Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-08-2010, 11:35
Duitsers
Duitsers is offline
Hoi,

Vorig jaar heb ik een jaarcontract getekend om een kamer van 7 m2 te huren voor 215€ per maand. Veel geld voor wat ik krijg, maar op kamernet.nl de goedkoopste. Nu heb ik op normalehuur.nl gecheckt dat mijn huurprijs veel te hoog is (duh). Ik ben van plan om de huurcommissie in te schakelen, maar mijn jaarcontract loopt bijna af. Kan ik beter wachten tot ik een nieuw contract heb (die ik waarschijnlijk krijg)? Kan mijn verhuurder er voor kiezen om het contract niet te verlengen? Kan ik een huurpriojs sowieso afdwingen? Ik vind normalehuur.nl een beetje summier hierover.

Groetjes,
Duitsers
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-08-2010, 11:54
Verwijderd
Je verhuurder kan er volgens mij inderdaad voor kiezen het contract niet te verlengen, maar dat weet ik niet zeker. Een huurprijs afdwingen is wel mogelijk, maar dan moet je daarna geen enkele service meer van je huisbaas verwachten en sommige huisbazen zullen hun verhuurder dan zelfs wegpesten.

Heb je trouwens wel de kosten voor gas/water/licht bij de prijs van het puntensysteem opgeteld? Die berekeningen geven de kale huur, maar de huur voor een kamer is meestal inclusief. Je kunt bij je huisbaas een jaaropgave opvragen van de elektriciteits- water- en gasrekeningen.

Laatst gewijzigd op 01-09-2010 om 09:42.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 08:24
Adore
Adore is offline
Als je de huur te hoog vindt, dan mag je dat voor controle aangeven bij de Huurcommissie, maar tot 6 maanden na het ondertekenen van je huurcontract. Als het nu al langer loopt dan 6 maanden, zorg dan dat je voor het volgende contract tekent zodat je daarmee aan de slag kunt.

Let wel: in principe geldt dat je bij huurcontracten voor bepaalde tijd de huur niet tussentijds kunt opzeggen. Je verhuurder mag dat in principe ook niet.
Er zijn wel voorwaarden waardoor je het contract wel eerder kunt laten ontbinden, maar die lijken me hier niet van toepassing (heb niet veel informatie). En dan moet je het officieel laten ontbinden bij de rechter. Je kunt onderhands wel ontbinden als je allebei daarmee akkoord gaat (zo ben ik ook van mijn huur 'afgekomen').

Sarah zei het al: als je doorzet kun je natuurlijk de verhuurder tegen je krijgen en ik vraag me af of dat je woongemak vergroot. Neem dat ook in overweging!
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 08:27
Verwijderd
is het anders geen optie/mogelijkheid om een andere kamer te zoeken? als je contract toch bijna afloopt, mss is er wel ergens een kamer die groter is voor hetzelfde geld.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 09:43
Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
is het anders geen optie/mogelijkheid om een andere kamer te zoeken? als je contract toch bijna afloopt, mss is er wel ergens een kamer die groter is voor hetzelfde geld.
Gezien de huidige kamernood vind ik 215 euro best een schappelijke prijs voor een kamer. Aannemende dat dit inclusief is en je nog een gemeenschappelijke ruimte hebt. Als je die niet hebt vind ik het namelijk wel duur .
Oud 02-09-2010, 15:14
Catch
Catch is offline
Kijk ook even of er een bemiddelend huurteam aanwezig is in de stad waar je woont. Als je rechtstreeks bij de Huurcommissie aanklopt is het contact met je huurbaas hierover ook rechtstreeks. Een huurteam kan tussen jou en je huisbaas bemiddelen zodat het proces soepeler verloopt. Als je pech hebt kan je huisbaas ineens op de stoep staan en je even flink de waarheid vertellen, nadat hij bericht heeft gekregen van jouw ondernomen actie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten