Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-11-2010, 15:01
fmev
fmev is offline
Ik ben 16 jaar en vorig jaar ben ik erachter gekomen dat ik ADD heb. Daar heb ik een test voor gedaan.
Toen zijn er ook een paar andere testen gedaan oa. een IQ test.
Mijn verbale IQ is 114 en performale 96. dan heb je 'blijkbaar' een verbale/ performale kloof.
Je begrijpt alles wel, maar je kan het niet omzetten in dingen doen.

Op de basisschool werd er gezegt dat ik dyslectie had. Op de middelbare school is dat weer getest en daar zeiden ze van niet.
Een dokter zei dat ik wel dyslectie had, maar dat ik dat door mijn intelligentie kon verbergen. Dat ik dus de woorden herken en ze dan zeg, maar als er dan onzinwoorden komen, zit ik ver onder het gemiddelde. Kan dat eigelijk wel?
Dyslectie verbergen door je intelligentie?

Ohja wat het ook nog is, bij zo'n v/p kloof kan je beter dingen onthouden en begrijpen als iemand iets tegen je verteld, dan als je het ziet. Maar ik ben een beelddenker, en als iemand mij iets verteld moet ik het eerst voor me zien, voor ik weet waar die persoon het over heeft.

Ik heb geen idee meer wat nou klopt en hoe het nou zit.
Kan iemand mij helpen???
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-11-2010, 17:35
Balance
Balance is offline
Dat je verbaal sterker bent dan performaal, betekent niet dat je ook alleen maar talig bezig bent en geen beelddenker kan zijn. Verbaal IQ is alles wat met taal te maken heeft. Bijvoorbeeld of je iets kan uitleggen, of je iets begrijpt wat een ander vertelt, of je algemene kennis hebt, hoe groot je woordenschat is of je abstract kan denken met taal (bijv. de eigenschappen van taal kunnen benoemen), etc.
Performaal zijn alle eigenschappen van het IQ waarbij taal niet of nauwelijks mee speelt. Bijvoorbeeld de snelheid waarmee je dingen verwerkt in je hersenen, de mate waarin je zowel details als een groter geheel kan zien, of je tot op zekere hoogte je acties ook goed kan organiseren, etc.

Nu heb jij ADD en dat betekent dat je problemen hebt met het verdelen van je aandacht. Grote kans dat jij daardoor meer tijd nodig hebt om informatie tot je te nemen, waardoor het ook langer duurt voordat je de informatie verwerkt hebt. Je bent snel afgeleid en hebt daardoor mogelijk ook wat meer problemen met abstracte denkprocessen waarbij je je aandacht juist moet behouden. Je bent waarschijnlijk wat minder gefocust op details (of op de verkeerde details), omdat je vluchtig kijkt en werkt. Dat zijn allemaal aspecten die bij de onderdelen van een IQ-test in het performale deel vallen, waardoor je performaal IQ lager is. Overigens valt dat ook nog best mee, want je zit alsnog op 96, wat een heel mooi gemiddelde is!
Oud 22-11-2010, 18:24
Verwijderd
Aan het verhaal van balance heb ik eigenlijk niks meer toe te voegen !
Alleen dat je misschien eens uitleg kan vragen bij diegene die het psychologisch onderzoek bij je af nam.
Dat heb ik toen ook gedaan en die kan je precies de verbanden uitleggen en wat alles nou betekent.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2010, 21:04
Ijsbeer22
Ijsbeer22 is offline
Herken redelijk wat van je verhaal. Door je intelligentie kan je verschijnselen van je dyslexie verbergen middels truucjes.

Ikzelf ben vroeger tweemaal op dyslexie getest. De eerste keer had ik geen dyslexie omdat ik een iq test onder mijn niveau had gemaakt (met een soort gelijke vp kloof). Ik deed toen VWO en scoorde op de taal testen zeer laag in vergelijking met andere VWO'ers. Omdat ik de iq test op vmbo/havo niveau had gemaakt en ik in vergelijking tot de vmbo-tl doelgroep maar net onder het gemiddelde score werden mijn problemen met de talen toegeschreven aan het volgen van een school niveau boven mijn niveau. Mij werd geadviseerd om havo te gaan doen. Daarbij werd de uitspraak gedaan dat als ik daadwerkelijk VWO niveau had, ik wel dyslexie zou hebben gehad.

Doordat ik op de basisschool een groep heb overgeslagen, ik twee jaar later voor de niet taal vakken een 7.5 gemiddeld stond (nog steeds op het VWO) en nog steeds problemen had met de taal vakken ben ik opnieuw getest. Ditmaal is er VWO niveau aangenomen en is er uiteindelijk wel dyslexie uitgekomen.

Denk wat het bij mij ook moeilijker maakt is dat ik het gevoel heb dat mijn primaire problemen met taal het verwerken van auditive informatie is en dat mijn spellings en lees problemen secundair zijn.
Ik heb namelijk vooral problemen met auditieve geheugen, enorme problemen om mensen te verstaan in rumoerige situaties, spreek woorden soms verkeerd uit en ik hoor de toonhoogte verschillen van vragende zinnen en sarcasme niet. Soms twijfel ik zelf of het wel echt dyslexie is, maar niet een soort van ander taal probleem. Echter ik heb niks kunnen vinden wat het beter beschrijft en je hebt eenmaal een diagnose nodig wil je gebruik kunnen maken van dingen zoals extra tijd.

Laatst gewijzigd op 22-11-2010 om 22:27.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 08:15
Bregje
Bregje is offline
Weet je ook op welke onderdelen je welke score had BINNEN je viq piq? Dat maakt nogal een groot verschil...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten