Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-11-2010, 22:02
Boekhoudertje
Hallo, ik heb een vraagje ivm. dubbel boekhouden.

Ik weet niet hoe ik het precies moet uitleggen, maar soms raak ik nogal verward tussen het actief/passief (en dus ook debiet/credit).

In een opgave zal ik bv. het journaal krijgen met verschillende verichtingen, waar dus uiteraard eerst de gedebiteerde rekening wordt vernoemd en vervolgens de gecrediteerde. Soms raak ik dan verward in het feit welke nu actief is en passief.

Een voorbeeld:

Aankopen van handelsgoederen code: 60 D: 1200,00 C:/
Terugvorderbare BTW bij aankopen code:49 D: 252,00 C: /

aan Leveranciers code: 44 D: / C 1452,00

Naar mijn gevoel zou ik afgaan op de code nummers, dus 4 van vorderingen en schulden op ten hoogste 1 jaar, maar dit brengt mij eigenlijk helemaal niets bij over het A of P gebeuren. Iemand die dit kan verduidelijken?

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-11-2010, 23:52
Stff
Stff is offline
Allereerst moet je het verschil tussen bezittingen en schulden enerzijds (de balans) en opbrengsten en kosten anderzijds (de resultatenrekening) inzien. De codes die in het voorbeeld staan zijn niet erg nuttig, je moet voor je zelf simpel beginnen met de vraag, ga ik geld ontvangen of meot ik betalen.

Waar je fout gaat, activa/passiva is niet hetzelfde als debit/credit. Activa en passiva zijn je bezittingen en schulden, debit en credit geven alleen wijzigingen in de bezittingen en schulden (en de opbrengsten en kosten).

In het voorbeeld koop/ontvang je goederen en zal je de leverancier moeten betalen. Gevolg hiervan is dat je bezittingen en schulden toenemen. Een toename van de activa zie je door een debitering in de activa (voorraad handelsgoederen) en een toename van de schulden in de creditering van de schulden post (aan Crediteuren).

Ga je nu de leverancier werkelijk betalen dan draait de debit/credit om, de boeking wordt:
Crediteuren 1452 (debit)
aan Bank 1452 (credit)
De schulden (passiva) worden lager en daar staat tegenover dat je banksaldo ook omlaag gaat (activa)
Oud 21-11-2010, 09:26
Boekhoudertje
Ok, met die uitleg begrijp ik het al een heel pak meer

Het probleem is gewoon dat ik mijn verschillende posten wel zou weten, maar gewoon zou twijfelen wat er nu gedebiteerd en gecrediteerd moet worden. Soms zou ik de omgekeerde mogelijkheid ook eens bedenken en die lijkt dan even logisch..

Ik denk dat ik ook verward ben door iets dat in het boek stond:

Debiteren ||||||| Crediteren

Act. stijgt ||||||||||| Act. daalt
Pas. daalt ||||||||| Pass. stijgt
O. daalt ||||||||||||O. stijgt
K. stijgt ||||||||||||||K. daalt
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 11:15
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Als op een balans iets op de activa (debet) zijde toeneemt, debiteer je het.
Als iets op de passiva (credit) zijde van een balans toeneemt, crediteer je het.

Activa zijn je bezittingen.
Passiva zijn je eigen vermogen en schulden.

Als je dat feitelijk weet, kun je een heeel eind redeneren. Moet je wel weten waar je iets op een balans neer zou zetten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten