Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-12-2010, 10:27
Verwijderd
Stelling: alle volkeren in de wereld hebben in principe het recht om autonoom te zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-12-2010, 10:32
Volk
Volk is offline
definieer volk.

Wat een aparte vraag icm mijn nick
Met citaat reageren
Oud 31-12-2010, 11:00
DAH
DAH is offline
Citaat:
definieer volk.

Wat een aparte vraag icm mijn nick
Inderdaad. Als elk volk autonoom mag zijn heb je geen Nederland meer. En tegenwoordig is het meer gevoel van nationaliteit dan van volk. Hoeveel mensen hebben ouders die niet bijde dezelfde afkmst hebben. M'n moeder heeft een DUitse/Oostenrikse maar ook Nederlands achtergrond. M'n vader heeft een Indonesische/'Nederlandse'/Friese achtergrond.
Maar tegenwoordig wonen er veel mensen op een andere plek. Hoeveel mensen van Friese afkomst wonen er in Utrecht? Hoeveel Beierse mensen wonen in Berlijn? Hoeveel Schotten wonen in Engeland? Enzovoorts...
Oud 31-12-2010, 11:31
Verwijderd
Ja, dat was voor mij ook het grootste probleem bij het nadenken over wat ik eigenlijk van de stelling vind. Ik denk dat een volk is 'een groep mensen die door afkomst en cultuur bij elkaar horen'. Natuurlijk zijn er veel mensen die volgens die definitie bij verschillende volkeren horen (hand opsteekt) maar die mensen zou ik dan plaatsen bij het volk waar ze zichzelf het meest mee verbonden voelen.
Ik denk dat niet ieder volk zomaar autonoom moet worden. Allereerst omdat niet alle volkeren het wíllen, maar ook omdat er soms botsende belangen zijn. Wat doe je bijvoorbeeld met een gebied waar twee volkeren door elkaar leven? Of een gebied waar zo ongeveer op elke vierkante kilometer een ander volk leeft? Of een volk dat terreur gebruikt om zichzelf te bevrijden - wil je dan wel het signaal afgeven dat het vermoorden van kinderen dé manier is om iets te bereiken?
Aan de andere kant: als jouw volk onderdrukt wordt, is het dan niet heel logisch als je daar niet meer bij wilt horen, als je jezelf wil gaan besturen?

Ik vind dit nogal een moeilijk iets, en ik weet zelf eigenlijk niet zo heel goed wat ik als 'algemene regel' voor vrijheidslievende volkeren zou geven.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten