Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-09-2010, 10:04
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ik heb een nieuwe laptopaccu gekocht voor mijn Asus F6V laptop. Het is een Li-ion accu (4400 mAh ; 11.1V). Dit omdat mijn oude accu een beetje dood was en maar vijf minuten zonder stroom mee ging.

Mijn vraag is: wat is de beste manier om een accu zo lang mogelijk mee te laten gaan? Er zijn namelijk verschillende theorieën. Zo heb ik gelezen dat je je accu eerst helemaal moet opladen (met de laptop aan of uit?) en dan helemaal moet leeg laten lopen. Maar dat schijnt dan alleen zo te zijn met een Nimh batterij. Ik zie dus door de bomen het bos niet meer.

Wat is het eerste wat ik doe met mijn nieuwe accu?
En hoe laat ik mijn accu zo lang mogelijk mee gaan?

Ik werk veel op stroom (thuis), maar ook op accu (trein) en een combinatie van beide op school.
Oud 16-09-2010, 10:13
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Er zit ook een flink verschil tussen Nimh en Li-ion batterijen! Daar moet ik dus wel op letten

Ik vond dat je een Li-ion accu NIET volledig moet opladen (maar tot 97%) en ook NIET volledig mag ontladen (dus niet tot 0%). In tegenstelling tot een Nimh batterij die juist wel volledig moet opladen en ontladen om het beste effect te krijgen.

Ik heb de volgende website gevonden: http://www.personalcomputercare.nl/c...levensduur.htm

Citaat:
Hoe behandelt u uw laptop accu het best?

■Wanneer Windows aangeeft dat de accu zowat leeg is, stop dan met werken op de accu.
■Sluit uw laptop aan op het lichtnet en verwijder de accu een poosje uit de laptop om deze de gelegenheid te geven af te koelen alvorens 'm weer op te laden.
■Plaats de accu alleen dan in de laptop wanneer u op de accu moet werken. Wanneer u de mogelijkheid hebt de laptop aan te sluiten op het lichtnet, geef hier de voorkeur aan en bewaar de accu gedeeltelijk geladen in bijvoorbeeld uw laptoptas.
Oud 16-09-2010, 13:03
M@rco
M@rco is offline
Zie: http://www.dansdata.com/danletters017.htm

Een accu slijt dus door het ontladen en weer opladen. Een accu gaat altijd een beperkt aantal 'cycles' (ontladen en weer opladen) mee. Theoretisch gezien kun je dus het beste je laptop altijd aan de lader laten wanneer dat kan, omdat de accu dan op 100% blijft.

NiMH accu's worden volgens mij al jaren niet meer gebruikt voor laptops, het zijn eigenlijk altijd lithiumaccu's. Maar ook een NiMH-accu hoef je volgens mij niet volledig te ontladen en weer op te laden, dat is volgens mij iets van NiCd-batterijen (nikkel-cadmium, zie je tegenwoordig nauwelijks meer). Die hadden last van een soort "geheugen-effect": afnemende capaciteit als ze steeds worden opgeladen wanneer ze nog niet helemaal leeg zijn. Moderne batterijen hebben dat niet.
Oud 16-09-2010, 15:17
Caviamax
Caviamax is offline
In Tips & Trucs stond laatst een leuk artikel hierover. Wat ik nog onthouden heb, is dat je een Li-on batterij nooit leeg moet laten lopen en nooit helemaal vol moet laden. Als je op de netstroom werkt, kun je de accu het beste uit de laptop halen en bewaren op een koele plek. Kijk anders op hun site of koop het blad. Hier zijn zoveel verschillende opvattingen over....
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 18:44
Verwijderd
Citaat:
Theoretisch gezien kun je dus het beste je laptop altijd aan de lader laten wanneer dat kan, omdat de accu dan op 100% blijft.
Je hebt een punt, maar als de accu 100% is opgeladen zal hij wel sneller degraderen dan wanneer hij half is opgeladen (35% vs 15% per jaar, 40 graden C). Wat belangrijker is weet ik niet.

Het capaciteitsverlies gaat overigens sneller als de temperatuur hoger is, bijv. als je gaat gamen, er veel stof in de laptop zit of de omgevingstemperatuur hoog is. De accu bewaren (als je 'm niet gebruikt) kan het beste in de koelkast en dan half opgeladen.

bron: wikipedia
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten