Hoi,
Ik wil niet te diep ingaan op mijn eigen situatie, maar het komt erop neer dat ik kamp met stress en ook lichamelijk stressklachten doordat ik consequent teveel hooi op mijn vork neem. Dat gaat om school, werk en buitenschoolse activiteiten, sociale afspraken, commissiewerk etcetera. En nog is het niet genoeg, ik ben wat dat betreft een grote perfectionist. Ik heb vorig jaar zoveel klachten gekregen dat ik dingen moest afbouwen. Dit heb ik bewust gedaan, en het ging iets beter. Ik heb ook professionele hulp gekregen voor achterliggende oorzaken voor mijn perfectionisme en stressklachten.
Ik begon het wat actievere leven echter wel te missen dus ik ben onder andere begonnen met een nieuw baantje en nieuw commissiewerk. Dit vergt wel weer ontzettend veel van me, plus dat ik mijn studie wel op de eerste plaats wil zetten en daar dus ook heel veel energie aan kwijt ben.
Ik wil voorkomen dat ik weer een inzinking krijg aankomende winter, maar ik vind het heel erg moeilijk om nee te zeggen en niet nogmaals de fout in te gaan. Heeft iemand tips voor mij hoe hiermee om te gaan?
|