Advertentie | |
|
![]() |
|
Je kunt via de hypotheekrenteaftrek geld terugkrijgen (bij je belastingaangifte, dan krijg je het eens per jaar, of via de voorlopige teruggave, dan krijg je iedere maand een bedrag). Dit is het verschil tussen bruto en netto maandlasten.
Een hypotheek wordt berekend op basis van je bruto inkomen, dus met een netto inkomen is het lastig te rekenen. Mijn ervaring is dat de online berekeningen wel enigszins in de buurt komen van wat de banken uiteindelijk zeggen op basis van je persoonlijke situatie. Gas, water en licht verschilt natuurlijk per woning, omdat het afhangt van de grootte, de ligging (bijv. hoekhuis of rijtjeshuis), isolatie, enz. Wij zijn voor twee personen, in een 3 kamer appartement, grofweg 60 euro per maand kwijt aan gas/licht (geen cv op gas) en 70 euro per kwartaal aan water. Kosten koper zijn de kosten die je betaalt bij de aankoop van een woning. |
![]() |
|
Om een huis te kopen moet je een behoorlijk inkomen hebben. Je kijkt dan naar het bruto jaarinkomen, dat is inclusief vakantiegeld, eindejaarstoeslag, etc. Ik raad je aan het niet uit te rekenen middels het maandsalaris, maar door gewoon de jaaropgaves er eens bij te pakken, of je laatste belastingaangifte.
Het is overigens van belang dat je vriend een contract voor onbepaalde tijd heeft (of uitzicht hierop), anders zullen banken niet staan te springen voor het verlenen van een hypotheek. Om een beeld te krijgen van hoeveel je aan hypotheek zou kunnen krijgen, is deze site wel handig. Bij het kopen van een huis komen altijd nog veel extra kosten, zoals belasting, notaris, etc. Wanneer je een bestaand huis koopt, zijn die kosten vrijwel altijd voor de koper (vandaar de naam 'kosten koper'). Als je ergens een huis te koop ziet staan voor 100.000 euro, moet je ongeveer een hypotheek van 112.000 hebben wil je dat kunnen bekostigen (heel precies is dat niet, de k.k. is meestal 10 tot 15% geloof ik). Kijk daarom op die site naar het onderste bedrag, namelijk voor welk bedrag je naar een huis zou kunnen zoeken.
|
Als je deze invult, komt in het oranje vak te staan wat je maximale hypotheek is (dus hoeveel je inclusief kosten koper uit kunt geven) en voor welk bedrag je dan een huis kunt kopen (dus hoeveel je biedt/betaalt voor een woning, daar zitten de k.k. nog niet bij gerekend).
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Misschien even verduidelijken aan TS:
Citaat:
Zoals Balance al zei, kunnen de servicekosten per gebouw verschillen. Het maakt bijvoorbeeld uit of ieder appartement zijn eigen cv heeft of dat je gezamenlijk blokverwarming hebt (zoals ik, daarom verbruik ik bijna geen gas maar betaal ik in de servicekosten wel ruim EUR 50,- per maand aan verwarmingskosten). |
![]() |
|
![]() |
Hm, wij betaalden voor ons vorige huisje - koopprijs 82.500 - 400 euro hypotheek en daarnaast nog 100,- servicekosten. (De servicekosten waren wel incl. verwarming.)
Dat was in een grote flat waar de servicekosten naar oppervlak gingen. Wij hadden maar 27m2, maar er waren appartementen die 4x zo groot waren en dus nog veel meer s.kosten betaalden. Nu hebben we een 6-voudige VvE en betalen we 80,- per maand. Daarmee wordt alleen gespaard voor noodzakelijk onderhoud (en de verzekeringen); groot onderhoud dat niet noodzakelijk is (nieuwe balkons of zo), moet iedereen zelf bijlappen. Kortom, ik vind die hypotheek die je hebt berekend al opmerkelijk laag, maar die VvE zou ik niet zo maar vertrouwen. Wat zijn de servicekosten dan zoals ze op Funda staan? Wij kwamen in onze zoektocht zelfs een VvE tegen met achterstallig onderhoud aan het pand, maar een negatief banksaldo. Zo'n huis wil je dus echt niet kopen ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik vind 265 erg laag voor een hypotheek van bijna een ton, maar het zal wellicht kunnen. Laat je hoe dan ook door een onafhankelijk adviseur informeren, want van zo'n site kun je natuurlijk verwachten dat ze je naar een gesprek willen lokken met het mooiste aanbod. Of het in de praktijk en in het geval van je vriend ook het beste is, is nog maar de vraag. Wat voor een soort hypotheek zou het zijn? (Beleggings-, aflossingsvrij-, annuïteiten...?)
65,- euro servicekosten is zoals gezegd laag, dus vraag heel goed wat er allemaal bij in zit en wat niet. En hoe groot is de VvE? Vraag ook naar de reserves zoals die er nu zijn. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Ontstaat er een politiek gat? knijtert! | 99 | 10-04-2009 12:01 | |
Werk, Geld & Recht |
Woningnood !!! Bubbeldoosje | 66 | 29-01-2008 13:58 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Vrije huren voorlopig van de baan Melpomene | 107 | 16-12-2006 01:13 | |