Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-12-2010, 21:07
MYi
MYi is offline
Hoi,

Al heel lang heb ik een leer probleem, maar nu ik in de 4e klas zit, heb ik wel door dat het wel handiger zou zijn als ik gewoon mijn toetsen zou kennen. Het is niet dat ik niet wil, maar het lukt gewoon niet. Als ik dan wel een keer leer, dan wil het gewoon niet lukken. Ik heb dan niet het idee dat ik de informatie onthoud, en dan voelt het weer zo zinloos.

Iemand die dit herkend, of een oplossing weet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-12-2010, 21:15
Eend
Eend is offline
Ik ken het denk ik wel. Ik kon altijd een hele avond huiswerk leren en het de volgende dag weer vergeten. Gelukkig hoort dat bij mijn BPS. Ik snap de info wel, maar kan ze niet omzetten in daden, waardoor ik telkens tegen kom en er dus niks nuttigs uit kraam.

Zwaar irritant, maar gelukkig dat ik het weet, want ik word ondersteund bij mijn behandeling op het CIB.
Oud 17-12-2010, 21:24
MYi
MYi is offline
Het is nou ook weer niet zo dat ik gelijk weer alles vergeet, maar dat het gewoon heel lang duurt voordat ik bijvoorbeeld een Frans woordje heb geleerd. Misschien dat ik wel gewoon ongeduldig ben hoor...
Met citaat reageren
Oud 18-12-2010, 08:25
Verwijderd
Misschien is de manier waarop je leert de verkeerde manier? En ik weet niet hoe lang je van te voren begint maar misschien is het handig om een week-2 weken vooruit te plannen en alvast te beginnen met leren. Zo kan je je werk verdelen en zorgen dat je het op de dag dat je het moet weten kent. Tussendoor kun je dingen herhalen. Dit is bij mij de manier om het écht te leren.

En inderdaad, als je begint met het leren met een instelling van ''ik ga proberen te leren maar het gaat toch niet lukken'', dan gaat het ook écht niet lukken.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2010, 12:38
mathfreak
mathfreak is offline
Misschien is het een idee om Wolters' Studievaardigheden in je pocket aan te schaffen. Hierin komen de volgende zaken aan de orde:
-Algemene studietips
-Huiswerk
-Aantekeningen maken
-Iinformatie verzamelen
-Iinformatie verwerken
-Iinformatie verstrekken.
Achter in het boekje vind je een uitgebreid register. Het kost €8,95, dus daar hoef je het in ieder geval niet voor te laten.
Oud 18-12-2010, 14:28
Marcade
Marcade is offline
Ik herken 't; toen ik nog op voortgezet onderwijs zat, had ik problemen met leren van bepaalde vakken; met name talen. Ik wilde wel maar 't lukte gewoon niet. Zelfs met speciale hulp lukte 't niet. Daardoor gingen mijn cijfers steeds verder achteruit.

Wat heel vreemd was, zeker voor mijn ouders. In de basisschool was ik de beste van de klas en ineens in brugklas, eerste, tweede, derde en vierde ging het langzaamaan slechter en slechter.

Heb ook verschillende dingen geprobeerd zoals hierboven beschreven, maar 't lukte gewoon niet. Begon ook aan mezelf te twijfelen, want ik dacht dat ik niet dom was, maar waarom konden anderen het zo makkelijk oppikken en ik niet?

Zwaar frustrerend en maakte me vrij ongelukkig; uiteindelijk bleef ik 2 keer zitten in de vierde en heb ik met m'n ouders besloten van school te gaan. Op dat moment was ik zo gefrustreerd en uitgeput van 't proberen dat ik gewoon iets anders wilde. Toen kon ik of naar lager niveau, of gewoon maar werk zoeken. Heb dat laatste toen gedaan.

Vandaag de dag; als ik zwaar gestressed ben vanwege werk, wil ik nog wel is een nachtmerrie hebben. Dat ik weer op school zit, dat 't 8:20 is en dat over 5 minuten de les begint maar ik zit nog thuis en het is 20 minuten om op school te komen. En ik weet mijn rooster niet. Ik weet niet welke boeken ik mee moet nemen. Ik heb mijn huiswerk niet gemaakt; weet niet eens wat mijn huiswerk is. Dit is mijn ergste nachtmerrie nu.

Mijn ouders waren ook radeloos.Ze hebben me naar psychologen gestuurd en weet ik veel wat maar daar kwam geen antwoord van. Uiteindelijk hebben ze me een mensa test laten doen en hadden er vrede mee dat 't blijkbaar lag aan 'hoogbegaafdheid'. Blijkbaar als we 't eerder geweten hadden, waren er specifieke scholen/opleidingen die ws. beter aangeslagen zouden hebben.

Zelf heb ik me erbij neergelegd dat ik gewoonweg niet iets kan leren waar ik oprecht geen interesse in heb.

Ik kan je geen tips geven, maar wil je alleen een hart onder de riem steken dat er meer mensen zijn die gewoonweg dingen niet kunnen leren wat ze ook proberen. Ik hoop dat je een manier viend, maar whatever happens, dat je in jezelf moet blijven geloven.

god wat kom ik ineens jeugdtraumatisch over zeg; kill me now
Met citaat reageren
Oud 18-12-2010, 23:22
Bregje
Bregje is offline
Heb je je ooit laten onderzoeken op een leerstoornis Marcade?
Met citaat reageren
Oud 19-12-2010, 01:07
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Heb je je ooit laten onderzoeken op een leerstoornis Marcade?
Hmnee, weet niet 100% wat je met 'leerstoornis' bedoelt maar volgens mij toendertijd niet specifiek naar onderzocht. Of mss dat die psychologen daar naar keken, geen idee. FF op wikipedia gekeken, maar ik heb niet zoiets als Dyslexie, Dyscalculatie of NLD.

Thing is, dingen waar ik wel geinteresseerd in ben, pik ik enorm snel op. Talen willen er bij mij niet in, maar wiskunde en natuurkunde waren een eitje.

Nou weet ik dat meeste mensen zoiets wel hebben, zwak in A-vakken, sterk in B-vakken of andersom, maar om een of andere reden is 't bij mij dus ietwat extremer.

Anyway dit is MYi's topic. :-) Ik ben ondertussen wel redelijk goed terechtgekomen. ;-)
Met citaat reageren
Oud 20-12-2010, 22:10
Vice
Vice is offline
Ik heb er zelf ook erg last van. wat voor mij dan nog wel helpt is dingen ook daadwerkelijk op te schrijven. En dan niet één keer, maar regelmatig. Als als het kan in kleine stapjes verder met de stof. Wanneer dat voor school te langzaam gaat, kun je vragen of ze bij jouw op school misschien hulp kunnen bieden.

succes ermee

Citaat:
Ik ken het denk ik wel. Ik kon altijd een hele avond huiswerk leren en het de volgende dag weer vergeten. Gelukkig hoort dat bij mijn BPS. Ik snap de info wel, maar kan ze niet omzetten in daden, waardoor ik telkens tegen kom en er dus niks nuttigs uit kraam.
Dat wist ik helemaal niet.
Oud 20-12-2010, 23:18
Bregje
Bregje is offline
Citaat:
Hoi,

Al heel lang heb ik een leer probleem, maar nu ik in de 4e klas zit, heb ik wel door dat het wel handiger zou zijn als ik gewoon mijn toetsen zou kennen. Het is niet dat ik niet wil, maar het lukt gewoon niet. Als ik dan wel een keer leer, dan wil het gewoon niet lukken. Ik heb dan niet het idee dat ik de informatie onthoud, en dan voelt het weer zo zinloos.

Iemand die dit herkend, of een oplossing weet?
hoe leer je? Hoe lang leer je? Hoe en wanneer herhaal je je stof? Hoe zijn je punten nu? Heb je wel eens een iq test gedaan? Ben je dyslectisch?
Met citaat reageren
Oud 21-12-2010, 08:01
Verwijderd
Ik kon op de middelbare ook vaak niet goed leren. Ze kwamen dr in de 4e achter dat ik ADD heb.;x
Met citaat reageren
Oud 29-12-2010, 15:20
Selimmm
Selimmm is offline
Omdat je tot 15/16 jaar niks hebt geleerd, ja duuuh, tuurlijk gaat het nu moeilijk op gang! Je moet zeker ook harder knokken wil je je examen halen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten