Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-08-2010, 00:56
Verwijderd
Ik wil al langere tijd op een vechtsport, maar hiervoor vond ik m'n conditie er altijd wat te brakjes voor. Die heb ik een paar keer geprobeerd op te krikken met hardlopen, wat wel goed ging, maar ik heb het nooit lang genoeg volgehouden om echt tevreden te zijn. Nu sla ik het hardlopen maar over en begin ik gewoon gelijk aan wat proeflessen, want anders komt het er nooit van. Dit topic is een mooie stok tussen de deur. Bovendien ben ik benieuwd naar wat de forummerts hier zoal beoefenen en of het leuk is. Discussies over goede en slechte scholen zijn ook welkom, net als discussies over welke vechtsport 't meest effectief is. Maar mensen die aan krav maga doen tellen bij dat laatste niet mee want iemand in 't kruis trappen of iemands ogen eruit duwen is geen kunst aan, natuurlijk.

Zelf twijfel ik nu tussen kickboksen (het lijkt me lichtelijk saai maar de docent hier in de buurt schijnt erg goed te zijn dus ik ga er misschien toch maar kijken), capoeira (is wel mooi maar te weinig effectief, waardoor het lichtelijk nutteloos voelt), krav maga (is weer té effectief en daarom saai, maar op zich is het wel ruig en lekker agressief dus ik wil er wel een proefles van voor als 't opeens toch leuk blijkt te zijn) en poekoelan. Die laatste lijkt me 't leukst, het zit tussen sierlijk en effectief in en je krijgt in een later stadium ook les in mesgevechten en vechten met stokken, dat lijkt me erg gaaf. Bovendien trainen ze soms ook op maat van trommels, wat leuk is, want 't is wel muziek maar niet zoals bij capoeira dat er twee mensen in een kring op echte muziek aan het vechtdansen zijn.

Eigenlijk lijkt kenpo me 't leukst, maar er zijn hier geen scholen waar dat gegeven wordt in de buurt.

Tot slot - een filmpje waar een capoeirameneer tegen een kickboksmeneer aan het vechten is. Hij is leuk want je ziet het contrast in techniek erg goed.

Laatst gewijzigd op 10-08-2010 om 03:53.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-08-2010, 01:05
Verwijderd

Krav Maga.

Poekoelan Tjimindie Tulen.

Met citaat reageren
Oud 10-08-2010, 03:35
Verwijderd
Hmm, eigenlijk wil ik niet meer op poekoelan, want ik heb er wat over bijgelezen en er schijnt nogal een Scientology-achtige cult achter te zitten. (Hele thread.) Als je hogerop komt moet je allemaal rare dure seminars volgen waar je 'gereinigd' wordt en waar zogenaamd telekinese leert. :') Bovendien doen ze er schijnbaar ook niet aan fatsoenlijk sparren waardoor 't lang niet zo effectief is als ze doen voorkomen. Als je iemand een blauwe plek mept dan word je gelijk gediskwalificeerd en je instructeur wordt boos, nounou. Dan kan ik net zo goed gewoon op capoeira, als er toch niet gespard wordt.

Ik denk dat ik toch maar ga kijken bij de dichtstbijzijnde kenposchool, alleen hebben zij een zwaar trainingsschema (drie keer per week) en is het best een eindje fietsen, dus hmm.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2010, 20:46
Pluis
Pluis is offline
L&G -> Sport
Oud 11-08-2010, 00:57
wour
wour is offline
Probeer anders judo?
Met citaat reageren
Oud 11-08-2010, 10:18
Verwijderd
Citaat:
L&G -> Sport
Het topic past op L&G net zo goed als op Sport, lijkt me. Het zijn immers nauw verwante gebieden. Ik heb 'm bewust daar geplaatst omdat daar meer mensen komen en omdat je hier - volgens mij - met name gesprekken over voetbal hebt. Dat trekt een ander soort mensen aan, waardoor m'n beoogde doel minder snel bereikt wordt. Als het mag zou ik dus graag zien dat dit topic weer teruggeplaatst wordt.

Citaat:
Probeer anders judo?
Ik heb ooit een jaartje zoiets gedaan, maar dat vond ik vrij saai. Bij judo heb je voornamelijk grepen, klemmen en ontwijkingsmanoeuvres, toch? Veel grondgevechten ook. Ik wil er meer dynamiek en afwisseling in, zeg maar. En liefst ook iets waar je later met stokken mag klooien, want ik vind stokken leuk.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2010, 10:31
Rambo
Rambo is offline
Shikendo of ninchaku dan ?
Oud 11-08-2010, 13:00
Verwijderd
Die zijn ook weer teveel gefocusd op één ding. Daarom lijkt kenpo me ook 't leukst, dat is lekker divers En ze hebben er jo kata's dus mijn stokkenzwaaidrang wordt ook bevredigd.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2010, 20:04
JaJijMetJeHoofd
JaJijMetJeHoofd is offline
Als je een diverse en effectieve verdedigingssport zoekt zou ik eens kijken naar een sport als taekwondo (ITF stijl) of karate (kyokushinkai, daido juku, wado ryu, kempo karate), veel mogelijkheden (stijlvorm, wapenvechten, full -en semicontact sparren, verdedigingtechnieken en grepen, verwurgingen en grondwerk) en vrij effectieve technieken. Daarnaast is in elke middel of grote stad wel een een taekwondo of karateschool te vinden.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2010, 20:38
Repeating
Repeating is offline
Ik vond krav marga toch wel heel sjiek..
Oud 17-08-2010, 12:58
Sudoku.
Sudoku. is offline
Ik zit eraan te denken een vechtsport te gaan beoefenen... Bij de sportschool in de buurt hebben we keuze uit de budosporten Aikido, Karate en Jiu-Jitsu. Maar aangezien ik al 16 ben en kort samengevat geen sportwonder ben (ik heb dan wel weer enige ervaring met judo, maar dat is inmiddels járen geleden), vraag ik mij af wat de beste keuze is? Ik wil wel graag wat leren in een zo kort mogelijk tijdsbestek. Dus, als iemand hier ervaring mee heeft?
Oud 18-08-2010, 01:41
Carn
Carn is offline
Citaat:
Als je een diverse en effectieve verdedigingssport zoekt zou ik eens kijken naar een sport als taekwondo (ITF stijl) of karate (kyokushinkai, daido juku, wado ryu, kempo karate), veel mogelijkheden (stijlvorm, wapenvechten, full -en semicontact sparren, verdedigingtechnieken en grepen, verwurgingen en grondwerk) en vrij effectieve technieken. Daarnaast is in elke middel of grote stad wel een een taekwondo of karateschool te vinden.
Beste post tot nu toe. Ik heb zelf een ruime tijd ITF Tkwd gedaan en wil dat ook weer op gaan pakken. Vriend van me is na zn 1ste dan Tkwd nu bezig met Kyokushinkai en is er ook erg over te spreken.

Verder denk ik dat Paranoide er te wetenschappelijk tegenaan kijkt. Elke stijl heeft z'n pro/cons, en je moet er zelf even stil bij staan bij wat je er echt van wil opsteken. (Kick)Boxen is vrij basaal doch effectief. Dit feit heeft ook vaak tot gevolg dat het een wat andere doelgroep aanspreekt dan bv een Krav Maga of Aikido, wat erg fraai doordacht is maar in de praktijk weinig inhoud heeft tenzij je veel ervaring hebt. Eigenlijk moet je een paar keuzes maken:

- Wat wil ik? heeft het een sportief/speltechnisch doel? Of wil ik echt iets "leren"? Wil ik meer zelfvertrouwen voor mogelijk agressieve situaties?
- Wat vind ik interessant? Wil ik mensen in een houdgreep nemen? Wil ik iemand tegen zn hoofd kunnen trappen en afstand bewaren? Wil ik het met handen/voeten oplossen of op de grond? etc etc.

Enfin. Ik doe zelf graag aan ITF Taekwondo (te nimmer en te nooit te vergelijken met de WTF-helmpjes-op-stijl) want:

- aanvallende vechtsport
- veel (trap)technieken die gebaseerd zijn op logica en natuurkunde (dus bar weinig traditionele eigenschappen als het gaat om cultuur en folklore)
- het blijft een spel
- Ik heb zelf een fijner gevoel bij het iemand kunnen "uitschakelen" voordat hij dichtbij is (afstand)

Voorbeeld vrij technische match

Voorbeeld 'vechter' waar ik persoonlijk meer mee heb:
(combinatie op 2:36 blijft 'geniaal')

Laatst gewijzigd op 18-08-2010 om 01:59.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2010, 11:18
Verwijderd
Citaat:
Verder denk ik dat Paranoide er te wetenschappelijk tegenaan kijkt. Elke stijl heeft z'n pro/cons, en je moet er zelf even stil bij staan bij wat je er echt van wil opsteken. (Kick)Boxen is vrij basaal doch effectief. Dit feit heeft ook vaak tot gevolg dat het een wat andere doelgroep aanspreekt dan bv een Krav Maga of Aikido, wat erg fraai doordacht is maar in de praktijk weinig inhoud heeft tenzij je veel ervaring hebt.
Te wetenschappelijk? Op wat voor manier?

En is Krav Maga niet zo effectief als men beweert, ja? Hoezo?

Citaat:
Eigenlijk moet je een paar keuzes maken:
- Wat wil ik? heeft het een sportief/speltechnisch doel? Of wil ik echt iets "leren"? Wil ik meer zelfvertrouwen voor mogelijk agressieve situaties?
- Wat vind ik interessant? Wil ik mensen in een houdgreep nemen? Wil ik iemand tegen zn hoofd kunnen trappen en afstand bewaren? Wil ik het met handen/voeten oplossen of op de grond? etc etc.
Oh, ik wil van alles wat, behalve houdgrepen want dat trekt me niet zo. Grondgevechten boeien me ook niet echt. Niet dat ik beide helemaal afschrijf, het lijkt me best interessant om van beide íets te leren, maar ik hoef geen sport die zich primair op die dingen richt. Voor de rest wil ik een soort 50/50-verdeling in wat ik leer, denk ik. Deels gewoon 'leuke' dingen, speltechnisch inderdaad, niet per se effectief of competitief maar vooral actief en, ja, leuk dus. Lekker hoog kunnen trappen, (nog meer) verhoogde lenigheid en behendigheid, de jo kata's waar ik het eerder al over had, sierlijke moves, zulk soort dingen. Maar ik wil ook effectief kunnen vechten, aangezien het me wel wat lijkt om beter op mezelf te kunnen vertrouwen tijdens de zombieapocalyps. Of om me op z'n minst te kunnen redden mocht ik me onverhoopt moeten verdedigen tegen een dronken geilaard in een donker steegje.

Wat ik interessant vind qua techniek, dus of ik me wil richten op afstand of close combat, handen of voeten, et cetera, dat weet ik nog niet. Daar is de reeks proeflessen ook voor, om eens wat dingen te proberen en er zo achter te komen wat ik precies tof vind op dat vlak.

Cultuur en folklore kunnen me verder gestolen worden, dat weet ik wel. Of nouja, tot op zekere hoogte heeft het z'n charme, maar het moet geen farce worden en ik heb 't idee dat je dat bij sommige scholen wel erg hebt.

Citaat:
Enfin. Ik doe zelf graag aan ITF Taekwondo (te nimmer en te nooit te vergelijken met de WTF-helmpjes-op-stijl) want:

- aanvallende vechtsport
- veel (trap)technieken die gebaseerd zijn op logica en natuurkunde (dus bar weinig traditionele eigenschappen als het gaat om cultuur en folklore)
- het blijft een spel
- Ik heb zelf een fijner gevoel bij het iemand kunnen "uitschakelen" voordat hij dichtbij is (afstand)

Voorbeeld vrij technische match
[filmpje]

Voorbeeld 'vechter' waar ik persoonlijk meer mee heb:
[filmpje] (combinatie op 2:36 blijft 'geniaal')
Klinkt wel interessant, dus ik zal er eens wat meer over opzoeken, maar ik denk dat het net teveel geconcentreerd is op traptechnieken, dus dat is 1) eigenlijk niet breed genoeg voor wat ik wil en 2) puur door mijn bouw niet ideaal, want ik ben like 1,65. Sporttechnisch maakt dat natuurlijk niets uit, maar uit zelfverdedigingsoogpunt is het minder praktisch. Sowieso heb ik volgens mij niet zoveel baat bij 'iemand uitschakelen voor hij dichtbij is'. Want dat klinkt wel als een erg prettig idee, dat geef ik toe, maar volgens mij werkt dat als meisje niet. Je hebt namelijk minder te maken met situaties a la 'agressieve dronken gast daagt je uit want hij wil kennelijk een krachtmeting' en meer met situaties a la 'opdringerige dronken gast slaat nogal stevig een arm om je heen en je weet nog niet of hij echt kwaad in de zin heeft of niet'. Dus dan heb je ten eerste nauwelijks ruimte voor mooie trappen en ten tweede heb je sowieso onvoldoende zekerheid over zijn bedoelingen om als eerste aan te vallen. Dan kun je iedereen die met een scheef oog naar je kijkt wel gaan meppen. En als je die zekerheid wél hebt is er al helemaal geen ruimte, want dan heeft 'ie je al slapjes vastgepind tegen de muur.

Hm, ik geloof dat ik zojuist beredeneerd heb dat ik meer voor close combat moet gaan dan voor afstand houden.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2010, 14:25
Carn
Carn is offline
Citaat:
Te wetenschappelijk? Op wat voor manier?

En is Krav Maga niet zo effectief als men beweert, ja? Hoezo?
Oh ik bedoel meer dat je met een soort vergelijkingstest bezig bent, terwijl de ene niet beter is of kan zijn dan de andere.

Krav Maga zal donders effectief zijn, idem voor bv Aikido. Maar ik bedoel meer dat dit twee stijlen zijn die erg uit gaan op anticipatie en bewegingen van een ander, dus daar heeft de beoefenaar zelf redelijk wat ervaring voor nodig.

Citaat:
Oh, ik wil van alles wat, behalve houdgrepen want dat trekt me niet zo. Grondgevechten boeien me ook niet echt. Niet dat ik beide helemaal afschrijf, het lijkt me best interessant om van beide íets te leren, maar ik hoef geen sport die zich primair op die dingen richt. Voor de rest wil ik een soort 50/50-verdeling in wat ik leer, denk ik. Deels gewoon 'leuke' dingen, speltechnisch inderdaad, niet per se effectief of competitief maar vooral actief en, ja, leuk dus. Lekker hoog kunnen trappen, (nog meer) verhoogde lenigheid en behendigheid, de jo kata's waar ik het eerder al over had, sierlijke moves, zulk soort dingen. Maar ik wil ook effectief kunnen vechten, aangezien het me wel wat lijkt om beter op mezelf te kunnen vertrouwen tijdens de zombieapocalyps. Of om me op z'n minst te kunnen redden mocht ik me onverhoopt moeten verdedigen tegen een dronken geilaard in een donker steegje.

Wat ik interessant vind qua techniek, dus of ik me wil richten op afstand of close combat, handen of voeten, et cetera, dat weet ik nog niet. Daar is de reeks proeflessen ook voor, om eens wat dingen te proberen en er zo achter te komen wat ik precies tof vind op dat vlak.

Cultuur en folklore kunnen me verder gestolen worden, dat weet ik wel. Of nouja, tot op zekere hoogte heeft het z'n charme, maar het moet geen farce worden en ik heb 't idee dat je dat bij sommige scholen wel erg hebt.
Als je 'effectief' wilt vechten dan zal je sowieso moeten letten of de vechtsport/club in competitief verband opereert. Want als dat het geval is dan is ook sparring een groot onderdeel van de training, en dat is natuurlijk hetgene wat het dichtste bij 'vechten' zal komen. Er zijn veel clubs die dat dus niet of amper doen en zodoende meer styllistisch bezig zijn.

Citaat:
Klinkt wel interessant, dus ik zal er eens wat meer over opzoeken, maar ik denk dat het net teveel geconcentreerd is op traptechnieken, dus dat is 1) eigenlijk niet breed genoeg voor wat ik wil en 2) puur door mijn bouw niet ideaal, want ik ben like 1,65. Sporttechnisch maakt dat natuurlijk niets uit, maar uit zelfverdedigingsoogpunt is het minder praktisch. Sowieso heb ik volgens mij niet zoveel baat bij 'iemand uitschakelen voor hij dichtbij is'. Want dat klinkt wel als een erg prettig idee, dat geef ik toe, maar volgens mij werkt dat als meisje niet. Je hebt namelijk minder te maken met situaties a la 'agressieve dronken gast daagt je uit want hij wil kennelijk een krachtmeting' en meer met situaties a la 'opdringerige dronken gast slaat nogal stevig een arm om je heen en je weet nog niet of hij echt kwaad in de zin heeft of niet'. Dus dan heb je ten eerste nauwelijks ruimte voor mooie trappen en ten tweede heb je sowieso onvoldoende zekerheid over zijn bedoelingen om als eerste aan te vallen. Dan kun je iedereen die met een scheef oog naar je kijkt wel gaan meppen. En als je die zekerheid wél hebt is er al helemaal geen ruimte, want dan heeft 'ie je al slapjes vastgepind tegen de muur.

Hm, ik geloof dat ik zojuist beredeneerd heb dat ik meer voor close combat moet gaan dan voor afstand houden.
Tja, je zou ook kunnen stellen dat als iemand toch groter en sterker is dan je dan snel de pineut bent als hij dichterbij komt Maar dat verhaal van ruimte klopt niet helemaal, gezien je bij ITF Taekwondo ook om leert gaan als je bv vastgehouden wordt, dus je krijgt vrij snel door hoe je iemand alsnog goed hard kan raken met handen of voeten.
Oud 27-08-2010, 23:18
Juji
Juji is offline
Ik doe zelf shotokan karate. Niet echt een sport voor zelfverdediging maar je zou er wel wat dingen van kunnen gebruiken. Ik denk toch dat jiujutsu het beste is voor zelfverdediging. Ze leren je daar ook wat je moet doen als iemand bijv een wapen bij heeft. Als je iets doet gewoon omdat het er vet uitziet zou ik je XMA of tricking aanraden
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 00:16
Bigmo93
Bigmo93 is offline
Eey

Ik doe zelf al sinds mijn 10de aan vechtsporten. Ik heb een jaartje Karate gedaan maar toen weer afgegaan. Want vond het een beetje saai want we mochten niet sparren. Een beetje een McDojo dus. Daarna heb ik aan Judo,Thaiboksen,Boksen gedaan. Ben nu bezig met Braziliaanse Jiujitsu(BJJ). En vind BJJ het leukste. Het lijkt op Judo maar is veel meer grondvechten. Ik wil graag op Kendo maar weet niet of het gaat lukken met 2x per week BJJ,Fitness,werk en school

Als ik mag antwoorden uit eigen ervaring. Dan zou ik geen Krav Maga doen. Want het werkt niet. Ik heb vaak mensen zien failen. Geen grap ofzo hoor. Als je echt Krav Maga wil leren dan moet je toch echt naar Israël.
Als je voor zelfverdediging gaat dan zou ik BJJ of Boksen kiezen. Het liefst allebei. Want anders is het te eenzijdig. Maar als je het doet om gewoon Fun te hebben dan zou ik gewoon Kenpo doen. Wat jezelf al aangaf dat je het leuk vind om zoiets te doen.

Ciao
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 13:01
Carn
Carn is offline
Ik denk (en vele anderen met mij), dat boksen een van de meest effectieve sporten blijft als het gaat om zelfverdediging.
Oud 08-09-2010, 17:33
Big.D
Big.D is offline
Boxe of kickboxen maar als je veel tijd hebt ga dan worstelen en kickboxen
Met citaat reageren
Oud 11-09-2010, 17:16
Nona
Nona is offline
Citaat:
Ik zit eraan te denken een vechtsport te gaan beoefenen... Bij de sportschool in de buurt hebben we keuze uit de budosporten Aikido, Karate en Jiu-Jitsu. Maar aangezien ik al 16 ben en kort samengevat geen sportwonder ben (ik heb dan wel weer enige ervaring met judo, maar dat is inmiddels járen geleden), vraag ik mij af wat de beste keuze is? Ik wil wel graag wat leren in een zo kort mogelijk tijdsbestek. Dus, als iemand hier ervaring mee heeft?
Een beetje laat, maar ik kan je eventueel wat vertellen over aikido. Zelf ben ik begin april begonnen met aikido, en train nu zo'n 8 ŕ 9 uur per week (ik heb de smaak te pakken dus). Als je met een sport wilt beginnen, vraag je dan eerst eens af wat je precies wilt in een sport. Wil je een vechtsport? Aikido wordt niet (door iedereen) op die manier gedefinieerd. Het is een martiale kunst, maar de kunst ervan is het reguleren van je eigen spierbewegingen, en vooral hoe je niet teveel kracht gebruikt en toch effectief de ander naar de grond kunt werken. Slaan of schoppen doe je amper, en alleen maar met de bedoeling dat de ander kan leren goed op jouw slag in te gaan.
Een sportwonder hoef je voor aikido zeker niet te zijn, eigenlijk kunnen mensen van elk postuur, elke leeftijd en elk conditieniveau meedoen. Succes is dan ook niet gebaseerd op spierkracht of conditie, maar eerder op hoe soepel je met je eigen bewegingen en die van een ander om kunt gaan. En dat vergt oefening. Verwacht ook niet al te snel resultaat; natuurlijk zul je veel leren als je serieus aan de gang gaat, maar ik zie om me heen dat vooruitgang sneller opgemerkt wordt door je clubgenoten dan dat mensen vooruitgang in zichzelf zien. Maar als je vervolgens goed nagaat wat je aan het begin kon en wat je een poosje later kunt, moet je toch tot de conclusie komen dat je echt anders bent gaan trainen.
Oud 12-09-2010, 14:05
Sudoku.
Sudoku. is offline
Citaat:
Knip
Ontzettend bedankt, Nona.
Reageren

Regels voor berichten