Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-10-2010, 17:52
Verwijderd
Hallo allemaal ,

Ik ben sinds 18 oktober werkloos, maar ik wist al vanaf ongeveer half september dat ik dat zou worden. Ik ben al die tijd al op zoek naar andere baantjes, maar ik kan gewoonweg niets vinden wat ik kán doen, of ik word afgewezen.
Mijn ouders dachten dat het een goed idee zou zijn als ik me zou inschrijven bij het CWI , maar dat blijkt dus al niet meer te bestaan, en is overgegaan naar UWV Werkbedrijf.

Nou vroeg ik me af of iemand er ervaring mee heeft? Is het nodig dat ik me daar ook echt inschrijf, want ik heb een beetje op die site gekeken, en zij zeggen dat het niet altijd nodig is om je in te schrijven. Alleen als je de hulp van zo'n werk coach wil , maar ik weet niet precies wat zo iemand doet, en aangezien het voor mij ook wel eventjes reizen is naar het dichtsbijzijnde centrum, leek het me fijn als ik daar eerst wat meer info over heb.
En zijn er mensen die wat meer algemene informatie hebben? Want hun site is er niet echt duidelijk over...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-10-2010, 08:00
Adore
Adore is offline
CWI is onderdeel geworden van UWV Werkbedrijf, inderdaad. Maar dat is niet zo erg - feitelijk verandert de overheid regelmatig de naam van deze instantie zodat er zelfs nog mensen zijn die het GAK noemen. Overigens, hoe je het ook wilt noemen, de service blijft altijd even beroerd.

Wat wil je eigenlijk? Wil je dat het UWV je begeleidt bij het vinden van een baan, of wil je een uitkering aanvragen? In dat laatste geval is het met de beperkte informatie lastig voor je te zeggen of je recht hebt op een WW-uitkering. Kunnen ze daar overigens voor je berekenen (maar je zult het te horen krijgen dat je niet eerder bent geweest sinds je werkloosheid).

Je hoeft je inderdaad niet in te schrijven als je niet tot de werkloze beroepsbevolking behoort, of geen uitkering wil ontvangen (dit komt ongeveer op hetzelfde neer). Je bent niet werkloos als je nog studeert. Ook als je geen uitkering wil is inschrijven niet nodig, want dan behoor je ook niet tot de officiële werkloze beroepsbevolking. Dan wordt aangenomen dat je je zelf wel kunt redden.

Als je begeleiding wil hebben naar een baan:
Een werkcoach kan je helpen zoeken naar een baan. Je kunt trainingen krijgen (sollicitatietraining, enz.) of een beroepskeuzetest. Samen kun je ook kijken naar vacatures. Dit wordt bepaald aan de hand van hoe zelfstandig je bent in het zelf vinden van een baan. Waarschijnlijk sta je nog dichtbij de arbeidsmarkt. Meestal wordt dit bepaald aan de hand van een gesprek.
Als je geen uitkering aanvraagt, is dit vrijblijvend en word je niet verplicht om een passende baan te accepteren.
Als je niet meteen naar het UWV wil reizen (ik zou het wel doen als je gemotiveerd een baan wil zoeken), dan kun je de afdeling ook bellen natuurlijk (en een afspraak maken).
Met citaat reageren
Oud 25-10-2010, 10:26
Verwijderd
Een uitkering aanvragen wil ik eigenlijk niet. Volgens mij krijg ik sowieso heel weinig, en ik heb het niet persé nodig. En het is toch zo dat als je wél een uitkering hebt omdat je werkloos bent je ook echt veel moet solliciteren enzo?

Verder: het leek mijn ouders handig om me daar te melden, omdat ik dus niet studeer, en mijn contract bij mijn vorige werkgever niet werd verlengd.

Waar het dus op neer komt, is dat ik een tussenjaar heb, maar zonder baan en/of andere plannen. Dus een beroepskeuze test bijvoorbeeld is dan niet echt nodig, want ik weet best wat ik wil doen. En dat kan nu niet, want daar heb je een opleiding voor nodig. Dus ik weet ook gewoon niet in hoeverre die mensen mij kunnen helpen, want ik heb geen opleiding, geen studie, en ik solliciteer al op alles wat los en vast zit waar je geen opleiding voor nodig hebt, én ik sta ingeschreven bij een uitzendbureau.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2010, 10:41
Adore
Adore is offline
Citaat:
Een uitkering aanvragen wil ik eigenlijk niet. Volgens mij krijg ik sowieso heel weinig, en ik heb het niet persé nodig. En het is toch zo dat als je wél een uitkering hebt omdat je werkloos bent je ook echt veel moet solliciteren enzo?

Verder: het leek mijn ouders handig om me daar te melden, omdat ik dus niet studeer, en mijn contract bij mijn vorige werkgever niet werd verlengd.

Waar het dus op neer komt, is dat ik een tussenjaar heb, maar zonder baan en/of andere plannen. Dus een beroepskeuze test bijvoorbeeld is dan niet echt nodig, want ik weet best wat ik wil doen. En dat kan nu niet, want daar heb je een opleiding voor nodig. Dus ik weet ook gewoon niet in hoeverre die mensen mij kunnen helpen, want ik heb geen opleiding, geen studie, en ik solliciteer al op alles wat los en vast zit waar je geen opleiding voor nodig hebt, én ik sta ingeschreven bij een uitzendbureau.
Klopt, als je een uitkering aanvraagt en je wordt gewoon gezond en in staat geacht te werken, dan moet je solliciteren op alles was los en vast zit. Het eerste dat zich aandient als baan, moet je meestal accepteren. Dat je bijvoorbeeld net VWO hebt afgerond en toch dopjes moet gaan draaien in een fabriek, maakt het UWV niet uit.
Ik denk niet dat je een uitgebreid arbeidsverleden hebt (dat komt voornamelijk door je jonge leeftijd dan), waardoor je geen recht hebt op WW, of maar heel beperkt (3 maanden maximaal).

Je kunt je altijd aanmelden bij het UWV om de kans maar te grijpen. Je kunt ook werk.nl in de gaten houden als je een werkcoach niet nodig meent te hebben. Het is vrijblijvend, dat wel!
Misschien kun je voor jezelf nagaan waarom je sollicitaties niet lukken, en dat bespreken?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2010, 11:06
Verwijderd
Kon ik maar dopjes draaien in een fabriek xD. Maar zelfs dat lukt nog niet hier .
Met citaat reageren
Oud 25-10-2010, 11:09
Adore
Adore is offline
Ah! Ik ga altijd uit van de bruisende Randstad waar vaak wel wat te vinden is, maar dat gaat niet altijd op natuurlijk. Je mag mijn bijbaan wel hebben?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2010, 11:41
Verwijderd
Graag, als het toevallig in de buurt van het O Zo Bruisende Leeuwarden ligt. .
Met citaat reageren
Oud 25-10-2010, 12:20
Adore
Adore is offline
Eeh, onder Rotterdam?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten