![]() |
|
Zelfrapportage is natuurlijk niet objectief. Het risico is groot dat iemand, bewust of onbewust, verkeerde antwoorden geeft; je kunt je best erg gezond voelen terwijl je dat eigenlijk niet bent.
||
Citaat:
En daarnaast heeft Marco gelijk, zelfreportage is niet objectief. Ieder mens ervaart een ziekte anders, dus wat bij de één een 6 is, is bij de ander een 8. Daarbij zijn sommige mensen enorme binnenvetters die niet zullen laten merken of niet willen toegeven dat ze ziek zijn.
|||
Citaat:
- chronische ziekte - artsenbezoek Als iemand een chronische ziekte heeft en daarvoor 2 keer per jaar voor controle komt bij een arts en bij 'hoe ervaart u uw gezondheid?' een 10 invult dan zegt dat juist heel veel: 1) Degene is lichamelijk niet gezond 2) Degene zit wel lekker in z'n vel, hetgeen iets zegt over de mentale gezondheid Andersom zegt het ook veel. Als iemand geen ziekte onder de leden heeft en nooit bij een arts komt, maar bij gezondheid een 1 invult zegt dat: 1) Degene is lichamelijk gezond 2) Degene zit niet lekker in z'n vel, met andere woorden, zijn mentale gezondheid is minder dan bovengenoemde andere fictieve persoon. Het gaat dus om de combinatie. Ziekte valt onder het biopsychosociale model. Niet alleen onder het bio-model. Ik ben nog niet overtuigd dat je met de door mij aangegeven parameters al niet een heel eind komt. Citaat:
Daarmee ben ik van mening dat het wel meevalt met de validiteit van een dergelijke subjectieve vraag. Als mensen gewoonweg staan te liegen, tsja, daar doe je in geen enkele enquête iets tegen.
Laatst gewijzigd op 28-12-2010 om 22:15. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
[QUOTE=Volk;31214242]Ik zou nee, 0 en 10 invullen. Ik zie alleen niet in hoe dit betekent dat ik gezond ben. Stel ik rook als een ketter, zuip iedere dag een paar liter wijn weg en heb een nare rokershoestQUOTE]
Maar dat betekent toch ook niet dat je ongezond bent? Wel dat je ongezond bezig bent, maar dat is een andere discussie.
|
Ik denk eigenlijk dat op de vraagstelling zoals die hier nu ligt geen goed antwoord te geven is, omdat iedereen zelf een invulling van het begrip gezondheid geeft. Je zult dus eerst beter moeten definiëren wat je nou eigenlijk bedoelt met gezondheid en waarvoor je deze maten wilt gebruiken.
||
Citaat:
Haar longen zijn waarschijnlijk hartstikke zwart, haar cholesterol te hoog, etc. Dat zijn voor mij onderdelen van ongezond zijn.
||
Citaat:
|
Ik zou gaan voor een combinatie van aangetoond lichamelijk lijden (dus dingen als overgewicht, cardiovasculair risico en de andere dingen die je zelf al noemde) en de perceptie van mensen zelf over gezondheid. daarbij zijn er ook nog enquetes die je mensen kunt laten invullen (wordt ook vaak zat gebruikt bij wetenschappelijk onderzoek) die gaan over kwaliteit van leven. Dan kun je zowel de subjectieve als de objectieve dingen combineren.
|||
Citaat:
Cholesterol is niet zo'n goed voorbeeld, omdat er geen causaal verband lijkt te zijn tussen 1) roken en cholesterol 2) cholesterol en hart- en vaatziekten en 3) het totaal cholesterol niet zoveel zegt. Van een slecht dieet krijg je een hoog cholesterol, daar had ik het dus niet over, alleen over roken. Daarnaast is het nooit bewezen dat een hoog cholesterol leidt tot HVZ. Dat wil iedereen helaas wel geloven. Er zijn zeer veel studies geweest, onder andere één waarbij ze de cholesterolspiegel hebben vergeleken met post-mortem atherosclerose en er blijkt geen sterke correlatie te zijn. Er zijn zelfs studies die beweren dat cholesterol beschermend werkt op de vaten; In 1936, Lande´ and Sperry noted that the degree of aortic atherosclerosis at autopsy of healthy individuals who had died violently, was independent on their blood cholesterol concentration analysed immediately after death. Their finding was confirmed by Mathur et al. and similar results were obtained by others. The objection that an analysis of cholesterol after death may not reflect its concentration during life was met by Mathur et al. who found that the cholesterol concentration was almost constant up to 16 h after death. Paterson et al. bypassed the problem by comparing the degree of atherosclerosis at death with the individuals’ cholesterol measured previously on several occasions. In all these studies, plots of blood cholesterol concentrations vs. the lipid content ofthe aorta or the coronary arteries were widely scattered. A correlation between the pathological findings seen on coronary angiography and cholesterol has been found in many studies. However, the correlation coefficients in these studies were never >0.36 and often much smaller; in some studies no correlation was found. When present, the correlation found may have been due to bias by the process mentioned above, because coronary angiography is mainly performed on patients with symptomatic coronary disease, and more often on middle-aged and younger patients. The correlation disappeared in one study after exclusion of patients treated with lipid-lowering drugs. Bron. The most likely explanation for these findings is that rather than promoting atherosclerosis, high cholesterol may be protective, possibly through its beneficial influence on the immune system. Bron. Cholesterol is overigens wél geassocieerd met HVZ door de confounder 'levensstijl'. Iemand die een hoog cholesterol heeft, heeft vaak een slecht dieet. Dit zijn veelal de mensen die niet zo letten op gezondheid en vaak ook niet sporten, roken, veel drinken etc. Het valt dus alleszins te verdedigen dat longen met teer erin en een hoog cholesterol iemand niet ongezond zouden maken. Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
Ik vind het wel een interessante discussie dat iedereen een andere kijk heeft op gezondheid. Voor mij te diepgaand voor de doelgroep, maar wel interessant ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Het Grote Voeding en Gezondheids-topic #37 Mara | 500 | 11-03-2005 16:18 | |
Lichaam & Gezondheid |
Het grote Voeding en Gezondheid topic #36 Verwijderd | 500 | 08-03-2005 16:24 | |
Verhalen & Gedichten |
Plaats hier gedichten die je mooi vindt van bekende dichters. Dreamerfly | 106 | 28-12-2004 21:45 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Wat ANW-vraagjes jeffke15 | 4 | 26-11-2003 18:38 | |
Eindexamens 2003 |
[Natuurkunde, HAVO] Stel hier al je vragen en vertel hoe het ging! Snufje | 52 | 27-05-2003 08:52 |