Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-09-2010, 21:04
Verwijderd
Zie topictitel. Ik heb al in de BINAS gekeken maar kan hem niet vinden in het rijtje basen. Komt dit misschien omdat KOH zich in water splitst in K+ en OH-? Ik loop steeds tegen hetzelfde probleem aan dat ik niet weet of een bepaalde stof zuur of basisch is en of het dan sterk of zwak is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-09-2010, 21:08
Verwijderd
Zelfde geldt voor NH3. Die staat wel bij de zuren maar met een pKz > 14. Betekent dit dan dat het een sterke base is?
Met citaat reageren
Oud 12-09-2010, 21:16
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Volgens wiki is kaliloog een sterke base
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaliumhydroxide

En volgens mij betekent dat wel dat ammoniak een sterke base is maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Oud 12-09-2010, 21:28
Verwijderd
Argh, het stoort me enorm dat er telkens in het boek staat: "Ka values are given in Appendix C" en ik vervolgens nergens de gegeven stof (nu gaat het om de stof NaHCO3) in de betreffende Appendix kan vinden. Volgens mij moet ik weten wat de stof in aqueous solution doet of iets dergelijks...
Met citaat reageren
Oud 13-09-2010, 17:52
mathfreak
mathfreak is offline
NH3 is een zwakke base omdat dit in water gedeeltelijk splitst. Het hydroxide- en het oxide-ion zijn allebei sterke basen en staan in Binas rechts ondedraan in tabel 49.
Oud 13-09-2010, 21:27
HarrydeYaeger
HarrydeYaeger is offline
Citaat:
Argh, het stoort me enorm dat er telkens in het boek staat: "Ka values are given in Appendix C" en ik vervolgens nergens de gegeven stof (nu gaat het om de stof NaHCO3) in de betreffende Appendix kan vinden. Volgens mij moet ik weten wat de stof in aqueous solution doet of iets dergelijks...
Je moet ook naar kijken en niet naar . Alle zouten met natrium zijn namelijk goed oplosbaar (voor zover ik weet) in water en in de oplossing komen dus HCO3 en Na ionen voor. HCO3 is basisch met een bepaalde kz waarde.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2010, 22:10
Verwijderd
Citaat:
Je moet ook naar kijken en niet naar . Alle zouten met natrium zijn namelijk goed oplosbaar (voor zover ik weet) in water en in de oplossing komen dus HCO3 en Na ionen voor. HCO3 is basisch met een bepaalde kz waarde.
Dankjewel! Maar nu komt natuurlijk mijn vraag: hoe weet ik hoe een stof oplost in water? Hoe weet ik en welke ionen het uit elkaar valt? Is daar ene trucje voor of behoor ik dat gewoon te weten?
Met citaat reageren
Oud 13-09-2010, 22:15
HarrydeYaeger
HarrydeYaeger is offline
Tabel 45A in de binas. Ik weet dat HCO3- er niet in opgenomen is. Maar als je in de rij van Na+ kijkt dan zie je dat ze allemaal goed oplosbaar zijn, dus je kunt veilig aannemen dat NaHCO3 ook goed oplost in water.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten