Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-11-2010, 15:34
Catch
Catch is offline
Hoi,

Ik wil niet te diep ingaan op mijn eigen situatie, maar het komt erop neer dat ik kamp met stress en ook lichamelijk stressklachten doordat ik consequent teveel hooi op mijn vork neem. Dat gaat om school, werk en buitenschoolse activiteiten, sociale afspraken, commissiewerk etcetera. En nog is het niet genoeg, ik ben wat dat betreft een grote perfectionist. Ik heb vorig jaar zoveel klachten gekregen dat ik dingen moest afbouwen. Dit heb ik bewust gedaan, en het ging iets beter. Ik heb ook professionele hulp gekregen voor achterliggende oorzaken voor mijn perfectionisme en stressklachten.
Ik begon het wat actievere leven echter wel te missen dus ik ben onder andere begonnen met een nieuw baantje en nieuw commissiewerk. Dit vergt wel weer ontzettend veel van me, plus dat ik mijn studie wel op de eerste plaats wil zetten en daar dus ook heel veel energie aan kwijt ben.

Ik wil voorkomen dat ik weer een inzinking krijg aankomende winter, maar ik vind het heel erg moeilijk om nee te zeggen en niet nogmaals de fout in te gaan. Heeft iemand tips voor mij hoe hiermee om te gaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-11-2010, 16:30
igfy
igfy is offline
Wat ik af en toe deed was een lijstje maken van alle dingen die ik op vaste basis een keer in de zoveel tijd deed en uitrekenen hoeveel tijd ik er aan kwijt was. Dit geeft je iets meer inzicht in of het te veel wordt of niet.

En als je het idee hebt dat het te veel is, zul je toch echt een aantal verantwoordelijkheden moeten afschuiven. Beter dat je dat doet, dan dat je over een tijdje overspannen thuis zit omdat je alles niet kunt balanceren. Bovendien doe je veel dingen eigenlijk omdat het doel is dat je er van ontspant (hobby's, commissies). Als jij het gevoel hebt dat iets je alleen maar energie kost, zonder dat je er plezier aan kunt beleven, dan kun je die dingen beter niet doen.

Je kunt ook perfectionistisch zijn in een paar dingen die je doet, daar hoef je echt niet een groot scala aan hobby's en commissies voor te hebben.
Reageren

Regels voor berichten