Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2010, 07:04
Verwijderd
Geachte mensen,

Ik vroeg mij het volgende af:

Als een bedrijf (bv of nv), een stichting of een vereniging geld over heeft, moeten zij dan ook vermogensrendementheffing -als ze meer bezitten dan de pakweg 20.000 euro vrijstelling- betalen?

Met andere woorden: is de vermogensrendementheffing alleen van toepassing op natuurlijke personen en/of ook op rechtspersonen?

Ik kan daar niks over vinden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-09-2010, 09:46
Verwijderd
Natuurlijke personen. Vermogensrendementsheffing is onderdeel van de inkomstenbelasting (art. 2.3 onder c Wet IB 2001) en die heeft alleen betrekking op natuurlijke personen (art. 2.1 lid 1 Wet IB 2001).
Met citaat reageren
Oud 05-09-2010, 10:03
Verwijderd
Yes, dank u!

Nog een vraagje.

Stel ik ben bestuurder van een bedrijf (nv of bv) stichting of vereniging en er is zeg maar 40.000 euro over. Ik -als bestuurder- besluit dit geld niet meteen te investeren, maar te sparen voor onzekere tijden (deposito). Is het bedrijf, stichting of vereniging dan op een of andere manier belastingplichtig (vermogensbelasting ed)?

m.a.w Kent een bedrijf (nv of bv) stichting of vereniging een of andere vorm van belasting als het geld over heeft?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2010, 11:19
Verwijderd
Zolang er niks met het geld gebeurt niet geloof ik. Je hebt er belasting over betaald toen het binnenkwam (als winst of gift bijv), en er zal ook wel weer over geheven worden als het het bedrijf verlaat, maar als het stilligt in een winstreserve kost je dat op dat moment niks. Maar daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten