Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-10-2010, 13:50
gamebro
gamebro is offline
hoi, ik werk nu part-time in een electronica bedrijf en wil er ecther mee stoppen. Heb tot nu toe alleen via uitzendbureaus gewerkt, dus stoppen was meestal een telefoontje en klaar.

Ik heb ditmaal echter een contract van 't bedrijf en weet dus niet precies hoe ik het beste dit aan kan pakken. Grootste probleem is dat mijn dienst regeling niet samen valt met die van mijn afdelingsleider, dus persoonlijk ff overleggen met hem gaat moeilijk...

Kan ik gewoon een aangetekend brief inleveren bij personeelszaken?

ff Andere vraagje ook, in mijn contract staat:
"De overeenkomst kan steeds tussentijds worden opgezegd per aangetkende brief met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn en wel zodanig dat de einddatum van het dienstverband samenvalt met het einde van de maand."

dat ik tot het einde van de maand moet werken begrijp ik, maar wat betekent nou dat "inachtneming van de wettelijke opzegtermijn"?

alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-10-2010, 14:47
Verwijderd
De wettelijke opzegtermijn is (indien niet anders overeengekomen) 1 maand. Dat betekent dus dat je 1 maand opzegtermijn hebt en dan die maand dus ook nog moet afmaken. Dus je moet blijven tot 30 november.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2010, 14:54
Verwijderd
Het beste kun je een brief schrijven aan degene met wie je het contract hebt afgesloten. Of inderdaad, zoals je zelf al dacht, en afleveren bij Personeelszaken, dat is ook prima. Je hebt waarschijnlijk een standaard contract, dus dan is de opzegtermijn inderdaad een maand, dus je moet je brief voor 31 oktober inleveren.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2010, 20:52
gamebro
gamebro is offline
Citaat:
Het beste kun je een brief schrijven aan degene met wie je het contract hebt afgesloten. Of inderdaad, zoals je zelf al dacht, en afleveren bij Personeelszaken, dat is ook prima. Je hebt waarschijnlijk een standaard contract, dus dan is de opzegtermijn inderdaad een maand, dus je moet je brief voor 31 oktober inleveren.
hmmm ok, tot eind november is ook geen probleem..vindt het zelf opzich niet zo netjes dat ik niet eerst met mijn afdelings leider overlegt..maar als ik hem nooit zie kan ik er ook niks aandoen..hopelijk wordt hij niet pissed

een ander vraagje, ik zit nu met een 7-16 uur contract. En reden dat ik wil stoppen is dat mijn nieuwe school rooster nog al vervelend is, elke dag is van 12-18 uur, en daar buiten om 16 uur werken gaat dus best moeilijk...Dus mijn vraag is..kan ik eisen om minder uren te werken?
Met citaat reageren
Oud 08-10-2010, 22:52
Verwijderd
Ik denk dat je het in jouw geval alleen kan overleggen. Je kan het in ieder geval niet eissen, tenzij dat in je contract vermeld staat. Wat denk ik niet het geval is.
Je bent een overeenkomst aangegaan, en je kan je er niet langer aan houden, klaar.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2010, 00:36
Balance
Balance is offline
Citaat:
hmmm ok, tot eind november is ook geen probleem..vindt het zelf opzich niet zo netjes dat ik niet eerst met mijn afdelings leider overlegt..maar als ik hem nooit zie kan ik er ook niks aandoen..hopelijk wordt hij niet pissed

een ander vraagje, ik zit nu met een 7-16 uur contract. En reden dat ik wil stoppen is dat mijn nieuwe school rooster nog al vervelend is, elke dag is van 12-18 uur, en daar buiten om 16 uur werken gaat dus best moeilijk...Dus mijn vraag is..kan ik eisen om minder uren te werken?
Je hebt een 7 tot 16 uur contract. Dat betekent dat je ook aan je contract voldoet als je 7 uur werkt, i.p.v. 16. Maar uit je verhaal leid ik af dat het momenteel gebruikelijk is dat je 16 uur werkt. In dat geval moet je toch wel even in overleg gaan over wat er nu mogelijk is.

Waarom bel je je afdelingshoofd niet gewoon op en vraag je om een afspraak? Misschien kan hij een keer komen als jij aan het werk bent of kan jij een keer extra naar je werk voor dat uurtje gesprek? Het is echt veel fatsoenlijker om eerst met hem in overleg te gaan over de mogelijkheden. En als je samen niet tot een situatie komt waarin je allebei tevreden bent, kun je altijd nog je ontslag bij hem/haar aankondigen.
Oud 11-10-2010, 08:20
Adore
Adore is offline
Ga inderdaad een gesprek aan met je manager. Het is wel zo prettig dat diegene weet wat er speelt, voordat er ineens een opzegging ligt zonder dat hij daar vanaf wist. Misschien is er een oplossing die veel meer voor de hand ligt!

Het aantal uur dat je moet werken is vastgelegd in je contract. Goed begrepen is dat dus 7-16 uur. Als je wel voor minder uur kunt werken, kun je overleggen of je contract daarop aangepast kan worden. Ga nooit minder werken terwijl je contracturen hoger liggen, dat kan voor problemen zorgen. Andersom is meestal niet zo'n punt.

Als je toch zeker bent van je besluit en ontslag wil nemen, kun je inderdaad een aangetekende brief sturen naar personeelszaken. Die moet je daar niet inleveren (want dan is het geen geldige vorm van aangetekend), maar via de post opsturen. Even naar het postkantoor of een TNT-service bij jou in de buurt stappen met die brief en deze aangetekend laten verzenden. Kost je €7,- en je krijgt een bewijsje mee.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten