Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-01-2010, 15:12
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Dag lieve Artistiekelingen, knutselaars, metselaars en andere forumers van het soort dat dit subforum bezoekt.

Om voorlopig nog niet nader te noemen redenen moet ik een patroon aanpassen. Ik moet van het patroon van een korte broek een lange broek maken. Nou denk ik dat dat niet moeilijk is omdat het moeilijke de pasvorm rond het kruis is bij een broek en ik ken het patroon van de korte broek en dat zit goed dus ik hoef alleen de pijpen door te trekken. Maar ik heb dit nog nooit gedaan en ik vroeg me af of iemand daar ervaring mee heeft, tips voor hoe je dat moet opmeten en hoe je dat moet doortrekken enzo?
En de broek moet strak zijn bij de enkels maar los daarboven (zoals een joggingbroek), moet ik hem dan langer knippen dan normaal of maakt dat geen verschil?

Nou alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2010, 03:32
jolly good
jolly good is offline
hoi fizzle, als je een lange broek hebt (joggingbroek?) met het model dat je voor de pijpen wilt, kun je vanaf de kruisnaad de binnenbeenlengte meten. het aantal extra centimeters teken je in een rechte lijn aan het patroon van de korte broek (als je tenminste een rechte pijp wil) en de onderzoom teken je haaks op die lijn. de buitenbeennaad trek je door tot de getekende onderzoom. (de binnen- en buitenbeennaad moeten dus evenwijdig aan elkaar zijn. als het iets toeloopt, wat je volgens mij niet wil, dan moet je zorgen dat de hoeken haaks zijn en het een vloeiende lijn wordt wanneer je het voor en achterpatroon tegen elkaar legt, dus dan is de onderzoom iets afgerond). dan teken je aan de onderkant nog extra de breedte van de zoom en het elastiek dat je wil. dus bijvoorbeeld 1 a 2 cm voor de zoom en de breedte van de band. succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 09-01-2010, 11:22
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Dankjewel! Ik heb alleen geen broek in het model dat ik wil - moet ik dan van mijn eigen benen de lengte meten?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2010, 18:47
Verwijderd
Ik zou gewoon een andere broek nemen van de goede lengte, en daar inderdaad een paar cm bijschatten voor het pof-effect. En dan een ruime zoom aanknippen, zodat als het niet genoeg is, je het nog een beetje kunt uitleggen.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2010, 14:35
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
En gewoon rechte pijpen ja?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2011, 14:03
eeleni
eeleni is offline
Citaat:
Dag lieve Artistiekelingen, knutselaars, metselaars en andere forumers van het soort dat dit subforum bezoekt.

Om voorlopig nog niet nader te noemen redenen moet ik een patroon aanpassen. Ik moet van het patroon van een korte broek een lange broek maken. Nou denk ik dat dat niet moeilijk is omdat het moeilijke de pasvorm rond het kruis is bij een broek en ik ken het patroon van de korte broek en dat zit goed dus ik hoef alleen de pijpen door te trekken. Maar ik heb dit nog nooit gedaan en ik vroeg me af of iemand daar ervaring mee heeft, tips voor hoe je dat moet opmeten en hoe je dat moet doortrekken enzo?
En de broek moet strak zijn bij de enkels maar los daarboven (zoals een joggingbroek), moet ik hem dan langer knippen dan normaal of maakt dat geen verschil?

Nou alvast bedankt
Ik kan je niet verder helpen, maar ik ben wanhopig op zoek naar een patroon van een korte strakke broek. Heb je die misschien? En zo ja, zou je die naar me toe kunnen sturen?
Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2011, 06:37
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
In tijdschriftenwinkels staan vaak een paar zelfmaakmodetijdschriften, zoals de Knip, kijk daar eens in, op de titelpagina staat de collectie van dat tijdschrift, en als er de broek instaat die je wil koop je het tijdschrift en dan zit dat patroon erin en ook een beschrijving van hoe je het in elkaar moet zetten. Succes!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten