Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2010, 15:39
gertjetop
gertjetop is offline
Ik moet voor Nederlands een aantal boeken lezen, en vroeg me af of iemand een handige site weet of zelf aanbevelingen heeft.

Van de Middeleeuwen moet ik 1 boek lezen.
Renaissance en Barok 1 boek
18e eeuw 1 boek
1800-1880 (Romantiek) 1 boek
1880-1940 2 boeken
Vanaf 1940 (Moderne literatuur) 7 boeken
Gedichtenbundel na 1880 1 boek
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2010, 16:33
the_Reader
the_Reader is offline
voor de middeleeuwen:
wij hebben klassikaal Reynaert de vos gelezen, vond ik een leuk verhaal, we lazen ook gewoon een hertaling in modern nederlands en dan af en toe zo'n stukje oud-nederlands. Er is trouwens zo'n reeks van gele boekjes, de Tekst in Context-reeks zie ik, waar de hertaling en achtergrondinformatie allemaal heel goed in staat. Die heb je voor alle bekende middeleeuwse boeken

voor 1800-1880 zou je natuurlijk Max Havelaar kunnen lezen, dat is het enige boek uit die tijd dat ik ken.

Moderne literatuur:
boeken van harry Mulisch vond ik erg mooi, vooral de aanslag, WF Hermans, maar ook Herman Koch; een stuk moderner en erg humoristisch. En nog veel meer mooie boeken, daar was laatst geloof ik ook een heel topic over.

Maar doen jullie dit niet enigszins klassikaal? Moeten jullie echt a'lles op eigen houtje doen?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2010, 17:22
Verwijderd
Je zou inderdaad Max Havelaar kunnen lezen, maar je zou ook Camera Obscura (1839) kunnen lezen. Persoonlijk vond ik het veel leuker dan Max Havelaar. Eigenlijk is het een verhalen bundel met als een soort leidraad familie een beetje.
Voor middeleeuwen heb ik zelf Elckerlijc gelezen, en verhaal over de moraliteit en dergelijke. Is op zich wel wat pittiger dan van den vos Reynaerde inderdaad , maar ja, ik ben niet een volger.
@ the_Reader, wij moesten alles alleen doen. En dat is toch ook niet zo'n probleem??
Met citaat reageren
Oud 10-11-2010, 17:42
G-spot unit
G-spot unit is offline
ik heb een vraagje
ik doe momenteel havo 4 en ik vind het ontzettend moeilijk (ik heb al paar onveldoendes)
ik zat er al over natedenken om naar het mbo te gaan maar dan vraag ik me af heb ik dan mijn mbo diploma zo ja welke niveau of moet ik eerst 4 jaar mbo doen. en als ik 4 jaar mbo moet doen mag ik dan ook een opleiding ernaast doen

ik zou het waarderen als iemand hierop snel antwoord gaf.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2010, 19:19
Verwijderd
Je moet hiervoor even een nieuw topic openen denk ik . Dit gaat over leesboeken, voor je leeslijst, dus alleen mensen die dat gaan beantwoorden komen op dit topic!
Met citaat reageren
Oud 10-11-2010, 20:41
the_Reader
the_Reader is offline
Citaat:
@ the_Reader, wij moesten alles alleen doen. En dat is toch ook niet zo'n probleem??
Natuurlijk is dat geen probleem, maar het maakt het natuurlijk wel even iets leuker als je iets klassikaal leest, met filmfragmenten erbij bijvoorbeeld, extra uitleg van de docent etc.
Zeker de middeleeuwen en de renaissance lijkt me toch een stuk saaier voor de meesten om thuis zelf te moeten doorspitten..
Met citaat reageren
Oud 10-11-2010, 23:35
*oma*
*oma* is offline
Gedichtenbundel: Snikken en grimlachjes van Piet Paaltjens (oh, iets te vroeg zie ik nu, maar wel heel leuk)
En de kleine Johannes vond ik ook best leuk (1887). Misschien kun je voor de romantiek een verhaal van Hans Christiaan Andersen lezen.
Verder heb ik zelf allemaal standaard boeken gelezen: het verrotte leven van Floortje Bloem, Turks fruit en verder weet ik het eigenlijk niet meer. Ik vond Reve toen trouwens ook erg leuk.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Oud 11-11-2010, 17:33
Verwijderd
Citaat:
Natuurlijk is dat geen probleem, maar het maakt het natuurlijk wel even iets leuker als je iets klassikaal leest, met filmfragmenten erbij bijvoorbeeld, extra uitleg van de docent etc.
Zeker de middeleeuwen en de renaissance lijkt me toch een stuk saaier voor de meesten om thuis zelf te moeten doorspitten..
Ik irriteer me dood aan klassikaal lezen. Maar dat vonden de meeste van mijn klasgenoten. Dus ik weet niet welk niveau je hebt gedaan, maar de meeste mensen uit mijn klas deden het liever zelf, op hun eigen tempo. , ik weet niet of dat gewoon aan de mensen ligt, of misschien aan het niveau xD.

OT: Het verrotte leven van Floortje Bloem is ook echt wel een aanrader.
Kwa gedichtenbundel overigens is het vooral raadzaam om gewoon de mediatheek in te gaan, en een willekeurige gedichtenbundel uit te kiezen. Of vraag je docent even om raad . Wat hij goede gedichtenbundels vindt.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2010, 17:57
gertjetop
gertjetop is offline
Gelukkig heb ik geen last van klassikaal lezen, aangezien ik mijn deelcertificaat Nederlands ga proberen te halen via staatsexamen. Moet alleen wel superveel lezen. Gelukkig heb ik geen hekel aan lezen

Bedankt voor de tips . Iemand nog wat leuke boeken van na 1940 (moderne literatuur)?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2010, 12:46
the_Reader
the_Reader is offline
@ Interglot
Ik bedoelde ook niet zozeer dat je tegelijk aan het lezen bent in de klas, maar dat je dat als huiswerk thuis doet
En dan in de klas dingen bespreekt, stukjes film kijkt, dat soort dingen. Dat je er met z'n allen actief mee bezig bent. Vooral met een boek als Max Havelaar of Reynaert vonden de meesten dat toch wel iets leuker

OT: De tweeling van de Tessa de Loo, Joe speedboot was bij ons heel populair, gerard reve en jan wolkers werden bij ons ook wel gelezen volgens mij
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten