Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-08-2010, 19:03
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Hallo!

Ik moet dit jaar mijn verstandkiezen laten trekken. Ik had dit eigenlijk allang moeten doen en mijn tandarts vermoordt me als hij ziet dat ze er nog inzitten, maar ik ben ontzettend bang. Ik denk voor de pijn. Vooral de pijn van de verdoving, daarna voel ik toch niks meer. Ik hoorde dat ze voor de bovenkant de naald in je gehemelte zetten en dat idee maakt me zo bang, want het lijkt me zo ontzettend pijnlijk, dat ik niet meer durf te bellen om een afspraak te maken.

Ik ben niet bang voor naalden, maar ik hoef ze niet in mijn mond. Ik wil ook nooit naar de tandarts als ik een gaatje heb (hoewel zijn verdoving wel oké is, met van die meerdere kleine naaldjes).

Kan iemand me een geruststellend verhaal vertellen
Oud 17-08-2010, 19:19
Verwijderd
Waar laat je het doen bij de kaakchirurg of tandarts?
Ik heb het bij de tandarts gedaan. Het trekken zelf doet echt geen pijn hoor, want je bent verdoofd en daar voel je niks van. En de verdovingsnaald ging bij niet boven in het gehemelte maar boven de tanden in het tandvlees.
Ja dat was niet heel erg fijn Maar goed ik heb het overleefd, en het is wel te doen.

Bij de kaakchirurg kun je volgens mij onder narcose worden gebracht.
Ik kende een meisje die liet dat doen, want die had een angststoornis, en zei zonder narcose paniekerig te maken.
Dus als je er zo erg tegen opziet zal ik dat verhaal ophangen.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2010, 19:22
M@rco
M@rco is offline
Moet je naar de kaakchirurg of doet de tandarts het zelf? Ik heb het bij de kaakchirurg laten doen en van de verdovingsprikken voelde ik echt niets. Viel me erg mee!
Oud 17-08-2010, 19:27
Verwijderd
omg, arme meid :/

ik zou die van mij moeten laten trekken maar de kaakchirurg kwam tot de conclusie dat het beter is eerst te wachten tot ze helemaal volgroeid zijn en dan pas te kijken of ze eruit kunnen

zorg ervoor dat je bij een goede chirurg terecht komt!
Met citaat reageren
Oud 17-08-2010, 20:50
Balance
Balance is offline
Ik heb er een laten trekken bij de tandarts. De pijn van de naald is niet fijn, maar je bent een grote meid.
Ik vond het trouwens niet anders voelen dan verdoving bij gaatjes.
Oud 17-08-2010, 20:59
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik moet naar de kaakchirurg, omdat ze heel erg scheef staan en mijn tandarts zich daar niet aan wil wagen. Hij is er niet 100% zeker van dat hij het kan, dus stuurt hij me door, anders zit ik 2 dagen met pijn voor niks.
Ik heb wel om eentje gevraagd met engelengeduld, omdat ik mezelf ken en ga panieken.

Ik kan ze ook niet door laten komen, want ze drukken nu al tegen de rest aan (een tand is zelfs al een heel kein beetje verschoven in combinatie met mijn nagelbijt gedrag). Ik heb al een beugel gehad, maar een tweede keer zou de schade zelfs niet kunnen verhelpen. Vandaar dat het nogal snel moet gebeuren.

Ik dacht dat dat niet onder narcose mocht omdat je dan in het ziekenhuis moest blijven oid..?
Oud 17-08-2010, 21:20
M@rco
M@rco is offline
Narcose is gewoon niet nodig voor zo'n "kleine" ingreep (na 20 minuten sta je weer buiten) en wordt alleen gebruikt als het echt niet anders kan. Daarnaast, zo'n narcose gaat ook met een dikke naald je arm in, dus of dat nou zoveel beter is?
Oud 17-08-2010, 21:34
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik vind het idee van een naald in mijn arm niet zo erg. Ik heb ook 2 piercings, daarom snappen mensen niet dat ik daar bang voor kan zijn. Het zijn niet zozeer de naalden waar ik bang voor ben, maar wel naalden in mijn tandvlees
Oud 17-08-2010, 22:13
Verwijderd
Citaat:
Narcose is gewoon niet nodig voor zo'n "kleine" ingreep (na 20 minuten sta je weer buiten) en wordt alleen gebruikt als het echt niet anders kan. Daarnaast, zo'n narcose gaat ook met een dikke naald je arm in, dus of dat nou zoveel beter is?
Narcose gaat toch ook via inhalatie? Althans die keer dat ik het had was het via gas.

Maar ik vond de prikken heel erg meevallen, het idee van een prik in je gehemelte spreekt me nog steeds niet aan, maar ik heb het nu 2x gehad (moest alle 4 laten trekken) en het valt heel erg mee. Het is zeker niet de fijnste die je krijgt, maar je voelt er eigenlijk heel weinig van, zelfde als in je arm.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2010, 23:16
Verwijderd
Narcose is niet nodig, maar mensen die er echt tegen opzien kunnen er wel gebruik van maken.
Ik heb gewoon een verdoving in mijn tandvlees gehad, gewoon op je tanden bijten, dan komt het wel goed
Met citaat reageren
Oud 17-08-2010, 23:18
Naimin
Naimin is offline
Narcose is ook niet heel handig volgens mij.
Als je onder narcose gaat dan stopt je lichaam automatisch met ademen, dan krijg je dus een hele buis achter in je keel geduwd om nog zuurstof te kunnen krijgen.

Kheb er zelf nog niets mee te maken gehad, familie wel. Maar je moet wel vaak spoelen met lauw water met zout er doorheen. Dat om onstekingen oid te kunnen voorkomen. Anders loop je een aantal dagen?/weken? met een hele bolle wang rond

De verhalen verder die ik heb gehoord zijn, dat ze gewoon eerst een prik krijgen. Daarna werden er in de tanden een gat geboord waarna ze hem met een soort tang van binnenuit vast klemde en hem zo eruit halen. Maar ik weet niet of dat bij elke kaakmeneer is.
Oud 18-08-2010, 01:10
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Bij mij kunnen ze nog nergens een gat inboren, want ze zijn nog niet door en dat mag ook niet gebeuren, wil ik mijn gebit houden zoals het is. Neenee, het is veel beter, ze gaan me opensnijden alles! Oké bah.

En een open wond spoelen met zout water lijkt me niet echt een heel goed idee

Mijn moeder zei eerst dat het slim was om te wachten tot ik er last van kreeg, omdat ik dan naar de kaakchirurg zou kruipen, maar mede omdat ik niet nog eens een beugel wil én omdat ik het vanaf volgend jaar allemaal zelf moet betalen, moet het binnen nu en eind december gebeuren
Oud 18-08-2010, 07:01
remy476
remy476 is offline
Een voor-verdoving is jou oplossing. Ik moest laatst micro implantaten en vind die spuit in het gehemelte ook verschrikkelijk. Met een voor-verdoving voel je wel iets van de spuit maar een stuk minder. Hier kun je gewoon naar vragen als je de spuiten krijgt in het ziekenhuis. Narcose zou ik niet doen voor dit soort ''operaties''.
Oud 18-08-2010, 12:36
Verwijderd
Citaat:
Bij mij kunnen ze nog nergens een gat inboren, want ze zijn nog niet door en dat mag ook niet gebeuren, wil ik mijn gebit houden zoals het is. Neenee, het is veel beter, ze gaan me opensnijden alles! Oké bah.

En een open wond spoelen met zout water lijkt me niet echt een heel goed idee

Mijn moeder zei eerst dat het slim was om te wachten tot ik er last van kreeg, omdat ik dan naar de kaakchirurg zou kruipen, maar mede omdat ik niet nog eens een beugel wil én omdat ik het vanaf volgend jaar allemaal zelf moet betalen, moet het binnen nu en eind december gebeuren
Met een narcose wordt er geen buis achterin je keel geduwd hoor.
Ik zou in jou geval echt kiezen voor een narcose. Hier moet je wel even om zeuren bij de kaakchirurg.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2010, 12:39
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Een voor-verdoving is jou oplossing. Ik moest laatst micro implantaten en vind die spuit in het gehemelte ook verschrikkelijk. Met een voor-verdoving voel je wel iets van de spuit maar een stuk minder. Hier kun je gewoon naar vragen als je de spuiten krijgt in het ziekenhuis. Narcose zou ik niet doen voor dit soort ''operaties''.
Ik weet niet of je hetzelfde bedoelt, maar mijn tandarts heeft ook de optie dat hij eerst je tandvlees verdooft met een zalfje, waarna hij de spuit in het verdoofde tandvlees zet. Heb het zelf nooit gehad, maar mijn tandarts doet ook speciale behandelingen voor mensen met tandartsvrees e.d.

Dus als je écht panisch bent, zijn er nog wel extra middeltjes.

Volledige narcose is best een ingreep voor je lichaam, dus voor het trekken van kiezen zou ik het niet zomaar doen.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2010, 15:52
remy476
remy476 is offline
Citaat:
Ik weet niet of je hetzelfde bedoelt, maar mijn tandarts heeft ook de optie dat hij eerst je tandvlees verdooft met een zalfje, waarna hij de spuit in het verdoofde tandvlees zet. Heb het zelf nooit gehad, maar mijn tandarts doet ook speciale behandelingen voor mensen met tandartsvrees e.d.

Volledige narcose is best een ingreep voor je lichaam, dus voor het trekken van kiezen zou ik het niet zomaar doen.
Dat bedoel ik. En dit kan zelfs op bepaalde manieren gebeuren. De1e keer kreeg ik het tandvlees (en gehemelte) verdoofd met een wattenstaafje. De laatste keer was het echt een stuk beter met een doekje met dat verdoof-spul erop en werkte super.
Oud 18-08-2010, 16:53
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik vind het idee van een naald in mijn arm niet zo erg. Ik heb ook 2 piercings, daarom snappen mensen niet dat ik daar bang voor kan zijn. Het zijn niet zozeer de naalden waar ik bang voor ben, maar wel naalden in mijn tandvlees
Dat lijkt mij juist minder eng, want dan zie je in elk geval niet wat ze doen.

Ik heb laatst gebeld naar het ziekenhuis en een afspraak gemaakt voor precies hetzelfde. Ik zie er vreselijk tegenop en heb dus nog geen geruststellende verhalen, maar ik wens je veel succes
Oud 18-08-2010, 18:26
Rysair
Rysair is offline
Een keer kies laten trekken, veel pijn bij de prik, daarna niet meer.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2010, 01:20
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Citaat:

Citaat:
Dat bedoel ik. En dit kan zelfs op bepaalde manieren gebeuren. De1e keer kreeg ik het tandvlees (en gehemelte) verdoofd met een wattenstaafje. De laatste keer was het echt een stuk beter met een doekje met dat verdoof-spul erop en werkte super.
Dit idee lijkt me al een heel stuk beter! Ik zal dat eens aan mijn tandarts vragen (die me toch alsnog dood gaat maken als hij hoort dat ze er nog inzitten ), want ik zie er dus helemaal niks in om een naald in mijn gehemelte te ontvangen. Ik vind de verdoving voor een gaatje al kut

Hartstikke bedankt!

Ik heb vandaag met iemand gepraat die onder narcose is geweest voor een neusholteoperatie en hij zei dat het inderdaad helemaal niet lekker was en dat je lichaam heel veel moet herstellen. Dat is het niet echt waard, als de ingreep zelf maar een half uurtje duurt.

Citaat:
Dat lijkt mij juist minder eng, want dan zie je in elk geval niet wat ze doen.

Ik heb laatst gebeld naar het ziekenhuis en een afspraak gemaakt voor precies hetzelfde. Ik zie er vreselijk tegenop en heb dus nog geen geruststellende verhalen, maar ik wens je veel succes
Jij ook succes dan! Vraag anders ook om een voor-verdoving, aangezien het schijnt te werken.
Oud 19-08-2010, 07:35
Rationeel
Rationeel is offline
je kunt jezelf helemaal opfokken vantevoren, maar daar schiet je niets mee op. en het is nergens voor nodig. de prik doet géén pijn
Met citaat reageren
Oud 19-08-2010, 07:40
Verwijderd
Citaat:
je kunt jezelf helemaal opfokken vantevoren, maar daar schiet je niets mee op. en het is nergens voor nodig. de prik doet géén pijn
Dan heb je een heel handige tandarts, meestal doet het wel even pijn maar komop mensen, het is maar een prikje! Een halve seconde en het is voorbij! Dit is toch geen kleuterklas.com.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2010, 08:10
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik zie ook niet op tegen die prik (ja, óók wel), maar toch meer tegen al de rest, dat ze in je mond gaan snijden en gaan wrikken en dat je dan daarna dagen pijn hebt en niet goed kan eten. Maar ik zal verder niet te veel mijn zorgen posten want dan durft Little Phoebe al helemaal niet meer.

En ik heb nog steeds geen bevestiging gehad van die afspraak, dus ik ga nu eerst maar nog eens bellen.
Oud 19-08-2010, 09:24
Verwijderd
Mjah de pijn naderhand is inderdaad erger dan die van de prik, maar dat kun je grotendeels voorkomen door op tijd met pijnstillers te beginnen (vóór de verdoving is uitgewerkt, en daarna steeds een nieuwe pijnstiller vóór de vorige helemaal is uitgewerkt).
Mijn verstandskiezen boven zijn gewoon door de tandarts getrokken, ik kon redelijk eten, alleen krachtig kauwen was pijnlijk zoals bij broodkorsten en vlees. Maar de meeste dingen kon ik gewoon eten, dus ik hoefde niet aan de vla en pap maar at gewoon brood zonder korstjes en bv. macaroni met saus. Ik kan me voorstellen dat het wel anders is als ze weggesneden moeten worden.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2010, 10:22
Verwijderd
Ik ben net terug van de kaakchirurg! Mijn verstandskiezen moeten er allemaal uit. Mijn tandarts wilde dit ook niet zelf doen omdat de onderste twee scheef zaten.
Ik was echt super zenuwachtig en bang, dus zat lekker te trillen op de stoel. Het verdoven vond ik wel vervelend. Het deed eigenlijk niet zoveel pijn maar je voelt wel dat het in je zenuw gaat, wat gewoon erg vreemd voelt. Hij heeft behoorlijk vaak geprikt, maar heeft er zo wel voor gezorgd dat ik geen gehemelte prik nodig had.
Toen de verdoving eenmaal was ingewerkt mocht ik naar de 'operatiekamer'. Eenmaal daar op de stoel werd er een doek over mij heengelegd met een gat boven mijn mond. De tandarts en asisstenten waren in operatiekleding verkleed, naast mij stond een zuurstoffles, hingen infusen enz. Ik vond het allemaal maar eng en wist op dat moment zeker dat ik er niet nog eens naartoe zou gaan.
De tandarts vroeg aan mij of ik de verdoving voelde en wilde het even testen. Voor dat ik het wist was echter de eerste tand er al uit. Toen kwam de onderste tand, die scheef zat. Maar ook deze heeft hij gewoon getrokken. Dat gevoel is niet heel leuk. Het doet echt geen pijn maar kost gewoon veel kracht. Voordat je je hier echter druk over kunt maken is het alweer voorbij. Al met al heb ik nog geen 5 minuten in de stoel gezeten, echt bizar. Toen hij zei dat hij klaar was dacht ik echt dat hij een grapje maakte, maar hij liep gewoon de kamer uit.
Ik heb de tanden meegenomen. De scheve tand is behoorlijk krom, maar hij heeft 'm er blijkbaar zonder snijden uit kunnen krijgen. Ik heb ook geen hechtingen gekregen, wat ik wel verwacht had. Verder heb ik pijnstillers (poedervorm) en mondspoeling gekregen.
Binnenkort moet ik dus nog een keer voor de andere twee tanden. Ik weet dat er dan wel gesneden moet worden en dat zal vast wel wat vervelender zijn, maar na deze ervaring zie ik er echt niet meer tegenop. De verdoving is uiteindelijk het vervelendste maar ook dat is zo voorbij en je weet dat het daarna alleen maar beter voelt.
Op dit moment is alles nog lekker verdoofd. Ik voel de pijn wel opkomen maar het ergste is voor nu achter de rug .
Met citaat reageren
Oud 19-08-2010, 12:20
elke5
elke5 is offline
ik mocht gewoon kiezen wat ik wilde: 1 maal narcose en alle 4 tegelijk, of zonder narcose maar dan in 2 keer. Heb gekozen voor het eerste omdat ik liever de korte pijn heb. Eigenlijk kan ik dat alleen maar aanraden. Ik heb uiteraard wel de kwaaltjes gehad na de operatie (pijn, eerste dagen niet eten,...), maar van narcose zelf geen last gehad. Mocht na paar u al naar huis. Nadeel daaraan vond ik dan weer dat je bij zo'n algemene verdoving met je borsten bloot onder zo'n operatiehemdje ligt en dat er in die operatiezaal zoveel volk rondloopt (wat allebei wel logisch is natuurlijk, maar niet prettig...). Dat is uiteraard niet het geval als je het bij de tandarts laat doen neem ik aan. Maar met een operatie ben je er in 1 keer wel vanaf...
Met citaat reageren
Oud 19-08-2010, 12:45
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Dan heb je een heel handige tandarts, meestal doet het wel even pijn maar komop mensen, het is maar een prikje! Een halve seconde en het is voorbij! Dit is toch geen kleuterklas.com.
Jij bent gewoon die hard Sarah ik schijt echt in mijn broek als ik eraan denk.

Citaat:
Ik zie ook niet op tegen die prik (ja, óók wel), maar toch meer tegen al de rest, dat ze in je mond gaan snijden en gaan wrikken en dat je dan daarna dagen pijn hebt en niet goed kan eten. Maar ik zal verder niet te veel mijn zorgen posten want dan durft Little Phoebe al helemaal niet meer.

En ik heb nog steeds geen bevestiging gehad van die afspraak, dus ik ga nu eerst maar nog eens bellen.
Ik durfde sowieso al niet hoor ik snap je heel goed. Jij hebt in ieder geval al gebeld, dat kan ik van mezelf niet zeggen.
Oud 19-08-2010, 18:01
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Dat er bij zoveel mensen verstandskiezen moeten worden getrokken... ik snap het niet? Ik ken ook niemand uit m'n familie waar ze weggehaald zijn?

Sommige tandartsen zeggen al uit "voorzorg" dat je je verstandskiezen maar even moet laten trekken. Bij mij zijn er nu twee door en ik heb van geen van beide last. Nou zijn verstandskiezen geen "goede" tanden waar je echt iets aan hebt, maar om nou iets gezonds te gaan laten weghalen uit voorzorg? Sommige mensen zullen er nooit last van krijgen! En zelfs dan nog kun je altijd nog beslissen ze alsnog weg te halen.

Alsof je wanneer je rond die leeftijd bent automatisch een afspraak zou moeten maken bij de kaakchirurg
Oud 19-08-2010, 18:18
Balance
Balance is offline
Citaat:
Dat er bij zoveel mensen verstandskiezen moeten worden getrokken... ik snap het niet? Ik ken ook niemand uit m'n familie waar ze weggehaald zijn?

Sommige tandartsen zeggen al uit "voorzorg" dat je je verstandskiezen maar even moet laten trekken. Bij mij zijn er nu twee door en ik heb van geen van beide last. Nou zijn verstandskiezen geen "goede" tanden waar je echt iets aan hebt, maar om nou iets gezonds te gaan laten weghalen uit voorzorg? Sommige mensen zullen er nooit last van krijgen! En zelfs dan nog kun je altijd nog beslissen ze alsnog weg te halen.

Alsof je wanneer je rond die leeftijd bent automatisch een afspraak zou moeten maken bij de kaakchirurg
Bij veel mensen passen de verstandskiezen niet goed binnen de kaak. Dat is één reden om ze weg te laten halen. En een andere reden is dat verstandskiezen voor veel mensen lastig te poetsen zijn. Dan krijg je natuurlijk snel gaatjes. En voor de pijn bij het eten én voor de rest van je gebit is het dan slimmer om preventief te verwijderen dan af te wachten tot je allemaal gaatjes hebt.
Oud 19-08-2010, 21:21
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:

Ik had het liever ook niet gehad, maar ze staan alle vier naar binnen gericht. Dat zou betekenen dat, als ze door komen, ze tegen de rest van mijn gebit aan gaan duwen, waardoor al mijn tanden scheef gaan staan. Ik heb al eens een beugel gehad, dus dat zou in de eerste plaats zonde zijn, maar er is ook geen garantie dat mijn tanden ooit weer zo mooi recht zullen komen te staan als ik weer een beugel zou nemen.
Dus het is voorzorg, maar dit is wel echt for the greater good.
Ik merk nu al dat ze er tegenaan duwen, en ze zijn nog lang niet door.
Oud 19-08-2010, 21:42
wup
wup is offline
Citaat:
Bij veel mensen passen de verstandskiezen niet goed binnen de kaak. Dat is één reden om ze weg te laten halen. En een andere reden is dat verstandskiezen voor veel mensen lastig te poetsen zijn. Dan krijg je natuurlijk snel gaatjes. En voor de pijn bij het eten én voor de rest van je gebit is het dan slimmer om preventief te verwijderen dan af te wachten tot je allemaal gaatjes hebt.

Precies. Ik heb ze bijna 10 jaar gehad, maar toen er in 1 een gaatje zat, wilde mijn tandarts ze er ook allemaal uithalen. Eén kant heb ik nu laten doen en even een kleine opsteker voor Little Phoebe: Ja, de prik is ontzettend kut, maar duurt inderdaad zo kort! Ik vond inderdaad het gewrik en getrek erger .. Mijn onderkaak was licht gekneusd volgens mij. Maar! Achteraf viel het reuze mee en als ze de andere kant eruit wil halen, zal ik er een stuk minder tegenop zien.

Je hebt het al 100 keer gehoord, maar maak gewoon de afspraak. Dan is het maar voorbij en kan je zelf ook snel zeggen dat het heel erg meeviel
Met citaat reageren
Oud 20-08-2010, 08:56
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:

Dan heb je gewoon geluk Bij veel mensen komen ze niet door en als je ze dan laat zitten, kun je afschuwelijke ontstekingen krijgen. Bovendien duwen ze vaak tegen andere kiezen aan, waardoor je pijn kunt krijgen.
Oud 22-08-2010, 18:08
Severus
Severus is offline
Citaat:

Hier hetzelfde, verfrissend om eens iemand te zien die er gelijkaardig over denkt. Bij mij zijn 3 van de 4 door: alleen die ene aan de rechterkant van mijn bovenkaak moet nog doorkomen. Ik heb gelukkig ruimte in mijn kaken, waardoor ik nooit last heb gehad van mijn verstandskiezen. Daarnaast staan ze ook allemaal recht (alleen die in de bovenkaak is ietsje scheef, maar daar heb ik verder geen last van) en kan ik er goed bij met poetsen, dus ik laat ze voorlopig voor geen goud trekken. Pas als er gaatjes in komen waar de tandarts niets mee kan beginnen, wil ik ze wel onder narcose bij de kaakchirurg laten verwijderen, maar eerder absoluut niet.

Ik ben nu de enige in mijn familie die ze nog heeft: mijn zusjes en aanstaande zwager hebben ze in de afgelopen twee jaar laten trekken (die hadden geen ruimte in hun kaken en voelden de verstandskiezen dus drukken), en mijn ouders hadden van kindsbeen slechte tanden en die zijn zelfs ál hun tanden al kwijt.
Oud 23-08-2010, 09:16
ThomasTripleT
ThomasTripleT is offline
Misschien komt het omdat zowel mijn vader, als mijn zus tandarts zijn. Maar de laatste keer dat ik verdoofd werd vroeg ik wanneer ze me gingen verdoven, waarna ze antwoordden dat het al gebeurd was. (is waargebeurd).

Het stelt absoluut, maar dan ook echt absoluut niets voor en het is echt geen issue om je zorgen over te maken. Een keertje bloed laten prikken is een stuk pijnlijker.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten