Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-12-2010, 19:56
freyk
freyk is offline
Offtopic: Ik plaats nauwelijks topics op dit forum.
Voor deze keer maak ik een topic over een programma, waar ik sinds een paar weken helemaal gek van ben.

Een paar weken geleden is er een zeer grote update uitgekomen (versie 10.0) van een applicatie, genaamd XBMC.

Wanneer je deze applicatie (beschikbaar voor verschillende besturingsystemen o.a windows, linux en mac) start,
veranderd je systeem/laptop naar een, naar mijn mening, volwaardige multimediacenter en het kost je niks.
(Als uitwonende student kan je hiermee ook op bepaalde dingen besparen, bijvoorbeeld op radio/tv kosten).

XBMC bevat standaard een DVD/CD-, (online)video-, (online)muziekspeler en eigenschappen om afbeeldingen/foto's en weervoorspellingen te bekijken.
Daarnaast kan je deze eenvoudig met verschillende extensies en skins uitbreiden.

Demonstratie filmpje:

Ook kan je op het net nog een paar neefjes van XBMC vinden, zoals MediaPortal, Plex en Boxee.

Handige sites:
Om er een leuke topic van te maken, ben ik benieuwd naar jullie mening en tips voor/over deze applicatie.

Laatst gewijzigd op 02-01-2011 om 11:08.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-12-2010, 19:57
freyk
freyk is offline
Hierbij nog een paar handige tips:
  • Hang je systeem aan een tv/beeldscherm en goede geluidsboxen.
  • Je kan verschillende bestandtypes en locaties bekijken. Zoals videostreams, video- audiopodcasts, internetradio streams (voor meer informatie ze deze pagina).
  • Op deze pagina vind je nog een paar extra addon repositories (locaties voor meer addons).
  • Ziggo-internetgebruikers kunnen legaal streams van verschillende (commerciele) televisiezenders bekijken.
    (heb je een andere internetprovider, download dan video-extensie "XOT-UZG", waarmee je de uitzendingen via uitzending gemist kan bekijken.)
  • Mensen met android- of iphone kunnen verschillende apps de applicatie besturen, zoals een afstandbediening. Tip: installeer een vnc-client.
  • Namen van een paar must-have video-addons: apple movie trailers, XOT-UZG, nederland 24, nos journaal, shoutcast tv, youtube, twit, revision3.
  • Namen van een paar must-have music-addons: internet archive en listenliveeu,
  • Namen van een paar must-have afbeelding-addons: google, facebook, iphoto.
  • Namen van een paar must-have programma-addons: cinema experience en executor.
Oud 30-12-2010, 21:38
Caviamax
Caviamax is offline
Ziet er leuk uit! Heeft het meerwaarde in combinatie met een PS3?
Met citaat reageren
Oud 31-12-2010, 10:33
freyk
freyk is offline
Zelf ben ik geen ps3-eigenaar, dus kan ik je hierover geen mening geven.

Wel kan ik je verwijzen naar de site met een lijstje met alle huidige eigenschappen van XBMC en op het net verschillende topics waar ze de ps3 met xbmc vergelijken en je aanraden om XBMC ergens te installeren en te kijken met welke eigenschappen je het kan combineren.
(Het is gewoon een programma. Download het, installeer het en test het. Vind je het niks aan, verwijder je het)

Laatst gewijzigd op 31-12-2010 om 10:41.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2010, 11:02
Lotte^^
Lotte^^ is offline
We hebben het hier op een xbox geinstalleerd, altijd erg veel gebruikt als mediacenter.
Ik dacht altijd dat het de afkorting was van XBboxMediaCenter. Had niet door dat je het ook op andere dingen kon installeren. Maarja nu gebruiken we het niet echt meer, omdat we een nieuwe xbox 360s hebben en een mediacenter met tvkaart en volgens mij heeft XBMC geen optie voor tvgids of opnemen.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2010, 11:31
Caviamax
Caviamax is offline
Citaat:
Zelf ben ik geen ps3-eigenaar, dus kan ik je hierover geen mening geven.

Wel kan ik je verwijzen naar de site met een lijstje met alle huidige eigenschappen van XBMC en op het net verschillende topics waar ze de ps3 met xbmc vergelijken en je aanraden om XBMC ergens te installeren en te kijken met welke eigenschappen je het kan combineren.
(Het is gewoon een programma. Download het, installeer het en test het. Vind je het niks aan, verwijder je het)
Lukt niet, jammer.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2010, 12:20
freyk
freyk is offline
Citaat:
We hebben het hier op een xbox geinstalleerd, altijd erg veel gebruikt als mediacenter.
Ik dacht altijd dat het de afkorting was van XBboxMediaCenter.
Dat klopt. Het was een project voor de eerste (gehackte) xbox. Later besloten ze het ook voor andere systemen te ontwikkelen. (Voor meer informatie zie een artikel op Wikipedia)

Citaat:
Had niet door dat je het ook op andere dingen kon installeren.
Ik ken de ontwikkelgeschiedenis van deze applicatie niet, maar volgens mijn ervaring dat kan al een paar jaren. Vroegah (9.3 en eerder) downloade en installeerde je handmatig een python-script (geschreven door mede-gebruikers) om het uit te breiden.
Je kon het vereenvoudigen door svn-installer te installeren, zodat je het binnen de applicatie naar extensies kon zoeken en installeren. Sinds de nieuwste stabiele versie (10.0) is het ingebouwd.

Citaat:
..volgens mij heeft XBMC geen optie voor tvgids of opnemen.
Ik las ergens op het net dat ontwikkelaars daar wel mee bezig zijn.

Laatst gewijzigd op 31-12-2010 om 12:37.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2011, 12:35
jacobdb
jacobdb is offline
ik ben in ieder geval van plan om XBMC te gaan draaien onder een dedicated box (debian wel te verstaan) nu vroeg ik mij af of er ook een Music player Daemon in zit? heb het tot nu toe nergens kunnen vinden.
Oud 01-01-2011, 13:22
freyk
freyk is offline
Nee, zover ik het weet, geen streaming-server eigenschappen.
Hij kan met verschillende protocollen werken en kan o.a vlc als backend gebruiken.

Laatst gewijzigd op 01-01-2011 om 13:35.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2011, 14:13
jacobdb
jacobdb is offline
Citaat:
Nee, zover ik het weet, geen streaming-server eigenschappen.
Hij kan met verschillende protocollen werken en kan o.a vlc als backend gebruiken.
hmmm. dan moet ik ff kijken of ik MPD en XBMC niet met elkaar kan laten syncen.
Oud 02-01-2011, 10:48
freyk
freyk is offline
Maar XBMC ondersteunt wel (dan wel als addon) het icecast/pulseaudio protocol dat MPD uitzend.
Reageren

Regels voor berichten