Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-08-2010, 22:12
zatraki
zatraki is offline
Mensen ik heb een vraagje. Ik ga nu naar MBO niveau3. Maar als ik zo het naam hbo hoor denk ik gelijk aan een hele moeilijke school en slimme mensen, voel ik me gewoon echt kei laag en dom. Is dat zoals ik het denk?. Wat is nu hbo precies en hoe moelijk is het eigenlijk?. Heeft iemand dit echt ervaren?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-08-2010, 09:06
Stff
Stff is offline
HBO is weer een niveau hoger. Als jij het mbo als makkelijk hebt ervaren dan kun je waarschijnlijk hbo wel aan, vond je het mbo lastig dan wordt hbo natuurlijk nog lastiger.

Wat wel zo is, is dat als je eenzelfde richting HBO gaat doen als mbo dat je dan als mbo'er het deels makkelijker zal hebben, aantal dingen die jij op het mbo heb gehad zullen mensen die van de middelbare school komen nog nooit va hebben gehoord
Oud 26-08-2010, 12:25
brands
brands is offline
Even een aanvullen op Stff:
- Jij doet nu MBO niveau 3, maar om door te mogen naar het HBO moet je eerst niveau 4 diploma hebben van het MBO. Als je het MBO makkelijk doorloopt, dan kun je door naar het HBO, maar als MBO al lastig is, dan wordt HBO nog moeilijk, omdat je dan veel meer theorie hebt en minder praktijk zoals je op het MBO zult krijgen. MBO is toch meer praktijk dan theorie.
- Met MBO kun je op het HBO eventuele vrijstellingen verkrijgen. Maar dat hangt een beetje van je vervolgopleiding af etc.

Als je meer wilt weten, dan post je het maar. Ik heb dezelfde stap genomen ongeveer, dus ik heb wel wat ervaring.

Gegroet, Brands
Oud 26-08-2010, 14:05
zatraki
zatraki is offline
Toen ik als kind klein was had ik heel veel motivatie problemen ik had nooit zin in leren enzz , waarvan ze dachten dat ik moeite had om iets op te nemen, heb ik VMBO basis advies gekregen.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 14:34
brands
brands is offline
@ zatraki:
Misschien een rare vraag, maar wat zijn je ambities? Wil je HBO doen of? Wat doe je nu voor opleiding etc.
Oud 26-08-2010, 14:41
zatraki
zatraki is offline
Ik deed eerst autotechniek op het vmbo, ben overgestapt naar detailhandel
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 11:00
Balance
Balance is offline
Citaat:
Mensen ik heb een vraagje. Ik ga nu naar MBO niveau3. Maar als ik zo het naam hbo hoor denk ik gelijk aan een hele moeilijke school en slimme mensen, voel ik me gewoon echt kei laag en dom. Is dat zoals ik het denk?. Wat is nu hbo precies en hoe moelijk is het eigenlijk?. Heeft iemand dit echt ervaren?
Het is niet zo zeer nodig om je kei dom te voelen als je MBO 3 doet. Wel is het zo dat het HBO een moeilijkere school is dan het MBO. Vergelijk het met VMBO versus de HAVO.

Ik werk zelf veel met MBO'ers en HBO'ers en wat ik in de praktijk zie is dat mensen die HBO hebben net wat beter abstract kunnen denken of het geheel kunnen overzien. Waar een MBO'er in het algemeen wat meer direct in springt op een situatie, bekijkt een HBO'er het probleem van een afstandje, overziet de situatie en reageert dan. Dat is ook logisch, want op het MBO is men vooral bezig met vaardigheden aanleren en in mindere mate met het analyseren van een situatie.
In sommige beroepen is dat laatste wat handiger, maar in andere beroepen is het meer dan voldoende als je gewoon gelijk je technieken gaat toepassen.
Oud 28-08-2010, 17:41
MRxSMITH
MRxSMITH is offline
Citaat:
Het is 'de naam' niet 'het naam' !!
Misschien kan je ook gelijk een cursus Nederlands erbij volgen...?
En als je dit soort fouten maakt, is het begrijpelijk dat je dan denkt aan ''slimme'' mensen!
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 19:43
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Het is 'de naam' niet 'het naam' !!
Misschien kan je ook gelijk een cursus Nederlands erbij volgen...?
En als je dit soort fouten maakt, is het begrijpelijk dat je dan denkt aan ''slimme'' mensen!
Het is niet verkeerd om iemands taalfoutje te verbeteren maar doe het dan niet met zo'n neerbuigende toon.

Verder sluit ik mij aan bij Balance en wil ik eraan toevoegen dat bij twijfel of je een moeilijkere niveau aankan dit altijd moet proberen. Dit geldt zeker als je stapsgewijs hoger kan gaan, bijvoorbeeld MBO 3 -> MBO 4 -> HBO. Je merkt vanzelf wel wanneer je te veel op je tenen moet staan en je je laatst behaalde niveau moet accepteren .
Oud 30-08-2010, 17:55
Verwijderd
als je naar het hbo wil houd ik je niet tegen,
ik weet verder niet wat de regels zijn ofzo,
maar het mbo is zeker niet dom, zoals n vriendin van mij altijd zegt, als er geen vmbo'ers waren was er geen nederland.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2010, 22:22
zatraki
zatraki is offline
Vanaf mijn kleins afaan heb ik moeite gehad met mijn motivatie. Nog steeds ervaar ik dat in mijn dagelijks leven. Ik zou het niet weten hoe dat komt? Ik wil gewoon mijn schoolcarriere met succesvolle diploma afsluiten, dat is mijn doel. Maar of de leraren mij dat gunnen is een ander verhaal. Tegenwoordig doen meeste leraren/leraressen steeds moeilijk i.v.m met je doelstellingen die je wilt bereiken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten