Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Hmm, eigenlijk wil ik niet meer op poekoelan, want ik heb er wat over bijgelezen en er schijnt nogal een Scientology-achtige cult achter te zitten. (Hele thread.) Als je hogerop komt moet je allemaal rare dure seminars volgen waar je 'gereinigd' wordt en waar zogenaamd telekinese leert. :') Bovendien doen ze er schijnbaar ook niet aan fatsoenlijk sparren waardoor 't lang niet zo effectief is als ze doen voorkomen. Als je iemand een blauwe plek mept dan word je gelijk gediskwalificeerd en je instructeur wordt boos, nounou. Dan kan ik net zo goed gewoon op capoeira, als er toch niet gespard wordt.
Ik denk dat ik toch maar ga kijken bij de dichtstbijzijnde kenposchool, alleen hebben zij een zwaar trainingsschema (drie keer per week) en is het best een eindje fietsen, dus hmm. |
![]() |
|
Als je een diverse en effectieve verdedigingssport zoekt zou ik eens kijken naar een sport als taekwondo (ITF stijl) of karate (kyokushinkai, daido juku, wado ryu, kempo karate), veel mogelijkheden (stijlvorm, wapenvechten, full -en semicontact sparren, verdedigingtechnieken en grepen, verwurgingen en grondwerk) en vrij effectieve technieken. Daarnaast is in elke middel of grote stad wel een een taekwondo of karateschool te vinden.
|
![]() |
|
Ik zit eraan te denken een vechtsport te gaan beoefenen... Bij de sportschool in de buurt hebben we keuze uit de budosporten Aikido, Karate en Jiu-Jitsu. Maar aangezien ik al 16 ben en kort samengevat geen sportwonder ben (ik heb dan wel weer enige ervaring met judo, maar dat is inmiddels járen geleden), vraag ik mij af wat de beste keuze is? Ik wil wel graag wat leren in een zo kort mogelijk tijdsbestek. Dus, als iemand hier ervaring mee heeft?
![]()
||
Citaat:
Verder denk ik dat Paranoide er te wetenschappelijk tegenaan kijkt. Elke stijl heeft z'n pro/cons, en je moet er zelf even stil bij staan bij wat je er echt van wil opsteken. (Kick)Boxen is vrij basaal doch effectief. Dit feit heeft ook vaak tot gevolg dat het een wat andere doelgroep aanspreekt dan bv een Krav Maga of Aikido, wat erg fraai doordacht is maar in de praktijk weinig inhoud heeft tenzij je veel ervaring hebt. Eigenlijk moet je een paar keuzes maken: - Wat wil ik? heeft het een sportief/speltechnisch doel? Of wil ik echt iets "leren"? Wil ik meer zelfvertrouwen voor mogelijk agressieve situaties? - Wat vind ik interessant? Wil ik mensen in een houdgreep nemen? Wil ik iemand tegen zn hoofd kunnen trappen en afstand bewaren? Wil ik het met handen/voeten oplossen of op de grond? etc etc. Enfin. Ik doe zelf graag aan ITF Taekwondo (te nimmer en te nooit te vergelijken met de WTF-helmpjes-op-stijl) want: - aanvallende vechtsport - veel (trap)technieken die gebaseerd zijn op logica en natuurkunde (dus bar weinig traditionele eigenschappen als het gaat om cultuur en folklore) - het blijft een spel - Ik heb zelf een fijner gevoel bij het iemand kunnen "uitschakelen" voordat hij dichtbij is (afstand) Voorbeeld vrij technische match Voorbeeld 'vechter' waar ik persoonlijk meer mee heb: (combinatie op 2:36 blijft 'geniaal')
Laatst gewijzigd op 18-08-2010 om 01:59. |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
En is Krav Maga niet zo effectief als men beweert, ja? Hoezo? Citaat:
Wat ik interessant vind qua techniek, dus of ik me wil richten op afstand of close combat, handen of voeten, et cetera, dat weet ik nog niet. Daar is de reeks proeflessen ook voor, om eens wat dingen te proberen en er zo achter te komen wat ik precies tof vind op dat vlak. Cultuur en folklore kunnen me verder gestolen worden, dat weet ik wel. Of nouja, tot op zekere hoogte heeft het z'n charme, maar het moet geen farce worden en ik heb 't idee dat je dat bij sommige scholen wel erg hebt. Citaat:
Hm, ik geloof dat ik zojuist beredeneerd heb dat ik meer voor close combat moet gaan dan voor afstand houden. ![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Krav Maga zal donders effectief zijn, idem voor bv Aikido. Maar ik bedoel meer dat dit twee stijlen zijn die erg uit gaan op anticipatie en bewegingen van een ander, dus daar heeft de beoefenaar zelf redelijk wat ervaring voor nodig. Citaat:
Citaat:
![]()
|
![]() |
Ik doe zelf shotokan karate. Niet echt een sport voor zelfverdediging maar je zou er wel wat dingen van kunnen gebruiken. Ik denk toch dat jiujutsu het beste is voor zelfverdediging. Ze leren je daar ook wat je moet doen als iemand bijv een wapen bij heeft. Als je iets doet gewoon omdat het er vet uitziet zou ik je XMA of tricking aanraden
![]() |
![]() |
|
![]() |
Eey
Ik doe zelf al sinds mijn 10de aan vechtsporten. Ik heb een jaartje Karate gedaan maar toen weer afgegaan. Want vond het een beetje saai want we mochten niet sparren. Een beetje een McDojo dus. Daarna heb ik aan Judo,Thaiboksen,Boksen gedaan. Ben nu bezig met Braziliaanse Jiujitsu(BJJ). En vind BJJ het leukste. Het lijkt op Judo maar is veel meer grondvechten. Ik wil graag op Kendo maar weet niet of het gaat lukken met 2x per week BJJ,Fitness,werk en school ![]() Als ik mag antwoorden uit eigen ervaring. Dan zou ik geen Krav Maga doen. Want het werkt niet. Ik heb vaak mensen zien failen. Geen grap ofzo hoor. Als je echt Krav Maga wil leren dan moet je toch echt naar Israël. Als je voor zelfverdediging gaat dan zou ik BJJ of Boksen kiezen. Het liefst allebei. Want anders is het te eenzijdig. Maar als je het doet om gewoon Fun te hebben dan zou ik gewoon Kenpo doen. Wat jezelf al aangaf dat je het leuk vind om zoiets te doen. Ciao |
![]() |
||
Citaat:
Een sportwonder hoef je voor aikido zeker niet te zijn, eigenlijk kunnen mensen van elk postuur, elke leeftijd en elk conditieniveau meedoen. Succes is dan ook niet gebaseerd op spierkracht of conditie, maar eerder op hoe soepel je met je eigen bewegingen en die van een ander om kunt gaan. En dat vergt oefening. Verwacht ook niet al te snel resultaat; natuurlijk zul je veel leren als je serieus aan de gang gaat, maar ik zie om me heen dat vooruitgang sneller opgemerkt wordt door je clubgenoten dan dat mensen vooruitgang in zichzelf zien. Maar als je vervolgens goed nagaat wat je aan het begin kon en wat je een poosje later kunt, moet je toch tot de conclusie komen dat je echt anders bent gaan trainen.
|
|