Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-12-2010, 22:02
ganralph
ganralph is offline
Vanaf vandaag mogen mensen van 16 jaar en ouder weer vuurwerk kopen in Nederland. De afgelopen jaren was er steeds een discussie over de vraag of er misschien een verbod op vuurwerk moest komen. Om schade, ongevallen en overlast te voorkomen zou het dan alleen door professionals afgestoken mogen worden.

Wegens te veel weerstand hebben twee vooraanstaande voorstanders van dit verbod dit jaar hun strijd opgegeven. (lees het Volkskrant-artikel)

Wat vinden jullie: is het verstandig dat iedereen zelf vuurwerk af mag steken met oud & nieuw? Of zou het beter zijn als iedere gemeente een officiële vuurwerkshow organiseert?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-12-2010, 09:58
Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Het illegale vuurwerk zorgt toch juist vooral voor schade, ongevallen en overlast? Dat is illegaal, met fikse boetes en vrij veel controles rond deze tijd.
Een grote show zoals bij de kermis hoeft van mij niet, kan er juist meer schade, ongevallen en overlast zijn doordat er duizenden dronken mensen bij elkaar worden gepropt.
Ik doe zelf niet zo echt aan vuurwerk, maar ik heb er ook geen problemen mee, kinderen worden er blij van, jongeren worden er stil van, volwassenen worden er weer blij van en ouderen worden er weer stil van.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2010, 10:24
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Het illegale vuurwerk zorgt toch juist vooral voor schade, ongevallen en overlast? Dat is illegaal, met fikse boetes en vrij veel controles rond deze tijd.
Ik weet niet hoe de verhouding ligt tussen legaal en illegaal vuurwerk wat ongevallen betreft, maar als er iemand vuurwerk staat af te steken (op oudjaarsnacht) is het voor de politie geen doen om te gaan controleren of het legaal of illegaal is. (Dat kan alleen met bijv. grenscontroles.) Met een vuurwerkverbod voorkom je natuurlijk ook dat er vuurwerk uit het buitenland wordt gebruikt
Met citaat reageren
Oud 30-12-2010, 10:27
Stff
Stff is offline
Persoonlijk heb ik geen enkel probleem met vuurwerk, zelf ook jaren lang afgestoken. Particulier vuurwerk hoort denk ik bij een Nederlandse traditie, en die afschaffen omdat een relatief klein aantal mensen er last van heeft?

Kan me ook herinneren dat er afgelopen jaarwisseling door een aantal artsen een pleidooi tot een verbod werd gehouden omdat er zoveel mensen gewond raakten... Van de duizenden mensen die vuurwerk afsteken, de honderdduizenden die er naar kijken en de miljoenen stuks vuurwerk die worden afgestoken, raken er een paar honderd mensen gewond, ja het is erg, maar wel een heel klein percentage om een algeheel verbod mee te rechtvaardigen
Oud 30-12-2010, 10:46
ganralph
ganralph is offline
Even wat cijfers:

Vorig jaar zijn er zo'n 770 mensen in een ziekenhuis behandeld i.v.m. vuurwerkverwondingen. Tenminste 36% van de slachtoffers stak het vuurwerk niet zelf af. "Slechts" 8% werd veroorzaakt door illegaal vuurwerk. (bron (pdf) )

In 2008 berekende een Groningse econoom dat de economische schade van vuurwerk voor de samenleving zo'n 960 miljoen euro bedraagt per jaar. Hieronder vallen vernielingen maar bijv. ook ziektekosten. (bron)

Dit alles in een periode van slechts enkele dagen. Van de auto-industrie zouden we dit soort cijfers nooit accepteren
Met citaat reageren
Oud 30-12-2010, 11:04
Batave
Batave is offline
Vuurwerk is maar meh, ik heb het vroeger ook wel afgestoken, maar in de regel zijn het vooral 12-16jarige jongetjes die vanaf de 29ste overal rotjes neergooien. En 1 januari is het dan opruimen geblazen.
Oud 30-12-2010, 11:21
Stff
Stff is offline
heb even de cijfertjes bekeken en vraag me wel eea af:

Hoe is de 60miljoen verkoop aan particulieren een kostenpost?
Hoeveel van de kosten (ziekenhuizen, revalidatie, schade enz) zijn echt te wijten aan vuurwerk, niet aan oud- en nieuwjaar gerelateerd, of aan vandalisme gerelateerd?
Mileukosten, vraag me af wat de auto's hier kosten..

en dan de belangrijkste vraag... waar zijn de opbrengsten?
Oud 30-12-2010, 11:45
Joostje
Joostje is offline
Tja, vuurwerk word volgens mij vooral gevaarlijk als groepjes opgeschoten elkaar gaan op lopen jutten om steeds gekkere dingen te gaan doen met steeds zwaarder vuurwerk. Misschien zou je het voor die groep kunnen verbieden (maar hoe?).
Oud 30-12-2010, 12:42
LSV
LSV is offline
Ik zou wel voor een algeheel verbod voor particulieren zijn. Als voorbeeld neem ik dan hoe het in Frankrijk gaat qua vuurwerk. Het vuurwerk wordt door de gemeenten/plaatsen afgestoken. Dat levert zo goed als geen gewonden op.En 10 tot 15 minuten prachtig vuurwerk. Ik zelf steek niet veel vuurwerk af omdat ik dat zonde van 't geld vind. Nu kijk ik toe hoe de buren een hele rits cakes de lucht in sturen. Maar wat die buren van mij afsteken is nog làng niet zo mooi als wat ik gezien heb ik een klein Frans dorpje met misschien 1000 inwoners. Om dat gemeente-vuurwerk te financieren zou ik best wat extra belasting willen betalen - dan heb je er tenminste ook nog wat aan. Het heeft dus alleen maar voordelen.
- Minder schade / gewonden.
- Meer mooi vuurwerk.
- Minder kosten per persoon.

Waarom zou je nog voor de particuliere verkoop zijn? Omdat je het per se zelf af wilt steken?
Tsja, daar zit wel iets in. Ik zou ook m'n grondbloemetjes en fonteintjes missen. Die mogen van mij ook nog wel verkocht worden aan gewone mensen. Alleen voor al die pijlen lijkt het me wel goed als het centraal geregeld wordt.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2010, 12:52
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
heb even de cijfertjes bekeken en vraag me wel eea af:

Hoe is de 60miljoen verkoop aan particulieren een kostenpost?
Hoeveel van de kosten (ziekenhuizen, revalidatie, schade enz) zijn echt te wijten aan vuurwerk, niet aan oud- en nieuwjaar gerelateerd, of aan vandalisme gerelateerd?
Mileukosten, vraag me af wat de auto's hier kosten..

en dan de belangrijkste vraag... waar zijn de opbrengsten?
Ja, de cijfers zijn maar schattingen en daar kun je inderdaad de nodige vraagtekens bij zetten. De precieze opbouw van het onderzoek heb ik helaas niet gevonden.

Die 60 miljoen verkoop staat er blijkbaar bij omdat je zo het overzicht krijgt van wat nieuwjaar kost qua vuurwerk. Dit is echter meteen weg te strepen tegen de omzet van de vuurwerkhandelaren.

Wat betreft de ziekenhuiskosten: de bron van Veiligheid.nl (de andere uit mijn post) geeft een redelijke specificatie van het letsel veroorzaakt door vuurwerk, dus dit zou je ruwweg door kunnen rekenen.

Ik vermoed dat TNT ook wel cijfers heeft over hoeveel brievenbussen echt door vuurwerk vernield worden, en hoeveel "gewoon", etc. Dus schattingen zijn echt wel te maken. Maar je moet ze denk ik heel ruim zien.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2010, 14:57
T_ID
T_ID is offline
Volgens mij valt het allemaal reuze mee met het vuurwerk. Bovendien lijkt het me dat de categorie dombo's die het meest gewond raakt, anders toch wel weer andere manieren vinden om zichzelf in de prak te leggen. Maar drank, meer drugs, meer geweld opzoeken, whatever floats your boat, maar rommel trappen doen ze toch wel.

Ik denk dat je het meer moet zoeken in kwaliteitseisen voor vuurwerk. Als je de lont kan vertrouwen, kruit niet instabiel is enzovoorts zal dat een hoop gedoe voorkomen.

En opvoeding. Als je paupers kunt leren dat kindjes van 12-16 geen vuurwerk mogen hebben, ook geen gewonden onder die groep.

Ik keek trouwens even naar dat onderzoek van die Groenlinks-actie, en dat was weer ouderwetse pseudowetenschap. De stellingname dat elke ziekenhuisbehandeling standaard € 30.000 per persoon kost? Sorry? Dat berekenen ze dus ook voor iemand die binnenkomt, waar ze even naar kijken, pleister erop en klaar.

Zomaar claimen dat er 1000 niet-geregistreerde bezoeken aan een arts zijn geweest en dat die ook € 1000 pp. kosten?

De totale inzet aan brandweer en politie tijdens de gehele jaarwisseling wijten aan het vuurwerk?

Hoe durft die gozer daarachter een academische titel te voeren...
Oud 31-12-2010, 12:59
Batave
Batave is offline
Citaat:
En opvoeding. Als je paupers kunt leren dat kindjes van 12-16 geen vuurwerk mogen hebben, ook geen gewonden onder die groep.
In mijn ervaring zijn het juist je jongetjes van 12-16 die met rotjes gooien van 29 december tot 1 januari. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vroeger ook wel gedaan had; omdat het cool was .
Oud 31-12-2010, 13:17
Verwijderd
Citaat:
En hoe wil je dat aanpakken?
Met citaat reageren
Oud 31-12-2010, 13:23
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
En hoe wil je dat aanpakken?
Als ik daar in hapklare brokken antwoord op kon geven lag mijn uurtarief aanzienlijk hoger dan nu.

Voorlichting, lots of it, waar je dat soort mensen ook kunt vinden. Zoiets heeft waarschijnlijk wel zin.
Oud 31-12-2010, 13:28
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Voorlichting, lots of it, waar je dat soort mensen ook kunt vinden. Zoiets heeft waarschijnlijk wel zin.
Dat denk ik ook. Als ik de omgang met vuurwerk in Nederland vergelijking (over het algemeen) met die in Duitsland, dan denk ik dat de SIRE-acties van de afgelopen decennia wel gewerkt hebben hier.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2010, 15:33
Verwijderd
Citaat:
Als ik daar in hapklare brokken antwoord op kon geven lag mijn uurtarief aanzienlijk hoger dan nu.

Ik denk dat voorlichting ook wel zin heeft, maar een verbod is wel een stuk effectiever, zeker aangezien dit verbod niet zo moeilijk te handhaven is.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2010, 16:00
Verwijderd
Na vandaag boodschappen gedaan te hebben wil ik graag de volgende stelling toevoegen in het topic:
Mensen die opzettelijk vuurwerk gooien richting andere mensen moeten bestraft worden volgens de wet wapens en munitie.
Duidelijk is namelijk dat het de intentie is om het vuurwerk niet langer als het beoogde vuurwerk te gebruiken maar als middel om anderen te beinvloeden. Het zou daarom moeten worden aangemerkt onder een categorie 2 wapen: 7. voorwerpen bestemd voor het treffen van personen of zaken door vuur of door middel van ontploffing. Derhalve dienen deze mensen dan ook opgepakt te worden en bestraft te worden op grond van de wet wapens en munitie.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2010, 16:02
Verwijderd
Citaat:
Na vandaag boodschappen gedaan te hebben wil ik graag de volgende stelling toevoegen in het topic:
Mensen die opzettelijk vuurwerk gooien richting andere mensen moeten bestraft worden volgens de wet wapens en munitie.
Duidelijk is namelijk dat het de intentie is om het vuurwerk niet langer als het beoogde vuurwerk te gebruiken maar als middel om anderen te beinvloeden. Het zou daarom moeten worden aangemerkt onder een categorie 2 wapen: 7. voorwerpen bestemd voor het treffen van personen of zaken door vuur of door middel van ontploffing. Derhalve dienen deze mensen dan ook opgepakt te worden en bestraft te worden op grond van de wet wapens en munitie.
Lijkt me lastig te handhaven, want hoe bewijs je dat iemand vuurwerk naar jou gegooid heeft? Dan zou de agent er toevallig bij moeten zijn om ze op heterdaad te betrappen of er letsel moeten ontstaan.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2010, 16:03
Verwijderd
Citaat:
Lijkt me lastig te handhaven, want hoe bewijs je dat iemand vuurwerk naar jou gegooid heeft? Dan zou de agent er toevallig bij moeten zijn om ze op heterdaad te betrappen of er letsel moeten ontstaan.
Of andere mensen zouden het moeten zien en zich melden als getuigen, zoals dat nu ook al vaak gebeurt bij soortgelijke misdrijven waarvoor getuigen nodig zijn. Het handhavingspunt lijkt me dus niet echt een probleem.

Laatst gewijzigd op 01-01-2011 om 11:46.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2011, 15:35
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Misschien zou je het voor die groep kunnen verbieden (maar hoe?).
Je laat ze beloven dat ze zich netjes zullen gedragen en geeft ze dan gratis vuurwerk

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven...urwerk_aa.html
Oud 02-01-2011, 16:11
Volk
Volk is offline
Citaat:
Helemaal mee eens. Ik heb nog nooit vuurwerk afgestoken maar heb al meerdere keren schade opgelopen omdat mensen het kennelijk leuk vinden vuurwerk naar je te gooien of op je te richten.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2011, 16:18
Verwijderd
Dan gooi je toch gewoon een stukje vuurwerk of iets zwaars terug.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2011, 16:42
HTID
HTID is offline
Citaat:
Ik denk dat voorlichting ook wel zin heeft, maar een verbod is wel een stuk effectiever, zeker aangezien dit verbod niet zo moeilijk te handhaven is.
In België en Frankrijk kan je het hele jaar door vuurwerk kopen. Een verbod op vuurwerk lijkt me erg duur en zeer moeilijk te handhaven omdat alle mensen die nu vuurwerk kopen daar echt niet zomaar mee ophouden.
Oud 02-01-2011, 16:51
Batave
Batave is offline
Waarom duur?
Oud 02-01-2011, 17:03
Verwijderd
Citaat:
In België en Frankrijk kan je het hele jaar door vuurwerk kopen. Een verbod op vuurwerk lijkt me erg duur en zeer moeilijk te handhaven omdat alle mensen die nu vuurwerk kopen daar echt niet zomaar mee ophouden.
Dat valt wel mee, met Oud & Nieuw is toch al veel politie op de been. Verder zal na een verbod de verkoop in de illegaliteit verdwijnen, en aangezien de meeste mensen hun vuurwerk bij legale punten aanschaffen zal de hoeveelheid vuurwerk flink afnemen. Verder zijn er zat landen waar consumenten geen vuurwerk mogen afsteken en daar gaat het prima, al kost zo'n cultuuromslag natuurlijk wel tijd.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2011, 10:56
ik_eet_egels
ik_eet_egels is offline
Citaat:
Waarom duur?
Een dergelijk verbod handhaven kost veel manuren.

OT: Ik zou geen bezwaar hebben tegen een verbod op vuurwerk. Laat de gemeente/bedrijven maar een leuke vuurwerkshow van belastinggeld/eigen geld afsteken. Ziet er ook mooier uit en is veiliger.

Maar ik snap best dat je als puber daar schijt aan hebt. Toen vond ik het knallen ook veel te leuk. Daar moet dan een gepaste sanctie op staan.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2011, 10:59
Batave
Batave is offline
Citaat:
Een dergelijk verbod handhaven kost veel manuren.

OT: Ik zou geen bezwaar hebben tegen een verbod op vuurwerk. Laat de gemeente/bedrijven maar een leuke vuurwerkshow van belastinggeld/eigen geld afsteken. Ziet er ook mooier uit en is veiliger.

Maar ik snap best dat je als puber daar schijt aan hebt. Toen vond ik het knallen ook veel te leuk. Daar moet dan een gepaste sanctie op staan.
Er is nu tijdens oudjaarsdag ook veel man op de been, daarbij heb je een beetje extra inkomsten door vuurwerkboetes e.d.

Het kost ook veel manuren om de straten op te ruimen.
Oud 05-01-2011, 11:05
ik_eet_egels
ik_eet_egels is offline
Citaat:
Er is nu tijdens oudjaarsdag ook veel man op de been, daarbij heb je een beetje extra inkomsten door vuurwerkboetes e.d.

De vraag blijft of je de kosten van de manuren eruit haalt door boetes. Maar goed, ik ben een gematigd voorstander van een verbod, de kosten maken me niet zoveel uit.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2011, 14:10
Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Citaat:
Dan gooi je toch gewoon een stukje vuurwerk of iets zwaars terug.
alsjeblieft zeg....

Heb je dan niet op de basisschool gezeten??

(maar jantje, als henkie in de sloot springt, spring jij er toch ook niet in?)
Oud 15-01-2011, 14:50
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
alsjeblieft zeg....
Wat is er zo raar aan zelfverdediging?
Oud 15-01-2011, 14:54
Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Citaat:
Wat is er zo raar aan zelfverdediging?
Niks mis met zelfverdediging. Als een vent met een stok op je afkomt en je begint te meppen, vindt ik het goed als je hem een trap in zijn kruis geeft zodat ie stopt.

Maar jij hebt het niet over zelfverdediging, jij hebt het over een tegenaanval voor je eigen ego.
Oud 15-01-2011, 14:57
Batave
Batave is offline
Oog om oog, tand om tand?
Oud 15-01-2011, 15:14
Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Citaat:
Oog om oog, tand om tand?
Je bedoelt mijn reactie? of bedoel je het reageren op dat vuurwerk op je gegooid wordt??
Oud 15-01-2011, 15:39
Verwijderd
Citaat:
alsjeblieft zeg....

Yep, altijd al een belachelijke regel gevonden. Als iemand mij een klap geeft geef ik een klap terug, als iemand vuurwerk gooit gooi je vuurwerk terug.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2011, 15:45
Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Citaat:
Yep, altijd al een belachelijke regel gevonden. Als iemand mij een klap geeft geef ik een klap terug, als iemand vuurwerk gooit gooi je vuurwerk terug.
Mag ik je vragen waar je bent opgegroeid?
Oud 15-01-2011, 15:49
Verwijderd
Ik zie niet in waarom dat ook maar enigszins relevant zou zijn dus nee.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2011, 15:53
Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Citaat:
Ik zie niet in waarom dat ook maar enigszins relevant zou zijn dus nee.
Dat zou je houding kunnen verklaren, maar dat zegt al genoeg
Oud 15-01-2011, 15:53
Verwijderd
Is goed kiddo
Met citaat reageren
Oud 15-01-2011, 16:25
HTID
HTID is offline
Citaat:

Wil je in elke straat een agent gaan zetten dan? Bij mij in de buurt begonnen ze vaak al weken van tevoren met vuurwerk. Ik zag een keer 2 agenten achter een groep van 10 kinderen aan rennen. Beschamend, omdat ze er niet 1 te pakken kregen. Wil je daar de politie dan voor in gaan zetten? Ik heb liever dat ze boeven gaan vangen en wat eerder ingrijpen bij vechtpartijen in de stad.

Bovendien, de manuren om de straten op te ruimen kosten bijna niets omdat de meeste mensen netjes hun eigen straat opruimen.

Ik vind dat een verbod gereserveerd zou moeten voor iets dat extreme maatschappelijke of persoonlijke schade veroorzaakt. Kinderporno of verkrachting ofzo. Iets onbenulligs als vuurwerk is een verbod niet waard imo.
Oud 16-01-2011, 22:29
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar jij hebt het niet over zelfverdediging, jij hebt het over een tegenaanval voor je eigen ego.
Vuurwerk is gevaarlijk en kan permanente verwondingen toebrengen. Daarop reageren door er hard in te gaan en korte metten te maken is wat mij betreft niet disproportioneel. Dan heb ik het natuurlijk alleen over een gevaarlijke situatie als zwaar knalvuurwerk of vuurpijlen echt op iemand richten.

Bovendien wat vuurwerk gooien en afschieten op mensen betreft, vooral irritante pubers dat toch negen van de tien keer in groepsverband, en dus is zacht en terughoudend aanpakken ook gewoon gevaarlijk voor jezelf.
Oud 17-01-2011, 00:55
Verwijderd
Daarnaast is de vergelijking met de basisschool ethiek natuurlijk een beetje dom. Of steek je nog steeds je hand op als je moet gaan plassen?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2011, 13:56
Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Je zegt zelf al.
Vuurwerk is gevaarlijk en kan permanente verwondingen toebrengen.

Dat geldt niet alleen voor degene die het gooit, maar ook voor jou.
Wie zegt dat jij jezelf op zo'n moment in de hand kan houden, en niet meer schade aanricht dan dat geoorloofd is.
En als jij dan vuurwerk teuggooit. Denk je dat die gooiers er dan mee ophouden en bij hun mammie's gaan uithuilen??

Volgens mij lok je dan alleen nog maar meer uit, lijkt me niet de bedoeling. Hard wegrennen is ook geen oplossing, maar hetzelfde terugdoen vindt ik wel kinderachtig.

Citaat:
Daarnaast is de vergelijking met de basisschool ethiek natuurlijk een beetje dom. Of steek je nog steeds je hand op als je moet gaan plassen?
Vindt ik ook wel kort door de bocht. Niet elke basisschool leus is toepasbaar in het dagelijks leven. Maar achter deze leus zit een gedachte die WEL toepasbaar is in het dagelijks leven.

Daarnaast, ik ben zo verantwoordelijk dat ik zelf bepaal wanneer ik naar de wc ga, diezelfde verantwoordelijkheid kan jij toch ook met vuurwerk opbrengen??

Want als jij op zo'n manier reageert op vuurwerkgooiers, dan zal je die verantwoordelijkheid wel niet hebben.
Oud 17-01-2011, 15:35
Verwijderd
Welke verantwoordelijkheid héb je het over? Zelfverdediging lijkt me een algemeen goed. Denk je dat in discussie gaan over hoe stout ze wel niet zijn ook maar van enige invloed zal zijn?

Waar ben je opgegroeid? Dat zal je houding wel verklaren!
Met citaat reageren
Oud 17-01-2011, 17:20
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Volgens mij lok je dan alleen nog maar meer uit, lijkt me niet de bedoeling. Hard wegrennen is ook geen oplossing, maar hetzelfde terugdoen vindt ik wel kinderachtig.
Uitlokken deden de vuurwerkvandalen zelf al. Natuurlijk worden ze boos als jij reageert, dat doet dergelijke tuig nu eenmaal, maar dat is geen argument om hen dan maar vrij spel te geven.
Citaat:
Wie zegt dat jij jezelf op zo'n moment in de hand kan houden, en niet meer schade aanricht dan dat geoorloofd is.
Van mezelf weet ik dat ik weet hoe ver ik juridisch kan gaan. Van andere mensen weet ik dat natuurlijk niet, en ik zal je zeggen, het interesseert me ook weinig als iemand vuurpijlen afschiet op andere mensen en dan iets meer terugkrijgt dan strikt noodzakelijk is.
Had de vuurwerkvandaal de confrontatie maar niet moeten zoeken.

De enige keer dat mij ooit zoiets overkwam was bij familie met de millenniumwisseling, toen ik vuurwerk doorgaf aan de afstekers vanuit de openstaande hal annex magazijn-voor-de-halve-straat, dat echt afgeladen was met vuurwerk. We hadden het juist in die hal gezet vanwege verdwaald vallend vuurwerk, en omdat we gevallen in het nieuws hadden gezien dat dingen daardoor in het gezicht van mensen afgingen.
Een of andere dronken lor kwam toen aanlopen en schoot vuurpijlen in het rond, waarvan er eentje in de hal eindigde en andere mensen ook nauwelijks miste.

Ik kreeg door paniekende vrouwen vervolgens de deur niet dicht, dus ik was maar wat blij dat de buurman hem een mep verkocht en in de houdgreep nam, waarna hij zonder bier, zonder vuurwerk en waarschijnlijk met wat pijn aan zijn hoofd zijn weg kon vervolgen. Als die hele voorraad was afgegaan doordat er een vuurpijl in terecht kwam, was ik er nu niet meer geweest.

Ik hoop niet dat jij wilt beweren dat ze die man maar hadden moeten laten begaan, met alle risico's vandien? Misschien was hem direct slaan niet strikt noodzakelijk geweest, maar daarover kun je iemand die op dat moment direct moet handelen echt geen verwijten maken.
Reageren

Regels voor berichten