Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2010, 16:26
Verwijderd
GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi wil een moratorium op databases met persoonsgegevens. Dibi dient daartoe vandaag een voorstel in tijdens de behandeling van de justitiebegroting in de Tweede Kamer. Dibi wil dat minister Opstelten (Justitie) met een lijst komt waarin inzichtelijk wordt gemaakt hoeveel databases er zijn en welke gegevens zijn opgenomen. Ook moet volgens hem elke Nederlander het recht krijgt op inzage in de eigen persoonsgegevens.

“Het is onaanvaardbaar dat persoonsgegevens in databases slecht beveiligd zijn. De kwetsbaarheid voor ongeoorloofd gebruik en het ontbrekende toezicht op gegevensverzameling is een risico voor identiteitsfraude. Zeker als het in verkeerde handen komt. Identiteitsfraude is snelst groeiende vorm van criminaliteit”, zegt Dibi.

Dibi wil dat er een halt wordt toegeroepen aan het groeiend aantal databases. Vorige week heeft het Rathenau Instituut becijferd dat iedere Nederlander in zo’n 250 tot 500 publieke en private databases is opgenomen. Van zeer persoonlijke gegevens tot aan de registratie van de airmiles.

Wat een ridicuul voorstel van Dibi. Niet alleen wil hij dus het liefst dat Nederland 25 jaar terug in de tijd gaat, ook zorgt hij voor het failliet van de ICT-sector. Het voorkomen van een beveiligingslek is een oneindig lang durende strijd, dus het is echt compleet zinloos. Laat staan dat de minister een overzicht moet geven van alle databases waarin mensen voorkomen.

Stelling: Databases met persoonsgegevens zijn het fundament van de huidige samenleving, deze databases moeten blijven bestaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-11-2010, 18:52
Joostje
Joostje is offline
Ik mag hopen dat de ICTsector voor haar inkomsten niet afhankelijk is van het aanleggen van databases van persoonsgegevens vanuit de overheid.

Maar goed, waarom vind je die 250 databases een fundament voor onze huidige samenleving?
Oud 24-11-2010, 22:27
Verwijderd
Citaat:
Ik mag hopen dat de ICTsector voor haar inkomsten niet afhankelijk is van het aanleggen van databases van persoonsgegevens vanuit de overheid.
Het gaat om zowel publieke als private databases. Elk bedrijf ongeveer maakt gebruik van minstens 2 verschillende databases.
Citaat:

Maar goed, waarom vind je die 250 databases een fundament voor onze huidige samenleving?
Niet die 250, die tienduizenden.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 07:11
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Het gaat om zowel publieke als private databases. Elk bedrijf ongeveer maakt gebruik van minstens 2 verschillende databases.

Niet die 250, die tienduizenden.
Zijn die allemaal dan wel nodig?
Oud 25-11-2010, 07:26
Verwijderd
Citaat:
Ongefundeerde holle kreet die nergens op gebaseerd is.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 07:39
Verwijderd
Citaat:
GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi wil een moratorium op databases met persoonsgegevens. Dibi dient daartoe vandaag een voorstel in tijdens de behandeling van de justitiebegroting in de Tweede Kamer. Dibi wil dat minister Opstelten (Justitie) met een lijst komt waarin inzichtelijk wordt gemaakt hoeveel databases er zijn en welke gegevens zijn opgenomen. Ook moet volgens hem elke Nederlander het recht krijgt op inzage in de eigen persoonsgegevens.

Nou goed, als het om gegevens bij de overheid gaat kan ik me voorstellen dat er een manier moet zijn om die in te zien.

Citaat:
“Het is onaanvaardbaar dat persoonsgegevens in databases slecht beveiligd zijn. De kwetsbaarheid voor ongeoorloofd gebruik en het ontbrekende toezicht op gegevensverzameling is een risico voor identiteitsfraude. Zeker als het in verkeerde handen komt. Identiteitsfraude is snelst groeiende vorm van criminaliteit”, zegt Dibi.
Dit soort lekken voorkom je grotendeels door systemen los te koppelen van het internet en een strikte vorm van auditing toe te passen waardoor ongeoorloofde en overbodige toegang (ff de buurman checkuh) snel in de smiezen loopt. Daar moeten dan ook sancties op staan. Het lijkt me verder een prima zaak als er richtlijnen komen over welke informatie er op welke manier en hoe lang wordt opgeslagen. Dat betekent niet het failliet van de ICT-sector, dat is een van de grote aanjagers (identity and security management) van de sector.

Citaat:
Dibi wil dat er een halt wordt toegeroepen aan het groeiend aantal databases. Vorige week heeft het Rathenau Instituut becijferd dat iedere Nederlander in zo’n 250 tot 500 publieke en private databases is opgenomen. Van zeer persoonlijke gegevens tot aan de registratie van de airmiles.
Private databases doe je niets aan. Het is nodig en het valt onder vrije informatievergaring. Het punt is meer wat er met die informatie gedaan wordt.

Citaat:
Wat een ridicuul voorstel van Dibi. Niet alleen wil hij dus het liefst dat Nederland 25 jaar terug in de tijd gaat, ook zorgt hij voor het failliet van de ICT-sector. Het voorkomen van een beveiligingslek is een oneindig lang durende strijd, dus het is echt compleet zinloos. Laat staan dat de minister een overzicht moet geven van alle databases waarin mensen voorkomen.
Het efficiënter opslaan van die gegevens en het beter beveiligen van databases is juist heel erg belangrijk en moet de hoogste prioriteit krijgen.

Citaat:
Stelling: Databases met persoonsgegevens zijn het fundament van de huidige samenleving, deze databases moeten blijven bestaan.
Het fundament wil ik het niet noemen maar ik denk dat bij iets meer dan de helft van de bedrijven geen salarissen meer uitbetaald kunnnen worden als bepaalde databases er niet meer zouden zijn.

Strengere regulering heb ik helemaal niets op tegen. Gegevens worden maar verzameld en verzameld en het is onderhand een doel geworden en geen tool of middel meer om een doel te bereiken.

Trouwens, 500 databases waar je een Nederlander in kan vinden vind ik een krappe schatting.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 07:56
hookee
hookee is offline
Voor de oorlog hadden we ook een fantastische database waar precies in vermeld stond wie jood was.. Hoe naíef kun je zijn..
Databases zijn bijvoorbeeld nodig voor de overheid om fraudeurs op te sporen.
Maar als ik 1x een internetsite bezoek en daarna elke dag spam ontvang van 20 verschillende bedrijven, kan ik daar de noodzaak niet echt van inzien.
Het lijkt me goed eens databases onder de loep te houden, en niet alleen die van de overheid.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 19:18
T_ID
T_ID is offline
Groenlinks toont zich behoorlijk naïef. De meeste databases hebben nut, en degenen die dat niet hebben, of voor reclamedoeleinden, daarvan kies je zelf of je er aan meedoet of niet.

Niemand heeft ooit een pistool op iemands hoofd gezet en hem gedwongen een airmiles pas te nemen.
Citaat:
Ik hoef bijvoorbeeld niet bij elke betaling die ik doe, uitgebreid in te vullen aan wie ik dat doe, van welke rekening, en te berekenen voor de bank dat ik dat mag doen omdat mijn saldo voldoende is.

Ik vond het ook wel leuk dat voor een nieuw paspoort, ik nauwelijks iets hoefde te doen omdat alle gegevens uit een database kwamen, en ik niet mijn uitgebreide familiegeschiedenis en woongeschiedenis hoefde te omschrijven op een formulier of tien.
Oud 25-11-2010, 19:54
Verwijderd
Citaat:
Ongefundeerde holle kreet die nergens op gebaseerd is.
Elk bedrijf heeft een database met gegevens van werknemers en een andere met die van klanten.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 21:22
Verwijderd
Citaat:
Elk bedrijf heeft een database met gegevens van werknemers en een andere met die van klanten.
Wie zegt dat dat databases zijn en op wat voor manier heeft een dergelijke 'database' te maken met de OP?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 21:25
Verwijderd
Citaat:
Wie zegt dat dat databases zijn en op wat voor manier heeft een dergelijke 'database' te maken met de OP?
Het zijn toch databases waarin persoonsgegevens opgeslagen zijn?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 21:27
Verwijderd
Citaat:
Groenlinks toont zich behoorlijk naïef. De meeste databases hebben nut, en degenen die dat niet hebben, of voor reclamedoeleinden, daarvan kies je zelf of je er aan meedoet of niet.
Ben je serieus zo naïef?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 21:27
Verwijderd
Citaat:
Het zijn toch databases waarin persoonsgegevens opgeslagen zijn?
Klantgegevens gaat vooral om bedrijven.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 21:31
Verwijderd
Citaat:
Klantgegevens gaat vooral om bedrijven.
Je punt?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 21:32
Verwijderd
Citaat:
Je punt?
Dat is onvergelijkbaar met personen.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 21:35
Verwijderd
Citaat:
Dat is onvergelijkbaar met personen.
Heel veel bedrijven hebben consumenten als klant, daarnaast hebben bedrijven ook contactpersonen waarvan ook vaak privegegevens bekend zijn.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 21:38
Verwijderd
Citaat:
Heel veel bedrijven hebben consumenten als klant, daarnaast hebben bedrijven ook contactpersonen waarvan ook vaak privegegevens bekend zijn.
Dan nog hebben alleen grote bedrijven daadwerkelijk een HRM-systeem en een aanverwant systeem voor klanten.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 21:40
Verwijderd
Citaat:
Dan nog hebben alleen grote bedrijven daadwerkelijk een HRM-systeem en een aanverwant systeem voor klanten.
Volgens mij hebben de meeste MKB-ers al een database met alle klantgegevens erin, dus ik snap niet hoe je bij deze bewering komt.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 21:48
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij hebben de meeste MKB-ers al een database met alle klantgegevens erin, dus ik snap niet hoe je bij deze bewering komt.
Ik vind een excelsheet geen database.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 21:56
Verwijderd
Citaat:
Ik vind een excelsheet geen database.
Dat mag, maar het is er wel een. Zie daarvoor de definitie van database.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 22:00
Verwijderd
Citaat:
Dat mag, maar het is er wel een. Zie daarvoor de definitie van database.
Liefje ik ben een database.

Maar dan nog is je stelling vrij zwakzinnig door te stellen dat GL ons naar het stenen tijdperk wil hebben met deze maatregel.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 22:03
Verwijderd
Citaat:
Liefje ik ben een database.

Maar dan nog is je stelling vrij zwakzinnig door te stellen dat GL ons naar het stenen tijdperk wil hebben met deze maatregel.
Dat stel ik dan ook niet, maar wel naar het papiertijdperk
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 22:29
Verwijderd
Komt op hetzelfde neer in deze tijd en het is net zo ridicuul.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 14:32
arPos
arPos is offline
het grappige is dat veel van die databases onder het mom van "vechten tegen id-fraude" zijn opgezet.
Oud 28-11-2010, 20:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Komt op hetzelfde neer in deze tijd en het is net zo ridicuul.
Waarom is dat ridicuul? GL heeft geen enkele onderbouwing waarom. En voor het argument "Nooit databases, want, zie onderbuik" koop ik niks.

Het enige 'nut' van dat terug te draaien is het moeilijker maken van administratie, groter maken van bureaucratie, en het helpen van het plegen van misdrijven.

Ik zal even een link geven naar een redelijk bekende zaak van iemand wiens leven geruïneerd is geraakt doordat er geen ID plicht en geen goede databases waren:
http://www.nrc.nl/binnenland/article...ntiteitsfraude

Als je dat soort taferelen weer opnieuw wilt veroorzaken, zoals GL voorstelt, moet je verrekte goede argumenten hebben waarom. En GL heeft die argumenten niet.
Oud 28-11-2010, 21:24
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Als je dat soort taferelen weer opnieuw wilt veroorzaken, zoals GL voorstelt, moet je verrekte goede argumenten hebben waarom. En GL heeft die argumenten niet.
Waar stelt groenlinks dat voor dan?
Oud 28-11-2010, 21:30
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Waar stelt groenlinks dat voor dan?
Moratorium op databases staat er, helemaal niet meer dus.

En da's best een stompzinnige uitspraak als je bedenkt wat er allemaal fout gaat als je mensen blind medicijnen moet gaan toedienen omdat Tofik Dibi vindt dat het streng verboden is om op te slaan wie ergens allergisch voor is.
Oud 28-11-2010, 23:07
Verwijderd
Citaat:
Waarom is dat ridicuul? GL heeft geen enkele onderbouwing waarom. En voor het argument "Nooit databases, want, zie onderbuik" koop ik niks.
Dat argument heb ik niet gebruikt zien worden. Het heeft geen hol te maken met onderbuikgevoelens maar er mogen best strakkere richtlijnen en regels zijn over hoe er omgegaanoet worden met persoonlijke gegevens. Als je mijn eerdere posts had gelezen had je dat ook gesnapt. Ik roep niet zomaar in de rondte ik weet uit ervaring hoe makkelijk het is om persoonsgegevens los te krijgen bij instanties (met DUO als grote nummer één waar ik zonder uitzondering altijd gegevens van ouders en leerlingen krijg, probeer het zelf eens zou ik zeggen). Ik ben niet specifiek voor minder databases maar wel voor een veel strengere regelgeving.

Citaat:
Het enige 'nut' van dat terug te draaien is het moeilijker maken van administratie, groter maken van bureaucratie, en het helpen van het plegen van misdrijven.
Mooi voorbeeld van geen millimeter verder denken dan je neus lang is.

Citaat:
Ik zal even een link geven naar een redelijk bekende zaak van iemand wiens leven geruïneerd is geraakt doordat er geen ID plicht en geen goede databases waren:
http://www.nrc.nl/binnenland/article...ntiteitsfraude
Wat is hier in godsnaam je punt mee. Er zijn in de omgekeerde toestand tientallen zo niet honderden zaken waarin identiteitsfraude zo ongelofelijk makkelijk was dat mensen voor tonnen in de schulden raakten zonder dat daar iets aan te doen was. Een zwaluw maakt nog geen zomer.

Citaat:
*jij* hebt die argumenten niet. En het zou me verbazen als jij antwoordt op deze post eerlijk gezegd.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 23:08
Verwijderd
Citaat:
Moratorium op databases staat er, helemaal niet meer dus.

En da's best een stompzinnige uitspraak als je bedenkt wat er allemaal fout gaat als je mensen blind medicijnen moet gaan toedienen omdat Tofik Dibi vindt dat het streng verboden is om op te slaan wie ergens allergisch voor is.
Ja, dat wordt op dit moment namelijk bijgehouden
Met citaat reageren
Oud 29-11-2010, 00:28
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ja, dat wordt op dit moment namelijk bijgehouden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aorta_%...rastructuur%29

Bovendien heeft een ieder natuurlijk zijn eigen systeem waarin gegevens van patiënten worden bijgehouden.

Dat is dus iets waar Groenlinks van af wil, en waarom die kolossale voordelen vernietigd moeten worden is mij niet duidelijk.
Oud 29-11-2010, 06:24
Verwijderd
Hoho, dat er een platform is waarvan het doel is dat soort dingen te registreren betekent niet dat het daar ook voor gebruikt wordt. Dat is namelijk het halve implementatiebeleid wat er in Nederland vrij consequent gevoerd wordt. Ik kan in dat systeem nog niet terugvinden dat ik allergisch ben voor bepaalde soorten steroïden en dodelijk allergisch ben voor dextromorphan namelijk.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2010, 15:23
Verwijderd
Citaat:
Ik werk in een bedrijf met minder dan 20 werknemers, en we hebben al een HRM systeem sinds <5 werknemers.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2010, 21:02
Verwijderd
Je bedoelt een accessdatabase?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2010, 21:49
Verwijderd
Citaat:
Je bedoelt een accessdatabase?
Een accessdatabase is geen database? hmm, rare typo.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2010, 06:21
Verwijderd
Citaat:
Een accessdatabase is geen database? hmm, rare typo.
Een accessdatabase is niet te vergelijken met echt HRM-systemen.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2010, 17:40
Verwijderd
Citaat:
Een accessdatabase is niet te vergelijken met echt HRM-systemen.
Dat maakt niet uit, het gaat om elke private en publieke database.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2010, 21:33
Verwijderd
In dat geval is ieder Word document ook een database.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2010, 21:58
Verwijderd
Citaat:
In dat geval is ieder Word document ook een database.
Ik ben blij dat je de bezopenheid van het plan van GL enigszins begint in te zien.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2010, 22:07
Verwijderd
Ach hou toch op Je hebt alles wat ik zeg behalve het geruzie over de definitie van een database genegeerd
Met citaat reageren
Oud 30-11-2010, 22:23
Verwijderd
Citaat:
Ach hou toch op Je hebt alles wat ik zeg behalve het geruzie over de definitie van een database genegeerd
Nouja als jij het probleem bagatelliseert door een erg enge definitie van database te gebruiken, valt natuurlijk de rest van je verhaal als een kaartenhuis in elkaar.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2010, 07:07
Verwijderd
Citaat:
Nouja als jij het probleem bagatelliseert door een erg enge definitie van database te gebruiken, valt natuurlijk de rest van je verhaal als een kaartenhuis in elkaar.
Err nee hoor. Dan heb je duidelijk mijn tweede post in deze topic niet gelezen.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2010, 13:09
REIE
REIE is offline
Citaat:
Strengere regulering heb ik helemaal niets op tegen. Gegevens worden maar verzameld en verzameld en het is onderhand een doel geworden en geen tool of middel meer om een doel te bereiken.

Warrig voorstel van Groen Links, maar de intentie vind ik lovenswaardig. Dat dit wordt doorgevoerd acht ik onwaarschijnlijk. Ik wil graag in herinnering brengen dat de regeringspartijen weinig op hebben met onze privacy en niet te beroerd zijn om Europese privacywetgeving hiervoor te negeren.

Argumenten als "database is handig" en "als je niks misdaan hebt, heb je niks te verbergen" gaan voorbij aan het belang van recht op persoonlijke integriteit. Identiteitsdiefstal is slechts een worst-case-scenario wanneer kwaadwillende lieden toegang hebben tot zulke handige gegevens. Een milde uitwas is doortrapte persoonlijke marketing die enkel mogelijk is wanneer een bedrijf persoonlijke gegevens van een consument heeft. Vul voor de grap op facebook een automerk in je status en zie hoe er plots autoreclames rechts in beeld verschijnen.
Oud 01-12-2010, 17:04
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik wil graag in herinnering brengen dat de regeringspartijen weinig op hebben met onze privacy en niet te beroerd zijn om Europese privacywetgeving hiervoor te negeren.
Hoe wordt jouw privacy geschonden als je vingerafdrukken ergens staan waar men alleen bij kan in het kader van een strafrechtelijk onderzoek, of een nieuw paspoort?

Om nog maar te zwijgen van de losse kreet dat er een EU regel tegen zou bestaan...
Oud 01-12-2010, 17:05
bakfietsje2
bakfietsje2 is offline
Citaat:

nou toevallig moest ik laatst iets opzoeken in een oud archief

moet je eerst de kast opzoeken,
dan moet je het onderdeeldje opzoeken
en daar ben je echt ZO lang mee bezig!

digitaal ben je gewoon 10 keer zo snel klaar,
dat merk ik er dan tenminste van

daarnaast moet je de oplossing zoeken in betere beveiliging, kunnen die gegevens dan niet op een gesloten systeem ofzo, iets waar externe mensen onmogelijk opkunnen?
het is inderdaad een stap terug in de tijd maar wat wij daar aan moeten doen is tegen de landen die het doen een vuist maken.
vooral china denkt tegenwoordig overal mee weg te komen.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2010, 18:11
Verwijderd
Citaat:
Hoe wordt jouw privacy geschonden als je vingerafdrukken ergens staan waar men alleen bij kan in het kader van een strafrechtelijk onderzoek, of een nieuw paspoort?

Om nog maar te zwijgen van de losse kreet dat er een EU regel tegen zou bestaan...
Oh jah het nietsteverbergen-argument
Met citaat reageren
Oud 02-12-2010, 14:50
REIE
REIE is offline
Citaat:

http://www.vrijspreker.nl/wp/2009/06...ngerafdrukken/
Oud 04-12-2010, 14:30
T_ID
T_ID is offline
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Een eventuele schending vindt niet plaats door het registreren an sich, maar door de eventuele verkeerde toegang daartoe.

Dat ze die database ook kunnen gebruiken om de pakkans voor moordenaars, verkrachters e.d. boven de spreekwoordelijke 0,1% te schoppen is daarbij gewoon een toegevoegde bonus.
Reageren

Regels voor berichten