Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2010, 13:48
Solee
Solee is offline
Ik weet niet of ik hier goed zit, maar oke.
Ik moet voor school een collage maken over een bepaalde schrijver. Ikzelf ben totáál niet creatief dus je begrijpt dat ik niet erg blij ben met deze opdracht.
Goed, ik vroeg me dus af: is er misschien iemand die leuke ideeën heeft ofzo of me op een andere manier kan helpen?
Ik zou je voor eeuwig dankbaar zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-11-2010, 17:34
Verwijderd
welke schrijver zou je willen doen?

wat belangrijk is is dat een collage niet perse zo hoeft te zijn dat je het blad niet meer ziet, ik zelf heb dat ook niet gedaan met een schoolopdracht en ik had wel n 9 gehaald.
het gaat erom dat je bij het onderwerp blijft en m duidelijk houd, en in jou geval ook informatief.

ik zou beginnen met een grote foto van de schrijver, met eventueel de naam in de foto verwerkt, in het midden, en daaromheen allemaal dingen die met hem te maken hebben, maak anders n soort van tijdbalk, tijdcirkel om hem/haar heen.
daar kun je dan precies opzetten waneer ie geboren is, eerste boek schreef, opleiding afrondde, welke boeken waneer uitkwamen etc. etc. etc.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 22:18
me-nu
me-nu is offline
Ik neem aan dat je een collage moet maken met puur afbeeldingen. Waar je dan mee moet beginnen is het zoeken van zoveel mogelijk afbeeldingen. Begin inderdaad met een afbeelding van de schrijver zelf, dan misschien wat kaften van boeken, dan afbeeldingen van onderwerpen van zijn boeken en van andere hobby's interesses die de schrijver heeft. Als je denkt dat je alles wel hebt gevonden ga dan plaatjes zoeken die weer een link hebben met de plaatjes die je al gevonden hebt, dus eigenlijk alleen indirect met je schrijver.

Print deze plaatjes, knip ze uit en spreid ze voor je uit. Ga dan voor jezelf na wat voor boodschap deze plaatjes aan je overbrengen en haal plaatjes eruit die een dubbele boodschap hebben. Ga zo door tot je een mooie en duidelijke collectie van afbeeldingen hebt. Maar denk er aan "Less is more".

Nu kan je de plaatjes gaan ordenen op een manier die bij jou schrijver past. Bijvoorbeeld rommelig als het een slordig persoon is, heel gestructureerd als hij gestructureerd is. Maar je kan ook dieper denken, in een cirkel als zijn leven een herhalend patroon laat zien of heel erg monotoon verdeeld als al zijn boeken op elkaar lijken. Ook kan je proberen door de ordening van je plaatjes de blik van de kijker te leiden. (Men kijkt eerst naar de grotere plaatjes of naar de plaatjes op de hoeken en in het centrum. Daar kan je dus de belangrijkste plaatjes zetten. Of je kan de plaatjes in een spiraal plaatsen, dan zal de kijker de spiraal volgen)

Hopelijk heb je er iets aan.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2010, 13:10
Roosje
Roosje is offline
Ik vind collages het leukst om te maken als je begint vanuit een soort landschap. Ik heb vaak een idee in mijn hoofd, bijvoorbeeld een besneeuwd bos, of een pad op het strand, of een zee, en daar begin ik dan plaatjes bij te zoeken. Vervolgens kun je de "relevante" plaatjes voor je collage (in jouw geval: boekomslagen, de schrijver zelf, motieven in zijn boeken, hoofdpersonages, ...) in die achtergrond gaan plaatsen. Daardoor wordt het wat minder een samengeraapt zootje.

Maar ik weet niet zo goed of je de opdracht hebt gekregen vanuit Tekenen of vanuit bv. Nederlands; mijn aanpak is meer de creatieve, geloof ik, en minder de informatieve.
Reageren

Regels voor berichten