Advertentie | |
|
![]() |
|
Welkom washandje!
![]() Hadewieg, wat een toffe naam. Die hoor je niet veel. En ik krijg er waarschijnlijk geheel foute associaties mee met oude kastelen en ridders en allemaal landerijen en zon en ruisende bomen en, nou ja, dat zal wel komen omdat het op Hadewijn oid lijkt én omdat ik geen eerlijke voorstelling van de middeleeuwen in mijn hoofd heb. :') "Betekenis: Tweestammige Germ. naam met als eerste lid Hade-, Hed- `strijd' (zie hade-). Het tweede lid is mogelijk wf `vrouw', dan is de betekenis van de naam dus `strijdster'. Het kan echter ook hetzelfde zijn als Oudfries wch `strijd' (zie -wig-), zodat de volledige naam dan tweemaal `strijd' oplevert (vgl. Hildegonde). In Ndl. bestaat de naam vanouds, men denke aan de bekende middeleeuwse mystieke dichteres Hadewijch. Via Oudfrans Avoice kwam de naam ook in Eng. terecht. Hij herleefde daar in moderne tijd in de vormen Avice of Avis. St.-Hadewich werd in het Fra. St.-Avoye. Daaruit ontstond het werkwoord avoyer, met de betekenis `de goede weg wijzen'. Zo werd ze de schutspatrones van de verdwaalde zielen (J. A. Huisman, Meded. Naamk. 1958, 138). " link Nou ja, Hadewijch dan. En ohhh, wat leuk. Een strijdster. (Hé, dat is toch mooier dan een washand? :')) (Gelukkig kan ik je wel aan, want ik heet Emmeke, komt van Emma en dat betekend groot/geweldig. ![]() Welkom! |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Ik ben Plato, de opper a-seksuele mens (verhaal) Verwijderd | 226 | 27-11-2005 11:00 | |
Psychologie |
Ik ben het zat. Androgyn | 13 | 20-01-2005 13:42 | |
Verhalen & Gedichten |
Ik ben… Secreet | 4 | 19-08-2004 20:56 | |
Lichaam & Gezondheid |
ik ben veel te dun maar ik wordt niet dikker wat nu??? **~yvie~** | 13 | 18-06-2003 22:43 | |
Liefde & Relatie |
ik ben een lul he?? GRRR | 53 | 17-09-2002 19:25 | |
Verhalen & Gedichten |
jij bent waar ik niet ben en ik ben waar jij niet bent silketje | 4 | 02-02-2002 09:56 |