Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2010, 20:29
Missy
Missy is offline
Nooit gedacht dat ik er ooit eens over zou informeren, want opstaan hoort niet zo moeilijk. Nu het kouder en donker begint te worden, kom ik bijna 's ochtends mijn bed niet uit en blijf ik vaak nog een uurtje langer liggen. Na het slapen bij iemand die zo'n ding heeft, ben ik rustig wakker geworden en had ik niet zo'n moeite met opstaan. Wie heeft ervaring met een wake-up light? Helpt het echt of is het zonde van je geld?
Oud 07-11-2010, 20:53
Verwijderd
Het lijkt mee een beetje zonde van het geld. Ik denk niet dat het ècht werkt, volgens mij is het meer placebo.
Wel een mooie lamp hoor, met al zijn leuke kleurtjes en mogelijkheden, maar om daar nou €130 aan uit te geven .
Mijn tante heeft wel zo'n ding, en zij is er razend enthousiast over. Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, dus ik zal niet beweren dat het niet werkt/of geen effect heeft, maar ik heb het gewoon niet zo met dat soort hypocrietische, happy-shit apparaten die de vervelendste momenten van de dag in een happy hap moment veranderen.

Wel heb ik óóit gehoord dat als je door 's ochtens naar rusitge geluiden of naar geleidelijk in elkaar overlopende kleuren kijkt dat een goed effect heeft op je prestatie- en concentratie, dus misschien dat die lamp dat proces kan nabootsen.

But my opinion: waste of money!

Bo
Met citaat reageren
Oud 07-11-2010, 21:07
Pluis
Pluis is offline
Ik heb sinds kort een wake-up light, en ik vind hem geweldig
Ik hoef nu namelijk de stap van wekker uitzetten naar licht aandoen niet meer te maken, en als je wakker wordt zijn je ogen al gewend aan het licht, dat scheelt echt enorm in de onaangenaamheid van het opstaan. En omdat het al licht aan het worden is in je kamer gedurende een half uur, ga je ook langzamerhand al in minder diepe slaap, waardoor je ook niet zo akelig abrupt wakker kunt worden zoals in het donker vaak zo is.

Ofwel: topding!

enige nadeel is overigens dat als je dat ding instelt op vogeltjes, je ook wakker wordt van vogeltjes als je níet ophoeft. Ik stel hem daarom altijd maar in op de radio.
Oud 07-11-2010, 23:49
Balance
Balance is offline
Ik heb hem een tijdje geleend van iemand en voor mij deed hij niks. Maar ik was dan ook gewend om te slapen met enkel gordijnen (geen verduistering) en sliep in de zomer dus ook gewoon door als mijn kamer geheel verlicht was.
Nu dus ook: zelfs als de lamp op vol licht stond, sliep ik er doorheen. Tot het moment dat die wekker ging en dan viel het me even zwaar om op te staan als wanneer een gewone wekker was afgegaan. Ergens vond ik zelfs een gewone wekker nog prettiger, omdat ik door het aandoen van de gewone lamp nog een soort van 'wakker-word' effect kreeg.

Kun je overigens niet net nog wat meer slaap pakken zodat het wakker worden ook al wat makkelijker wordt? Ik merk dat als ik 8 uur maak 's nachts ik moeilijk uit mijn bed kom. Maar als ik braaf 9 uur pak, dan is het toch al ietsje beter. Al blijf ik een avondmens en geen ochtendmens, het scheelt toch behoorlijk.
Oud 08-11-2010, 08:05
Verwijderd
Ik heb geen ervaeing met die lamp, maar ik merk wel dat ik 's zomers na 7 uur slaap uitgerust wakker word wanneer het 's ochtends licht is. Nu is het 's ochtends nog donker als ik op moet en word ik zelfs na 9 uur slaap niet makkelijk wakker. Dus ik ga ook eens kijken of ik zo'n wake-up light kan lenen om 'm te testen, want 's winters opstaan is echt telkens weer zo'n gedoe (terwijl ik 's zomers echt op kan springen, dus groot contrast)
Met citaat reageren
Oud 08-11-2010, 10:46
Verwijderd
Oh, trouwens, wel goed zoeken naar waar je zo'n lamp het goedkoopst kan krijgen, want prijsverschil is echt enorm. Ik heb zelf zo'n lichttherapielamp van Philips en daarbij loonde dat rondkijken echt enorm!
Met citaat reageren
Oud 08-11-2010, 14:38
IcedEarth
IcedEarth is offline
Hoihoi,

Nou ik heb zo´n ding gekregen en ben er zeer blij mee.
Maar het heeft dus alleen zin als je op moet voor dat het licht wordt, want als je gevoelig bent voor licht (er dus wakker van wordt) kun je net zo goed met het gordijn open slapen.....
Ik werk in de zorg en moet er dus geregeld uit voor zessen, en zeker in de winter is het dus echt een geniale uitvinding voor mij.
In de zomer slaap ik gewoon met het gordijn open, dan word ik ook relaxed en vrij natuurlijk wakker.
Verder is het gewoon een fijne lamp en radio, en de wekkerfunctie kan ik natuurlijk ook gewoon in de zomer gebruiken omdat er geluid op zit :-).
Oud 08-11-2010, 14:39
IcedEarth
IcedEarth is offline
De prijsverschillen zijn inderdaad enorm, check die vergelijk site, iets van beslist of kieskeurig ofzo.
Oud 08-11-2010, 14:52
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik heb geen ervaeing met die lamp, maar ik merk wel dat ik 's zomers na 7 uur slaap uitgerust wakker word wanneer het 's ochtends licht is.
Dat heb ik ook wel, maar ik heb het idee dat daar ook andere factoren een rol bij spelen.
Zo ben ik 's winters in de avond ook eerder vermoeid dan 's zomers. Volgens mij komt dat ondermeer door de hoeveelheid licht die je overdag tot je neemt en ik kan me voorstellen dat ook je energieverbruik anders is bij de winterse temperatuurverbruik. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Hoe dan ook heb ik het idee dat mijn slaapbehoefte in de winter gewoon hoger is en dat dát dus ook mee speelt bij het wakker worden. Niet alleen hoe licht het is als je wakker wordt.
Oud 08-11-2010, 14:57
Verwijderd
Citaat:
Dat heb ik ook wel, maar ik heb het idee dat daar ook andere factoren een rol bij spelen.
Zo ben ik 's winters in de avond ook eerder vermoeid dan 's zomers. Volgens mij komt dat ondermeer door de hoeveelheid licht die je overdag tot je neemt en ik kan me voorstellen dat ook je energieverbruik anders is bij de winterse temperatuurverbruik. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Hoe dan ook heb ik het idee dat mijn slaapbehoefte in de winter gewoon hoger is en dat dát dus ook mee speelt bij het wakker worden. Niet alleen hoe licht het is als je wakker wordt.
Ja, dat kan idd ook. 's Zomers heb ik volgens mij ook minder moeite met opstaan in het donker dan 's winters. Hmm, daarom zou ik graag zo'n lamp eens testen ipv er meteen een te kopen, maar mensen die er enthousiast over zijn, lenen dat ding natuurlijk niet even een week uit (want 1 ochtendje testen zegt erg weinig, een week is toch wel het minimum)
Met citaat reageren
Oud 08-11-2010, 20:23
Balance
Balance is offline
Goed opletten als je iemand met een wake-up light hoort zeggen dat hij/zij op vakantie gaat (of naar een festival ofzo)
Oud 08-11-2010, 21:47
miekmuis
miekmuis is offline
Ik heb er ook eentje en ben er inderdaad ook best tevreden over. Ik had hem gekocht in de hoop me wat fitter te voelen overdag, maar dat effect had die lamp echt niet. Wel staat het veel makkelijker op omdat het inderdaad al langzaam licht is geworden en je ogen daar al aan gewend zijn als je ze open doet.
Oud 08-11-2010, 22:02
Spoonie
Spoonie is offline
Een aan m'n zus cadeau gedaan....ze is er helemaal gek van
Oud 09-11-2010, 06:18
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Ja, dat kan idd ook. 's Zomers heb ik volgens mij ook minder moeite met opstaan in het donker dan 's winters. Hmm, daarom zou ik graag zo'n lamp eens testen ipv er meteen een te kopen, maar mensen die er enthousiast over zijn, lenen dat ding natuurlijk niet even een week uit (want 1 ochtendje testen zegt erg weinig, een week is toch wel het minimum)
Heb je geen winkel waarbij je hem een week kunt gebruiken en als ie niet werkt weer terug kunt brengen? Ik weet wel dat je dergelijke constructies hebt voor andere zaken en dat je bij de meeste winkels twee weken de tijd hebt om te ruilen
Oud 09-11-2010, 08:23
Pluis
Pluis is offline
als je hem bestelt bij een website als bijvoorbeeld bol.com dan heb je 14 dagen de tijd om hem terug te sturen als je niet tevreden bent. Tijd genoeg dus om hem te proberen.
Oud 09-11-2010, 10:48
Volk
Volk is offline
Ik heb hem zelf niet maar het lijkt me vrij logisch dat het werkt. Je lichaam maakt in het donker melatonine aan dat ervoor zorgt dat je slaperig bent en gaat slapen. Als het weer licht wordt neemt de productie ervan af en geeft het je lichaam een signaal dat het tijd wordt om wakker te worden. In de winter moet je vaak opstaan voordat het licht wordt en voordat je dus het signaal hebt gekregen dat het ochtend is en je moet opstaan. Dat het dus langzaamaan licht wordt helpt bij het fitter opstaan.

IK wil er eigenlijk wel een aanschaffen voor in de winter, maar ik lig niet alleen in bed dus dat is niet handig.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2010, 11:23
T_ID
T_ID is offline
Als je zoiets wilt, volstaat een niet al te sterke lamp met een tijdklok tussen de lamp en stopcontact toch ook? Zal vast minder kosten.
Oud 09-11-2010, 12:22
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Als je zoiets wilt, volstaat een niet al te sterke lamp met een tijdklok tussen de lamp en stopcontact toch ook? Zal vast minder kosten.
als je er een dimmer aan kunt verbinden die uit zichzelf de lamp steeds iets feller laat branden wel ja.
Oud 09-11-2010, 15:33
Heidelbergensis
Heidelbergensis is offline
Ik heb zelf ook het gevoel dat ik in winterslaap mode geschakeld ben nu de klok terug is....
ga toch eens informeren naar zo'n ding
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten