een foto van tussen je tanden, waar je gaatjes op ziet, hoe doen ze dat?! Dat wil ik dan ook wel een keer.
Onze tandarts zei dat hij het standaard doet bij 18-jarige mensen. Mijn broer heeft dat toen ook gehad.

Citaat:
Sookie schreef op 09-09-2004 @ 14:09 :
dat heb ik dus ook maarja... toch maar doen nu.

Citaat:
bracelance schreef op 09-09-2004 @ 16:50 :
kunstgebit nemen, ben je van het probleem af

ach.. ik denk dat ik hierna niet meer snel gaatjes zal hebben

Citaat:
Gruppie schreef op 09-09-2004 @ 22:23 :
moeten ze ook alle 10 gevuld worden?
Hij wilde het ter plekke bekijken. Hij zei i.d.d. tegen me dat er een kans was dat ze niet allemaal gevuld moeten worden (maar ik heb zoiets; doe maar, ben ik er meteen vanaf)

Citaat:
Lafjuh schreef op 09-09-2004 @ 22:44 :
Als die gaatjes op plekken zitten waar je alleen maar met flosdraad bij kan, lijkt het me dat je die plekken dus ook niet kan zien. Wees blij dat je tandarts een foto gemaakt heeft.
Klopt, zei hij zelf ook al

Citaat:
mUrder schreef op 10-09-2004 @ 14:24 :
ik flos nooit en poets mn tanden 3 keer per dag. geen enkel gaatje.
Iedereen heeft weer een ander gebit
Oud 10-09-2004, 16:33
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 09-09-2004 @ 12:07 :
Ja? Ik wist helemaal niet dat het zo belangrijk was.

Dan ga ik ook maar gelijk flossen, ik poets wel vaak en gebruik nu ook een tongschrapper.
Oud 10-09-2004, 16:42
Verwijderd
Ik heb net gelijk zitten flossen er kwam wel wat bloed van mijn tandvlees maar dat zal er wel bij horen.

Doen jullie je je kiezen ook altijd? Daar kom je vrij moeilijk bij...
Oud 10-09-2004, 16:53
langejongen
langejongen is offline
Citaat:
Syphon schreef op 10-09-2004 @ 17:42 :
Ik heb net gelijk zitten flossen er kwam wel wat bloed van mijn tandvlees maar dat zal er wel bij horen.

Dat bloed komt doordat het tandvlees ontstoken is. M'n kiezen krijgen ook altijd een behandeling.
Oud 10-09-2004, 16:59
Wijzerplaat
Wijzerplaat is offline
Ik heb nooit een gaatje gehad, tot op enkele weken geleden; meteen 5 stuks. Geen idee hoe ik eraan kom.
Oud 10-09-2004, 17:08
Verwijderd
Citaat:
langejongen schreef op 10-09-2004 @ 17:53 :
Dat bloed komt doordat het tandvlees ontstoken is. M'n kiezen krijgen ook altijd een behandeling.
Hmm heel erg was het niet. Ik ben afgelopen week nog naar de tandarts geweest en hij zei er niks over maar vanaf nu elke dag goed vlossen.
Oud 10-09-2004, 17:19
Verwijderd
Ga eens naar een andere tandarts voor een second opinion. Sommige tandartsen willen graag extra aan je verdienen met dit soort grapjes.

Laatst gewijzigd op 10-09-2004 om 17:22.
Oud 10-09-2004, 18:13
Fleurop
Fleurop is offline
Citaat:
Syphon schreef op 10-09-2004 @ 17:42 :

Bij mij zitten de gaatjes allemaal in mijn kiezen..

Ik heb van de tandarts een soort van flos-houder gekregen, dan kom je overal veel makkelijker bij
Oud 10-09-2004, 18:14
Fleurop
Fleurop is offline
Citaat:
Jadie schreef op 10-09-2004 @ 18:19 :
Ga eens naar een andere tandarts voor een second opinion. Sommige tandartsen willen graag extra aan je verdienen met dit soort grapjes.
Ik heb kan me niet voorstellen dat hij maar wat zegt. Hij heeft me zelfs op de computer laten zien waar ze zitten en hoe ik dat kan zien.
Oud 10-09-2004, 18:33
bokky
bokky is offline
anderhalf jaar geleden had ik precies hetzelfde bij de tandarts, hij maakte opeens een soort rontgenfoto van mijn gebit en zei dat er allerlei plekjes tussen mijn kiezen zaten die zo uit konden groeien tot gaatjes. Ik moest dus flossen om het te voorkomen, dat heb ik ook een hele lange tijd gedaan (ok, ok op het laatst werd ik er wel wat slordig in ) en de volgende controle zei hij er helemaal niets meer over. Ik zou dus eerst goed flossen en poetsen en bij de volgende controle weer verder zien.
Oud 10-09-2004, 18:34
Verwijderd
Citaat:
water willowglo schreef op 10-09-2004 @ 19:14 :
Ik heb kan me niet voorstellen dat hij maar wat zegt. Hij heeft me zelfs op de computer laten zien waar ze zitten en hoe ik dat kan zien.
Je zal niet de eerste zijn die voor zgn gaatjes terug moet. Maar als je vertrouwen hebt in je tandarts, moet je gewoon de behandeling laten doen.
Oud 10-09-2004, 18:36
Paris in flames
Paris in flames is offline
mm klote zoveel gaatjes, misschien eens de sonicare van philips uitproberen. Die maakt net als bij het flossen ook goed school tussen de tanden.
Oud 10-09-2004, 19:18
Fleurop
Fleurop is offline
Citaat:
bokky schreef op 10-09-2004 @ 19:33 :
anderhalf jaar geleden had ik precies hetzelfde bij de tandarts, hij maakte opeens een soort rontgenfoto van mijn gebit en zei dat er allerlei plekjes tussen mijn kiezen zaten die zo uit konden groeien tot gaatjes. Ik moest dus flossen om het te voorkomen, dat heb ik ook een hele lange tijd gedaan (ok, ok op het laatst werd ik er wel wat slordig in ) en de volgende controle zei hij er helemaal niets meer over. Ik zou dus eerst goed flossen en poetsen en bij de volgende controle weer verder zien.
Maar je zegt zelf al; plekjes die uit kunnen gaan groeien tot gaatjes. Ik héb ze al
Oud 10-09-2004, 22:27
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik poets m'n tanden maar 1 keer per dag, ik flos nooit, ik eet veel zoetigheid en toch heb ik nooit gaatjes.
Maar ik vind flossen ook nogal eng. Ik krijg dat draadje bijna niet tussen m'n tanden

Laatst gewijzigd op 10-09-2004 om 22:29.
Oud 11-09-2004, 00:41
illogical
illogical is offline
kut is dat ik had ook es opeens veel gaatjes
Oud 11-09-2004, 00:42
michieldewit
michieldewit is offline
Ik had een soortgelijke ervaring. Mijn tandarts maakte een foto en ontdekte in een keer 5 gaatjes tussen mijn kiezen. Werd naar huis gestuurd met twee afspraken om te vullen en een rolletje flosgaren. Niks voor mij dat geflos alleen. Teveel gepiel. Nou las ik een tijdje geleden dat tweemaal daags spoelen met mondwater net zo goed helpt als flossen. Dat doe ik nu dus maar...
Oud 11-09-2004, 08:31
alguien
alguien is offline
ik flos nooit...
Oud 11-09-2004, 09:18
Fleurop
Fleurop is offline
Citaat:
michieldewit schreef op 11-09-2004 @ 01:42 :
Ik had een soortgelijke ervaring. Mijn tandarts maakte een foto en ontdekte in een keer 5 gaatjes tussen mijn kiezen. Werd naar huis gestuurd met twee afspraken om te vullen en een rolletje flosgaren. Niks voor mij dat geflos alleen. Teveel gepiel. Nou las ik een tijdje geleden dat tweemaal daags spoelen met mondwater net zo goed helpt als flossen. Dat doe ik nu dus maar...
Ik zou het eens vragen aan de tandarts of dat een oplossing is. Want ik heb zo'n hekel aan flossen I.d.d. dat gepiel, maar bij mij gaan de draadjes ook snel kapot en moet echt drukken om tussen mijn kiezen te komen (en dan druk ik weer te hard zodat mijn tandvlees gaat bloeden etc...).
Oud 11-09-2004, 09:22
Fleurop
Fleurop is offline
Het valt me op dat sommige mensen nu opeens gaan flossen of vergelijken met mij... maar ieder gebit is weer anders! Het hoeft echt niet te zijn dat iedereen opeens 11 gaatjes krijgt als hij of zij niet flost.
Oud 11-09-2004, 10:11
Raven
Raven is offline
Citaat:
water willowglo schreef op 11-09-2004 @ 10:22 :
Het valt me op dat sommige mensen nu opeens gaan flossen of vergelijken met mij... maar ieder gebit is weer anders! Het hoeft echt niet te zijn dat iedereen opeens 11 gaatjes krijgt als hij of zij niet flost.
ik flos nooit en ik heb ook nooit wat.
drink wel veel melk
Topic gesloten

Regels voor berichten