Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2010, 21:22
Lotte^^
Lotte^^ is offline
Ik heb ergens een contract van 16 uur per week, maar ik werk maar 8 uur per week.
Sinds een maand ben ik daar minder gaan werken ivm school, maar het contract staat nogsteeds op 16 uur.
Ik dacht dat ze dan gewoon 8 uur per week zouden uitbetalen, maar nu zie ik op mijn loonstrook dat ze 16 uur hebben uitbetaald. Mijn leidinggevende had toen ik daar begon met werken al gezegd dat zodra ik naar school zou gaan, mijn contract zou worden aangepast.
Dit is blijkbaar niet gebeurt, maar kunnen ze nu dat geld wat er teveel is betaald nog terugeisen? en ben ik dan verplicht om het terug te betalen?

Verder heb ik wel in de voorgaande maanden meer dan 16 uur gewerkt, maar dit werd wel gewoon uitbetaald. Dus ik neem aan dat dit geen uren zijn die ik nog extra had staan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-09-2010, 08:06
Balance
Balance is offline
Als het geen uren zijn die je nog extra had staan, dan kunnen ze van je eisen dat je ergens nog een keer die uren inhaalt die je nu uitbetaald hebt gekregen. Of ze het geld ook kunnen terug vorderen weet ik niet. Het is natuurlijk een alternatief, maar kan wel lastig zijn ivm belasting ed. Reken er in elk geval op dat ze je dat geld niet zomaar laten houden zonder dat je er iets voor hebt gedaan.

Verder is jouw contact ook jouw verantwoordelijkheid. Als je contract niet klopt, ga daar dan altijd achteraan.
Oud 26-09-2010, 10:02
Hawahaai
Hawahaai is offline
Als het contract aangepast wordt, moet je er opnieuw voor tekenen. Dus als je dat niet hebt gedaan: snel achteraan gaan om een nieuw contract te krijgen en even bespreken hoe je de situatie nu kunt oplossen.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2010, 12:48
Lotte^^
Lotte^^ is offline
Bij mijn vorige werkgever hoefde ik ook niet opnieuw te tekenen toen alleen mijn aantal uren werden aangepast. Dus ik denk dat dat niet verplicht is.

Verder sta ik eigenlijk al op het punt om daar ontslag te nemen, omdat het me daar niet bevalt. Dus ik zit er echt niet op te wachten om nog een maand te blijven werken daar, om die uren in te halen. Maar ik zal morgen is bellen naar mijn leidinggevende om te vragen hoe het nu precies zit.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2010, 17:18
Lente
Lente is offline
hou ook rekening met je opzegtermijn hè
Met citaat reageren
Oud 26-09-2010, 18:55
Balance
Balance is offline
Citaat:
Bij mijn vorige werkgever hoefde ik ook niet opnieuw te tekenen toen alleen mijn aantal uren werden aangepast. Dus ik denk dat dat niet verplicht is.

Verder sta ik eigenlijk al op het punt om daar ontslag te nemen, omdat het me daar niet bevalt. Dus ik zit er echt niet op te wachten om nog een maand te blijven werken daar, om die uren in te halen. Maar ik zal morgen is bellen naar mijn leidinggevende om te vragen hoe het nu precies zit.
Naar mijn idee vergis je je een beetje over het nut van een contract. Een contract is niet alleen een middel van de werkgever, maar juist ook een middel van jou. Als jij vandaag een overeenkomst sluit met jouw werkgever over het te werken aantal uren, dan krijg je het contract als bewijs daarvan. Als je volgende maand gezamenlijk besluit dat je uren worden terug geschroefd, dan is er waarschijnlijk nog niks aan de hand. Maar stel dat je werkgever over een half jaar ineens zegt dat jij toch echt 16 uur per week moet werken.. wat heb jij dan om aan te tonen dat jullie een afspraak hebben voor 8 uur per week?
Wees altijd kritisch als het om je contract gaat. Controleer of wat er in staat wel klopt en of je het er mee eens bent. En vindt een werkgever het niet nodig dat je een contractswijziging ontvangt, ga dan zelf op je strepen staan en geef aan dat jij het wel wil.

In het huidige geval moet je trouwens weer oppassen met het tekenen van een nieuw contract. Want aan een contract zit een termijn vast en voor hetzelfde geld teken je voor een nieuw jaar. Je moet dus goed letten op dat de einddatum gelijk blijft.
Maar als je ontslag wil nemen moet je dat zo snel mogelijk aan kondigen i.v.m. opzegtermijn. Dan is een urenwijziging waarschijnlijk ook niet meer nodig. Wie weet kun je de uren compenseren met vakantie-uren en vakantiegeld dat je bij een ontslag uitbetaald krijgt.
Oud 27-09-2010, 07:52
Adore
Adore is offline
Citaat:

Zeker weten is in dit geval altijd plezieriger dan vermoeden.
Dit contract kan feitelijk verschillen van je vorige contract, is dat zo en ben je je daar dan van bewust?
Als dat werk was op basis van een oproep- of nulurencontract, hoef je inderdaad niet te tekenen voor een urenwijziging. Als je een vast aantal uren hebt en je gaat naar een ander aantal werken, is het heel erg fijn dat aangepast te hebben, om misverstanden te voorkomen.

En zoals Lente en Balance ook al zeiden: let op je opzegtermijn.

Laatst gewijzigd op 27-09-2010 om 08:03.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2010, 11:32
EllenP
EllenP is offline
Hallo,

In het kader van mijn thesis ben ik op zoek naar personen die zich in hun opzegtermlijn bevinden.Dit kunnen zowel personen zijn die van job veranderen als personen die hun ontslag hebben gegeven of hun ontslag hebben ontvangen.

Gelieve deze website in te vullen als je je in jouw opzegtermijn bevindt of als je het net achter de rug hebt. Geef deze website aan zoveel mogelijk personen, familie of vrienden door. Het is een kleine moeite maar helpt mij alvast een heel eind verder.

http://www.thesistools.com/vragenlijstopzegtermijn (algemeen wachtwoord: b2g98)

Mocht je nog vragen hebben, aarzel niet om mij te contacteren!

Groeten, Ellen
(EllenR.Peeters@ugent.be)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten