Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2010, 20:27
Verwijderd
Ik ben een beetje aan het rondlezen, maar ik heb het idee dat het in Nederland allemaal ingewikkelder is. Ik probeer een vriend te helpen. Hij is 18 (19 in oktober) en heeft in 2008 zijn middelbare afgemaakt. Nooit gewerkt. Niet ziek verklaard, maar niet in staat om te werken door autisme.

Wat zijn de mogelijkheden hierbij?

Hij krijgt nu een WaJong uitkering, maar dat zou op 450 de maand komen en serieus, daar kan een mens natuurlijk niet van rondkomen. Hij woont niet meer thuis en hij krijgt geen geld van zijn ouders.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-09-2010, 20:54
justhanna
justhanna is offline
Misschien heeft hij hier iets aan?
http://www.uwv.nl/wajong/fasevragen/...jn_wajong.aspx
Oud 05-09-2010, 20:58
Ivo
Ivo is offline
Het bruto minimumloon voor een 18-jarige in Nederland €644,- per maand, wat neerkomt op iets minder dan 600 euro netto. Logisch dus dat je met een uitkering niet boven de €500,- in de maand komt.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2010, 06:22
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Je kunt dus een toeslag aanvragen op je uitkering. Maar zoals Ivo al zegt is het sociaal minimum 644 euro bruto per maand. Dat zou je dus hooguit kunnen krijgen.
Oud 06-09-2010, 14:00
Verwijderd
En dat als alleenstaande?

Hoe moet je dan huur betalen?
Met citaat reageren
Oud 06-09-2010, 14:07
Adore
Adore is offline
Het is bij Nederlandse wet niet de bedoeling dat jongeren een uitkering hebben, daarom is het bedrag ook zo laag. Voor jongeren tot 27 jaar geldt tegenwoordig zelfs de wet WIJ, waarin jongeren geen bijstandsuitkering nog zonder meer kunnen aanvragen. Dan moet je echt alleenstaande ouder zijn zonder dat je ouders nog in beeld zijn, bijvoorbeeld. Anders krijg je een leer/werktraject aangeboden. Uitkeringen voor jongeren zijn dus ook altijd vrij laag, zoals gezegd. (Tenzij je weer een extreem uitzonderingsgeval bent.)

Bij WAJONG willen ze je ook zoveel mogelijk weer aan het werk hebben, daar zijn wel bureaus voor en ook wel toegepaste begeleiding. Misschien een goed idee. Ook omdat, bij mijn weten, je naast je WAJONG nog kunt werken en zo dus je eigen kas weer een beetje kunt spekken.

De minima (tot laag jan modaal) kunnen gebruik maken van de Huurtoeslag. Deze toeslag wordt gebaseerd op de hoogte van je inkomen en de hoogte van je huur. Als je aan alle voorwaarden voldoet (en dat doe je vrij snel) en je hebt een laag inkomen, dan zul je gemiddeld €200 - €250 nog zelf van je huur moeten opbrengen. Geldt niet voor studentenkamers. Huurtoeslag is aan te vragen bij de Belastingdienst.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2010, 14:42
ganralph
ganralph is offline
Waarom krijgt hij niets van zijn ouders? (Uiteraard hoeven we geen details.)

Ouders worden geacht tot de 21 jaar financieel voor hun kinderen te zorgen, indien nodig. (dit heet Onderhoudsplicht).

Vanaf de 21 jaar kan iemand in de wajong een toeslag krijgen zodat hij minimaal op bijstandsniveau zit; maar tot de 21 heeft hij hier geen recht op, juist vanwege die onderhoudsplicht.

Als de ouders om een of andere reden niet aan de onderhoudsplicht kunnen of willen voldoen, dan kan hij een aanvraag indienen voor Bijzondere Bijstand.

Maar neem voor details contact op met het UWV. OOk omdat de regels dit jaar zijn veranderd geloof ik, en ik er nu dus naast kan zitten.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2010, 21:46
Verwijderd
Wat ik me kan herinneren van de WaJong is juist dat je ouders dan niet hoeven bij te betalen, maar misschien is dit veranderd. 450 Euro is inderdaad niet veel. Ik dacht dat dit bedrag, zelfs voor een 18-jarige, hoger was, maar again, misschien is dit veranderd.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2010, 12:54
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
typisch....2 vrienden van mij zijn ook wa-jongers maar de een krijgt 800 en de ander ruim 1000 (dat zit 'm weer in leeftijdverschil)
Ik krijg nu met mijn jongerenbijstand ook 780 euro....
Zou toch maar eens contact opnemen met het UWV hoe en wat precies.....
Met citaat reageren
Oud 09-09-2010, 13:41
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Wat ik me kan herinneren van de WaJong is juist dat je ouders dan niet hoeven bij te betalen, maar misschien is dit veranderd. 450 Euro is inderdaad niet veel. Ik dacht dat dit bedrag, zelfs voor een 18-jarige, hoger was, maar again, misschien is dit veranderd.
Ik ben 22 en krijg 809 euro, dus als ik even terugreken dan kan dat bedrag gewoon kloppen. Er komt namelijk ergens tussen de 80-90 euro bij elk jaar. Dat is dan wel inclusief heffingskorting.

Je kunt inderdaad een toeslag aanvragen op je uitkering als je kunt aantonen dat je zo niet rond kunt komen. Ik weet alleen niet precies hoe dat inelkaar zit. Wel dat als je een partner hebt en die onder de 1600 euro bruto verdiend. Daar heb ik namelijk vorige week een folder over in de bus gehad. Alleen die is al naar het oud papier gegaan. Wellicht dat iemand anders hier die folder nog heeft, of dat je hem kunt krijgen via het uwv? Het ging namelijk in het algemeen over die toeslag.
Oud 09-09-2010, 18:38
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Hangt het bedrag wat je krijgt niet ook af van het percentage dat je afgekeurd bent of is dat niet met wajong?
Oud 09-09-2010, 18:47
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Hangt het bedrag wat je krijgt niet ook af van het percentage dat je afgekeurd bent of is dat niet met wajong?
Ja, voor elke leeftijd is er een zogenaamde grondslag vastgesteld (een bedrag per dag). Afhankelijk van het "afkeuringspercentage" krijg je daar een deel van. In uitzonderlijke gevallen heb je recht op 100%, maar meestal minder.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2010, 18:48
Lotte^^
Lotte^^ is offline
^^ ja volgens mij verschilt het inderdaad per persoon bij wajong. als je niet volledig bent afgekeurd, vinden ze dat je er bij moet gaan werken
Met citaat reageren
Oud 11-09-2010, 12:55
Lotte
Lotte is offline
Je kan bij je gemeente aanvullende bijstand aanvragen tot het bestaansminimum.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2010, 23:59
Jongen_22
Jongen_22 is offline
Mijn vriendin heeft ook een Wajong. Ze kan bepaalde dingen kwijtgescholden krijgen als ze alleenstaand zou zijn.

Dingen zoals heffingen van de gemeenten. Bovendien als je bij het UWV aangeeft dat je alleen gaat wonen zonder extra hulp krijg je 1 keer in de zoveel tijd een bedrag om bijvoorbeeld dure dingen te kopen. Verder is het van belang dat je je laat informeren bij het UWV en de gemeente. Er zijn veel dingen om het makkelijker voor jezelf te maken zoals extra geld bij verschillende instanties en vaak worden dingen ook kwijtgescholden maar blijf erachteraan zitten. Je hebt recht op veel dingen maar je zult het allemaal zelf moeten doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten