Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-11-2010, 08:36
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
San Francisco heeft een wet aangenomen die het uitdelen van speelgoed bij ongezond eten verbiedt. Door de nieuwe wetgeving wordt ook de Happy Meal van McDonald’s verboden.
Het hele artikel op Nu.nl

In de strijd tegen ongezonde voedingspatronen en overgewicht mogen restaurants in San Fransisco vanaf 1 december niet meer zo maar kinderen lokken met speeltjes. Alleen bij "gezond" eten mag nog een speeltje zitten.

Denken jullie dat dit zal helpen; dat kinderen hierdoor minder snel ongezond gaan eten? En vinden jullie het een goed plan als dit ook bij ons ingevoerd zou worden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2010, 09:13
Verwijderd
Het idee is best aardig.
Maar of het zal helpen, weet ik niet. Bovendien: als mensen ongezond willen eten, doen ze het toch wel, met of zonder lokkertje
Met citaat reageren
Oud 04-11-2010, 09:18
Joostje
Joostje is offline
Wat mensen al dan niet willen wordt nogal beinvloed door de omgeving; een hoop mensen willen een gezonder leven voor zichzelf en hun kinderen maar zijn toch makkelijk over te halen als hun kinderen gaan zeuren om een speeltje. Goed initiatief dus (overigens ben ik ook voor het schrappen van speeltjes bij gezonde maaltijden, maar dat is een andere discussie)!
Oud 04-11-2010, 09:22
Uice
Uice is offline
Citaat:
Het idee is best aardig.
Maar of het zal helpen, weet ik niet. Bovendien: als mensen ongezond willen eten, doen ze het toch wel, met of zonder lokkertje
Het gaat hier dan ook niet om mensen, maar om kinderen. Dat zijn gemakkelijk beïnvloedbare beestjes, die meestal succesvol gekneed worden tot onnadenkende consumeermachines. Daarom ben ik sowieso tegen reclame gericht op kinderen; zo'n mens-in-wording kan gewoon nog geen verantwoordelijke beslissing maken.
Oud 04-11-2010, 09:27
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Het gaat hier dan ook niet om mensen, maar om kinderen. Dat zijn gemakkelijk beïnvloedbare beestjes, die meestal succesvol gekneed worden tot onnadenkende consumeermachines. Daarom ben ik sowieso tegen reclame gericht op kinderen; zo'n mens-in-wording kan gewoon nog geen verantwoordelijke beslissing maken.
Hehe, net of volwassenen wel compleet rationele actoren zijn
Oud 04-11-2010, 09:28
Verwijderd
Citaat:
dat is een goed punt. Maar willen kinderen sowieso niet naar de macdrek omdat het 'lekker' is?
Is het speeltje niet uberhaupt maar een extraatje bovenop die overheerlijk slappe zoute frieten, en die ranzige luchtburgers?
Met citaat reageren
Oud 04-11-2010, 09:37
Uice
Uice is offline
Citaat:
Hehe, net of volwassenen wel compleet rationele actoren zijn
Ja, nog liever zie ik een geheel verbod op reclame, maar van volwassenen mag je wel verwachten dat ze zelf een beslissing kunnen maken over hun consumptiegedrag. Als ze dan domme beslissingen maken is dat gewoon hun eigen schuld.

Citaat:
dat is een goed punt. Maar willen kinderen sowieso niet naar de macdrek omdat het 'lekker' is?
Is het speeltje niet uberhaupt maar een extraatje bovenop die overheerlijk slappe zoute frieten, en die ranzige luchtburgers?
Ze zouden die speeltjes niet maken als het geen belangrijke factor was, lijkt me.
Oud 04-11-2010, 09:56
Verwijderd
ja, naja, wat mij betreft heffen ze de hele mc donalds op, want het eten is er gewoon niet lekker.
Betere voorlichting bij ouders over gezond eten, en wellicht basale kookcursussen zouden beter zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2010, 12:29
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Ja, nog liever zie ik een geheel verbod op reclame, maar van volwassenen mag je wel verwachten dat ze zelf een beslissing kunnen maken over hun consumptiegedrag. Als ze dan domme beslissingen maken is dat gewoon hun eigen schuld.
Waarom mag je dat van volwassenen wel verwachten?
Oud 04-11-2010, 12:32
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Als ze belangrijke beslissingen over hypotheken zorgvuldig kunnen nemen, kunnen ze zo'n cadeautje ook wel aan.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2010, 12:43
Uice
Uice is offline
Citaat:
Tja, waarom mag je van volwassenen verwachten dat ze zelf hun belasting kunnen doen? Op een gegeven moment geef je iemand gewoon die verantwoordelijkheid.

Bovendien, communicatie tussen volwassenen is gelijkwaardiger dan communicatie tussen kinderen en volwassenen. Een volwassene die door een andere volwassene gemanipuleerd wordt, kun je dat meer kwalijk nemen dan een kind waarmee dat gebeurt.
Oud 04-11-2010, 13:10
Pluis
Pluis is offline
Ik denk eerder dat Mc Donalds nu iets gaat verzinnen om die happy meal weer onder 'gezond voedsel" te laten vallen door er wat extra zout uit te laten enzo, waardoor het speeltje er weer gewoon bij mag.
Oud 04-11-2010, 13:28
Verwijderd
Dit lijkt me gewoon een verantwoordelijkheid van de ouders, niet van de overheid. Wel is het goed als ouders goed ingelicht worden over de risico's voor hun kinderen, en misleiding in reclames aangepakt wordt, want je mag nu nog veel te veel liegen en bedriegen in reclames.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2010, 13:59
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Dit vind ik een super goed plan eigenlijk. Zo'n speeltje is alleen domme reclame voor dat ongezonde eten. Als je dat verbiedt verminder je de consumptie van happy meals door kinderen ook. Dat is omdat de reclame van zo'n happymeal dan ook gaat om die speeltjes die erbij zitten. Als dit niet zou helpen zouden ze er ook geen reclame voor maken.

Maar als je deze vorm van reclame juist gaat invoeren bij gezond eten stimuleer je dat juist. Het is raar om te zeggen dat het de verantwoordelijkheid is van de ouders want sommige ouders die altijd met hun kinderen naar de MC gaan hebben het verstand van een banaan dus is het beter om de kinderen te beïnvloeden zodat ze zeuren om dat gezonde eten. Deze ouders waar ik het over heb geven ook relatief snel toe aan hun zeurende kinderen dus is het alleen maar beter.
Oud 04-11-2010, 14:00
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Ik denk eerder dat Mc Donalds nu iets gaat verzinnen om die happy meal weer onder 'gezond voedsel" te laten vallen door er wat extra zout uit te laten enzo, waardoor het speeltje er weer gewoon bij mag.
Dan is het in ieder geval wel een verbetering.
Oud 04-11-2010, 14:01
Pluis
Pluis is offline
Heeft degene die deze wet verzonnen heeft eigenlijk ook richtlijnen gemaakt van wat er onder gezond voedsel valt en wat niet? Want steeds meer ongezonde dingen zoals frituurvet krijgen ook ineens zo'n "bewuste keuze" logo, terwijl het helemaal niet gezond is. Zo kan het voor een happy meal ook gaan.
Oud 04-11-2010, 14:11
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Bovendien, communicatie tussen volwassenen is gelijkwaardiger dan communicatie tussen kinderen en volwassenen.
Een volwassene die wordt gemanipuleerd door een multinational die honderden, zoniet duizenden mensen heeft zitten op marketing, dat is weinig gelijkwaardig
Oud 04-11-2010, 14:15
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Een volwassene die wordt gemanipuleerd door een multinational die honderden, zoniet duizenden mensen heeft zitten op marketing, dat is weinig gelijkwaardig
Het is nou niet alsof kijken naar een reclamespot ervoor zorgt dat je vrije wil en gezond verstand spontaan uitgeschakeld worden.

Ik denk dat andere factoren een grotere rol spelen. Bijvoorbeeld dat junkfood relatief goedkoop is vergeleken met gezond voedsel, en dat in Amerika ook afstanden soms zo groot zijn dat er geen supermarkt voorhanden is. De keus om dan naar de hamburgertent op de hoek te gaan is dan snel gemaakt.

Daarom denk ik ook niet dat deze maatregel veel effect zal hebben.
Oud 04-11-2010, 15:19
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Het is nou niet alsof kijken naar een reclamespot ervoor zorgt dat je vrije wil en gezond verstand spontaan uitgeschakeld worden.
Uh, wat denk je dat het doel is van reclame?
Oud 05-11-2010, 15:20
Verwijderd
Citaat:
Heeft degene die deze wet verzonnen heeft eigenlijk ook richtlijnen gemaakt van wat er onder gezond voedsel valt en wat niet? Want steeds meer ongezonde dingen zoals frituurvet krijgen ook ineens zo'n "bewuste keuze" logo, terwijl het helemaal niet gezond is. Zo kan het voor een happy meal ook gaan.
Het bewuste keuze logo heeft dan ook niks met gezond eten te maken, het is alleen telkens de minst schadelijke keuze in zijn soort.
Het logo wordt trouwens ook nog is commercieel uit gegeven dus niet door de overheid. waardoor iedereen met genoeg geld de logo's op zijn producten kan plakken.
Niks meer dan een simpele marketing truuk
Met citaat reageren
Oud 05-11-2010, 18:09
AzN
AzN is offline
Volgens mij willen kinderen vooral naar de Mac om die Happy Meal speeltjes. Nu die verboden zijn, zullen ze waarschijnlijk minder snel/vaak zeuren om 'n bezoekje aan de Mac. Ik vraag me alleen af wat er in de plaats van dat Mac-bezoekje zal komen, want dat bepaalt of dit plan werkt. En 't hangt uiteraard ook af van de maatregelen die de Mac gaat treffen.
Oud 06-11-2010, 00:49
Verwijderd
ik eet al jaren geen happy meals meer maar ik ga nog steeds dolgraag naar de mac anders.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2010, 16:01
bakfietsje2
bakfietsje2 is offline
Citaat:
Het idee is best aardig.
kinderen doen het vaak wel voor het speeltje,
ik denk dat het een kleine verandering zal geven
Met citaat reageren
Oud 01-12-2010, 11:56
Smooth&Cool
Smooth&Cool is offline
Ik vind dat Mcdonalds helemaal afgeschaft moet worden. Ik vind het altijd zo slecht smaken, zo onnatuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2010, 12:49
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Ik vind het idee zelf helemaal zo slecht nog niet, maar ik ben bang dat het weinig uit gaat halen.
Ik heb een goede vriendin in de VS wonen en zij zit in een relatief welvoorziene streek (North Carolina) maar zelfs haar kost het redelijk wat moeite om in een supermarkt groentes te noemen die nog als "vers" mogen tellen.
Als je echt wilt ga je natuurlijk bij de boer zelf langs (dit doet ze dan ook in de seizoenen) maar in de VS zit er in de grote steden op bijna iedere straathoek wel een fastfood restaurant voor een relatief goedkope prijs.

ot: Ik ben zelf niet super te spreken over de Mac, maar degene die bij ons bij de snelweg zit is best lekker.
Oud 01-12-2010, 13:22
ik_eet_egels
ik_eet_egels is offline
Ik denk dat alleen accijns mensen doet veranderen van dergelijk gedrag, slappe maatregel.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2010, 13:22
REIE
REIE is offline
Enkele jaren geleden een vergelijkbaar idee voor het Europees Parlement gekomen om speelgoed en voeding te scheiden. Prima idee om consumenten te beschermen tegen hun jengelende kinderen al verwacht ik dat zo'n maatregel slechts een marginaal effect heeft.

http://nos.nl/artikel/59274-ep-praat...appy-meal.html
Oud 01-12-2010, 15:09
Verwijderd
Ik ben niet voor reclame gericht op kinderen, maar er staan achter die kinderen ook nog ouders; als McD lokt met speeltjes en kinderen willen er per sé eten, dan zijn het nog altijd de ouders die toestemming geven (of juist niet), ik vind niet dat je de marketing daarvan de schuld kan geven.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2010, 17:01
bakfietsje2
bakfietsje2 is offline
voor de kinderen helpt het misschien een heeeel klein beetje
maar wat maakt het uit?
een paar jaar later pakken ze gewoon een big mac

mij lijkt het dan beter om vroeg veel biologie lessen te besteden aan voeding en gezondheid...
mooi die dichtgeslibde aderen laten zien en ze lekker laten schrikken
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten