![]() |
||
Om het simpel te houden, de uitleg van de website:
Citaat:
![]() De test duurt eventjes, maar de moeite waard. Ben je het eens met de uitslag? In welke groep had je eigenlijk verwacht te zitten? Welke punten kloppen? Kan je je vinden in de groep of zit je er absoluut niet in? Kortom: hoe overeen komt de test met de werkelijkheid?
Laatst gewijzigd op 11-11-2010 om 12:51. |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
De kosmopoliet
De open en kritische wereldburger die postmoderne waarden als ontplooien en beleven integreert met moderne waarden als maatschappelijk succes, materialisme en genieten. Het milieu van de kosmopolieten kenmerkt zich door ambitie (hard werken en maatschappelijk hogerop komen), behoefte aan zelfontplooiing en sociale betrokkenheid. Nieuwe ervaringen en kennis opdoen om zich persoonlijk te verrijken vormen belangrijke drijfveren. Men toont een sterk geloof in het realiseren van persoonlijke en sociale ambities. De leefstijl van de kosmopolieten is actief en veelzijdig. Zij hebben een brede interesse op het gebied van kunst en cultuur. Werken neemt in dit milieu een belangrijke plaats in, zowel met het oog op persoonlijke groei als met het oog op maatschappelijke erkenning. Niet alleen werk, maar ook activiteiten in de vrijetijdssfeer worden aangewend om zich persoonlijk te verrijken. Mensen binnen dit milieu hebben een uitgebreid netwerk van sociale contacten. Vervolgens zijn op u de volgende waardenprofielen van toepassing, van meest naar minst passend: Nieuwe conservatieven Opwaarts mobielen Postmoderne hedonisten Gemaksgeorienteerden Moderne burgerij Postmaterialisten Traditionele burgerij -- Klopt inderdaad wel aardig ![]() |
![]() |
|
De postmoderne hedonist
De pionier van de beleveniscultuur, waarin experiment en het breken met morele en sociale conventies doelen op zichzelf zijn geworden. Mensen die tot de postmoderne hedonisten worden gerekend, zijn individualistisch en tonen een sterke wil tot zelfbeschikking. Ook hechten zij veel waarde aan zelfontplooiing en persoonlijke groei. Mensen binnen dit milieu hebben een onafhankelijke leefstijl en hechten er veel belang aan zelf te kunnen beslissen over de dingen die hen aangaan. Opvallend is het relatief grote aantal mensen dat zelfstandig een beroep uitoefent. Werk is belangrijk, maar niet heilig: ook activiteiten in de vrijetijdssfeer kunnen intrinsieke voldoening geven. Postmoderne hedonisten genieten van kunst en cultuur (museumbezoek, cabaret en toneel), maar er is ook sprake van een rijk uitgaansleven en er wordt veel aan sport gedaan. Binnen dit milieu komt het traditionele gezinspatroon relatief minder vaak voor. Vervolgens zijn op u de volgende waardenprofielen van toepassing, van meest naar minst passend: Gemaksgeorienteerden Moderne burgerij Kosmopolieten Opwaarts mobielen Nieuwe conservatieven Traditionele burgerij Postmaterialisten --- Er klopt helemaal niets van bij mij. Ik heb juist aangegeven helemaal geen waarde te hechten aan cultuur en dat soort dingen. Uitgaan en sporten doe ik nooit. Plus ik begon met dat ik geen doelen heb, dus hoezo "het breken met morele en sociale conventies doelen op zichzelf zijn geworden."? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dus wat nou conventies breken om het conventies breken. Pretentieus gelul met een immoreel ondertoontje. ![]() Voor de rest klopt het wel aardig. |
![]() |
|
Hij heeft bij mij nogal moeite te bedenken onder welke categorie ik val, die domme site is er al meer dan een half uur mee bezig :'). Ik ben o zo complex
![]()
|
O, even F5-en doet wonderen!
____________________ De postmaterialist De maatschappijkritische idealist die zichzelf wil ontplooien, zich verzet tegen sociaal onrecht en opkomt voor het milieu. Solidariteit en harmonie kenmerken de mensen binnen dit milieu. Ze zijn kritisch ten opzichte van de hedendaagse maatschappij. Het streven naar een onderlinge verbondenheid, het nemen van verantwoordelijkheden en het werken aan sociaal-maatschappelijke verbeteringen, spelen een prominente rol. Postmaterialisten hechten er veel belang aan te kunnen leven volgens hun eigen principes en zijn sterk sociaal bewogen. Verantwoord leven is belangrijk: zonder verspilling, winstbejag en zonder aantasting van het milieu. Bij voorkeur werkt men bij instellingen of organisaties die een bijdrage leveren aan het maatschappelijk welzijn. Mensen binnen dit milieu tonen zich zowel geïnteresseerd in kunst en cultuur (film, musea, toneel, cabaret, klassieke concerten), als in een meer 'huiselijke' vorm van vrijetijdsbesteding. Het gezinsleven is veelal hecht (sterke onderlinge betrokkenheid), maar niet ingericht volgens traditionele patronen. Vervolgens zijn op u de volgende waardenprofielen van toepassing, van meest naar minst passend: Kosmopolieten Postmoderne hedonisten Nieuwe conservatieven Moderne burgerij Traditionele burgerij Gemaksgeorienteerden Opwaarts mobielen _________________________ Klopt aardig.
|
De moderne burger
De conformistische, statusgevoelige burger die het evenwicht zoekt tussen traditie en moderne waarden als consumeren en genieten. Vervolgens zijn op u de volgende waardenprofielen van toepassing, van meest naar minst passend: 2. Postmoderne hedonisten 3. Traditionele burgerij 4. Gemaksgeorienteerden 5. Opwaarts mobielen 6. Nieuwe conservatieven 7. Postmaterialisten 8. Kosmopolieten |
![]() |
|
![]() |
De nieuw conservatief
De burger uit de liberaal-conservatieve maatschappelijke bovenlaag die alle ruimte wil geven aan technologische ontwikkeling, maar zich verzet tegen sociale en culturele vernieuwing. Mensen uit dit sociale milieu hechten veel belang aan het in stand houden van traditionele normen en waarden enerzijds en het beschermen van hun sociale status anderzijds. Het leven en handelen volgens etiquetteregels vindt men uitermate belangrijk en aan werken en presteren ontleent men een omvangrijk deel van hun identiteit. Binnen het milieu van de nieuwe conservatieven vindt men veel kunst- en cultuurliefhebbers. Ze staan positief ten opzichte van technologische ontwikkelingen, maar zijn behoudend in sociaal en cultureel opzicht. Sociale relaties zijn veelal hiërarchisch van aard; familierelaties spelen een centrale rol in het leven van de nieuwe conservatief. ik had mezelf 'bovenin' het vlak van de moderne burgerij gezet, maar ik zit nog iets hoger op de statusladder ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Postmoderne hedonist. Het eerste deel van de beschrijving is, zoals Para al opmerkte, onzin, de rest van wat er staat klopt wel. Verder heb ik dit:
2. Kosmopolieten 3. Postmaterialisten 4. Gemaksgeorienteerden 5. Opwaarts mobielen 6. Nieuwe conservatieven 7. Moderne burgerij 8. Traditionele burgerij Ach, zolang ik maar geen nieuwe conservatief ben.
|
Verwijderd
|
Ha, ik ging eens zoeken in mijn mailbox, en ik had de test inderdaad al eens gedaan!
In 2007, dus niet zo gek dat ik het niet meer wist. Wel vreemd dat je hem niet nog een keer in kan vullen! Want ik herken me er niet echt in namelijk: De moderne burger De conformistische, statusgevoelige burger die het evenwicht zoekt tussen traditie en moderne waarden als consumeren en genieten. Traditionele waarden als respect, discipline, orde en familiegeluk worden binnen de moderne burgerij belangrijk gevonden. Daarnaast streven mensen binnen dit milieu ernaar om verder te komen in de maatschappij, zowel vanuit de behoefte om nieuwe ervaringen op te doen als vanuit de wens een hogere levensstandaard te bereiken. Mensen binnen dit milieu plannen hun leven zorgvuldig, zijn toekomstgericht en proberen de juiste balans te vinden tussen het aangename en het noodzakelijke. Werken is voor de moderne burgerij belangrijk. Mensen uit dit milieu blijken in hun vrije tijd op verschillende terreinen actief te zijn. Veel voorkomende activiteiten in de vrijetijdssfeer zijn: winkelen, wandelen, sporten en modelbouw. Het gezinsleven neemt een belangrijke plaats in en met de familie onderhoudt men nauwe contacten. Vervolgens zijn op u de volgende waardenprofielen van toepassing, van meest naar minst passend: Gemaksgeorienteerden Traditionele burgerij Nieuwe conservatieven Postmoderne hedonisten Opwaarts mobielen Kosmopolieten Postmaterialisten ![]() |
![]() |
|
De kosmopoliet
De open en kritische wereldburger die postmoderne waarden als ontplooien en beleven integreert met moderne waarden als maatschappelijk succes, materialisme en genieten. Het milieu van de kosmopolieten kenmerkt zich door ambitie (hard werken en maatschappelijk hogerop komen), behoefte aan zelfontplooiing en sociale betrokkenheid. Nieuwe ervaringen en kennis opdoen om zich persoonlijk te verrijken vormen belangrijke drijfveren. Men toont een sterk geloof in het realiseren van persoonlijke en sociale ambities. De leefstijl van de kosmopolieten is actief en veelzijdig. Zij hebben een brede interesse op het gebied van kunst en cultuur. Werken neemt in dit milieu een belangrijke plaats in, zowel met het oog op persoonlijke groei als met het oog op maatschappelijke erkenning. Niet alleen werk, maar ook activiteiten in de vrijetijdssfeer worden aangewend om zich persoonlijk te verrijken. Mensen binnen dit milieu hebben een uitgebreid netwerk van sociale contacten. Vervolgens zijn op u de volgende waardenprofielen van toepassing, van meest naar minst passend: 2. Gemaksgeorienteerden 3. Moderne burgerij 4. Postmoderne hedonisten 5. Opwaarts mobielen 6. Traditionele burgerij 7. Nieuwe conservatieven 8. Postmaterialisten ------------------------------------------------------------------- Gezien de antwoorden die ik heb gegeven klopt hier geen kont van. Ik heb geen ambitie, ben niet actief en maatschappelijke erkenning zal me aan m'n reet roesten. Het enige dat klopt is dat ik geïnteresseerd ben in kunst en cultuur. 'Gemaksgeorienteerde' klinkt veel meer als mijn ding.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() De opwaarts mobiel De carrièregerichte individualist met een uitgesproken fascinatie voor sociale status, nieuwe technologie, risico en spanning. Maatschappelijk succes en hogerop komen vormen voor de opwaarts mobielen belangrijke drijfveren. Hun geluk wordt voor een belangrijk deel door hun carrière bepaald ('mijn werk is mijn leven'). Zij hechten er tevens veel waarde aan om aan anderen te kunnen laten zien wat zij hebben bereikt. Over het algemeen is men duidelijk materialistisch ingesteld; (veel) geld verdienen en consumeren zijn belangrijk. Opwaarts mobielen leiden een bijzonder druk en gehaast leven en voor huishoudelijke bezigheden als boodschappen doen en koken is nauwelijks tijd. In het algemeen zijn mensen binnen dit milieu vrij statusgevoelig en sterk prestatiegericht. Veel tijd voor rust en ontspanning lijkt er niet te zijn. Ze zien het gezin wel als de ideale leefvorm, maar tonen doorgaans geen sterke familiaire betrokkenheid. Vervolgens zijn op u de volgende waardenprofielen van toepassing, van meest naar minst passend: 2. Nieuwe conservatieven 3. Moderne burgerij 4. Kosmopolieten 5. Gemaksgeorienteerden 6. Traditionele burgerij 7. Postmoderne hedonisten 8. Postmaterialisten |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
De moderne burger
De conformistische, statusgevoelige burger die het evenwicht zoekt tussen traditie en moderne waarden als consumeren en genieten. Traditionele waarden als respect, discipline, orde en familiegeluk worden binnen de moderne burgerij belangrijk gevonden. Daarnaast streven mensen binnen dit milieu ernaar om verder te komen in de maatschappij, zowel vanuit de behoefte om nieuwe ervaringen op te doen als vanuit de wens een hogere levensstandaard te bereiken. Mensen binnen dit milieu plannen hun leven zorgvuldig, zijn toekomstgericht en proberen de juiste balans te vinden tussen het aangename en het noodzakelijke. Werken is voor de moderne burgerij belangrijk. Mensen uit dit milieu blijken in hun vrije tijd op verschillende terreinen actief te zijn. Veel voorkomende activiteiten in de vrijetijdssfeer zijn: winkelen, wandelen, sporten en modelbouw. Het gezinsleven neemt een belangrijke plaats in en met de familie onderhoudt men nauwe contacten. Vervolgens zijn op u de volgende waardenprofielen van toepassing, van meest naar minst passend: 2. Gemaksgeorienteerden 3. Kosmopolieten 4. Postmoderne hedonisten 5. Opwaarts mobielen 6. Traditionele burgerij 7. Nieuwe conservatieven 8. Postmaterialisten Hmm, het klopt wel, geloof ik.
||
Verwijderd
|
Citaat:
(jammer dat het niet traditioneel is though) |
![]() |
|
Verwijderd
|
De gemaksgeoriënteerde
De impulsieve en passieve burger die in de eerste plaats streeft naar een onbezorgd, plezierig en comfortabel leven. Een zorgeloos leven leiden en van het leven genieten vormen binnen het milieu van gemaksgeoriënteerden belangrijke doelen. Aan werk wordt weinig waarde gehecht,het genieten na werktijd heeft veelal tot doel het werk te vergeten. 'Lekker leven'en gemak staan voorop. Het geld dat verdiend wordt of waar men over beschikt wordt veelal direct uitgegeven. De vrije tijd en het privé-leven zijn zonder meer belangrijker dan het werk. Vrije tijd en werk staan geheel los van elkaar. De vrije tijd wordt meer gekenmerkt door plezier en vermaak dan door rust en ontspanning. Veel mensen binnen het gemaksgeoriënteerde milieu hebben relatief vrije opvattingen over de traditionele man/vrouw-verhouding. Vervolgens zijn op u de volgende waardenprofielen van toepassing, van meest naar minst passend: Postmoderne hedonisten Moderne burgerij Opwaarts mobielen Kosmopolieten Postmaterialisten Nieuwe conservatieven Traditionele burgerij Mentality milieus in Nederland |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ben postmoderne hedonist.
2. Postmaterialisten 3. Kosmopolieten 4. Nieuwe conservatieven 5. Gemaksgeorienteerden 6. Traditionele burgerij 7. Opwaarts mobielen 8. Moderne burgerij Het breken van sociale conventies is voor mij geen doel (het boeit me gewoon weinig) en verder boeit kunst en cultuur (behalve dan muziek) me niets. Voor de rest klopt het aardig. |
![]() |
|
Verwijderd
|
De postmaterialist
De maatschappijkritische idealist die zichzelf wil ontplooien, zich verzet tegen sociaal onrecht en opkomt voor het milieu. Solidariteit en harmonie kenmerken de mensen binnen dit milieu. Ze zijn kritisch ten opzichte van de hedendaagse maatschappij. Het streven naar een onderlinge verbondenheid, het nemen van verantwoordelijkheden en het werken aan sociaal-maatschappelijke verbeteringen, spelen een prominente rol. Postmaterialisten hechten er veel belang aan te kunnen leven volgens hun eigen principes en zijn sterk sociaal bewogen. Verantwoord leven is belangrijk: zonder verspilling, winstbejag en zonder aantasting van het milieu. Bij voorkeur werkt men bij instellingen of organisaties die een bijdrage leveren aan het maatschappelijk welzijn. Mensen binnen dit milieu tonen zich zowel geďnteresseerd in kunst en cultuur (film, musea, toneel, cabaret, klassieke concerten), als in een meer 'huiselijke' vorm van vrijetijdsbesteding. Het gezinsleven is veelal hecht (sterke onderlinge betrokkenheid), maar niet ingericht volgens traditionele patronen. Vervolgens zijn op u de volgende waardenprofielen van toepassing, van meest naar minst passend: 2. Kosmopolieten 3. Postmoderne hedonisten 4. Opwaarts mobielen 5. Gemaksgeorienteerden 6. Moderne burgerij 7. Nieuwe conservatieven 8. Traditionele burgerij |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|