Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-09-2010, 16:34
xxxeva
xxxeva is offline
Hee,
Samen met een vriendin van me moet ik een onderwerp voor het profielwerkstuk verzinnen.
Vandaag ben ik al uren aan het zoeken geweest en het wil maar niet lukken, vandaar dat ik nu kom vragen om een beetje hulp.
Op zich is het niet zo'n punt om een leuk of interessant onderwerp te zoeken, maar het probleem is dat je er een natuurwetenschappelijk onderzoek over moet uitvoeren.
Er moet dus een soort groot practicum over uit te voeren zijn.
Ik vind het erg moeilijk een onderwerp te vinden waarbij dit kan. Het liefst zou ik ook een onderwerp kiezen die nog niet zo heel vaak is gebruikt, maar ik begin steeds meer te denken dat dat misschien iets te veel gevraagd is.
In ieder geval willen we het voor scheikunde of biologie doen, dus daarbij moet het onderwerp passen.
Alvast heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-09-2010, 18:36
Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Onderzoek naar voedingssupplementen, cholesterol, en waterkwaliteit zijn allemaal onderwerpen die met beide vakken te maken hebben.

Ik zou de eerste kiezen
Oud 15-09-2010, 19:45
xxxeva
xxxeva is offline
Ja dat klinkt allemaal heel leuk!
Maar ik weet dan nog steeds niet precies wat ik er aan moet onderzoeken. Dus wat voor een onderzoeksvraag past daarbij?
Met citaat reageren
Oud 15-09-2010, 21:49
Verwijderd
Waterkwaliteit: Doe een fosfaatbepaling, nitraat bepaling etc etc. bacterie bepaling etc
Met citaat reageren
Oud 15-09-2010, 22:13
Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Cholesterol:
  • Welke is goed, welke is slecht? Wat verhoogt het cholesterolgehalte en wat verlaagt het cholesterolgehalte? Welke invloed heeft onvoldoende bewegen op het cholesterolgehalte, welke ziektes kunnen gepaard gaan met een verhoogd cholesterolgehalte?
  • Hoe meet men het cholesterolgehalte en hoe hangt het maximale gehalte samen met leeftijd/gewicht/levensstijl etc.
Voedingssupplementen:
  • Worden deze anders opgenomen dan de voedingsstoffen die al in de voeding zitten?
    Wat is het gevolg van een teveel aan een bepaalde vitamine/voedingsstof?
Oud 16-09-2010, 09:33
Mistraelle
Mistraelle is offline
Best xxxeva,

In principe kan je bij elk onderwerp dat je kiest wel een onderzoek verzinnen dus ik denk dat het belangrijker is om eerst een onderwerp te kiezen dat je zelf heel erg aanspreekt, dan wordt het PWS ook meteen een stuk makkelijker/leuker om te maken. Het onderzoek kan je zelf zo makkelijk of zo moeilijk maken als je zelf wilt maar je moet er wel de mogelijkheid tot hebben dus als je bijvoorbeeld wilt gaan kijkgen naar cholestrolgehalte en wat deze kan beinvloeden dan moet je zorgen dat je proefpersonen vind die vrijwillig naar de bloedbank willen of medewerking van een ziekenhuis zien te vinden.

Als je onderzoek wilt doen in het veld van gezondheidswetenschappen zou ik eerst een onderzoek vinden wat je interessant lijkt en dan kan je daarna op www.pubmed.org alle onderzoeken inzien die de laatste jaren in dat veld zijn uitgevoerd: dan krijg je meteen een idee van wat voor experimenten deze onderzoekers hebben uitgevoerd, wat de nieuwste inzichten zijn (dus wordt jouw onderzoek ook meteen relevant), en vaak beschrijven deze onderzoekers in de discussie (slot van het artikel) welke vragen nog verder beantwoord moeten worden of waar verder onderzoek naar gedaan moet worden.

Als dit bovenstaande niet wil lukken kan je ook altijd eerst een onderwerp uitkiezen en die op deze forum plaatsen, dan helpen anderen je met een onderzoek dat er bij past ;-)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten