![]() |
|
![]() |
Een deel van het land is inmiddels al een week aardig dicht gesneeuwd en dus komt de vraag weer op wie er verantwoordelijk is voor het sneeuwvrij houden van de stoep.
Is het aan de gemeente of aan de bewoners zelf? In Amsterdam zijn inmiddels werkloze jongeren ingezet om - in ruil voor hun uitkering - de stoep bij bijvoorbeeld bejaardenhuizen schoon te maken/houden. zie bijvoorbeeld Elsevier Een VVD'er in de hoofdstad heeft ook opgeworpen om het oude systeem weer in te voeren waarbij bewoners een boete kunnen krijgen als ze niet vegen. At5.nl Wat vinden jullie: wie is er verantwoordelijk voor de begaanbaarheid van de stoep? En welke oplossing vinden jullie het beste? En hebben jullie zelf een schone stoep? ![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Dat van werkelozen lijkt mij een goede zaak. Niet alleen doet het afbreuk aan het idee dat de bijstand onbeperkt gratis geld is, maar daarmee geef je mensen iets om de wekker voor te zetten. Dat ze dat niet meer kunnen is een van de redenen dat een deel van de bijstandstrekkers geen baan kan vinden.
Wel mis ik een onderverdeling; iemand die net een paar maanden bijstand nodig heeft omdat hij geen recht op WW heeft, is iets anders dan een professioneel uitkeringstrekker die dat al vijf jaar doet en niet meer probeert om aan de slag te komen. Voor de stoep naar de gemeente wijzen lijkt me heilloos. Hier in Utrecht is zelfs het vegen van fietspaden of semi-belangrijke wegen zelfs al teveel moeite voor het linkse stadsbestuur, en dat is het al jaren. De Uithof sneeuwt al meerdere jaren consequent in als er een beetje sneeuw valt. Ze gaan dan zeker geen stoepjes vegen, al ga je op je kop staan. Zelf heb ik niet eens een sneeuwschuiver, maar een stuk afvalhout bracht een oplossing voordat de sneeuw hard geworden was. Van deur naar fietsenstalling is sindsdien behoorlijk schoon. Gister zag ik iemand de onderkant van een krat bier gebruiken als een soort sneeuwrasp om daarmee de sneeuw weg te krijgen. ![]() Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ik zie niet in waarom die jongeren überhaupt hun best zullen doen. Ze gaan er geen cent op vooruit. Ik durf te wedden dat ze ongeveer een dag doen over 10 m². Ik betwijfel trouwens of het juridisch wel mogelijk is. Volgens mij brult de VVD maar wat.
||
Citaat:
En tegenprestaties voor een uitkering mogen uiteraard. Nergens is een recht op gratis geld vastgelegd, en we hebben ook dingen zoals een sollicitatieplicht.
|||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
||
Citaat:
Bovendien verlies je nogal uit het oog dat het gaat om zaken waar je geen baan van kunt maken. Of je doet het zo, of het gebeurd niet. En zoals we net besproken hebben: het zo doen heeft verschillende voordelen bovenop het begaanbaar maken van stukken stoep.
|
![]() |
Het systeem dat jongeren in de bijstand elk werk van de gemeente aan moeten nemen om niet gekort te worden op hun uitkering is niet nieuw (in Amsterdam wordt het althans al langer toegepast; ook met meer "vaste" banen). Er zijn echter ook altijd juridische vraagtekens bij geplaatst en ik meen dat er bij het Europese hof een zaak over loopt. (Het zou te veel op dwangarbeid lijken of zo; maar ik weet het fijne er niet van.)
Anyway, in dit geval vind ik het een win/win-situatie omdat, zoals T_ID al zegt, het goed is als bijstandstrekkers 's ochtends een reden hebben om op te staan. En je wordt er sowieso niet slechter van als je anderen helpt. Mijn eigen stoep hou ik schoon, want ik wil ook mijn nek niet breken bij iemand anders voor de deur ![]() |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
![]() Bovendien lijkt het me volstrekt geen goed plan als een werkloze gewoon een goedkope arbeidskracht is voor de gemeente. Dan zou het voor de gemeente fijn zijn om veel werklozen te hebben. Lekker mensen laten werken voor 70% van het minimumloon. Citaat:
|
Dan krijgen "arbeitswerklozen" tijdens hun werkuurtjes toch het miniumloon. Daar kan ik me op zich nog wel in vinden. Maar dat 'bankhangvolk' lekker kan blijven hangen zoals vele al jaren doen is natuurlijk een 'no-go'
||
Citaat:
28 uur werken en ze krijgen 100% minimumloon, 14 uur en het is 200%, niet gek... Mijn straatje hoefde ik niet schoon te vegen, dat heeft m'n buurman al gedaan. Zelf zou ik 't niet gedaan hebben, gewoon omdat ik geen sneeuwschuiver heb en te laat was het met de bezem te doen. Boete? Lijkt me pas relevant als de gemeente zelf mijn straat doet, waarna mijn werk enigzins overbodig wordt.. |
![]() |
|||
Citaat:
De bijstand is een vangnet, geen hangmat. Wie van plan is om er lekker lui in te blijven hangen zonder iets te doen moet eruit gekieperd worden door zijn uitkering te korten. Je zou verbaasd staan hoeveel mensen gewoon de maximale korting op de bijstand pakken, en alsnog nergens aan meewerken. Citaat:
||
Citaat:
Als je dat soort banen per se wilt scheppen dan moet je de arbeidsvoorwaarden en rechtspositie van werknemers totaal uitkleden. Dat is de enige manier waarop dat kan werken. Als je iemand die sneeuw opruimt maar een paar euro hoeft te betalen en naar hartelust kan aannemen en ontslaan, dan is het opeens wel de moeite waard, want de kostenpost is kleiner, en tijdelijker. Maar ja, dan loont het weer niet om te gaan werken vanuit de riante uitkeringen die we hebben in Nederland.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
in de winter ben ik aan boord toch vrij fulltime sneeuw en ijs aant ruimen, als je alleen in de wintermaanden werkt levert dat toch zo'n 40 000 euro op in de vrije markt
![]() maarja een stoep is lekker boeiend, bovendien is de toplaag sneeuw vaak minder glad dan dat dunne aangetrapte koeklaagje wat na het ruimen overblijft dus zonder zout strooien kan je het net zo goed niet doen.
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Vrijdagmiddag en alles is saai #1877 Verwijderd | 500 | 19-11-2013 14:04 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhalenwedstrijd] Verhuizen flyaway | 0 | 01-12-2011 21:16 | |
Psychologie |