Hey!
Moet morgen mijn taak indienen over de meetkundige rij,
grootste deel gelukkig al gedaan maar hij is nog niet helemaal af...
Ik snap de formules, theorie, kan de gemiddelde oef enz
maar voor bepaalde vraagstukken kan ik de formule gewoon niet vinden.
Heb alles gedaan dat ik zelf snap maar bij die laatste vraagstukken en een paar oefeningen loop ik steeds vast... Gelukkig heb ik wel de oplossingen
(enkel cijfers, geen formules) .
Zou iemand mij ajb kunnen helpen?
Als ik iets terug kan doen, heel graag [: !
Heeft iemand misschien een idee voor deze:
- De wereldvoorraad van een bepaalde delstof wordt geschat op 150miljoen ton. Dit jaar verbruikt de industrie daarvan 1,5miljoen ton. Door de economische groei stijgt het verbruik met 7% per jaar.
a. Veronderstellend dat het verbruikspatroon niet gewijzigd wordt, hoelang zal het duren vooraleer het verbruik meer dan 2miljoen ton per jaar bedraagt? Beantwoord de vraag door het jaarlijks verbruik te berekenen. (uitkomst : nog 5jaar)
b. Veronderstellend dat er geen nieuwe voorraden meer ontdekt worden, hoe groot zal de beschikbare voorraad op het einde vh jaar nog zijn, afgerond op 0,1 miljoen? (uitkomst : 139,3 miljoen)
of deze :
- Een elastisch balletje veert telkens terug met 80procent vd hoogte vh punt van waaraf het valt. We laten het balletje los op een hoogte van 2m. Wat is de totaal afgelegde afstand als het balletje voor de 4de keer op de grond botst?
antwoord: 9,808m (staat in m'n boek, maar snap niet met welke formule je hieraan komt?)
alvast bedankt!