Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-11-2009, 19:15
Batave
Batave is offline
Dus ik ben bezig met studiekeuze en ik heb twee studies die ik misschien wil doen.
  • TFT
  • Media en Cultuur
Nu heb ik beide opleidingen bezocht en ik heb gekeken naar de verschillen:
  • TFT heeft het onderdeel Theater in het 3de en 4de blok van het eerste jaar, maar dat kan je ook vervangen door Televisie/Film geschiedenis.
  • Ik hoorde dat de UU wat strenger is m.b.t. deadlines etc.
Dus in principe zijn de opleidingen gelijk als ik het theateronderdeel wegfilter, maar ligt alleen het verschil in de leermethodes van de betreffende universiteiten.

Nou vroeg ik me af of ik hier dan juist zit of dat er dingen zijn die ik over het hoofd gezien heb.
Oud 27-11-2009, 20:12
Verwijderd
Ik doe Media & Cultuur en hier zijn ze ook streng met deadlines, hoor. Niet op tijd ingeleverd is gewoon niet ingeleverd, zeg maar. Dat moet ook wel, want het is nogal een massastudie en als ze gaan werken met uitzonderingen dan loopt het allemaal in 't honderd.

Verder moet je goed voor ogen hebben wat je later wil doen. Bij ons is het eerste jaar voor iedereen gelijk, hierin leer je wat globale praktische dingen (hoe werkt montage/belichting/cinematografie/geluid/etc, hoe komt de financiering tot stand, wat bestaat er allemaal op het gebied van media), de geschiedenis van zowel film als televisie en nieuwe media, en je hebt elke week een relevante viewing. Na het eerste jaar kies je een richting (dus film, televisie of nieuwe media). In het derde jaar heb je een praktijkvak. Ik geloof dat je bij televisie een programma moet bedenken, bij nieuwe media maak je een interactief platform over iets en bij film maak je een korte fictiefilm en een korte documentaire. Verder is het vooral hopen theorie in je hoofd stampen en veel analytische teksten lezen. Met 'hopen' bedoel ik - zo'n 500/600 bladzijdes per week, soms meer. Als je netjes bij de les wil blijven, dan.

Verder moet je goed bedenken dat er echt te weinig praktijk is om hierna iets praktisch te gaan doen. Dus als je heimelijk allerlei regie-ambities bent dan kun je beter gaan kijken bij de filmacademie. Het kán wel, hoor, maar dan moet je in je vrije tijd heel veel tijd besteden aan zelfstudie. Na het behalen van je diploma kom je eerder aan de bak in de redactie of in het filmfestivalwereldje. (Voor nieuwe media ligt dat iets anders, omdat daar meer vraag naar is.)

En tot slot, ik kan je wel wat typisch studiemateriaal mailen, dan kun je alvast een beetje kijken waar we ons mee bezighouden. Maar dan niet nu want nu moet ik een samenvatting maken.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 10:46
Batave
Batave is offline
Dat studiemateriaal lijkt me wel handig, om een indruk te maken dan(ik stuur wel even een PM met e-mailadres). In welk jaar zit je trouwens?

En ik vroeg me af of er iemand was die TFT doet in Utrecht.
Oud 01-12-2009, 22:09
Verwijderd
Ik ben derdejaars.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 23:21
Vinniebar
Vinniebar is offline
Ik zit ook te denken aan Media&Cultuur, dus zou je mij willen CC'en als je wat studiemateriaal naar de TS stuurt?
(@gmail.com )
Met citaat reageren
Oud 02-12-2009, 11:53
Batave
Batave is offline
Citaat:
Ik zit ook te denken aan Media&Cultuur, dus zou je mij willen CC'en als je wat studiemateriaal naar de TS stuurt?
(@gmail.com )
ik zal het wel even naar je doorsturen als dat nog nodig is.
Oud 02-12-2009, 16:10
Vinniebar
Vinniebar is offline
Dat kan natuurlijk ook; graag!
Met citaat reageren
Oud 08-12-2009, 10:39
Batave
Batave is offline
bump 4 TFT
Oud 22-09-2010, 09:19
apprentice
apprentice is offline
TFT heeft het eerste blok van het eerste semester twee semi theater vakken. Het is gecombineerd met mediageschiedenis en performatieve vertelvormen. Je krijgt daarin onderdelen van film, media en theater. Daarna ben je er vanaf als je voor de film- en tv vakken kiest. (dat staat op het programma voor het tweede semester)

Ik heb een jaar Media en Cultuur gedaan. Ik ben gestopt vanwege een zwaar ongeluk. Nu doe ik TFT (wat simpelweg dichterbij voor mij was)

Verschillen die mij direct opvielen:

Mediavergelijking is een sterk onderdeel binnen TFT. Men hanteert ook een veel grotere sociologische en filosofische insteek dan wat ik destijds bij M&C kreeg. M&C lijkt wat meer op de technische kant gericht? Ik ben er nog niet helemaal uit.

Daarnaast wat praktische zaken :

Veel, veel meer leeswerk dan bij M&C. Even wennen!

Geen meerkeuze tentamens Bij Media en Cultuur was bijna alles meerkeuze m.u.v. Orientatie film 2e traject en New Media. :-)

Daarnaast vind ik Amsterdam maar een drukke en chaotische stad. Hetzelfde voor de UVA.
De UU is rustiger (je hebt les in de binnenstad) en men doet meer om de studenten bij elkaar te brengen (activiteiten via studievereniging) Bij de UVA was ik echt on my own. Wel vind ik dat bij de UVA meer filmfreaks zaten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten