Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ze gaan er in de psychologie/psychiatrie vanuit dat borderline gevormd wordt door zowel een mate van aanleg als door externe factoren. Die externe factoren zijn bijvoorbeeld dingen als seksueel misbruik, huiselijk geweld, onstabiele gezinssituatie etc. Maar niet iedereen die dergelijke dingen heeft meegemaakt krijgt automatisch ook borderline, dus wordt er vanuit gegaan dat een bepaalde mate van aanleg ook bepalend is voor het ontwikkelen van een borderline persoonlijkheidsstoornis. Vroeger was de diagnose borderline inderdaad een soort vergaarbak van allerlei klachten die nergens ofwel overal bij pasten en werd de term borderline in het leven geroepen als een grensgeval tussen een psychotische en een neurotische persoonlijkheid. Tegenwoordig is de diagnose veel meer ingekaderd en zijn de kenmerken veel duidelijker. Ik denk daarom ook niet dat alle persoonlijkheidsstoornissen op elkaar lijken, maar meer, wat Friday ook zegt, dat de moeilijkheid vooral is dat borderline vaak gepaard gaat met meerdere randverschijnselen die soms een stoornis op zich zijn. Denk hierbij inderdaad aan depressieve stoornissen, psychoses, eetstoornissen, obsessief compulsieve stoornissen en ADHD. |
![]() |
||
Citaat:
"Ze" zijn overigens allemaal zeer verschillend van elkaar en geen enkele "borderliner" is dus hetzelfde; ieder individu heeft weer baat bij een andere vorm van therapie. Ik vraag me eigenlijk wel af hoe het zit met de vooroordelen wat betreft "borderliners". Lange tijd is er een groot taboe rond de stoornis geweest! |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Verder haat ik de termen "normaal", "abnormaal", "raar". Deze zijn niet te definiëren en ook helemaal niet relevant! Dat gezegd hebbende: hoe kom je tot het vermoeden dat je zus borderline heeft? |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1821410
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
Thanks, maar op het moment niet zo. Ik heb al een paar maanden geen contact meer met mijn zus gehad, mijn ouders ook nauwelijks nog, want daar reageert ze niet op. Ik wil het voornamelijk eerst even laten rusten en me weer op mijn eigen leven concentreren.
||
Citaat:
![]()
|
Mijn schoonmoeder heeft o.a borderline. Ik heb bijna 2 jaar met haar in huis gewoond en het was afschuwelijk. Als het goed ging ging het goed, maar de momenten waarop het goed ging werden steeds minder. Ze vertrouwt hulpverleners niet en heeft talloze zelfmoordpogingen achter de rug. Mijn vriend en ik hebben nu al anderhalf jaar geen contact meer met haar. Dat vinden we allebei heel erg, maar het is het beste wat we kunnen doen. Als we contact met haar opnemen zal ze ons weer meetrekken naar beneden en ons het leven weer zuur maken
![]() En het rotte is dat ze nog wel zo'n lief vrouwtje is. Maar het lijkt alsof dat lieve vrouwtje allang is overleden en alleen de nare ziektes nog overeind staan. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Geestelijke gezondheidszorg voor jongeren gaat uit de zorgverzekering PetitieJeugd | 39 | 31-10-2013 13:01 | |
Psychologie |
Borderline gedichten?! Duifje | 13 | 18-03-2004 17:12 |